Hoofdsponsor

1/84 "Amerigo vespucci" [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Is mij nog niet opgevallen hehe, maar je hebt gelijk, het kan inderdaad aan de romp en dergelijke blijven kleven en pluisjes heb je er ook van denk ik, de isolatie pijpen zouden dus een goede optie zijn in het vervolg.
 
update 04-02-2009

Een beetje verder gedaan met de Fokkemast, de blokken monteren.
Enkele foto's van het gebeuren, is trouwens een leuke klus :P


De Blokken en de oogjes die ik gebruik.



Na een uurtje of zo heb ik dit als resultaat.


Dan de eerste reeks al opgehangen, eerst aftekenen via plan, dan gaatjes er in oogjes er in met locktide en dan de blokken er aan geknoopt en ook op elke knoop een druppeltje locktide gedaan.


Hier dan het 2de deel van de blokken gemonteerd.


Morgen ga ik verder met deze Fokkemast en de Blokken, de top van de mast.

Einde update
 
Laatst bewerkt:
Amai, als ik al die blokken zie, denk ik dat er flink wat touwwerk op dit schip zit :O

Mooi werk Dirk.

Groeten, Pascal
 
Dirk........je bent echt goe bezig maatje.......dit vind ik wel een intressant onderdeel van een schip...........;););)
 
update 05-02-2009

Voila, nog een beetje verder gedaan met de Fokkemast.
Hier enkele foto's van de Blokken die ik allemaal op de Fokkemast heb gemonteerd.

file.php








En dan hier al terug de volgende lading Ra's geschuurd volgens plan, dit zijn de volgende stukken:
Voorondermarsera:Ra aan de Fokkemast van het voorondermarszeil
Vooronderbramra:Ra aan de fokkemast van het vooronderbramzeil
Voorbovenbramra:Ra aan de fokkemast van het voorbovenbramzeil
Stamstock:Stock aan de boegspriet die de stagen van de scheepuitrusting naar onderen steunt.Een uit 2 delen bestaande V-Vormige stamstock wordt Spaanse ruiter genoemd.
En dan nog een paar kleine Ra's.

Ik heb ondertussen al deze stukken voor de eerste keer gespoten met oker, straks een beetje schuren en een 2de laag aanbrengen, later komen ook hiervan de nodige foto's.

Einde update
 
Laatst bewerkt:
Mooi werk Dirk,

ApplausApplaus
zal nog iets worden om het want (staande en ??? ) te maken door al die blokken die hier aan masten en ra's bevestigd zijn. Gelukkig is de Bismark geen zeilschip :D.-nono-
Zal dit toch intensief volgen want de bij de Bounty zal ik dit ook moeten doen, dus verder stap voor stap verslaan en dan heb ik(en alle anderen) een mooie leidraad voor de toekomst.

Alvast bedankt hier kunnen we weer iets van opsteken.

Grts

Johan



Staande en lopende want ?????:wub:
 
update 06-02-2009

Heb al terug een van de Ra's gemaakt, hier zie je de foto's van hoe ik deze stap per stap heb gemaakt, foto's zeggen meer dan woorden dus hier gaan we.

De eerste laag gespoten in oker
1_IMG_2359.jpg

Opgeschuurt met fijn schuurpapier en een 2de en 3de laag gegeven
1_IMG_2363.jpg
Zo zien de de ra's er nu uit en het vervolg volgd op de volgende foto's hoe ze moeten worden.
1_IMG_2364.jpg


Eerst mooi afgetekend via plan en de gaatjes voor de oogjes er in geboord.
1_IMG_2365.jpg

Dan de oogjes er met seconde lijm in geplaatst, de rest van de foto's spreken voor zich.
1_IMG_2366.jpg

1_IMG_2367.jpg

1_IMG_2368.jpg

1_IMG_2369.jpg

1_IMG_2370.jpg

1_IMG_2371.jpg

1_IMG_2372.jpg

Dan hier een foto van de 2Ra's die zo goed als klaar zijn mits hier en daar nog een kleine aanpassing.Ook de Fokkemast en de Stamstock zijn op de foto te zien.
1_IMG_2374.jpg

Einde Update
 
Laatst bewerkt:
dirk,
knap werk,maar er staat u nog geel wat gepriegel te wachten,
maar ik heb alle vertrouwen in scheepswerf pantani
bouw ze dirk
groetjes,ronny
 
dirk,
knap werk,maar er staat u nog geel wat gepriegel te wachten,
maar ik heb alle vertrouwen in scheepswerf pantani
bouw ze dirk
groetjes,ronny

Is correct Ronny, er staat me inderdaad nog zeer veel te wachten, maar dit is het mooie van dit type schepen te bouwen, ik hou wel van dit touwwerk, het is leuk om te doen en zeer leerzaam voor de toekomstige schepen die ik van plan ben te bouwen, dit project is eigenlijk een leerschool voor mij.

