Hoofdsponsor

1/84 "Amerigo vespucci" [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
amerige vespucci

Beste mede modelbouwers.Ik ben ook bezig met de bouw van dit mooie schip. hier enkele foto's graag uw reactie's, mvg Kurt.

Bijlagen

• P1000578.jpg
    P1000578.jpg
    73,9 KB · Weergaven: 21
  • P1000579.jpg
    P1000579.jpg
    61,7 KB · Weergaven: 16
  • P1000580.jpg
    P1000580.jpg
    68,9 KB · Weergaven: 23
Welkom op dit forum Kurt. Je Vespucci ziet er heel goed uit!

Het is handiger om je eigen bouwverslag te starten, dan lopen de vorderingen van jou en pantani niet door elkaar heen.

groeten, Rinie

Dirk,
welkom terug zes weken stukjes je kan er terug in vliegen zou ik zeggen.
Jij hebt het voordeel na elke afwezigheid dat je voldoende materiaal hebt om een beetje 'voort te doen'. Wij (Bismark ploeg) zullen wekelijks een klein beetje kunnen vorderen.

Grts

Johan

update 02-02-2009

update 02-02-2009

Voila ben terug begonnen aan de Vespucci, ben een beetje verder gaan doen met de Fokkermasta, hier een paar foto's + wat uitleg.

Ik hou hier de Fokkemastra naast het plan, horizontaal en op het plan staat hij in het midden verticaal zoals je al gezien hebt, dit om de ketting te laten zien, anders hangt die scheef :P

Hier zie je duidelijk de bovenlijklijnen onderaan de ra, deze zijn in koord van 0.5mm.Een bovenlijklijn is bij een Razeil de bovenste rand van het zeil die aan de Ra wordt vastgezet.

Zoals je op het plan kunt zien is er redelijk veel werk aan zo'n ra en mast, en niet vergeten dat ik na deze mooie klus nog de tuigage moet doen, en dit ziet er zeeer veeel werk uit, maar dit is een werkje waar je uw geduld op de proef zet.
Ik heb ook alle onderdelen die zijn binnengekomen tijdens men afwezigheid mooi uitgepakt en de BB in de mappen gedaan.

Zo einde deze update

Laatst bewerkt:
Ik ken niks van de termen en zo een tuigage maar het ziet er in ieder geval mooi en netjes uit. Blij te zien dat je terug aan deze dame bezig bent.

Kan mij iemand eens tonen hoe je de beste knopen legt om de Blokken te knopen, ik krijg het maar moeilijk voor elkaar, en ik wil het toch doen op de manier die het zou moeten of hoe het vroeger was.
Bij de bb staat het niet goed uitgelegd.

Dirk,hier zijn een paar links:
Rigging
Boy's Manual Of Seamanship And Gunnery
Boy's Manual Of Seamanship And Gunnery
Ik denk dat je daar wat wel in kunt vinden.............:dry::dry:

Bedankt, hier ben ik inderdaad iets mee ^^

update 03-02-2009

Terug een kleine update van de Fokkera die ik nog een beetje heb bijgewerkt, ik heb er al een aantal Blokken aan vast gemaakt alsook de Raringen, dit zijn de touwen die je rond de ra ziet lopen 2naast elkaar en in het center 3.

Hier zie je een totaal beeld van de Fokkera.

De volgende stap is het bevestigen van de Paarden, dit zijn lijnen die door de grote of lange ogen gaan en deze lopen parralel en vlak onder elke Ra, deze Paarden dienen om de matrozen te laten oplopen om zo aan de zeilen te kunnen werken of te bevestigen.

Einde Update, straks een verdere update.

Laatst bewerkt:
Mooie update Dirk, ziet er allemaal heel erg goed uit :)

Ook een interessante uitleg over de onderdelen.

Groeten, Pascal

update 03-02-2009

Vervolg van de Fokkemastra
Hier zie je dus een paar foto's van hoe de Fokkemastra er nu uitziet met de Paarden en nog een paar blokken aan de uiteinden.
file.php

1_IMG_10503.JPG

Ik ben er wel tevreden over, is een mooi werkje die masten en Ra's maken ;)

Tot zover de Fokkemastra, nu terug verder doen met de boegspriet en Fokkemast zelf.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor het antwoord Pantani. :)

Vraagje: Moeten de touwen (paarden) niet minder strak zijn? Ik geloof dat het touw een beetje moet golven tussen de aanhechtingspunten aan de ra.

Bedankt voor het antwoord Pantani. :)

Vraagje: Moeten de touwen (paarden) niet minder strak zijn? Ik geloof dat het touw een beetje moet golven tussen de aanhechtingspunten aan de ra.

Ik denk dat het toch redelijk gespannen moet zijn als er mensen willen op lopen, kijk op deze foto, als het teveel zou golven zou het moeilijker zijn om op te lopen Google Afbeeldingen resultaat voor http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/05/Zeilen_reven.JPG/300px-Zeilen_reven.JPG

Mooi gemaakt Dirk!

Ik dacht eerst ook dat die touwen wat meer moesten doorhangen.
Maar ja, van dit soort schepen heb ik eigenlijk geen fluit verstand. :P :8

Droop

Pantani,

In dit filmpje zie je hoe het moet: YouTube - Nave Amerigo Vespucci

Ze hangen lichtjes door, niet veel. Wel slechte beeldkwaliteit.

De keuze is aan jouw natuurlijk, ik probeer enkel maar te helpen ;)

Bedankt voor het opzoekwerk Michel, ze hangen inderdaad wat door op de echte, ik zal ze dus een beetje proberen aan te passen als het nog lukt, heb ze al met lijm bevestigd.:ohmy:

Thanks

Zeer netjes Dirk. Mijn complimenten. Idd horen deze iets door te hangen. Dit is het logische gevolg van touw. Dat rekt. Bij eerste aanhang zit dit wel strak. Maar doordat men er op gaat staan en er spanning op komt gaat dit uiteindelijk doorhangen. Simpele wijze van rekken.

Dan zou je wel eens moeten kijken of je de messing delen wel hoort te gebruiken. Ik had het vermoeden dat dit touw doormiddel van kettingen gedragen word. Alleen helemaal zeker weet ik het niet. Ik kwam in de vluggigheid niet zo´n duidelijke foto tegen waar het goed zicht baar mee was.

Ik houd er wel rekening mee dat het gaat om een commercieel bouwpakket. Dit zou dus een concessie kunnen zijn van de fabrikant om dit zo te doen. En daarbij denk ik dat het niet onder doet voor het origineel dan.

update 04-02-2009

Ik heb juist de boegspriet aangepast om te doen fitten op het schip en na een beetje schuren en vijlen is hij dan toch op zen plaats terecht gekomen, hier een paar foto's van de stand van zaken.

Je kunt dus ook zien dat er hier en daar nog wat moet bijgewerkt worden, maar dit doe ik maar als alles op zen plaats staat, want ik denk dat ik nog wat brokjes zal maken :huh:

Dan een overzicht foto van de huidige stand van zaken zonder de masten meegerekend, aan deze word gewerkt, ook op de achtergrond zie je een guitar staan die ik ook in het klein aan het maken ben :P

Tot zover deze update

Laatst bewerkt:
Het is eigenlijk raar,maar ik zie steeds meer modelbouwers een thee doek op de bouw standaard leggen,ikzelf betrap me daar ook al op.Waarom doen we dit steeds meer?.

Het is ietwat pluizig,kan stoffen,kan aan de romp gaan plakken enz...
Maar toch is het iets dat ik zie opkomen.......

Valt het niemand anders op:P?..

Ron.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan