Hoofdsponsor

1/200 Blue Marlin 1:200 scratchbouw [DONE]

Ja zo lijkt het een ondergesneeuwde landingsbaan Ron.:laugh::laugh:
Mooie vorderingen weer. Maar dat zijn we al bijna gewoon van jou.
Het zijn die kleine veranderingetjes die je dan achteraf aanbrengt die mij op dat ogenblik steeds weer met de voeten op de grond zetten, dat dit dus eigenlijk isolatiemateriaal is. Je bent waarlijk een scratch grootmeester. Prachtig om te volgen.

Mark

Dank je Mark. Ik persoonlijk vind ook hierin steeds weer de uitdaging inzitten. Dus om met " gewoon " materiaal die dingen te maken die je voor ogen hebt.
Alleen soms ontkom ik er niet aan om materiaal uit de modelbouw winkel of uit de action of uit een hobby winkel te gaan halen. Maar als je eenmaal de Emma Maersk hebt gebouwd kun je veel dingen uit ervaring maken. In de Emma zaten tot nu toe de meeste uitdagingen..

De Blue Marlin is een mooi project om te maken gezien de vorm. Is ook erg leuk om te doen.

Nee in dit project komt geen verlichting ook mede omdat ik er de romp te dun voor vind en er derhalve te weinig speling is voor diverse electro punten.

De constructie van het interieur gaat gestaag al is het wel een lastig onderdeel omdat ik er niet goed bij kom.

Als eerste de " kast". Deze is nodig voor de ruimtes welke je gaat zien later.

attachment.jpg

Dit onderdeel wordt als het gereed is gelijmd tegen de achterkant van de hoge wand. En dan wordt dit gehele gedeelte uiteindelijk gemonteerd.

De nodige twee ruimtes eisen veel extra werk om de wanden rondom ook ietwat gesloten te krijgen.

attachment.jpg

Extra steunen voor de grote laaddeur. Deze komt volledig onder water te stan bij een afzakking. Daarom is deze laaddeur dus ook waterdicht. Eenmaal onder water is ook de waterdruk zo hoog dat deze de deur ook extra aandrukt.

attachment.jpg

De laaddeur gemonteerd op zijn plaats.

attachment.jpg

De wand komt er uiteindelijk overheen.

attachment.jpg

Dit worden uiteindelijk de trapjes.

attachment.jpg

De trap platvormen gemonteerd. Ook is de kleur erin geverfd omdat ik er na de relingen niet meer bij kom. Deze deur schuift/rolt eerst naar voren bij opening om dan vervolgens naar stuurboord om te zwenken.

attachment.jpg

Dat is weer prachtig gedaan Ron.
Schitterende uitleg erbij, kan niet anders dan dat je hiervan leert.
Heb je "gewoon" plaat styreen gebruikt voor de fabricatie van de "kast" en haar onderdelen ?

Mark

Ik vermoede al zo iets Ron. Ik weet uit het verleden dat je gebruik maakt van alle voorhanden zijnde materialen.
Bedankt voor de bevestiging en toelichting.

Mark

Dit gedeelte van de hoge wand is nu helemaal klaar voor montage.

Afgeplakt voor wat wit schilderwerk. Het zijn indicator lijnen voor de nacht. Deze zijn reflecterend en dienen als richtveld bij werkzaamheden inde nacht.

attachment.jpg

Ze zijn iets breder uitgevallen als bij het origineel maar dat geeft niet. Blijft toch handwerk..

attachment.jpg

De wand en het binnenwerk met de trap en de grote laaddeur liggen hier klaar voor het huwelijk. Gelijmd met bisonkit welke hier nog ligt te drogen. Daarna voorzichtig aandrukken. Eenmaal geplaatst is het niet meer te verwijderen of te schuiven. Maar wel meteen definitief vast.

attachment.jpg

De achterzijde welke helemaal verdwijnt in het opstaande gedeelte van de romp.

attachment.jpg

En klaar voor montage.

attachment.jpg

attachment.jpg

Schitterende vorderingen weer Ron.
Mooi wat je hier weer laat zien. Je ziet het schip echt groeien.

Mark

Dank jullie jongens. Bij de volgende stap wordt de eerste Styreen plaat op het dek gelegd en gemonteerd. Daarna wordt dan deze staande wand gemonteerd daarop. Op die manier loopt het dek mooi door onder het trappenhuis en voor de laaddeur zonder onderbreking. Althans dat is de bedoeling.

prachtig , wel 1 vraagje,
komt de trap niet uit op het boven dek? zal wel niet, anders had je het wel zo gemaakt :) . wat moet ne mens anders vragen......

Jawel maar het trapje hoort op onder de vloer. Daar ligt een afsluit luik erbovenop. Boven is een reling eromheen geplaatst welke het mangat afsluit. Ik heb hier gekozen voor een gesloten luik. Lijkt me leuker om te maken. Verder moest ik ook wel hiervoor kiezen omdat de vloer erboven vrij dik is ( multiplex ivm de benodigde sterkte).

Dank jullie jongens ik doe mijn best.

De volgende twee stappen bestaan nu uit het monteren van de eerste dekplaat en de hoge wand.

Maar eerst moest ik ruimte maken om het trappenhuis erin te kunnen monteren. Met een scherp mesje en wat geduld ging dat prima.

attachment.jpg

Het is ook weer allemaal redelijk in grootte dus het ziet er grappig uit.

attachment.jpg

Gemonteerd met montagekit.

attachment.jpg

Het vele plakband is niet nodig voor spanning erin maar bedoeld om de plaat overal gelijk aan te drukken zodat er geen mogelijke welvingen in kunnen ontstaan tijdens het drogen.

attachment.jpg

Op het Styropor kun je uiteraard geen plakband plaatsen want dan zou je later bij het verwijderen ervan materiaal eruit mee trekken. Daarom dat ik hier kopspeldje erin heb gestoken. Schuin erin zodat de bolle kop op het materiaal ligt en zo de plaat netjes gelijk naar beneden houd.

attachment.jpg

En dan zolang de kit nog nat is de plaat aandrukken in alle richtingen en checken of de plaat vlak ligt door de waterpas in de getekende richtingen te draaien en dan kijken of de waterpas niet wiebeld tijdens de drukken op de beide uiteinden. Als deze wiebelt is er een bult en moet je dit met de vingers gelijk wrijven( uitwrijven). Als de waterpas niet meer wiebelt is het mooi vlak.

attachment.jpg

Soms moet je je iets laten invallen om een of andere klus te kunnen uitvoeren. Gelukkig lukt het meestal wel.

De grote wand is gemonteerd. OMdat ik er later niet meer bij kom heb ik ook de plaats voor de laaddeur reeds in de primer gespoten en lichtjes geschuurd. Daar moet je aan denken..

attachment.jpg

De wand gemonteerd en vastgezet met Tamiya tape. Omdat ook het middelste gedeelte vast is gezet met montagekit heb ik er een tijdelijke steun voor aangebracht. Deze houd de wand in het midden mooi recht zodat alles goed komt.

attachment.jpg

De achterzijde van de lat heb ik vastgeprikt met een spijker. Grote voordeel als je een romp maakt van Styropor :)

attachment.jpg

attachment.jpg

Langs de rand welke ik gelijmd heb met bisonkit heb ik plakband (schilderstape) aangebracht om te voorkomen dat ik lijm knoei op het gladde oppervlak van het bovenste dek.

attachment.jpg

Duidelijk te zien wat ik zo heb kunnen voorkomen...

attachment.jpg

En het tweede dek is geplaatst...

attachment.jpg

Terug
Bovenaan