Hoofdsponsor

1/200 Blue Marlin 1:200 scratchbouw [DONE]

Prachtige vorderingen weer Ron.
Vraagje over de styreenplaat die je gebruikt. Is deze op bestelling of is het een standaard maat ?
Je hebt natuurlijk al de nodige ervaring in deze vorm van scratch bouw, dus je bent al heel bedreven in het vooruit denken

Mark

Deze Polystyrol platen koop ik in de plaatselijke modelbouw winkel. Daar worden ze verkocht met verschillende diktes. De grootte ervan is reeds voorgeknipt. Ze kosten gemiddeld € 2,25 per plaat.

hallo,

kan men die polysterol ook buigen? of een bepaalde vorm geven?

grts

johan

Ja als je het enige tijd in warm tot heet water legt wordt het buigzaam. Laat het afkoelen in een vorm/mal en het houd die vorm.
Dunne Polystyrol ( 0,5 mm) laat zich zelfs vacuüm trekken als het wordt verwarmd. Alleen heb je daar een vacuüm installatie voor nodig

Dag Ron,

Niets ken ik van scheepbouw,maar ben wel nieuwschierig naar zo'n bouwverslag bijvoorbeeld op het forum.Van tijd tot tijd piep ik hier bij jou even binnen voor de vorderingen.....ik sta versteld van je kunnen man , en dan nog alles schratchen,respect hoor voor je werk!!!
Prachtig en zéér leerrijk,een echte meerwaarde op het forum!

Kleine update omdat het laaddek nu volledig bekleed is. Verder is nu de romp ook helemaal gesloten en dus tijd voor en klein feestje op de werf..

attachment.jpg

Alle Polystrol platen zijn gelijmd met montagekit. De randen afgewerkt met een scherp mesje en daarna met fijn schuurpapier mooi strak bijgeschuurd langs de randen.

Omdat het werken met montagekit altijd iets van de kit aan je vingers geeft plak je onbedoeld ook soms kleine vingerafdrukken of maak je vlekjes erop. Dat is niet de bedoeling omdat dit later door het spuitwerk heen zichtbaar wordt. Dus zo vlug als een plaat was gemonteerd heb ik deze schoon gemaakt met Spiritus en meteen droog gewreven.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het geeft een schone oppervlakte.

attachment.jpg

Randjes bijgeschuurd.

attachment.jpg

Klaar voor de volgende stap.

attachment.jpg

Klaar voor tewaterlating, de oplevering van de romp is weer in recordtempo verlopen, de werfbaas kan trots zijn, nu nog de afwerking in nabijgelegen dok. Ja levert topwerk af hoor homeghost !!! Proficiat ;-)

amai, zo'n oppervlakte... dat is enorm. denk je eraan om ook een lading te voorzien ? een klein booreilandje of zo ? :laugh:

Ha ja dat is een vraag. Ik weet niet of ik er later een lading op ga plaatsen. Misschien een kit van iets interessants of alleen een opstelling van buizen voor een nieuwe lading. Eerlijk geschreven weet ik het nu nog niet. Eerst maar eens de Blue Marlin zien af te krijgen :)

Inmiddels ben ik weer terug bij het aandrijfgedeelte. Ik wil hier nog wat verbeteringen aanbrengen omdat ik er nog niet tevreden mee was.
Maar nu is het moment aangebroken om de definitieve straalbuis te gaan kiezen. Ik wil jullie hulp daarbij vragen.

Ik toon drie verschillende ringen om uit te kiezen...(wie van de drie).

Nummer 1.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nummer twee..

attachment.jpg

attachment.jpg

Nummer drie waarvan de houder uiteraard bij keus wordt aangepast.

attachment.jpg

attachment.jpg

Welke zou ik moeten kiezen. Bij een straalbuis zit er een kleine hoek in die alleen bij nummer drie aanwezig is maar de hoek is hier wel wat te groot. Zuiver omdat ik deze niet anders krijg. Ik laat geen ring draaien omdat deze kosten niet opwegen. Immers om deze ring te zien later moet je je bukken omdat het allemaal onder de romp zit..

attachment.jpg

Erg moeilijk. het zijn twee in elkaar gemonteerde ringen die onderling iets speling hebben. Er kan misschien wel iets vanaf. Maar eerlijk geschreven is de hoek ook misschien minder belangrijk omdat je de hoek in verhouding genomen waarschijnlijk niet zo ziet zitten erin. Althans in het model.

Ja Ron, ik volg Dirk hierin. Voor zo'n meester scratch bouwer als jij mag dit toch geen onoverkomelijk probleem zijn.
Ik begrijp dat er door de twee ringen een zekere speling opzit.
Maar wie gaat nu op zijn knieën naar de onderkant van het schip zitten kijken als daar een geweldige bovenbouw tegenover staat ?
Het zal een beetje een compromis worden, tenzij je tweede ring uit één stuk is. Dan zal het afschuren iets makkelijker zijn.

Mark

Mijn persoonlijk idee is ring 2.
Wellicht kun je die nog iets bewerken/vijlen, waardoor er optisch een hoek in komt.
Ring 1 is vergeleken met de andere ringen wat te grof en de hoek van ring 3 is inderdaad (te) fors.

Ik zie dat ik weer eens afwijk ;).

Terug
Bovenaan