Hoofdsponsor

1/200 Blue Marlin 1:200 scratchbouw [DONE]

Dank jullie jongens. De balkjes horen er ook te zitten daarover heb je helemaal gelijk Wim. Inderdaad kijken modelbouwers en zeker insiders of de beoogde details er wel inzitten. Ook behoeven bij scratchbouw niet per se alle fijne details er te zijn maar wel de details die gezichtsbepalend zijn voor je project. Je moet natuurlijk wel de Blue Marlin erin herkennen....

Dank je wel Luc voor je lovende woorden. Ik denk dat iedere wat meer ervaren modelbouwer met een dosis lef en een behoorlijk enthousiasme kan scratchen. Je moet het alleen aandurven. Ik probeer altijd om belangrijke leer momenten te laten zien of te schrijven. Zo kan iedereen er wat aan hebben. Maar ook ik leer nog steeds bij en dan durf je ook steeds meer uitdagingen aan. Tot je tenslotte zover bent dat je oftewel een behoorlijk complex project gaat scratchen of dat je zelf gaat ontwerpen.

Als ik eerlijk ben wil ik de stap gaan zetten naar zelf ontwerpen. Ik denk dat ik dit voor mijzelf wel aankan ondertussen. Ik heb daarom altijd mijn projecten nauwkeurig uitgezocht voor leer momenten. De U82 was mijn eerste. Deze was louter gekozen wegens een uitdaging van mijn zoon. Daarna kwam al vlug de KURSK en de Typhoon. Hoewel in opdracht waren dit stuk voor stuk projecten waar ik de rompbouw in sandwich bouwwijze goed onder de knie mee heb gekregen. Ik mag wel schrijven ondertussen dat ik daar erg enthousiast mee ben in tegenstelling tot spantenbouw. De Pershing 72 was perfect om goed " clean " te bouwen. Immers een luxe jacht behoort redelijk strak te zijn. Ook zaten er in de Pershing 72 enorm moeilijke vormen. Deze heb ik gelukkig kunnen aanleren in de hout constructie met dit project. Toch was ik er nog niet klaar voor. Daarom de Emma Maersk ( aangespoord door Henny van Modelbrouwers) was de ultieme uitdaging. Hier zaten zoveel moeilijke onderdelen en constructies in dat ik er af en toe kippevel van kreeg ( spreekwoordelijk). Ook heb ik met de Emma mijn basis ervaring erg goed kunnen bijspijkeren met het werken met leds in een schaalmodel. De QMII destijds was de eerste zet hierin en deze heb ik kunnen aanvullen met de Emma.

En nu de Blue Marlin is gewoon een lekker project waar ook nog goede leer momenten inzitten maar eigenlijk is dit een lekker rustgevend project. Er zitten eigenlijk geen grote leer momenten voor mij meer in. Mede doordat Dockwise ( de rederij ) mij hierin enorm steunt en mij voorziet van duidelijke input en ruggesteun. In al mijn scratchprojecten springt Dockwise er met schouders overheen als het aangaat op hulp in tekeningen en technische info. Daarom ook dat ik nog steeds voor deze rederij HULDE durf te schrijven en roepen. Beter kun je het niet treffen als scratcher denk ik....

En dan nu de toekomst na de Blue Marlin...

Ik schrijf nu wel dat ik een project zelf wil ontwerpen maar er is nog steeds een super uitdaging die mij ook lonkt..en dat is een ijsbreker der superlatieven. En wel de YAMAL. Google daar maar eens op en dan begrijp je wat ik ermee bedoel..Dit monster heeft alle leer momenten erin die ik gehad heb maar nog vele meer....Een prachtig schip in constructie alsmede in kleur denk ik wel..Alleen zit er bij de Yamal een groot nadeel aan. Juist.....het is een Russisch schip. Ten tijde van de bouw van de KURSK ( wordt ook wel KOERSK geschreven) en de Typhoon heb ik vele mails geschreven naar de Russische ontwerpers echter altijd zonder enige resultaten. En ja daar staat Rusland nu eenmaal voor. Ze geven nooit enige info vrij. Gelukkig was er genoeg materiaal te vinden op internet erover. Maar dat kan ik helaas niet schrijven over de Yamal. Dus of dit project enige doorgang kan krijgen...de kans is vrij klein tot nihil. Ik ga geen project starten welke ik niet authentiek kan bouwen. Maar als ik ervoor zou kiezen dan worden het slapeloze nachten. Details zijn erg belangrijk..

Zelf ontwerpen kan wel. alleen in welke richting. Wel een werkschip of toch een cruiser...gelukkig kan ik daarover nog enige tijd nadenken.

Ook merk je dan waar bepaalde fora in meegaan of terugvallen omdat scratch ( althans full scratch) niet overal kan worden geplaatst. In Brazilie bijvoorbeeld ligt de klemtoon juist op full scratch. Alleen is de taal barrière helaas een dumper. Maar gelukkig heb ik wel enkele collega modellers daar middels een vertaalsite bereikt. Ook Polen en vooral Amerika contracteren mij vaak middels de site en mijn email adres. Het is ook veel werk om de updates te plaatsen in verschillende fora. Daarom dat ik in de toekomst hierin waarschijnlijk een meer specifieke weg moet inslaan. Ook mede omdat mijn site een optie is voor bijvoorbeeld een project te volgen en hierin te reageren. Een full scratch project doe je als eerste voor jezelf. Maar ik doe dit ook om collega bouwers mijn ervaringen te kunnen geven. In de hoop dat er in de toekomst meer full scratchers komen.Alleen zullen kit fabrikanten dit natuurlijk niet leuk vinden.

Om dit verhaal voor nu af te sluiten wil ik schrijven dat er voor mij in de komende tijd nog vele vraagstukken zullen komen maar ze worden altijd opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat iedere wat meer ervaren modelbouwer met een dosis lef en een behoorlijk enthousiasme kan scratchen. Je moet het alleen aandurven

Helemaal waar Ron :)

En die YAMAL, wat een schip WOW, dat is nog eens een project.
Met die nieuwe weg inslaan bedoel je toch niet dat je het alleen op je site gaat plaatsen????
 
Oef, was ook al een beetje bang, wat Wim vroeg.

Ron, ik wens je alvast positieve oplossingen voor je vele vraagstukken, hoor!
Wat je vertelde ben ik volledig mee eens, maar zie ook, dat er steeds meer mensen die met bouwdozen werken, zoeken naar die waardevullende juistheid van het echte of het historische achtergrond. Voor sommigen kan dit momenteel de ene weg zijn, misschiens bij gebrek aan een werkplaats of machine's, om voluit te cratchen.

MAAR het belangrijkste is "Passie", als je nu hou van, treinen, auto's, vliegtuigen, diorama's, boten, enz..... Passie is de drijfveer, en van daaruit kan je alles aan.

Kijk al uit naar je volgende post

groetjes
Ward
 
Beste Luc.

Als je dit leest....ik kan jouw geen berichten sturen omdat deze allemaal naar mij terug komen. Dit ook mede omdat je hebt aangegeven dat je geen berichten wilt ontvangen. Ook via de gewone post komen deze terug helaas..
 
Vandaag de romp voorbereid voor de eerste primer laag. Hierbij heb ik de grote plamuurstukken geschuurd en bijgewerkt. En daarna de gehele romp (althans het houtgedeelte) voorzien van een dikke laag porienvuller. Na een dik uur drogen( is ruim voldoende)heb ik de romp lichtjes geschuurd(slissen). En nu is de komende klus het dicht gaan plakken van de grote opstaande wand. Deze is helemaal klaar en geseald en mag dus niet meer door het spuitwerk geneveld worden. Het afplakken is wel voor langere duur want na het afplakken wordt deze niet meer verwijderd totdat de gehele romp in de oranje/grijze kleur gespoten is samen met de anti fouling. Foto`s heb ik hiervan niet gemaakt want het is niets bijzonders.Alleen maar een tekstuele update dus.
 
Intussen is de start gekomen voor deze grotere klus aan de romp. De romp moet nu in de primer gezet worden. Uiteraard behoort plamuur daar ook bij.
Maar voordat dit daadwerkelijk kan gebeuren moet er eerst wat voorbereiding gedaan worden. De hoge wand is immers helemaal klaar en deze mag dus niet erbij betrokken raken. En daarom moet deze goed beschermd worden door deze stofdicht af te gaan plakken.

Met Tamiye tape eerst rondom goed aandrukken in de vormgeving. Deze tape hecht erg goed maar laat ook prima weer los zonder onderliggende lagen mee eraf te trekken.

attachment.jpg

Daaroverheen een tweede laag tape alleen heb ik deze iets laten verspringen zodat de oppervlakte groter wordt.

attachment.jpg

Een close up van de twee tape laagjes..

attachment.jpg

Het trappenhuis...ja dat was iets lastiger. Deze ligt iets terug in de wand en de vloer daarvoor mag wel mee worden gespoten.Maar om nu te voorkomen dat spuitstof misschien de opstaande wandjes gaat bedekken,heb ik onderlangs tape aangebracht om het te beschermen.

attachment.jpg

En nadat de oppervlakte was afgeplakt heb ik de buitenste randen extra voorzien van bisonkit om loslaten te voorkomen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Klaar...

attachment.jpg
 
Das een handige tip Ron, met die kit de randen afdichten.
Mooie vorderingen met de noodzakelijk uit te voeren werken.
Kijk al uit naar het vervolg.

Mark
 
ron heb je de deze al gezien .
http://vimeo.com/37378665
gr soetkin

Nee. Bedankt voor de link. Blijft toch allemaal groot materiaal. Toen ik vorig jaar bij Veka op bezoek was werd ik ontvangen in de vergader ruimte. Alleen de vergader tafel was al groot genoeg om met een rc vliegtuig probleemloos op te landen. Maar ook de rederijen maken natuurlijk graag indruk...maar de trap naar boven in het hoofdkantoor was erg indrukwekkend. Een dikke verchroomde pijp met daarop dikke glazen treden...Erg mooi.
 
