Hoofdsponsor

1/200 Blue Marlin 1:200 scratchbouw [DONE]

ik zou gaan voor ring 1 wel voor en achter iets afronden en als je kan een beetje iconisch maken dat word weer een pracht stuk zo te zien .
gr soetkin

Na zorgvuldig afwegen heb ik de stap gezet om ring 2 te gaan monteren. Dat heb ik gedaan omdat ring 1 te dik is en niet of nauwelijks afgeschuind kan worden en ring drie gewoon te conisch is.

De oude steun heb ik inmiddels verwijderd om iets hoger te kunnen maken. Lekker grofweg..Ook heb ik de primerlaag opnieuw geschuurd.

attachment.jpg

Het blokje met witte houtlijm op een verhoging gelijmd met de witte ring nummer twee.

attachment.jpg

Na droging moet dit uiteraard in de juiste vorm worden geschuurd.

attachment.jpg

En ook een vierde laag plamuur aangebracht in het aandrijf gedeelte. Ik was er niet tevreden mee.

attachment.jpg

De witte ring nummer twee kan ik uiteraard niet goed afschuinen omdat deze hiervoor te dun is. Geeft ook niet want in de juiste verhouding genomen zie je dit niet erin. Wel geeft het mij wat meer gemoedsrust omdat deze een stuk dunner is als de eerste ring nummer een.

Ik hoop dat jullie dit eens zijn met mij in ieder geval een dankwoord aan de meedenkers .

Absoluut Ron. De goede oplossing denk ik ook.
Gaat helemaal goed komen, dat zie ik nu al.

Mark

heb je fotos van de echte schroef ?

Ja ik heb deze gekregen van Dockwise. Ik weet niet of ik deze zomaar mag publiceren omdat ik ook andere gedetailleerde tekeningen mocht ontvangen waar copyrights van Dockwise opzitten. Dat is waar ik Dockwise enorm dankbaar voor ben...

Inmiddels een stukje verder.
Heb de laatste laag plamuur geschuurd.

attachment.jpg

attachment.jpg

Steun gelijmd en de schroef Dummy gemonteerd om de ring te kunnen uitrichten.

attachment.jpg

Onderliggende afstand is gering maar moet zo zijn. De foto is iets scheef genomen.

attachment.jpg

Foto gemonteerde ring.

attachment.jpg

Omdat de ruimte hier te klein is om te gaan plamuren heb ik porienvuller aangebracht. In de foto is ook te zien dat ik toch een beetje plamuur moet aanbrengen tussen ring en steun.

attachment.jpg

En een " echte " foto van het plaatsen van de steun plus ring in 2004 tijdens de revisie. Deze foto staat in mijn site wegens bescherming. Dit lijkt mij beter. Helemaal naar beneden scrollen...Ook is te zien dat het plamuur iets is gaan scheuren maar dat geeft niet komt goed. Maar kijk naar de foto van de echte montage.

Homeghost.nl

De laatste foto is op verzoek van Leysend.

Nu ben ik meer tevreden met de aandrijving. Ik heb de laatste primerlaag ( ahum lekker met de hand gedaan) aangebracht en deze is nu voldoende glad. Eerder waren er nog enkele dieptepunten erin. Zo glad dat ik deze klus nu voor geslaagd durf te noemen. Er moet later wel nog het roer en de twee Pods met de hoofd schroef worden aangebracht. Maar dat is nu nog voor later.

attachment.jpg

attachment.jpg

De laatste klus aan de romp voor het primer en spuitwerk behelst het aanbrengen van de brug constructie onder het dek. Dit is een " dikke " constructie en deze ondersteunt het superstructure gedeelte. In principe een dik blok met leuke vormen erin en wat balken verder. Dit is wel een eyecatcher omdat deze in het gezichtsveld ligt. Dus moet ik hier goed opletten..

En omdat dit werk ook weer vereist dat de romp ondersteboven ligt heb ik een dikke stapel Styropor eronder gelegd zodat...

attachment.jpg

Ik aan dit gedeelte....

attachment.jpg

Kan werken zonder mij te moeten bukken....( Arbo dienst :) )

attachment.jpg

Op de achtergrond hangen al de eerste afbeeldingen op A3 formaat waar ik mee moet gaan werken..

attachment.jpg

Goed geslaagde verbetering van de schroefhoepel (zal ik het maar noemen).
Mooi aangebrachte laatste primerlaag (met de hand dan nog wel).
Zie het helemaal goed komen Ron.
Succes verder.

Mark

En de laatste uitdaging is begonnen...:)

Omdat dit deel een behoorlijke vorm is waar veel hoekjes,lijntjes en afschuiningen inzitten heb ik ervoor gekozen om deze in gedeeltes te gaan maken. In een keer is gewoon te moeilijk.

De eerste stap bestaat uit een deel aan iedere kant welke direct onder het brugdeel zit. Ik maak deze uit vol balsa omdat dit erg goed te schuren is en dat is wat hier veel moest gebeuren. Dit blok heeft al meteen veel vormen erin.

Lijkt een beetje op een speedromp. Dit blok is conisch en aan de binnenzijde waar deze tegen de romp aan wordt gemonteerd hol van vorm.

attachment.jpg

Binnenzijde dus hol van vorm..

attachment.jpg

Vele vormen erin schuren is erg moeilijk..

attachment.jpg

Gemonteerd met witte houtlijm op de onderzijde van het brugdek welke ook uit multiplex bestaat.

attachment.jpg

attachment.jpg

Verder is de voorzijde van dit blok schuin aflopend naar beneden. Net als het origineel. Ook dat moest er voor de montage in worden geschuurd. Later gaat dat niet meer.

attachment.jpg

attachment.jpg

Gezien de dikte/hoogte moest ik er een latje van 1,5 mm balsa tussen lijmen om goed uit te komen voor het tweede nog aan te brengen blok.

attachment.jpg

Het begint er nu wel een beetje op te lijken.

attachment.jpg

De boeg wordt nu steeds machtiger. Althans ik vind van wel.

attachment.jpg

Een moeilijke construktie, mag wel zeggen.
En als het niet gaat in een keer, dan met verschillende stukken.
blijft boeien
groetjes
Ward

Erg mooie vorderingen aan de romp Ron.
Een precisie en geduld werkje, maar het ziet er naar uit dat je moeite zal worden beloond.
Prachtig hoe je steeds weer de moeilijkste problemen op een eenvoudige manier weet op te lossen.

Mark

Hallo Ron,

Ik had je bouwprojekten niet meer gevolgd na je russische onderzeeer op Brouwers. Het is duidelijk dat je nog steeds van groot houdt ;)
Dit gaat ook weer een imposant geheel worden.
Het leuke bij je werk vind ik hoe je altijd gewone huis- tuin- en keukenmaterialen er in weet te verwerken.

Arjan

Ja soms is het eenvoudiger om een onderdeel uit te splitsen zodat je het eenvoudiger en vooral ook gemakkelijker kunt maken dan. het gaat niet met alles op maar de meeste onderdelen laten zich zo wel maken.

Ja grotere modellen vind ik leuker om te doen. Geeft ook meer gemak vind ik. Bij kleinere modellen zijn details soms niet aan te brengen in scratch.

Het tweede deel van de brug ( ondersteuning) is aangebracht. Een groot blok balsa en schuren maar. Blijft toch een lastig stuk ivm de vormen erin.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De vorm komt er goed in ondertussen. Maar er moeten nog wat delen aankomen.

attachment.jpg

Terug
Bovenaan