Hoofdsponsor

1/24 Bmw 507 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Dank je wel Marc, ik verwacht binnenkort een vervangingsexemplaar.

350. Hier een dryfit, bedoeld om te kijken hoe de binnenpanelen gemonteerd moeten worden om geen kieren te krijgen. En om erachter te komen dat het motorkapje kwijt is, zoals hierboven al besproken.

27986631355_402306e0df_b.jpg

351. Het stuur is een culminatie van gietnaden en wat flash. Ze zullen allemaal weggehaald moeten worden.

27952089306_37363cf0cc_b.jpg

352. Dan krijg je dit.

27372705243_c4a0ffc0a0_b.jpg

353. Referentiefoto's beziend, blijkt dat de claxon (de twee dunne verticale 'spijlen') in het echt veel dunner is. Dus heel voorzichtig met een mesje bijwerken.

27952087506_c18010f03f_b.jpg

354. Zo is dan het eindresultaat (linker claxon lijkt niet helemaal mooi gesneden maar dat is schijn, want je ziet het reliëf van de achterzijde) :

27372705113_e4f8b71d6a_b.jpg

Totaal bestede tijd: 82,5 uur.
 
He dank jullie wel Marc en Filip!

355. De hendeltjes voor het neerlaten van de ruiten zijn kleine flashbommetjes. Je moet je voorstellen dat deze niet ontdaan waren van chroomverf, dan zou je ze als volgt moeten monteren:

27902468332_31740d3017_b.jpg

356. Een uitvergroting. Het is echt ontzettend veel flash, alleen het cirkeltje in het midden moet overblijven wat de conus betreft.

27926901731_a8bc4b9370_b.jpg

357. Ook vanaf de zijkant bezien mag er wat worden weggehaald. Links de aangepaste versie.

27390964803_f65c21446d_b.jpg

358. Hier het verschil tussen de volledig schoongemaakte versie (in positie) en die welke nog flash heeft. Zoals je ziet, Revell's gedachte ziet er prachtig uit maar het kost wel wat energie om het beeld ook echt zover te krijgen.

28004765475_91ba4fe170_b.jpg

Totaal bestede tijd: 83 uur.
 
Mooi werk, ik zou het al op mijn heupen krijgen om al die flash op zo'n klein onderdeeltje te verwijderen.

Grtz Bart.
 
Het is een detail dat nu wel zeer in het oog springt, en gelukkig maar, het is nu daadwerkelijk IN detail.....
 
@Bart (D-Day 1944) : dank voor het volgen van dit topic, dat beschouw ik als een eer omdat ik jou eigenlijk alleen ken van militaire modelbouw. Wat betreft de grootte van het onderdeel, hou er wel rekening mee dat het 1/24 is dus het valt op zich wel mee. Het is wel een geduldig werkje, maar zeker niet ondoenbaar.

@Bart (Silenoz) en @Xavier: dank jullie wel voor de opmerkingen en voor de moeite die toch elke keer weer genomen wordt om te reageren en daarmee te motiveren.


359. Met Optivisor voor de ogen, bleek de conus toch nog niet helemaal mooi rond te zijn. Dat werd dus gecorrigeerd.

Overigens is niet alles flash, maar ook echt boetseerwerk. Vrij simpel maar doeltreffend: het dunner maken van de 'steeltjes' van de hendels maakt dat ze meer op hun grote broers gaan lijken. Gewoon een beetje plastic wegsnijden en -schuren.

Hier samen met de andere drie hendels (2 typen), gereed.

27753560390_58e044d458_b.jpg

360. Links op het versnellingspookrubber zit een vervelende ejector pin mark, die beter achteraan geplaatst had kunnen worden, uit het zicht.



361. Ofwel dat gaatje kan gevuld worden, ofwel het kan in vorm geboetseerd worden met modelbouwvijltjes, mes en schuurstick. Ik heb gekozen voor het laatste, hetgeen best veel werk oplevert om een fatsoenlijk resultaat te krijgen. Hier de compleet schoongemaakte en bijgewerkte schakelpook:

27420109914_839337689a_b.jpg

Alle onderdeeltjes voor de derde bouwfase (van in totaal vijf bouwfases) zijn nu klaar om te worden geprimed.

27420159054_3b0479e33b_b.jpg

Ik heb al een tijdje veel zin in de afronding van deze bouwfase, vooral omdat ik bijzondere plannen heb met de volgende onderdelen:

- het stuurembleem;
- de bovenkant van het dashboard; en in mindere mate:
- de klokjes;

en omdat ik benieuwd ben naar hoe de stoelen er met de kreuken uit komen te zien. Wat de bovengenoemde drie punten wil ik het nog even spannend houden, de volgers zullen het vanzelf zien.

Totaal bestede tijd: 85.5 uur.
 
Goe bezig zeg ik zo moet het he Roy
Ben nu ook goed bezig met de Golf het motortje alleen zal veel tijd kosten en geduld maar ik ga mijn best doen om hem zo goed mogelijk natuurgetrouw te krijgen
Maar eerst een pc wissel doen opstarten , updaten en zo van die zaken

Je hoort nog van mij
groetjes
 
Dank je wel Marc. Ik ben benieuwd wat je allemaal van plan bent met de motor van de Golf cabrio.



361. Voorlopig is het nog even wachten op het inrichten van de 'verfwerkplaats', die is na de verhuizing nog niet klaar.

Dus ik ga van bouwfase 3 (het interieur) al even naar bouwfase 4 (motorruimte + body). In het bijzonder wil ik de body afronden om te kunnen primen. En daarvoor doe ik een dryfit van alle onderdeeltjes die aan de body zullen worden gemonteerd... hoewel ik inschat dat er aan de body zelf niets hoeft te gebeuren, laat ik dat niet aan het toeval over. Dus hou ik me ineens bezig met bouwfase 5, de afwerking. Lamparmaturen, buitenspiegeltjes en roosters moeten opgeschoond worden en dan gedryfit.

Eerst iets anders, de zonnekleppen. Deze krijgen dezelfde kleur als de stoelen en andere binnenbekleding (lichtbruin) dus het is goed om die meteen even mee te pakken in de derde bouwfase, hoewel ze pas bij de vijfde bouwfase bevestigd gaan worden.

Zie hoeveel plastic hier wordt weggeschraapt:

27982088081_049ef533cf_b.jpg

362. Dan dus de details in dryfit. En meteen is het raak, bij de achterlichtbehuizing. De achterlichten zijn zelf een constructie uit transparant plastic (1 onderdeeltje), welke constructie je in de behuizing (1 onderdeeltje) kunt doen. Maar dat ziet er dan zo uit:

27446049564_4f75948587_b.jpg

363. Volgende foto is een close-up. Je ziet dat het transparante onderdeeltje uitsteekt en tussen body en armatuur steekt. Dat is niet de bedoeling!

27446012724_9b82f88b00_b.jpg

364. Dit is op te lossen door de randen van het transparante onderdeel verregaand te kortwieken. Dat zorgt ervoor dat het onderdeel helemaal in de armatuur komt te zitten.

27778745870_63a273c6b4_b.jpg

365. Ik heb besloten om de omhoog gezette cabriokap ook gereed te maken voor plaatsing, zodat ik kan wisselen tussen open dak / gesloten dak, wanneer de auto klaar is.

27445337713_d1dc2b2382_b.jpg

366. De vervangings-motorkap laat nog op zich wachten (verwacht ik ergens volgende week in ontvangst te kunnen nemen) maar het motorkapframe is er natuurlijk wel. Moest de motorkap eerder al bijgeschuurd worden om te passen, ook het frame gaat niet zelfstandig dicht. Ik zag al bij elk bouwverslag dat ik van deze kit zag, dat de motorkap niet dicht blijft zitten maar steeds in een hoek van ca. 5 graden blijft open staan. Toch is de oplossing hypereenvoudig, als je even de moeite doet te dryfitten en uit te zoeken waar het klemt.

Het is trouwens makkelijker om op deze manier achter de klemmende plekken te komen dan wanneer de motorkap al was vastgelijmd aan het frame. Nu kun je alles nog goed zien zitten.

28059257345_8af5b4b9d7_b.jpg

367. Op de volgende foto de twee boosdoeners die het frame iets omhoog laten staan. Het vijltje wijst het eerste probleempunt aan, een opening die eenvoudigweg moet worden verbreed met een mesje of iets dergelijks. Tweede probleempunt: met het mesje wordt een diepgelegen balk aangewezen. Dat is een ontwerpfoutje van Revell. Oplossing: schuur je die balk dusdanig dat die op dezelfde hoogte komt als de rest van het frame, dan valt het frame precies op z'n bedoelde plek.

28059265155_40c189de53_b.jpg

368. Zo hoort het te zitten. Geen opstaande motorkap, geen magneetje (dat een enkele modelbouwer heeft gebruikt als oplossing).

27445329553_a977286aab_b.jpg

369. De laterale luchtuitlaten zijn uitzonderlijk goed gegoten. Ze passen perfect en de dikte van de spijlen is op schaal. Hoe langer ik met deze kit bezig ben, des te meer raak ik onder de indruk van de formidabele kwaliteit, zeker voor 1991-normen maar zelfs nog voor hedendaagse normen. Revell zou de kit prima opnieuw kunnen uitbrengen.

