Dank jullie jongens. De balkjes horen er ook te zitten daarover heb je helemaal gelijk Wim. Inderdaad kijken modelbouwers en zeker insiders of de beoogde details er wel inzitten. Ook behoeven bij scratchbouw niet per se alle fijne details er te zijn maar wel de details die gezichtsbepalend zijn voor je project. Je moet natuurlijk wel de Blue Marlin erin herkennen....
Dank je wel Luc voor je lovende woorden. Ik denk dat iedere wat meer ervaren modelbouwer met een dosis lef en een behoorlijk enthousiasme kan scratchen. Je moet het alleen aandurven. Ik probeer altijd om belangrijke leer momenten te laten zien of te schrijven. Zo kan iedereen er wat aan hebben. Maar ook ik leer nog steeds bij en dan durf je ook steeds meer uitdagingen aan. Tot je tenslotte zover bent dat je oftewel een behoorlijk complex project gaat scratchen of dat je zelf gaat ontwerpen.
Als ik eerlijk ben wil ik de stap gaan zetten naar zelf ontwerpen. Ik denk dat ik dit voor mijzelf wel aankan ondertussen. Ik heb daarom altijd mijn projecten nauwkeurig uitgezocht voor leer momenten. De U82 was mijn eerste. Deze was louter gekozen wegens een uitdaging van mijn zoon. Daarna kwam al vlug de KURSK en de Typhoon. Hoewel in opdracht waren dit stuk voor stuk projecten waar ik de rompbouw in sandwich bouwwijze goed onder de knie mee heb gekregen. Ik mag wel schrijven ondertussen dat ik daar erg enthousiast mee ben in tegenstelling tot spantenbouw. De Pershing 72 was perfect om goed " clean " te bouwen. Immers een luxe jacht behoort redelijk strak te zijn. Ook zaten er in de Pershing 72 enorm moeilijke vormen. Deze heb ik gelukkig kunnen aanleren in de hout constructie met dit project. Toch was ik er nog niet klaar voor. Daarom de Emma Maersk ( aangespoord door Henny van Modelbrouwers) was de ultieme uitdaging. Hier zaten zoveel moeilijke onderdelen en constructies in dat ik er af en toe kippevel van kreeg ( spreekwoordelijk). Ook heb ik met de Emma mijn basis ervaring erg goed kunnen bijspijkeren met het werken met leds in een schaalmodel. De QMII destijds was de eerste zet hierin en deze heb ik kunnen aanvullen met de Emma.
En nu de Blue Marlin is gewoon een lekker project waar ook nog goede leer momenten inzitten maar eigenlijk is dit een lekker rustgevend project. Er zitten eigenlijk geen grote leer momenten voor mij meer in. Mede doordat Dockwise ( de rederij ) mij hierin enorm steunt en mij voorziet van duidelijke input en ruggesteun. In al mijn scratchprojecten springt Dockwise er met schouders overheen als het aangaat op hulp in tekeningen en technische info. Daarom ook dat ik nog steeds voor deze rederij HULDE durf te schrijven en roepen. Beter kun je het niet treffen als scratcher denk ik....
En dan nu de toekomst na de Blue Marlin...
Ik schrijf nu wel dat ik een project zelf wil ontwerpen maar er is nog steeds een super uitdaging die mij ook lonkt..en dat is een ijsbreker der superlatieven. En wel de YAMAL. Google daar maar eens op en dan begrijp je wat ik ermee bedoel..Dit monster heeft alle leer momenten erin die ik gehad heb maar nog vele meer....Een prachtig schip in constructie alsmede in kleur denk ik wel..Alleen zit er bij de Yamal een groot nadeel aan. Juist.....het is een Russisch schip. Ten tijde van de bouw van de KURSK ( wordt ook wel KOERSK geschreven) en de Typhoon heb ik vele mails geschreven naar de Russische ontwerpers echter altijd zonder enige resultaten. En ja daar staat Rusland nu eenmaal voor. Ze geven nooit enige info vrij. Gelukkig was er genoeg materiaal te vinden op internet erover. Maar dat kan ik helaas niet schrijven over de Yamal. Dus of dit project enige doorgang kan krijgen...de kans is vrij klein tot nihil. Ik ga geen project starten welke ik niet authentiek kan bouwen. Maar als ik ervoor zou kiezen dan worden het slapeloze nachten. Details zijn erg belangrijk..
Zelf ontwerpen kan wel. alleen in welke richting. Wel een werkschip of toch een cruiser...gelukkig kan ik daarover nog enige tijd nadenken.
Ook merk je dan waar bepaalde fora in meegaan of terugvallen omdat scratch ( althans full scratch) niet overal kan worden geplaatst. In Brazilie bijvoorbeeld ligt de klemtoon juist op full scratch. Alleen is de taal barrière helaas een dumper. Maar gelukkig heb ik wel enkele collega modellers daar middels een vertaalsite bereikt. Ook Polen en vooral Amerika contracteren mij vaak middels de site en mijn email adres. Het is ook veel werk om de updates te plaatsen in verschillende fora. Daarom dat ik in de toekomst hierin waarschijnlijk een meer specifieke weg moet inslaan. Ook mede omdat mijn site een optie is voor bijvoorbeeld een project te volgen en hierin te reageren. Een full scratch project doe je als eerste voor jezelf. Maar ik doe dit ook om collega bouwers mijn ervaringen te kunnen geven. In de hoop dat er in de toekomst meer full scratchers komen.Alleen zullen kit fabrikanten dit natuurlijk niet leuk vinden.