Laatst bewerkt:
En de romp is nu in de primer gezet. Ik heb bij dit project een andere weg ingeslagen als mijn andere projecten. Ik heb de romp voorzien van een extra laag met porienvuller. Dus deze bovenop de eerdere laag porienvuller. Daarna primer erop gespoten en met een flexibel plamuurmes uit kunststof een dunne laag plamuur daarover heen aangebracht. Enfin foto`s zeggen nu in dit geval meer als woorden..

attachment.jpg

attachment.jpg

De dame is nu in het grijs gespoten.

attachment.jpg

Duidelijk zijn nog de houtnerven zichtbaar voor het plamuur..

attachment.jpg

Plamuur aangebracht.

attachment.jpg

attachment.jpg

In het plamuur zijn de nu opgevulde nerven zichtbaar.

attachment.jpg

Natuurlijk is een laag plamuur nu nog niet voldoende maar dat geeft niet. Eerst nu maar eens gaan schuren (lichtjes). Net genoeg om de oppervlakte egaal te maken. Daarna weer een tweede laag primer eroverheen aanbrengen. En dan kijken we waar nog wat plamuur moet worden aangebracht.
 
zoals u zij die mannen zien alles in het goot dat is weer een mooie vooruit gang wat een kleurtje toch doet dat is onmiddellijk een ander schip .
gr soetkin
 
Mooi werk weer Ron :)

En soetkin bedankt om de video te delen, geeft toch goed aan wat de grootte van dit schip is en wat de mogelijkheden zijn.
 
Een update van de vorderingen aan de Blue Marlin.

De derde plamuurlaag zit er nu op en ik laat het nu zo. Drie lagen moet voldoende zijn voor nu. Later komen er immers ook nog eens drie lagen met lak overheen.

De laatste plamuurlaag aangebracht.Duidelijk te zien dat een kant hier is aangebracht.

attachment.jpg

En ook vier lagen primer geven de oppervlakte nu een glad en gevoelsmatig hard oppervlak aan.

attachment.jpg

De boeg die gelukkig nu mooi recht is geworden.

attachment.jpg

attachment.jpg

En dan moeten er nu als eerste detailwerk zes bolder ruimtes in de romp worden aangebracht. Dit is vrij gemakkelijk te maken. Al is de vorm iets afwijkend. Bij het origineel is de vorm iets trapezium vormig. Nu is de ruimte meer ronder.. Maar dat geeft niets..
Ik heb deze gemaakt van de bekende kabel klemmentjes.

attachment.jpg

De spijker eruit trekken en het overtollige materiaal verwijderen. Daarna heb ik ze eerst allemaal gelijmd met bisonkit op een 1 mm styreen plaatje. Zo hoef ik de vorm van de bodem niet na te maken.

attachment.jpg

Trouwens zo worden ze in de romp gemonteerd..

attachment.jpg

Allemaal uit het plaatje zagen met de figuurzaag..

attachment.jpg

Netjes bijwerken en ze zijn klaar voor montage.

attachment.jpg

Materiaal uit de romp halen en passend maken met de kleinste vijltjes die ik heb.

attachment.jpg

Dit soort kleine vijltjes zijn altijd handig om op voorraad te hebben.

attachment.jpg

Flink wat plamuur eromheen zodat het later goed strak wordt.

attachment.jpg

Alle zes gemonteerd en voorzien van plamuur. Nu goed laten drogen.

attachment.jpg
 
Ron,
Misschien een wat rare vraag, maar waarom heb je gewacht tot je primer was aangebracht alvorens de bolderruimtes in te werken ?
Had je dat niet beter gedaan voor het primeren ? Dan had je jezelf toch een beetje werk uitgespaard, niet ?
Verder alleen maar lof voor de vorderingen van de werkzaamheden. Ik vind het altijd weer erg knap hoe je met de gewone huis-, tuin- en keukenhulpjes onderdelen van je projecten weet te fabriceren.
Ben alvast benieuwd naar het vervolg.

Mark
 
Als je details aanbrengt wordt het stukken moeilijker om alles mooi glad te kunnen schuren. Er zitten bijvoorbeeld nu drie lagen plamuur op. Als ik de bolder ruimtes voor het plamuren en primeren had ingebouwd was het zeker stuk gegaan door het vele schuren er steeds langs. Ook was dan de plamuur elke keer in de openingen gaan zitten en moest ik dit dan ook elke keer weer verwijderen gaan. Verder kun je nu eenmaal grote vlakken mooier en gemakkelijker schuren als er geen hindernissen inzitten.

Bijkomend voordeel is ook nog eens dat je ook op de primer duidelijk en mooi kunt aftekenen wat in het hout toch wel lastiger is.
Goede vraag overigens :)
 
Bedankt voor de toelichting Ron. Zo had ik het dan weer niet bekeken.

Mark
 
Terug
Bovenaan