Hoofdsponsor

1/200 Blue Marlin 1:200 scratchbouw [DONE]

tjonge , dat is nog eens een aandrijving om u tegen te zeggen.
vind het toch maar weer knap dat je dit tot in het detail netjes weet na te bouwen.

vgr
Marc
 
Dank jullie jongens. Het moeilijkste gedeelte moet misschien nog wel komen. Niet de onderdelen monteren maar dit gedeelte moet ook geplamuurd gaan worden. Daar zal wel een leuke uitdaging in zitten met al die vormen en lastige hoeken erin. Ik heb daarom ( hopelijk ) al van te voren een laag porienvuller hierop aangebracht. Ik heb dit gedaan om het balsa een gedeelte al glad te maken...althans dit is de bedoeling. Anders moet ik meer plamuur gaan aanbrengen.
 
ja man... Diep respect voor wat je hier aflevert. En dank voor de tips en duidelijke uitleg. Dit is wat dit forum zo rijk maakt! allemaal kunstenaars die hun kunnen delen en uitleggen zodat anderen hiervan kunnen leren.
 
Ik ben altijd blij als er mensen zijn die voordeel hebben uit mijn ervaring. Daar doe je het voor...

Inmiddels een klein stukje verder weer met dit gedeelte.
De wig voor bevestiging van de schroefring is hier definitief gemonteerd met witte houtlijm (hout op hout ).

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En een dryfit om te checken of de ring in de juiste positie ligt middels een dryfit.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu moet er geplamuurd worden. Deze ruimte kan ik later niet goed schuren als de ring is gemonteerd.
 
Mooie uitleg weer Ron.
Zijn PODS een soort schottels of zit ik er dan compleet naast.
 
pods of schottel

Een pod heeft een behuizing waarin de motor zit terwijl een schottel alleen een ring om de schroef heeft en een indirecte aandrijving heeft . Het ligt zuiver aan de wijze van aandrijving...
 
heel netjes weer ron spijtig dat je later op je rug onder het schip moet gaan liggen om deze mooie constructie te zien .
 
heel netjes weer ron spijtig dat je later op je rug onder het schip moet gaan liggen om deze mooie constructie te zien .

Ja dat klopt. Ook de latere kleur van dit onderdeel anti fouling helpt niet echt mee. Antifouling is een speciale onderwaterverf die men gebruikt om ongewenste aangroei van microscopisch kleine organismen, mosselen en algen op een scheepsromp tegen te gaan. Dit matte dieprode goedje ziet er altijd mooi strak uit maar verhindert zicht op onderwaterdelen..

Maar het is helaas niet anders..
 
Dank jullie jongens. En dan is dit voor voorlopig in dit onderdeel de laatste update alweer. Niet dat het klaar is maar omdat er nu eerst andere onderdelen gedaan moeten worden. In dit onderdeel moet uiteraard nog het roervlak gemaakt worden evenals enkele kleine onderdelen. Dat wordt allemaal gedaan als de romp helemaal in de primer staat.Dus dat duurt nu nog wel even. Ook moet de schroef eerst gemonteerd worden voor het roervlak er definitief in komt. Na montage van het roervlak gaat dit niet meer uiteraard. Maar dat kan pas weer nadat de romp in haar definitieve kleur is gespoten..Altijd voorruit denken in scratchbouw.

De laatste plaatjes hiervan nog..

Alles in drie lagen plamuur gedaan. Maar ik ben er nu nog niet helemaal tevreden over. Maar dat geeft niet want ik moet toch nog de romp later gaan plamuren/primeren. Dan neem ik dit deel waarschijnlijk nog mee.

attachment.jpg

attachment.jpg

De schroefring geplaatst.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En de dummie gemonteerd voor de schroef. Dit vind ik belangrijk want zo voorkom ik dat er stof en/of andere ongewenste dingen in het schroefdraad belanden. Verder geeft het ook bescherming tegen stoten want de ring kan dan buigen. Nu met de dummie erin gemonteerd is deze kans wat kleiner.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nou dat was dit onderdeel weer voor voorlopig. Nu op naar wat grotere dingen...
 
netjes geplamuurt ron is tog ,iet de makelijkste vorm en echt heel veel plaats heb je ook niet 8)
 
Is inderdaad een erg moeilijk onderdeel om te plamuren. Maar daarom ook dat ik er nog niet tevreden over ben. Later als ik de romp ga plamuren wil ik in dit onderdeel nog terug komen voor verdere afwerking. Ik ga nu eerst de romp sluiten met de opstaande wand met ribbel steunen en gevolgd door het laad dek.
 
mooi uitgevoerd , is inderdaad een iets wat vreemde onderkant.
Ik vind je oog voor details steeds Lovens waardig en dan het geduld waarmee je het verwezenlijkt. een plezier om naar je update te kijken.
Als het nog niet helemaal naar je zin is Ron ,kan je het inderdaad beter even laten rusten en later nog eens een nieuwe poging ondernemen samen met de rest.
succes met het vervolg

vgr
Marc
 
Dank je Marc. Dit is in ieder geval een onderdeel waar ik weer van heb geleerd. Allemaal belangrijk. En allemaal even nodig als je zelf wilt gaan ontwerpen. Dat is mijn streven. Dit is daarom ook waarschijnlijk (kan alleen maar een project tussen komen welke eruit springt) het laatste nabouw project van mij ooit. Hierna komen er nieuwe uitdagingen waar ik sinds mijn eerste full scracht project ( de U82) naar uitkijk.
 
Och dat valt wel mee ik denk dat veel mensen dit ook best wel kunnen je moet het alleen wel durven.

Inmiddels is de hoge wand klaar en in de primer gezet.
Was wel snel klaar maar dat geeft niet.

attachment.jpg

Dit is de plaats waar deze wand uiteindelijk moet gaan komen.

attachment.jpg

Uiteraard komen er de nodige details in en daarom moet ik dit gedeelte er flink gaan uitsnijden. De bedoeling is dat ik twee kasten maat waarin de details komen. Aan de rechterkant de trap welke zichtbaar is door de twee kleinere openingen. En een grote gesloten laaddeur. Dit gedeelte staat onder water bij het afzakken. Derhalve is de grote laaddeur waterdicht. De trap niet deze staat dus ook onder water dan. Maar deze is niet afgesloten.

attachment.jpg

Eigenlijk vind ik deze foto grappig. Deze geeft aan hoe groot het laaddek wel niet is. Een Ultra Light vliegtuig zou hier zomaar kunnen landen als er geen casing stonden..

attachment.jpg
 
Terug
Bovenaan