Hoofdsponsor

1/200 Blue Marlin 1:200 scratchbouw [DONE]

Dank je wel Germt.

Inmiddels ben ik begonnen aan een van de leuke klussen in dit project. De twee casings. Het lijkt mij erg uitdagend om deze twee constructies te gaan maken. In ieder geval erg leerzaam en het zijn ook meteen twee flinke eyecatchers. Want dit is toch wel eigenlijk het eerste blikveld waar je naar kijkt....het is niet erg standaard!.

Beginnen bij het begin geeft dat je eerst de tekening van het origineel moet bestuderen en voor jezelf moet gaan rekenen en de juiste werkvolgorde moet bepalen.
Vergeet niet dat je hierbij vooral moet gaan schatten....dus full scratch!..

attachment.jpg

Een op een uittekenen en een papiertje op de plaats leggen voor een eerste indruk moet je doen.

attachment.jpg

Uit Styropor ruw uitzagen en met het oog bepalen of je goed zit. In deze foto staan ze scheef en zijn ze wat te dik in verhouding tot het laaddek. Maar dat geeft niet.

attachment.jpg

Bijschuren en raspen en met de verstekhaak maakt de casings meer realisitisch.

attachment.jpg

attachment.jpg

De casings worden bekleed met 1,5 mm styreen. Want dit wil ik niet gaan schuren en plamuren i.v.m. de details later.

Inmiddels is de eerste casing iets verder in constructie gekomen. Na het bijwerken van het blok Styropor is deze bekleed met Styreen. Dit materiaal geeft mij de mogelijkheid om later de details voor het bovendek aan te brengen met onderdelen uit mijn sparebox. Deze delen zijn immers ook van Styreen.

attachment.jpg

attachment.jpg

De verschillende verdiepingen zijn onderling verbonden met een inwendige trap (hoe kan het ook anders). Deze is in de dichte gedeelte van de casing. Bij het afzinken van de Blue Marlin zakt ook de casing mee onder water. Dit geeft dat de toegangsdeuren uiteraard waterdicht zijn welke naar deze trap lopen. Ook is de dikke leiding te zien welke vrij loopt. Bedoeld voor afwatering en als behuizing voor een drukleiding.Deze loopt mede in deze buis.

attachment.jpg

De volgorde voor montage van de open behuizing in het voorste deel naar de casing toe.

attachment.jpg

De relingen heb ik gemonteerd op een gemaakt mal om deze goed aan te kunnen brengen.

attachment.jpg

De onderkant van de casing steunt op een soort " bokken ". Daarom ook dat deze casing bij het origineel demontabel is voor extra grote ladingen. De andere casing is niet demontabel.

attachment.jpg

De bokken heb ik gemaakt uit kruisjes welke gebruikt worden als afstandsblokken voor het aanbrengen van wandtegels.

Dank je Wim.

En een dryfit met de bokken. Plaatjes geven meerwaarde eraan.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ja het zijn afstanden dat wel..

attachment.jpg

attachment.jpg

Volledig in de eerste primer.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Genomen vanaf het toekomstige dek voor de superstructure...afstanden..

attachment.jpg

En hiermee is de constructie volledig klaar voor de eerste casing. De rest bestaat uit het aanbrengen van de details.

Ziet er weerom prachtig uit Ron.
Blijf het altijd leuk vinden om je met de voegkruisjes aan de slag te zien.
Benieuwd naar de volgende casing...

Mark

Bedankt voor de lovende woorden. Nu worden eerst de dikke profielen aangebracht tegen de wand van de casing op. Het doel van deze dikke profielen weet ik helaas niet. Maar het geeft meteen een solide indruk eraan. Daarna de reling bovenop de casing. Deze reling ga ik solderen ivm de hoeken erin.

prachtig ron,
nu zie je pas goed, hoe enorm groot die schepen zijn,
groetjes,ronny

Dank je Ronny voor jouw compliment.

En enkele foto`s van de de eerste details.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En een primerlaag eroverheen gespoten.

attachment.jpg

he ron,
je bent lekker op dreef,het zie er weer briliant uit he doe zo voor tot het einde het zal een prachtig stuk zijn zowel in het echt als die van u denk niet dat je het verschil ziet

gr luc

Mijn dank. Inmiddels is de witte onderlaag erop gespoten en staat de oranje kleur voor deze eerste casing te popelen om erop te worden gespoten.

Terug
Bovenaan