27778740360_39df2bbcf0_b.jpg

370. Alleen aan de achterzijde (motorkant dus) kunnen de luchtuitlaten nog iets worden verbeterd, door met een mesje de randen van de ruitjes recht te schrapen en zo de zeer beperkt aanwezige flash weg te halen. Maar ook als dit niet wordt gedaan, geven de luchtuitlaten een realistisch uiterlijk. Rechts het gerede exemplaar. N.b. deze delen waren oorspronkelijk 'verchroomd'.

27779491200_5e3af5f45c_b.jpg

371. Ik kies ervoor de motorkapsteun te plaatsen. Persoonlijk snap ik niet goed waarom Revell plaatsing daarvan als optie heeft gegeven, want je kunt hem gewoon monteren zoals bijvoorbeeld een stuurstang te weten met verhitting door een schroevendraaier. Vervolgens kun je de motorkap in open positie neerzetten of neerlaten, wat je wilt. Deze simpele en voor de hand liggende oplossing had Revell mijns inziens zelf ook wel mogen bedenken.

27778745620_b7ebe6071e_b.jpg


Totaal bestede tijd: 87.5 uur.
 
mooi vooral de details en je gaat niets uit de weg zoals die kleine ster van Mercedes ben er nog niet over grt Pascal
 
Zo kennen we Roy he,alles zo reëel mogelijk bouwen,doe zo verder goede vriend het word wederom prachtig
 
Hoi Roy, ook al doe ik alleen militaire modelbouw vind ik ook andere modelbouw fascinerend. we kunnen van iedere tak in de modelbouw leren en dingen toepassen.
je heb hier zeker een volger bij.

Grtz Bart.
 
@Pascal die Mercedesster was inderdaad wel priegelwerk, die ga ik uiteindelijk photo etchen omdat ik de ster ben verloren toen hij besloot van mijn pincet af te springen de eeuwige Mercedesster-jachtvelden in. Overigens was dat niet mijn priegelste priegelwerk, zie daarvoor mijn Dreadnought-topic en in het bijzonder het 12 pondskanon. Ik vind het leuk om erachter te komen wat er mogelijk is...

@Patje: trouwe volger!! Steeds ben ik blij als je weer een reactie plaatst in het topic, erg leuk.

@Bart: ik ben dat met je eens, overige modelbouw is altijd leuk om te volgen en je kunt er ook interessante dingen van oppikken. De meeste verweringstechnieken had ik nooit gekend als ik niet militaire modelbouw zou volgen en ook uit andere gebieden kun je dingen overnemen en op je eigen bouwgebied toepassen. Daarnaast is het ook leuk om eens wat anders te proberen.


372. Het kan niet altijd goed gaan. In deze post poging 1 en poging 2, waarbij poging 1 niet lukt en poging 2... kijk zelf maar :)

Ik wilde oorspronkelijk de grille niet uitboren want de kans op beschadiging (die ik vanwege mijn out-of-the-box-principe van mezelf niet zou mogen herstellen) was te groot. Ik zou de grille simpelweg een puur zwarte (!!!) wash geven. Maar nu ik een tweede kit opgestuurd krijg en dus reservegrilles heb, besloot ik het toch eens te gaan proberen. Eerst methode 1, te beginnen met het plaatsen van een putje met de kraspen.

27451405513_1d25b13f73_b.jpg

373. Werken met multitool met boortje.

27988320741_20bdcfc688_b.jpg

374. Met een mesje afwerken en boetseren. Heel voorzichtig zijn want bij het minste of geringste zit je door de spijlen heen. Het plastic is helaas vrij dik in de diepte en heel dun in de breedte.

27988315781_952977f1f6_b.jpg

375. Mooier kreeg ik het niet, hoe goed ik ook mijn best deed. Toch spijltjes gebroken en ik besloot methode 1 te stoppen.

27785074650_db540979ce_b.jpg

376. Dan methode 2, het van achteren schuren met de schuurstick. Hier na een paar minuten schuren zie je al wat transparantie in het plastic komen:

27963216942_5cf5c2d27d_b.jpg

377. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe voorzichtig je hiermee moet zijn, want de spijlen zijn hooguit een halve millimeter hoog dus je schuurt ze zo kapot. Maar het werkt! Na nog een paar minuten verder schuren (steeds checken hoe ver je al bent) zie je aan de achterkant de randen van de spijlen verschijnen. Met een mesje kun je dan heel simpel als bij een adventskalender 'de deurtjes openduwen' en ze er vanaf halen door ze wat heen en weer te buigen.