Om dit verhaal voor nu af te sluiten wil ik schrijven dat er voor mij in de komende tijd nog vele vraagstukken zullen komen maar ze worden altijd opgelost.
Dank je wel Luc voor je lovende woorden. Ik denk dat iedere wat meer ervaren modelbouwer met een dosis lef en een behoorlijk enthousiasme kan scratchen. Je moet het alleen aandurven. Ik probeer altijd om belangrijke leer momenten te laten zien of te schrijven. Zo kan iedereen er wat aan hebben. Maar ook ik leer nog steeds bij en dan durf je ook steeds meer uitdagingen aan. Tot je tenslotte zover bent dat je oftewel een behoorlijk complex project gaat scratchen of dat je zelf gaat ontwerpen.
Als ik eerlijk ben wil ik de stap gaan zetten naar zelf ontwerpen. Ik denk dat ik dit voor mijzelf wel aankan ondertussen. Ik heb daarom altijd mijn projecten nauwkeurig uitgezocht voor leer momenten. De U82 was mijn eerste. Deze was louter gekozen wegens een uitdaging van mijn zoon. Daarna kwam al vlug de KURSK en de Typhoon. Hoewel in opdracht waren dit stuk voor stuk projecten waar ik de rompbouw in sandwich bouwwijze goed onder de knie mee heb gekregen. Ik mag wel schrijven ondertussen dat ik daar erg enthousiast mee ben in tegenstelling tot spantenbouw. De Pershing 72 was perfect om goed " clean " te bouwen. Immers een luxe jacht behoort redelijk strak te zijn. Ook zaten er in de Pershing 72 enorm moeilijke vormen. Deze heb ik gelukkig kunnen aanleren in de hout constructie met dit project. Toch was ik er nog niet klaar voor. Daarom de Emma Maersk ( aangespoord door Henny van Modelbrouwers) was de ultieme uitdaging. Hier zaten zoveel moeilijke onderdelen en constructies in dat ik er af en toe kippevel van kreeg ( spreekwoordelijk). Ook heb ik met de Emma mijn basis ervaring erg goed kunnen bijspijkeren met het werken met leds in een schaalmodel. De QMII destijds was de eerste zet hierin en deze heb ik kunnen aanvullen met de Emma.
En nu de Blue Marlin is gewoon een lekker project waar ook nog goede leer momenten inzitten maar eigenlijk is dit een lekker rustgevend project. Er zitten eigenlijk geen grote leer momenten voor mij meer in. Mede doordat Dockwise ( de rederij ) mij hierin enorm steunt en mij voorziet van duidelijke input en ruggesteun. In al mijn scratchprojecten springt Dockwise er met schouders overheen als het aangaat op hulp in tekeningen en technische info. Daarom ook dat ik nog steeds voor deze rederij HULDE durf te schrijven en roepen. Beter kun je het niet treffen als scratcher denk ik....
En dan nu de toekomst na de Blue Marlin...
Ik schrijf nu wel dat ik een project zelf wil ontwerpen maar er is nog steeds een super uitdaging die mij ook lonkt..en dat is een ijsbreker der superlatieven. En wel de YAMAL. Google daar maar eens op en dan begrijp je wat ik ermee bedoel..Dit monster heeft alle leer momenten erin die ik gehad heb maar nog vele meer....Een prachtig schip in constructie alsmede in kleur denk ik wel..Alleen zit er bij de Yamal een groot nadeel aan. Juist.....het is een Russisch schip. Ten tijde van de bouw van de KURSK ( wordt ook wel KOERSK geschreven) en de Typhoon heb ik vele mails geschreven naar de Russische ontwerpers echter altijd zonder enige resultaten. En ja daar staat Rusland nu eenmaal voor. Ze geven nooit enige info vrij. Gelukkig was er genoeg materiaal te vinden op internet erover. Maar dat kan ik helaas niet schrijven over de Yamal. Dus of dit project enige doorgang kan krijgen...de kans is vrij klein tot nihil. Ik ga geen project starten welke ik niet authentiek kan bouwen. Maar als ik ervoor zou kiezen dan worden het slapeloze nachten. Details zijn erg belangrijk..
Zelf ontwerpen kan wel. alleen in welke richting. Wel een werkschip of toch een cruiser...gelukkig kan ik daarover nog enige tijd nadenken.
Ook merk je dan waar bepaalde fora in meegaan of terugvallen omdat scratch ( althans full scratch) niet overal kan worden geplaatst. In Brazilie bijvoorbeeld ligt de klemtoon juist op full scratch. Alleen is de taal barrière helaas een dumper. Maar gelukkig heb ik wel enkele collega modellers daar middels een vertaalsite bereikt. Ook Polen en vooral Amerika contracteren mij vaak middels de site en mijn email adres. Het is ook veel werk om de updates te plaatsen in verschillende fora. Daarom dat ik in de toekomst hierin waarschijnlijk een meer specifieke weg moet inslaan. Ook mede omdat mijn site een optie is voor bijvoorbeeld een project te volgen en hierin te reageren. Een full scratch project doe je als eerste voor jezelf. Maar ik doe dit ook om collega bouwers mijn ervaringen te kunnen geven. In de hoop dat er in de toekomst meer full scratchers komen.Alleen zullen kit fabrikanten dit natuurlijk niet leuk vinden.
Om dit verhaal voor nu af te sluiten wil ik schrijven dat er voor mij in de komende tijd nog vele vraagstukken zullen komen maar ze worden altijd opgelost.
Laatst bewerkt: