Hoofdsponsor

1/24 Bmw 507 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Graag gedaan :)

337. De stoelen zijn nog niet klaar. Als je kijkt naar referentiefoto's zie je dat bijna al het leer strak staat maar op bepaalde plekken niet, vooral in het midden van het horizontale gedeelte. In de breedte van de stoel zitten daar allemaal kreuken en vouwen, sommige kleine vouwtjes. Revell heeft daar vrij plastisch een rechte 'vouwlijn' gemaakt zodat alle curves hetzelfde zijn en er geen kreuken en vouwen zitten.

Ik begin de kreuken na te bootsen door met een multitool met spitse frees kerfjes te zetten (de vouwen).

27735515485_6e70695fcb_b.jpg

338. Vervolgens met een mesje de vouwtjes gladschrapen en dan schuren (door de frees krijgt het namelijk een rul uiterlijk, wat niet realistisch is). Met zilverstift (hier alweer een beetje weggeschuurd) krijg je een goed idee van hoe het eruit gaat zien.

27701592116_01f9915538_b.jpg

339. Na nog meer bijwerken en wat meer zilverstift:

27660841471_4dffbf0a0b_b.jpg

340. Het eindresultaat, wederom vergeleken met hoe het was. Let op de rechte lijn in het originele Revell-onderdeel. Bepaalde krasjes (grotendeels weer weggeschuurd) zijn gemaakt met de combinatie mesje + scriber + microbeiteltje.

27123000614_62bc642b23_b.jpg

27124861713_4eca481877_b.jpg

Dit geeft toch net dat meer karakter (en realisme) aan zo'n stoel en dus de auto; was me zeker het half uur werk wel waard.

Ik ben blij dat op referentiefoto's verder goed strakke stoeldelen te zien zijn. Sommige lederen autostoelen zien er zo gekreukt uit dat het een heel karwei zou zijn geweest om dat na te maken, maar hier valt het dus mee.

Totaal bestede tijd: 80.5 uur.
 
Roy wat ik bij de Jag ook nog gedaan heb is eerst de zetels in een lichte kleur gezet en daarna het rood ( dat moest zo volgens plan en in het echt ook ) en de instapzijde van de stoelen de rechtse dus aan de rechter kant en de linkse dus aan de linkse kant van telkens daar eerst te gaan inzitten kleine krasjes met een naald gegeven en ook aan de voorkant van de zit kleine haarscheurtjes en het kwam nogal realistisch over nadien ook de rug van de zetel waar je als je instapt tegen wrijft
een ideetje misschien
Marc
 
Mooi aangepakt Roy want zetels worden zo vaak over het hoofd gezien en zij zijn nochtans de eerste blikvangers van het interieur.
De vorm wordt dikwijls door de fabrikanten over het hoofd gezien, zeker als het voertuigen betreft met gesloten body want "je ziet er straks toch niets meer van".
 
@Marc: de stoelen krijgen geen rode kleur maar een lichtbruine. Heel veel referenties heb ik niet in combinatie met de karmijnkleurige body, maar toevallig is dit te zien op Wikipedia Commons:

BMW_507_red_vl_TCE.jpg

Met die foto in de hand is ook te onderkennen dat in de auto op mijn hoofdreferentiefoto eveneens zo'n lichtbruin interieur zat. Zie de zonnekleppen:

BMW-507-und-BMWW-503-2-.jpg

Elvis had in z'n BMW bordeauxrode stoelen maar die zijn van een ander type. Dan zag ik nog een voorbeeld met zwart interieur, maar om eens lichtbruin te doen is een buitenkans.

Wat betreft de scheurtjes en krasjes, ga ik referentiefoto's erop naslaan. Ik heb ze tot heden niet gezien, maar het ligt er ook maar net aan welke stoelen en welk leer je hebt natuurlijk. Het is wel een goed idee en, net zoals dat vorige van Ron, iets om te onderzoeken. Overigens zitten er al kleine krasjes links en rechts van de gemaakte vouwen. Goeddeels weer weggeschuurd, anders ziet het er niet uit.

@Erwin: ik moet zeggen dat Revell de zetels niet bepaald over het hoofd heeft gezien (maar je doelt waarschijnlijk op modelbouwers). Het mag gezegd worden dat de vorm van de stoel uitermate goed geslaagd is en volledig in de lijn ligt met het origineel. Ook dat er een achterplaat bij zit, is een voordeel (zeker voor iemand die zeker niet wil scratchen). Het enige jammere is dat er dus geen vouwen zijn geboetseerd, maar dat is dus nog achteraf te corrigeren.