Bedankt voor je reactie
 
zeer mooi,alleen de loctite op de knopen zou ik vermijden.

Tip van Beagle op modelbrouwers :

Beter verdunde houtlijm gebruiken.
De loctite maakt het touw hard waardoor het na een tijdje zal breken.
 
zeer mooi,alleen de loctite op de knopen zou ik vermijden.

Tip van Beagle op modelbrouwers :

Beter verdunde houtlijm gebruiken.
De loctite maakt het touw hard waardoor het na een tijdje zal breken.

Bedankt voor uw antwoord en de tip, zal ik in het vervolg gebruiken
 
Heel mooi Dirk ,slim om alle blokken voor het staand want alvast
aan de ra,s en de masten te maken .
Misschien kun je de paarden iets meer door laten zaken zodat
het echt op slap hangend touw lijkt.

Henny
 
Even terugkomend op de lijm die je op de blokken doet voor het touwwerk. De manier van Beagle is natuurlijk een goed punt.
Maar wil je het echt goed doen. Dan zul je toch een stapje verder moeten gaan. Lijm zal altijd in de loop van de jaren gaan werken en dus ook barsten. Zie maar eens een stoel of kast uit grootmoeders tijd. Deze zijn altijd gelijmd met houtlijm. Dit gaat dus zo´n 50 jaar mee. Hier is dus een keuze te maken. Secondenlijm ofwel de bekende CE lijm/vingerlijm is voor 7 tot 8 jaar vast. Hierna gaat deze ook werken en dus breken. Ik heb het dan over uitlsuiten industrielijm die van uit de koelkast en op datum verkocht word. Die na opening niet ouder is dan 5 dagen. Hierna is alle CA lijm dus niet meer goed en behoord tot de tweede keuze. Zoals alle seconde lijmen die je in alle winkels koopt. Daardoor kun je net zo goed deze lijm in een Action of wibra kopen. Vele malen goedkoper. ;) en kwalitatief net zo goed.

Wil je het dus in museum kwaliteit. Dan verteld Beagle niet alles. Jammer maar waar.

Hetgeen je dan het gemakelijkste kun doen is deze tuigdelen met beenderlijm in te smeren. Kijk maar eens naar een viool van 300 jaar oud. Die is nog steeds goed. :O Door de beenderlijm.
Het gemakkelijkste om deze te maken is door gelantine dat we voor taarten enzo gebruiken op te lossen in warm water. Maak hier een vloeibare substantie van die net zo dit ik als de verf dat je kunt spuiten. Dan kun je dit met je kwast aanbrengen en met een tissue deze droogwrijven. Hierdoor gaan de vezels van het tuig ook liggen. Daarna voor een tweede keer insmeren en het zit zo vast als een huis en heeft voor 200 jaar een goede hechting die niet barst/breekt/of voor andere problemen gaat zorgen.

Jammer is alleen dat het tuiggaren het zelf vaak niet zo lang vol houd. En deze gaat hangen en rekken. En valt uiteindelijk uit elkaar. Dat hoort er nu eenmaal bij en dan is het na zo´n 100 jaar tijd voor renovatie. :|
 
Bedankt Rik voor de leerrijke uitleg die je ons allen hier heeft, ik zal deze zeker gebruiken, alleen de vraag, als je eenmaal die gelatine heb doen weken, hoelang of hoe bewaar je deze, of is deze niet te bewaren??

Bedankt;)
 
update 07-02-2009

Vandaag heb ik de kettingen op de boegspriet geplaatst, je kan het op de volgende foto's bekijken.
Je ziet ook nog wat wituitslag van de secondelijm die ik straks ga wegnemen met een oorstaafje gedompeld in een beetje water.






Einde update
 
Laatst bewerkt:
Ziet er netjes uit. :laugh:

Gelantine kun je best lang bewaren als je het in een klein potje bewaard. Ik heb hier zo´n airbrusch potje van Revel voor om dit in te bewaren. Ik maak dus altijd een klein beetje aan. Zo´n velletje is genoeg voor jaren plezier. :P
 
Ziet er netjes uit. :laugh:

Gelantine kun je best lang bewaren als je het in een klein potje bewaard. Ik heb hier zo´n airbrusch potje van Revel voor om dit in te bewaren. Ik maak dus altijd een klein beetje aan. Zo´n velletje is genoeg voor jaren plezier. :P

Van harte bedankt Rik, dit zijn zeer mooie en nuttige tips waar ik in ieder geval gebruik zal van maken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan