Merci Kurt en Marc.
324. Te beginnen met het interieur. Voor de mensen die deze kit gaan maken zullen een paar handige tips volgen die veel werk uitsparen!
De onderdeeltjes worden eerst schoongemaakt en bijgewerkt. Revell wil nog wel een autostoelen uit één stuk maken waarbij dan geen plaatje voor de achterzijde ingesloten is, maar zoals al eerder gezegd is het bij deze BMW kit een luxe bedoening. Hier bestaan de stoelen wel degelijk uit twee onderdeeltjes. Wel jammer is, dat ze niet mooi aansluiten. Op referentiefoto's is te zien dat er geen naad loopt op de plek waar hier overduidelijk een naad is. Het is één stuk leer. Met een mesje, een schuurstick en wat geduld valt hier wel een mauw aan te passen. Rechts de verbeterde stoel in wording, links het oorspronkelijke uiterlijk. De beide stoeldelen zijn samengevoegd met liquid poly van Humbrol, zodat het plastic aan elkaar smelt.
Tip van de ervaringskundige: bouw je deze kit, dan kun je beter eerst de stoelonderdelen bewerken en dan pas samenlijmen, Het bespaart je een lastig en vervelend klusje. Bij mij was dit te laat. Ik ga daar zo verder op in.
325. Hier is het te zien. Een stoel bestaat uit één horizontaal kussen, één verticaal kussen en de beugel die beide met elkaar verbindt. Die beugel is in de Revell-kit onderdeel van het horizontale kussen en moet een chroomkleur krijgen. Geen probleem, dat plakken we straks wel af.
Wat wel een probleem vormt, is de omstandigheid dat er een stuk van het verticale kussen moet worden afgeschuurd en wel net langs die beugel. De reden daarvoor is op foto 324 te zien: ook aan de rest moet worden bijgesneden en bijgeschuurd om het mooi glad te krijgen en de naad weg te werken. Niet alleen bij het bovenste deel van het verticale kussen, ook aan het onderste deel (dus, langs de beugel lopend). Zolang het achterkant-stukje nog niet vastgelijmd is de rest van de stoel, kun je daar met je mesje en schuurpapier makkelijker bij. Dus mijn tip: voordat je de stoelonderdelen aan elkaar gaat vastlijmen, eerst even een stukje wegsnijden en wegschuren naast de beugel. Let wel, dit hoeft maar aan één kant van elke stoel. Daar kom ik straks op terug.
Hier is het snij- en schuurwerk bijna klaar. Tussen de pijltjes het bij te werken deel.
326. Het gebeurt niet vaak dat ik mijn tandheelkundige attributen in moet zetten.
327. Hier zie je hoe het eruit ziet als het niet bijgewerkt wordt. De linkerstoel is bijna af. Let op de bobbel in de rechter stoel naast de beugel.
328. En dan het volgende. Een dryfit toont aan dat er
niets maar dan ook niets te zien zal zijn van de buitenste beugels. Dat scheelt dus een hoop correctiewerk! Alleen de twee binnenste beugels hoeven te worden bijgesneden.
Dus wederom: leve de dryfit. Het scheelt me hier een hoop werk (en frustratie als ik er later achter zou zijn gekomen dat dat werk voor niets was geweest).
329. Er zit een gietfout in één van beide stoelen.
330. Het gebeurt niet vaak dat ik mijn vliegtuigbouw-attributen moet inzetten.
331. Na het scriben en meer schuur- en snijwerk dan ik tevoren had gedacht, heb ik een laagje zilverstift opgebracht. Het ziet er wat mij betreft ok uit.
332. Het gebeurt niet vaak dat ik... afijn, ik probeer hier een tooltje te creëren dat (ik waarschuw jullie maar alvast) een roemloze dood zal sterven. Punch & die in combinatie met schuurpapier:
333. Stukje van cocktailprikker afknippen en schuurpapier erop lijmen.
334. Wat ik wilde doen, laat zich samenvatten door de volgende foto. Daar gebruik ik (slimmer geworden) gewoon een multitool met een freesje (het schuurpapiertje was al vrij snel van de cocktailprikker afgebroken).
Waarom het freeswerk? Welnu, op de drie klokjes komen decals en het heeft om die reden niet veel zin om het reliëf (dat is bedoeld voor drybrushen of héél priegelig schilderwerk) te laten zitten. Voor de decals kan dit het beste zo egaal mogelijk zijn, zo blijkt ook uit referentiefoto's waar geen noemenswaardig reliëf te ontdekken valt. Overigens heb ik de cilinders voor de klokjes, conform referentie, iets verder uitgehold.
335. Intussen is de beugel en het omringende 'leer' gereed gekomen. Bij de rode pijl hoe het was, de blauwe pijl hoe het werd.
336. Vandaag de auto naar de APK-keuring gebracht. De monteur repareert veel oude Mercedessen en kon me een trommelrem laten zien. Wat ik eerder als binnenste trommel aanduidde heeft in werkelijkheid een andere naam kennelijk, de ankerplaat. Deze heeft, zo liet de monteur weten, altijd last van roestvorming (tenzij het schoon wordt gehouden). Dankzij Ron's alerte tip hieromtrent en vervolgens dankzij de monteur, zal ik binnenkort nog wat extra pigmenten aanbrengen op de vier ankerplaten.
Totaal bestede tijd: 80 uur.