Dit wordt trouwens geen gesloten body, ik ga hem met dakje open weergeven (zoals op de eerste foto hierboven dus). Overigens heb je volledig gelijk in je opmerkingen.


341. Voor het verroesten van de ankerplaten gebruik ik pigmenten 'licht roest', 'standaard roest' en 'donker roest', zoals al een paar keer eerder genoemd.

27141675333_45490e26d9_b.jpg

342. Ik meng ze met een cocktailprikker voorzichtig in de verhouding 1:3:3 (licht : standaard : donker).Dit is dan het resultaat.

27140731054_38a26927e8_b.jpg

343. Met een mesje de pigmenten opscheppen en over de ankerplaat kiepen. Met een droog penseel voorzichtig verdelen (het moeten korrels blijven, dus vooral geen druk uitoefenen). Ten slotte heel voorzichtig zijn met de pigment fixer.

27141673173_448a93ccb3_b.jpg

344. Ik heb lichte variatie aangebracht in de oxydatie. Bijvoorbeeld het wiel linksachter heeft geen roest op de velgbinnenzijde, terwijl het wiel linksvoor dat wel heeft.

27652586112_581917b678_b.jpg

345. Wel apart dat er dus toch een deel aan de onderkant van de auto zit dat kennelijk redelijk wat roestvorming kent. Het komt de variatie van de onderzijde ten goede in elk geval, want het enige wat nog enigszins in de buurt komt is de uitlaat en de roest daar is niet zo heftig als op de ankerplaten. Maar goed, zien is geloven en ik heb de referentie gezien.

Hoe dan ook, ten slotte veeg ik met een penseel zachtjes de grootste korrels weg. Heel voorzichtig! En voilà, onderkant nu definitief klaar.

27652770062_92e0a287f0_b.jpg

Totaal bestede tijd: 81 uur.
 
Roy ik bedoelde niet uw zetels maar die van de Jag moesten rood zijn en daar heb ik het op geprobeerd
 
O ja Marc ik zie dat ik je bericht verkeerd las... hoe dan ook, ik ga straks eens kijken voor die referentiefoto's; nogmaals dank om me op weg te helpen.

347. Toch ben ik niet 100% tevreden over de wielen; ik vind het extra stuk velgvervuiling in de vorm van roest wat te overheersend (eerst vond ik het niet egaal genoeg en wilde ik wat toevoegen, vervolgens er wat vanaf halen).

Dus ik heb met een cocktailprikker het grootste deel van de pigmenten op de binnenkant van de velg (die buitenste rand dus) weggehaald. Dat is het makkelijkste werk ooit en nu ben ik wel tevreden. Hier het verschil tussen vóór (eerste foto) en na (tweede foto).

27652770062_92e0a287f0_b.jpg
27477062950_ab56631941_b.jpg

Totaal bestede tijd: 81 uur.
 
Een heel mooi onderstel die je hier laat zien. Naar mijn mening nog steeds 1 van de mooist verweerde die ik al gezien heb.
Ook die stoelen zien er veelbelovend uit.
 
Xavier dank je wel, inderdaad niet zo'n groot verschil maar heel makkelijk te doen en wat mij betreft de moeite waard want het effect was te fel.

Erwin, merci :)

Cedric dank je wel, ik voel me vereerd. Wat betreft de stoelen, ik ben benieuwd hoe die eruit gaan komen in kleur.


348. Heel irritant, ik weet het, maar de mensen die mijn andere topics kennen (Mercedes ladderwagen waar ik 10 pogingen onderneem om iets voor elkaar te krijgen, waarvan ik 3x zeg dat ik het goed vind en dan toch weer verder ga na een nachtje slapen...) weten het inmiddels... toch nog maar wat lopen pielen met de cocktailprikker. Ik zag vandaag bij daglicht dat het toch nog niet helemaal goed was. De grootste korrels verwijderd, de velgrand nog een klein beetje verder schoon gemaakt. Het wordt dus iets netter allemaal, maar dat lijkt me op schaal beter.

In de buitenlucht:

27676470642_59c97ed5f0_b.jpg

Onder de lamp:

27702747771_fb59dd570f_b.jpg

Zo zie je ook goed wat voor verschil het kan maken als je het licht erop zet! Bij de eerste foto lijkt de ankerplaat helemaal niet zo verroest.

Nu hou ik echt op over dat onderstel.
 
Bekend probleem met kunstlicht dat de kleuren niet altijd juist worden weer gegeven, zo`n fotostudio bied wel uitkomst maar heeft soms ook wel moeite met de kleuren en om steeds zo`n ding op te zetten is ook wat. Maar nette ankerplaten :)
 
Ja zo'n fotostudio zou je eigenlijk permanent opgesteld moeten houden. Ik heb er geen ideale belichting voor (één bureaulamp waar wat mee te doen valt, maar is eigenlijk te weinig). Ik heb er in elk geval te weinig plek voor.

Merci wat de ankerplaten betreft, ik ben er nu tevreden over.


349. De bestuurdersstoel krijgt wat meer kreukels dan de passagiersstoel, omdat de bestuurdersstoel natuurlijk vaker gebruikt wordt. Soms zie je in oldtimers het tegenovergestelde, ze hebben dan de twee stoelen verwisseld om een egale slijtage te bewerkstelligen (=om de oorspronkelijke bestuurdersstoel te sparen). Dat is nu typisch zoiets dat ik op schaal niet zou doen omdat we in de modelbouw nu juist proberen een zo geloofwaardig mogelijk model neer te zetten en dit soort uitzonderingen wel kán voorkomen, maar de gemiddelde kijker van mijn model zal toch denken dat ik een fout heb gemaakt.

Ik verwijs verder naar deze post in het Belorus UMZ tractortopic, waarin ik meer in detail uitleg wat ik bedoel en andere voorbeelden geef.

27539904180_60791a39b6_b.jpg

350. Met dank aan Marc's suggestie ben ik nog eens beter gaan kijken naar verdere vouwtjes in het leer. Als je goed kijkt zijn op één referentiefoto's nog een paar lichte vouwtjes te ontdekken in het horizontale stoeldeel, en op een andere foto een paar kleine vouwtjes in het leuningdeel. Ik heb deze aangebracht met een rond mesje, om een natuurgetrouw reliëf te krijgen. Met een recht mesje lukt dat niet. Ik had ook een tandartsspatel kunnen gebruiken of mijn kraspen.

Op de volgende foto zijn de vouwtjes te zien in de wangen van het horizontale stoeldeel.

Ook hier weer aan de bestuurderszijde iets meer vouwen dan aan passagierszijde, en bewust niet symmetrisch te werk gegaan zonder het algemene beeld van gelijksoortige slijtage uit het oog te verliezen. Het begint hopelijk wat meer op leer te lijken dan op plastic.

27206697353_4aa1de98ba_b.jpg

Ten slotte de positie van de stoelen. Ze staan niet helemaal recht ten opzichte van elkaar. Wat schuren helpt daarbij. Weer heb ik dit te danken aan een simpele dryfit van 10 seconden.

Overigens kun je op deze foto ook de vouwtjes zien in het verticale stoeldeel aan bestuurderszijde. Aan de passagierskant heb ik dit weggelaten.

27716999342_1274e1404e_b.jpg

Totaal bestede tijd: 82 uur.
 
Dank je wel Marc.

Nieuws van het front: de motorkap is kwijt. Ik had gehoopt dat de verhuizing zonder noemenswaardige problemen zou verlopen en daar leek het tot nu ook op. Maar de motorkap is op de een of andere manier toch ergens tussen wal en schip blijven steken. Ik dacht dat ik hem in een bepaald bakje had gedaan, maar dat blijkt toch niet het geval.

Dus de vraag aan iedereen is, heeft iemand deze kit ook? Desnoods in een andere kleur...

Zo ja, wil men de kit dan aan mij verkopen?

Ik zal ook een bericht in het Marktplaats-deel plaatsen. Hopelijk kan iemand me helpen.
 
Tis niet waar he Roy,na al dat prachtwerk zulke pech :s helaas heb ik deze kit niet anders kreeg je hem zo van me.
 
Oei, dat is nu echt balen.
Misschien eens overwegen om een klare plaat om te bouwen zodat je dan alsnog een deel van de motor kan zien zonder deze te moeten openen. Zie het als een tussen oplossing, misschien komt de motorkap toch nog ergens van tussen gekropen.
 
Beste Roy , na zo veel schuurwerk en aanpassingen , en nu kwijt man daar baal ik van , nu ik kan je er niet aan helpen want was dat niet dat kitje dat je ooit eens had overgenomen ? Nu wou ik dat toen ook maar ja je was even sneller
Neen ik kan je niet helpen , maar zoals al gemeld is vragen bij Revell die zijn wel heel gemakkelijk in dat soort zaken hoor ( als ze het nog hebben )
Succes met je zoektocht
Marc
 
Terug
Bovenaan