Hoofdsponsor

1/200 Blue Marlin 1:200 scratchbouw [DONE]

Dat zijn knappe trappen die je hebt gemaakt Ron.
Ook de rest van de werkzaamheden (vorderingen) is weer zoals steeds subliem.
We kijken weeral uit naar de volgende update.

Mark

Bedankt jongens. De volgende klus wordt het detailleren van de beide schoorstenen. Mijn denkwijze is om als eerste een " huis " te maken. Zie het als een lege kerstboom. Na het rechtop zetten ga je de kale boom bekleden met kerstballen.

Zo werk ik al vanaf mijn eerste project in full scratch(U82). Ik heb hier eerst de basis gemaakt van de super structuren. En nu ga ik deze bekleden met details. Vooral bij rompen van duikboten is deze manier van werken mij uitstekend gebleken. Voordeel ook hiervan is dat je bijna altijd zo een vrije hand hebt om het onderdeel te kiezen waar je zin in hebt. Buiten de schoorstenen kan ik ook nu ervoor kiezen om de buiten casings te gaan aanbrengen( kleine bijgebouwen zeg maar) welke aan weerszijden nog moeten komen. Of dat ik nu eerst de stuurhut ga maken bijvoorbeeld. Ze zitten elkaar nooit in de weg bij de constructie.

Ziet er allemaal weer gelikt uit Ron.
Ben al benieuwd welk deel van de kerstboom je gaat beginnen :).

Is een flink ingewikkelde constructie met al die trapjes en tussendekjes, maar het ziet er weer fantastisch uit Ron.

Zo nog maar eens van mij laten horen. Laatste tijd heb ik het erg druk maar er wordt toch hard gewerkt aan de Blue Marlin.

De laatste structure is under construction. Dit is de eigenlijke stuurhut. Hoewel je zou verwachten dat dit een beest van een cabine is valt het erg tegen. Deze is net hoog genoeg om in te staan. Maar ja wat moet je er verder dan de nodige commando`s geven aan je immens werkpaard?.....toch?....

Ik heb de cabine in ruwbouw klaar. De foto`s van deze bouw zijn terug te vinden in mijn site.

Er rest alleen nog de voorzijde. Dit is wel leuk om te laten zien. De 14 ramen worden ondersteunt door spijlen die ik zoals in onderstaande volgorde had gemaakt.
Erboven zit de zonwering en bescherming tegen de elementen.

De spijltjes.

attachment.jpg

Om de spijlen goed recht erin te monteren heb ik er aan de achterzijde schilderstape geplakt, zo blijven ze mooi op hun plaats zitten voor het lijmen.

attachment.jpg

attachment.jpg

De spijltjes worden hier op de tape geplakt nog zonder lijm.

attachment.jpg

Nadat ze allemaal op hun juiste plaats zaten zijn ze verlijmd geworden en kon de tape erachter weg.

attachment.jpg

Nog erg ruw zonder schuurwerk eraan maar ze zitten goed vast.

attachment.jpg

Gelijmd aan de stuurhut.

attachment.jpg

Dryfit. Belangrijk dat de voorzijde over de verschansing hangt..

attachment.jpg

attachment.jpg

Het begint te lijken nu..

attachment.jpg

attachment.jpg

Knap stukje werk Ron :)

In zo'n stuurhut staat voornamelijk veel electronica neem ik aan en hoeft daarom niet meer zo groot te zijn.

Weer een belangrijke stap in het bouwproces gezet Ron.
Mooie vooruitgang weer en goed uitgelegd.

Mark

er zijn weer geen woorden voor he ron hoe je het weer voor mekaar krijgt maar er is wel een woord dat bestaat als jij hier foto laat zien en dat

WAUWWWWWWWWWWWWWWWWWWW

het einde naderd nog even geduld uitoefenen.

luc

Dank je wel. Ik schat in dat de bouw momenteel op ca. 75 % kan zitten. Er moeten nog veel details worden aangebracht en de superstructure moet nog gespoten worden.

De stuurhut is inmiddels algeheel wit gespoten en een seal laag heb ik eroverheen aangebracht. Nog erg veel aan te doen maar het gaat gestaag verder.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Een dryfit op de nog in primer staande structure.

attachment.jpg

attachment.jpg

Mijn streven is om alles zoveel als mogelijk zelf te maken. Dus de onderdelen zijn of uit materiaal gezaagd/gesneden of ik heb een onderdeel gebruikt welke ik thuis gevonden heb zoals oud speelgoed van de kids of iets wat gewoon in mijn voorraad ligt. Ik wil altijd in mijn projecten zo min als mogelijk onderdelen kopen. In dit project heb ik tot nu toe de schroef en de klimladders kant en klaar gekocht. De rest heb ik gemaakt zoals boven beschreven.

Wel koop ik regelmatig plaatjes styreen en balsahout of ander materiaal in de winkel waaruit ik onderdelen zaag bijvoorbeeld. Dit ter duidelijkheid omdat ik de laatste tijd in het algemeen wel eens opmerkingen krijg ( wereldwijd ) ...

Zijn de opmerkingen positief of eerder ...... ?

Gewoon prachtig zou ik zeggen

Zeer knap, wetende dat je alles zelf moet uitzoeken, meten passen snijden enz ....
Knap staaltje modelbouw zoals altijd van u :)

Zijn de opmerkingen positief of eerder ...... ?

Gewoon prachtig zou ik zeggen

Soms negatief in de zin van dat alles in schril contrast staat met het origineel. Er wordt dan vergeten dat de meeste onderdelen nauwelijks te zien zijn in foto`s. En soms zijn ze ook erg lastig om precies na te maken. Niet dat het mij negatief stemt maar toch moet ik dan vermelden dat het allemaal geen delen zijn die kant en klaar gekocht zijn bijvoorbeeld.

Terug
Bovenaan