Dank je wel Marc. Ik ben benieuwd wat je allemaal van plan bent met de motor van de Golf cabrio.
361. Voorlopig is het nog even wachten op het inrichten van de 'verfwerkplaats', die is na de verhuizing nog niet klaar.
Dus ik ga van bouwfase 3 (het interieur) al even naar bouwfase 4 (motorruimte + body). In het bijzonder wil ik de body afronden om te kunnen primen. En daarvoor doe ik een dryfit van alle onderdeeltjes die aan de body zullen worden gemonteerd... hoewel ik inschat dat er aan de body zelf niets hoeft te gebeuren, laat ik dat niet aan het toeval over. Dus hou ik me ineens bezig met bouwfase 5, de afwerking. Lamparmaturen, buitenspiegeltjes en roosters moeten opgeschoond worden en dan gedryfit.
Eerst iets anders, de zonnekleppen. Deze krijgen dezelfde kleur als de stoelen en andere binnenbekleding (lichtbruin) dus het is goed om die meteen even mee te pakken in de derde bouwfase, hoewel ze pas bij de vijfde bouwfase bevestigd gaan worden.
Zie hoeveel plastic hier wordt weggeschraapt:
362. Dan dus de details in dryfit. En meteen is het raak, bij de achterlichtbehuizing. De achterlichten zijn zelf een constructie uit transparant plastic (1 onderdeeltje), welke constructie je in de behuizing (1 onderdeeltje) kunt doen. Maar dat ziet er dan zo uit:
363. Volgende foto is een close-up. Je ziet dat het transparante onderdeeltje uitsteekt en tussen body en armatuur steekt. Dat is niet de bedoeling!
364. Dit is op te lossen door de randen van het transparante onderdeel verregaand te kortwieken. Dat zorgt ervoor dat het onderdeel helemaal in de armatuur komt te zitten.
365. Ik heb besloten om de omhoog gezette cabriokap ook gereed te maken voor plaatsing, zodat ik kan wisselen tussen open dak / gesloten dak, wanneer de auto klaar is.
366. De vervangings-motorkap laat nog op zich wachten (verwacht ik ergens volgende week in ontvangst te kunnen nemen) maar het motorkapframe is er natuurlijk wel. Moest de motorkap eerder al bijgeschuurd worden om te passen, ook het frame gaat niet zelfstandig dicht. Ik zag al bij elk bouwverslag dat ik van deze kit zag, dat de motorkap niet dicht blijft zitten maar steeds in een hoek van ca. 5 graden blijft open staan. Toch is de oplossing hypereenvoudig, als je even de moeite doet te dryfitten en uit te zoeken waar het klemt.
Het is trouwens makkelijker om op deze manier achter de klemmende plekken te komen dan wanneer de motorkap al was vastgelijmd aan het frame. Nu kun je alles nog goed zien zitten.
367. Op de volgende foto de twee boosdoeners die het frame iets omhoog laten staan. Het vijltje wijst het eerste probleempunt aan, een opening die eenvoudigweg moet worden verbreed met een mesje of iets dergelijks. Tweede probleempunt: met het mesje wordt een diepgelegen balk aangewezen. Dat is een ontwerpfoutje van Revell. Oplossing: schuur je die balk dusdanig dat die op dezelfde hoogte komt als de rest van het frame, dan valt het frame precies op z'n bedoelde plek.
368. Zo hoort het te zitten. Geen opstaande motorkap, geen magneetje (dat een enkele modelbouwer heeft gebruikt als oplossing).
369. De laterale luchtuitlaten zijn uitzonderlijk goed gegoten. Ze passen perfect en de dikte van de spijlen is op schaal. Hoe langer ik met deze kit bezig ben, des te meer raak ik onder de indruk van de formidabele kwaliteit, zeker voor 1991-normen maar zelfs nog voor hedendaagse normen. Revell zou de kit prima opnieuw kunnen uitbrengen.
370. Alleen aan de achterzijde (motorkant dus) kunnen de luchtuitlaten nog iets worden verbeterd, door met een mesje de randen van de ruitjes recht te schrapen en zo de zeer beperkt aanwezige flash weg te halen. Maar ook als dit niet wordt gedaan, geven de luchtuitlaten een realistisch uiterlijk. Rechts het gerede exemplaar. N.b. deze delen waren oorspronkelijk 'verchroomd'.
371. Ik kies ervoor de motorkapsteun te plaatsen. Persoonlijk snap ik niet goed waarom Revell plaatsing daarvan als optie heeft gegeven, want je kunt hem gewoon monteren zoals bijvoorbeeld een stuurstang te weten met verhitting door een schroevendraaier. Vervolgens kun je de motorkap in open positie neerzetten of neerlaten, wat je wilt. Deze simpele en voor de hand liggende oplossing had Revell mijns inziens zelf ook wel mogen bedenken.
Totaal bestede tijd: 87.5 uur.