Hoofdsponsor

1/200 Blue Marlin 1:200 scratchbouw [DONE]

buiten de mogelijkheid om je werk te bewonderen leren we af en toe weeral wat bij in dit draadje.
alvast succes bij het schilderen.
 
Mooie vorderingen aan deze. Nog nooit zo'n anker gezien, maar wel mooi gemaakt, net als de rest van de details...

Op andere schepen is het de ketting die het schip op zijn plaats houd, en niet het anker, dat is ook omdat niet overal goede ankergrond is, vele mensen denken dat het anker het schip op zijn plaats houd maar dat is een verkeerde gedachte, hou er rekening mee als men een anker uitviert, dat men 3 keer de waterdiepte aan ketting laat zakken, om er zeker van te zijn dat het schip op positie blijft. Een shackle is 27.5 meter, dus als de water diepte 50 meter is zal men ongeveer 6 shackles uitvieren.

als je 3 keer de waterdiepte aan ketting laat zakken, geef je dan niet meer bewegingsvrijheid aan het schip (ik ken niks van scheepvaart)? Als je een beetje 3-hoeksmeetkunde op loslaat heb je dus iets minder dan de diepte die je als straal rond je ankerpunt kan afwijken (in dit geval plusminus 80m tussen de uiterste punten).
 
Het is niet het anker die het schip tegenhoud maar het gewicht van de ketting. Daarom moet men zoveel ketting laten zakken.
 
De tweede casing zoals deze nu erbij staat. Net als de vorige spuitklussen heb ik over de primer eerst een witte tweede laag erover gespoten. De speciale oranje kleur komt zo beter tot zijn recht en laat zich mooi opspuiten.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En de grijze kleur is hier erop gespoten en de reling voorzien van de gele kleur op de leuning.

attachment.jpg

Het schep anker wordt doormiddel van de messing as in het huis getrokken. Zo is er geen lijm nodig en zit het muurvast. Duidelijk is te seallaag erop te zien. Hoewel droog heeft de Parketplus toch enige weken nodig om mat te worden.

attachment.jpg

Muurvast zit het anker erin. Zonder lijm.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Een dryfit gebroedelijk naast elkaar..

attachment.jpg
 
Prachtig Ron, wat we hier nu weer zien komt van onze meester bouwer en zoals gij het bouwt lijkt het allemaal zo simpel, hier zullen vele van ons massa's bijleren, gewoon prachtig en leerrijk om te volgen.
 
dat heb je weer prachtig gedaan ron en zeker dat oranje komt goed uit met dat grijs,je bent lekker op dreef doe zo voort
gr luc
 
Inmiddels is de schoorsteen onder constructie gekomen. Dit blok komt bovenop casing twee. Bestaat uit een groot blok met daarop uiteindelijk enkele buizen en een dikke schoorsteen.
 
Enkele onderdelen die ik van te voren moest maken voor de montage stappen.

De schoorsteen. Een dikke uilaat voor de main engine plus drie kleinere uitlaten van de generators welke gelegen zijn aan onder het achterdek. Ik vermoed ook dat deze als hulp generatoren dienen voor de pompen. Verder de voorste ontluchtingsluiken. Deze kunnen naar mijn oordeel ook in een open stand of gedeeltelijk geopend worden al naar de behoefte. In het midden ervan zitten luiken.

attachment.jpg

Op deze casing zitten verder voorraad balken. Niet te versmaden want het zijn flinke knapen al lijkt het in het model dat ze klein zijn. Bedoeld als ondersteuning voor de bevestiging van een of meerdere lasten op het dek. Een nog te monteren kraan hijst deze delen van en naar het dek.

attachment.jpg

Ik heb ze gemonteerd op dubbelzijdige tape. Zo kon ik ze mooi aanschuiven.

attachment.jpg

Het laaddek voor deze balken.

attachment.jpg

Het wordt passen en meten want dit gedeelte komt bomvol te staan met onderdelen. Zoals de schoorsteen,twee lieren,een luchtfilter,het laaddek met de balken en natuurlijk een kraan erbij....

attachment.jpg

Boven in de foto is het luchtfilter te zien in het piepschuim gestoken.

attachment.jpg

Een lier gemonteerd. Verder is het begin te zien van de kraan. Het onderste draaistuk maak ik van een inktspuit...:)

attachment.jpg
 
Realistisch Ron, ook aan boort van een vrachtschip word een extra generator gestart tijdens het laden en lossen, hier zijn het ook de ballast pompen die de stroom nodig hebben, met deze ballast pompen word het schip recht gehouden tijdens laden en lossen.
 
Op de werf wordt nog steeds gewerkt aan de Blue Marlin. Al zijn de huidige onderdelen moeilijker..

De rooktoren( vrij vertaald) wordt hier definitief gemonteerd. Zware klus want het is een flink onderdeel. OM alles stevig te houden is dit deel gemonteerd met een duvel en montagekit. In de foto is er nog geen kit geplaatst. Verder zijn er Engelse termen bijgevoegd van verschillende onderdelen. Dit is ten behoeve van mijn site.

attachment.jpg

Definitief staat deze witte toren gemonteerd.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het tweede onderdeel welke ik online heb gekocht zijn de ladders. Deze zijn helaas erg moeilijk zelf te maken ivm de afmetingen. Het eerste onderdeel was de schroef. Dus heb ik tot nu toe weinig gekocht voor dit project.......:)

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De ladders worden met bisonkit gelijmd op de drager..

attachment.jpg
 
Het is mega prachtig werk Ron, niemand kan het ons beter presenteren dan jij, maar als ik de foto's bekijk van het origineel en dat van jou model, heb ik een klein vraagje, het is waarschijnlijk gezichtsbedrog, of een vertekend beeld. (Zie pagina 1 van dit bouwverslag)
Maar als ik naar de twee torens kijk op de eerste 2 foto's van het origineel dan heb ik het gevoel dat deze iets minder hoog zijn, en breeder, dit gevoel heb ik ook bij de derde foto met het anker, lijkt breeder, en minder hoor, boven anker nog 2.5 maal anker hoogte tot boven, bij jou model lijkt dit hoger, tot wel boven de 3x tot 4x ankerhoogte, sorry als ik het verkeerd heb, ik bedoel dit zeker niet negatief, en misschien is het inderdaad een gezichtsbedrog, in elk geval, doe zo voort, je levert top kwaliteit !!!
 
Laatst bewerkt:
ron je bent iets vergeten te vertalen je houtplug om de twee onderdelen aan elkaar te bevestigen mooi werk volg ik nog altijd met zeer veer plezier .
gr soetkin
 
Mijn dank jongens voor de complimenten. Inderdaad heb ik de houtplug niet erbij vertaald maar de bedoeling was hierbij toch meer om de afzonderlijke delen van het schip te benamen. Maar het had wel erbij gekund inderdaad.

Om op de onderlinge verhoudingen terug te komen...tja misschien lijkt het zo. Iedereen ziet nu eenmaal de dingen anders. Wellicht dat er verschillen zijn of niet dat maakt niet zoveel uit. Het is erg moeilijk om vanaf foto`s alles te vertalen naar een model. Maar de opmerking geeft niet,het geeft duidelijk aan hoe moeilijk dit werk is.
 
Terug
Bovenaan