Hoofdsponsor

1/200 Blue Marlin 1:200 scratchbouw [DONE]

Het schip ziet er met de primer al gelijk een heel pak mooier uit zeg.
Ook de bolder ruimtes, gemaakt van een kabelklem, geniaal!

Wat gaat dit model ongeveer wegen Ron.

Fred

Het schip ziet er met de primer al gelijk een heel pak mooier uit zeg.
Ook de bolder ruimtes, gemaakt van een kabelklem, geniaal!

Wat gaat dit model ongeveer wegen Ron.

Fred

Dank je wel Fred. Tot nu toe is ze vederlicht. Ik schat hooguit een dikke 2 kilo. Maar er moet nog veel op en aan komen...

De bolder ruimtes zijn nu voor zover klaar en in de primer. Later na de definitieve spuitklussen komen er nog de dikke bolders in. Maar dat is detailwerk.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Wat ook handig om te bewaren is zijn bijvoorbeeld pionnen van een oud spelbord. Bij de Blue Marlin heb ik daarvan de anker kluizen gemaakt. Bij de Blue Marlin steken deze een flink stuk uit de romp. Google daar maar eens op. Dus dit moest ik ook zo maken gaan.

Een spelers pion.

attachment.jpg

Bovenstuk eraf zagen en schuin bijvijlen zoals bij het origineel.

attachment.jpg

attachment.jpg

Goed aftekenen waar ze moeten komen ( blijft toch altijd enig giswerk als ze maar gelijk liggen).

attachment.jpg

attachment.jpg

Test of ze gelijk liggen met de liniaal.

attachment.jpg

Monteren met bisonkit en er ietwat schuine randen omheen maken met plamuur.

attachment.jpg

Ze liggen prima gelijk.

attachment.jpg

En in de primer. Tijdens het primeren zag ik dat de schuine randen niet echt vlak zijn. Maar dat is juist uitstekend. Kijk maar eens naar het origineel. Daar is de oppervlakte ruw. Dus ga ik de randen niet gelijk schuren maar laat ze lekker ruw. Erg mooi zo.

attachment.jpg

Mooi gemaakt Ron.
Haal je nu ook het hout onder de bolders weg voordat je ze monteert of plak je ze zo op de romp?

Mooie vorderingen en prima uitleg weer Ron.
Het is alweer moeilijk voor te stellen dat het hier uiteindelijk om blokken styropor gaat.
Prachtig gewoon. Maar dat is mijn bescheiden mening.

Mark

Een kleine update is inmiddels wel weer op zijn plaats.

De nu nog komende onderdelen zijn de laatste in de ruwbouw van de romp. Het begint met de twee liergaten voor in de boeg gevolgd door de vier vloedgaten (komen nog) daarna de lange berghouten (jawel)en tenslotte als laatste het roervlak. Daarna komt de grote spuitsessie aan de beurt.

Enkele foto`s.

Om goed te kunnen construeren zijn foto`s bij mij altijd erg belangrijk. Ik hang daarom ook altijd enkele foto`s op aan het tekenbord.

attachment.jpg

Omdat er in het plamuur en de primer geboord moet gaan worden heb ik spuit tape( deze plakt minder sterk ter bescherming) op de plaatsen gedaan. Zo is de kans kleiner dat je tijdens het boren plamuur mee verwijderd. Dat wil je niet want dan mag je opnieuw gaan plamuren en schuren. En je kunt er op aftekenen.

attachment.jpg

De buizen waardoor de lijnen later lopen heb ik gemaakt uit de bekende mini stekkertjes. Deze zijn er perfect voor.

attachment.jpg

De isolatie buisjes...daar ging het mij om. Deze zijn gewoon te perfect voor deze klus. Dun voorin voor in de boegwand en dik waar ze uit de boeg gaan steken....beter kon niet!.

attachment.jpg

Na het boren blijkt dat de tape goed heeft gewerkt. Er is geen plamuur mee vanaf gegaan.Dus pas dit altijd toe.

attachment.jpg

Gemonteerde buizen en in de primer. Beter kon niet en het kost niets....

attachment.jpg

Aan de binnenkant moeten later nog details komen. Maar de bekleding heb ik alvast erin gemaakt in de primer uiteraard.

attachment.jpg

Dan de afwaterings- openingen nog erin maken. Ook hier weer de spuit tape ter bescherming.

attachment.jpg

Aan de binnenkant wel wat beschadigingen. Maar is hier geen probleem. Dit is prima bij te werken. Maar aan de buitenkant wil je dit niet hebben.

attachment.jpg

Daarna deze openingen bijsnijden en met de kleinste vijl daarna mooi in de vorm maken.

attachment.jpg

Lekker slopen..

attachment.jpg

En daarna is deze klus ook alweer gereed.

attachment.jpg

Lekker dikke buizen. Ziet er in het echt indrukwekkender uit als in de foto.

attachment.jpg

De afwaterings openingen ( of vloedgaten) aan de binnenzijde. Nu bijgewerkt.

attachment.jpg

En klaar ermee...Let op de openingen aan weerszijden.

attachment.jpg

attachment.jpg

En weeral goed gevonden, kabelschoentjes :unsure: je moet er maar opkomen!
Ze wordt met elke up-date mooier Ron.

Fred

Ja, ik sluit me helemaal bij je aan Fred.
Prachtige vooruitgang weer Ron.
De eenvoud waarmee je alles maakt en vindt... verbluffend gewoon.
Ik kijk weeral uit naar het vervolg.

Mark

Dank jullie jongens. Inderdaad kun je best wel veel gebruiken als onderdeel in onze hobby. Je moet gewoon een beetje creatief zijn :)

het moet gelukkig niet allemaal pakken geld kosten, enkel creatief zijn of.... .... gebruik maken van de uitstekende ideeen op ons forum.
goed bezig hoor !

Dank je Johan. Gelukkig kan ik een beetje tieren op mijn eigen creativiteit. In de toekomst ga ik dit hard nodig hebben voor deze tak.

In ieder geval een kleine update nog voor in het weekend. De berghouten ( voor zover je ervan kunt spreken want ze zijn beslist niet van hout :) )zijn gemonteerd. Niet een moeilijke klus.

attachment.jpg

attachment.jpg

Halfrond van vorm.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Af en toe is makkelijks mag ook wel en zeker als het gelijk een goede uitstraling heeft.

Terug
Bovenaan