Hoofdsponsor

1/200 Blue Marlin 1:200 scratchbouw [DONE]

Kan Ward alleen maar bijtreden, Ron bouwt zijn schepen als een beeldhouwer altijd weer speciaal om volgen
 
Ziet er zeer mooi uit. Echt een uitdaging me dunkt en alle respect Ron maar wat je hier toont is gewoon de max.
 
Ja en het wordt nog veel ingewikkelder. Dat is ook waarom het even heeft geduurd alvorens ik hieraan durfde te beginnen. Dit is erg ingewikkeld maar erg leuk om te doen. Let maar op de volgende update...daar komen de eerste hoeken erin. Pfff....
 
Weinig woorden. Gewoon :wow:...
Voorlopig niets meer aan toe te voegen.
Prachtig Ron.

Mark
 
Dank jullie jongens. Doch dit was slechts het begin,nu wordt het iets moeilijker.

Het eerste gedeelte omvat de tandvormige onderkant van het achterschip. De juiste reden voor deze vorm weet ik niet maar ik kan wel een vermoeden geven. Ik vermoed dus dat hierdoor de waterstroom aan de onderkant rechter uitloopt zodat er geen wervelingen kunnen ontstaan die niet gewenst zijn. Of het is ook goed mogelijk dat door deze speciale vorm er minder kans is op vorming van luchtbellen zodat het geheel minder instabiel is eenmaal afzakkende onder water. Misschien dat iemand anders dit kan aanvullen of verbeteren.

attachment.jpg

attachment.jpg

Speldjes verwijderd en alles geschuurd...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Ik kan je ook geen nadere uitleg geven over de vorm, maar zonder reden zal het niet zijn zo'n constructie.

Je hebt volgens mij nu wel profijt van de modulaire opbouw van het project, je kunt deel voor deel doen (blijft een lastige natuurlijk).
 
Ja dat is waar. De verschillende onderdelen hierin kan ik mooi een voor een construeren. Geeft ook waarschijnlijk minder kans op fouten in de werkwijze.
 
Vandaag maar een kleine update. Ik ben begonnen aan het bekleden van het eerste gedeelte van de Skeg. Gewoon smal gesneden balsa latjes die ik er stomp tegenaan lijm. Later worden deze uiteraard strak geschuurd en voorzien van een laag plamuur.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En mijn gloednieuwe aanwinst een A3 printer. Dat scheelt aan papier. Print aan beide zijden en heeft automatische invoer voor 35 pagina`s.
Verder alle features van een all in one printer. Maar oh la la...A3 printen aan beide zijden dat is prachtig en zeker voor werk tekeningen.Kost wel wat maar dan heb je ook wel wat. Print uiteraard ook A4 aan beide zijden.

attachment.jpg

Totdat ik er definitieve kap of een uiterst goede afekdoek/zeil voor heb even deze dikke badhanddoek voor de stof. Hij is nu in ieder geval goed beschermt want de baddoek sluit hem helemaal dicht.

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels een stukje verder gekomen. Bijgeschuurd en de voorkant dichtgemaakt voorde nog komende constructie van de aandrijftunnel (Funnel geheten in vaktermen).

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Ziet er nog steeds veel belovend uit Ron!
Mooie printer heb je daar, is dat laser of inkjet.
Heb zelf een laser, a4 :sleep:, voor mijn papier modellen gekocht want er gaat niets boven een goede printer!

Fred
 
Het is geen laser maar een inktjet printer met patronen. Dus het verwisselen van de cartridges gaat enorm gemakkelijk,gewoon aan de voorzijde. De cartridges zitten hier niet in of op de printerkop meer. Heb inmiddels al veel op A3 geprint. Het scheelt in plakband :)
 
En daarna de zijkanten bekleden.

attachment.jpg

Bijwerken.

attachment.jpg

attachment.jpg

En de basis voor de funnel monteren. hier komt later de aandrijftunnel dus bovenop samen met het roervlak.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Nee ik heb gelukkig goede werktekeningen mogen ontvangen al kun je ook daarin niet alles terug vinden. Dat omdat niet alles in de tekeningen die ik heb is verwerkt. De Blue Marlin is in 2004 gereviseerd en daarbij zijn er veel dingen constructief verandert zoals een breder laaddek en een schroef beveiliging. Ook inwendig zijn er veel aanpassingen gedaan in dat jaar..
 
Inmiddels is de constructie verder gegaan en wordt dit gedeelte afgesloten (bekleed).

attachment.jpg

De aandrijfas maak ik uit bamboe. Gewoon omdat ik het er toevallig heb liggen in het juiste formaat.

attachment.jpg

Gemonteerd en de kieren heb ik hier opgevuld met montagekit. Let op want montage kit krimpt iets tijdens het drogen. Scheurtjes kunnen voorkomen dan. Geeft in dit geval niets want er moet nog flink geplamuurd gaan worden hier....

attachment.jpg

Ik heb twee moertjes in de tunnel gemonteerd. Op die manier is het draad wat langer inwendig. Geeft later meer stevigheid voor de schroef bevestiging.
Het blauw ingekleurde deel heeft een specifiek doel.

attachment.jpg

Het draad is trouwens M3.

attachment.jpg
 
De volgende stap was het voorbereiden van de positie voor de schroef. De Blue Marlin heeft drie aandrijvingen waarvan deze de hoofd aandrijving is.
Na de grondige revisie in 2004 zijn er buiten deze aandrijving ook nog twee PODS bijgekomen. Dit was nodig omdat de Blue Marlin ook na deze revisie breder is geworden en dus hierdoor meer weerstand opbouwt tijdens de vaart.

De PODS komen pas later aan de beurt in ieder geval zeker pas na de spuitklussen. Ik denk dat ik de PODS maak en de bevestiging plaats nadat alles in de primer staat. Maar monteren pas nadat de romp is gespoten in haar definitieve kleur.

Maar dat is voor later....omdat ik de schroef (nog) niet in bezit heb, althans nog niet heb besteld, heb ik een malletje gemaakt om alles netjes te kunnen krijgen.

Dus een wieltje met dezelfde maatvoering is dan nodig. Snel gemaakt.

attachment.jpg

In de funnel monteren en de ring eromheen plaatsen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu blijkt waarom ik een klein gedeelte van het hout blauw heb gemaakt. Ik kan nu goed zien of het wieltje in de juiste positie zit door de blauwe achtergrond kleur. Immers hout achter hout is moeilijker te zien.

attachment.jpg

Door nu te schuiven totdat het wieltje mooi in het midden zit kan ik uiteindelijk de wig (bevestiging voor de ring ) precies op de juiste plaats monteren gaan.

attachment.jpg
 
Prachtig gedaan weer Ron. Duidelijke uitleg en mooie foto's.
Diep respect om dit toch zomaar even uit de "losse hand" te fabriceren allemaal.

Mark
 
Terug
Bovenaan