27785077690_28867d2033_b.jpg

378. Warempel!

27963220812_0ae3ceea85_b.jpg

379. Bij de tweede serie 'deurtjes' van rechts af gezien, is het zaak om de rechts verkregen spijltjes niet mee te schuren zodat die niet verder verzwakken. Heb je geduld, dan krijg je dit:

27451422793_f8d347c869_b.jpg

380. En dan hier het resultaat waar ik heel gelukkig van word! Links de gesloten grille, rechts het gedeeltelijk opengewerkte exemplaar. Vanzelfsprekend zal ik dit exemplaar vervangen door een uit de mij nog toe te zenden kit.

28031776716_6ccfd84cb1_b.jpg

Wellicht kan een andere automodelbouwer deze techniek gebruiken bij z'n eigen grilles of soortgelijke voorwerpen.

Totaal bestede tijd: 88.5 uur.
 
Het is echt de moeite uw projecten te volgen.Er valt veel van te leren zeker als beginnend bouwer.
Marc S
 
Dat is een enorm werkje dat je daar gedaan hebt met die grille, Roy, chapeau.
Pluspunt bij jouw kit is dat je een motor hebt die er door zichtbaar is.
 
Beste Roy ik blijf inderdaad volgen omdat het simpelweg een pracht topic is.ja het kan al eens fout gaan en dan is het de uitdaging om het goed te krijgen.
Ik weet wel zeker dat dat gaat lukken beste kerel,nog veel fun en ik blijf tuned in ;)
 
@Marc: daar doe ik het ook voor, om het hele bouwproces (vanuit mijn optiek en technieken bezien dan) op te schrijven, zo gedetailleerd mogelijk. Meestal voor de beginnende modelbouwer of eentje die al een tijdje bezig is, maar héél soms ook voor de ervaren modelbouwer zoals nu met die grille. Ik ben heel blij dat de techniek is gelukt.

@Erwin: inderdaad is de radiateur goed zichtbaar en de claxons zijn dat ook (motorkap moet dan wel open staan natuurlijk). Het is dus ook echt nuttig werk, want anders waren de claxons niet zichtbaar geweest. Dank je :)

@Patje: ook foutjes schrijf ik altijd graag op, omdat het bouwverslag zo smeuïger om te lezen is dan wanneer altijd alles goed gaat; omdat dat laatste niet realistisch is (bij mij, maar ik denk ook bij de meeste -zo niet, alle- modelbouwers; en omdat van fouten geleerd kan worden. In de magazines worden fouten meestal niet omschreven, en natuurlijk kun je veel leren van de mooie resultaten van de topbouwers, maar het geeft een onrealistisch beeld te denken dat alles altijd alleen maar goed gaat.


381. Dus nog maar eens. Als je gaat schuren, zie je dat het centrale deel minder hard gaat dan de randen.

27990200251_2ab7e4a050_b.jpg

382. Steeds waar nog het meeste plastic zit, daar ga ik (zo voorzichtig mogelijk) schuren.

27990201771_3bdbd1f59d_b.jpg

383. Met het mesje duw je uiteindelijk de 'deurtjes' eruit, wanneer dat nog maar flinterdunne reepjes zijn.

27453799914_1d1e1a79df_b.jpg

384. Helaas heeft één spijltje het, ondanks alle goede zorg, niet gered. Wordt zo hersteld.

27990341481_0a1502300e_b.jpg

385. Tof dat dit gelukt is!

27965080092_0eb5d80ee4_b.jpg

386. De randen zitten op sommige plekken los. Een klein beetje liquid poly in de kieren laten lopen en het smelt samen.

27453275613_84ca03d6e5_b.jpg

387. De kapotte grille fungeert als donor voor een spijltje. Dat wordt in de goede grille gezet met een mespuntje liquid poly. En dan is het af. Ik ben erg blij want ik had dit resultaat niet verwacht. Zeker niet in een fractie van de tijd die ik had verwacht kwijt te zijn (één grille kostte me in totaal een half uur werk).

27453454733_0ed2651860_b.jpg

Totaal bestede tijd: 89 uur.
 
Wow Roy... sdfkkjskngsdfkkjskng Ongelooflijk wat je hier weer doet met die grille... mijne mond deed weer sdfkkjskngsdfkkjskng

En zoals altijd weer prachtig uitgelegd en voor gedaan... weer een super "how to do" om te onthouden... uiteindelijk is het maar een vrij simpel werkje, maar zoals eerder gezegd, geeft dat beetje minder plastic, weer zoveel meer extra aan het grote geheel... echt prachtig gedaan...

Groetjes,
Kurt
 
Terug
Bovenaan