Hoofdsponsor

1/200 Blue Marlin 1:200 scratchbouw [DONE]

Kun je wel denken dat we nu benieuwd zijn naar dat kleurjasje hé Ron...
Prachtige vorderingen weer. Knappe foto van de verhoudingen : hand, dek en casing.

Mark

Knap werk Ron, die dikke profielen dienen volgens mij om die torens te beschermen bij het laden en lossen.

Knap werk Ron, die dikke profielen dienen volgens mij om die torens te beschermen bij het laden en lossen.

Ja dat is de juiste oplossing voor dit vraagstukje. Inderdaad zullen de profielen de constructie moeten beschermen als " stootkussen " voor de ladingen.
Bedankt voor het meedenken. De casing is inmiddels voorzien van de oranje kleur ( overigens een kleur uit het gamma van Billing boats omdat deze de kleur het beste benaderd). Na uitharden wordt de grijze kleur erop gespoten aan de twee andere zijden en dan kunnen de fijne details worden aangebracht.

Bedankt voor jullie fijne berichten jongens. De hand van mij geeft wel aan hoe groot het is als model :)

Inmiddels zitten de kleurtjes erop. Eerst maar eens de grijze kant.

Natuurlijk beginnen met primer. Dit is een vereiste bij het gebruik Billing boats verf. Deze is wel op oliebasis maar is erg slecht te verdunnen met wasbenzine of terpetine. Maar nadat ik er een kleur op heb gespoten op oliebasis ( in dit geval matte witte revell verf) bovenop de reeds aanwezige primer gaat het prima. In het verfpotje lijkt de verdunde verf een beetje op rijstepap( althans in configuratie niet in kleur) maar eenmaal on air gaat het prima de verf verdeelt zich uitstekend op de matte onderlaag.

attachment.jpg

attachment.jpg

Na het spuiten viel mij op dat er een scheurtje was ontstaan juist op de hoek. Dus moest ik wachten tot de witte laag droog was en daarna heb ik deze geplamuurd en bijgeschuurd.

attachment.jpg

By the way....de reden voor mijn keuze om verf van Billing boats te gebruiken was dat de oranje kleur perfect overeen kwam met het origineel. Het is per definitie GEEN standaard oranje kleur.

Netjes de eerdere opgespoten oranje kleur afdekken.

attachment.jpg

Na het spuiten drogen laten.

attachment.jpg

De reling verven met de hand..lekker om te doen.

attachment.jpg

En dan de oranje vlakken vrijmaken van het afplakwerk.Aan de achterzijde hier natuurlijk..

attachment.jpg

En nu moeten jullie wachten op de oranje kleur...:)

Weer een pracht van een constructie Ron.
Mooie herstelling ook trouwens.

Mark

Ja deze was wel te doen bedankt voor je bericht. De volgende is een flink stuk moeilijker. Zeker gezien de vorm..

Iemand een suggestie wellicht hoe ik een trap zelf zou kunnen maken?. Natuurlijk zijn ze online te kopen. Maar het is voor mij leuker om deze zelf te maken. Het moet wel te realiseren zijn. Dus een trap om recht omhoog te klimmen langs de wand van de casing. Dus geen schuine trap.

Solderen is geen optie ivm de maatvoering. De breedte moet 5 mm zijn met in verhouding ook het juiste aantal sporten.

http://www.modelbouwshopnederland.nl/a-16727377/ladders/ladder-1-100-800-002/

Iets in die richting dus..als het niet lukt of mogelijk is koop ik ze wel kant en klaar.

Iemand een suggestie wellicht hoe ik een trap zelf zou kunnen maken?. Natuurlijk zijn ze online te kopen. Maar het is voor mij leuker om deze zelf te maken. Het moet wel te realiseren zijn. Dus een trap om recht omhoog te klimmen langs de wand van de casing. Dus geen schuine trap.

Solderen is geen optie ivm de maatvoering. De breedte moet 5 mm zijn met in verhouding ook het juiste aantal sporten.

http://www.modelbouwshopnederland.nl/a-16727377/ladders/ladder-1-100-800-002/

Iets in die richting dus..als het niet lukt of mogelijk is koop ik ze wel kant en klaar.

Ik heb inmiddels toch maar de ladders online besteld. Lijkt me wel het beste gezien de maten.

Enkele leuke anekdotes om te zien waar ik de onderdelen uithaal.

Van knopen en ministeck kun je leuke dingen maken..

attachment.jpg

attachment.jpg

Van haarbandjes kun je ook de meest realistische schijnwerpers maken. Bandje " geleend " van mijn dochter.

attachment.jpg

Later zijn deze terug te zien op de casing met voet.

attachment.jpg

Dank je. Dit is altijd de insteek bij mijn projecten al ontkom ik er soms toch niet aan om onderdelen te kopen al is dit dan spaarzaam.

yep ken ik :) dus je kijk ook veel naar andre spullen , met achterliggende gedachte , dat zou handig zijn in modelbouw :)

Een kleine foto update van de vorderingen.

De eerste casing is bijna klaar nu. Rest alleen nog de lange ladder aan de achterzijde. Deze heb k besteld maar is nog niet binnen. Derhalve dat ik aan de tweede casing ben begonnen inmiddels. Eerst wat plaatjes van de eerste casing.

De twee lijnen van de lier worden hier gemonteerd.

attachment.jpg

Om het touw ( naaigaren gewoon spul dus) wat de goede kleur heeft strak te laten zitten heb ik het bestreken met witte houtlijm verdund met water.

attachment.jpg

Natuurlijk wil je geen witte houtlijm op de casing. Daarom dat ik het met Tamiya tape en een stukje balsa schuin heb gespannen. Gemakkelijker om in te smeren.

attachment.jpg

En drogen laten..let ook op de drie schijnwerpers. Deze zijn dus van het haarbandje genomen.

attachment.jpg

Tussendoor heb ik geprobeerd om een reling van 5 mm te solderen. Dit lukt niet lekker. Gewoon te klein waardoor de lassen te grof worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Na het drogen heb ik de lijnen afgekort. Zo zitten ze wel goed.

attachment.jpg

Het groene onderdeel is een soort magazijntje. Er hangen meestal diverse gereedschappen aan. Soms is het ingepakt met een bouwzeil. Spreekt voor zich dat ik het gereedschap heb weggelaten...te klein om zelf te gaan maken.

attachment.jpg

attachment.jpg

Vanaf de oppervlakte ziet het er zo uit dan.

attachment.jpg

attachment.jpg

En de tweede casing under construction..

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Terug
Bovenaan