@Swa, welkom in het topic en merci voor het compliment.
@Marc, goed te lezen dat het verslavend is haha
@Pascal, je slaat de spijker op z'n kop.
@Marc, dat raad vragen ("wat zouden jullie doen, A of B?") en krijgen (zo iedereen zegt: "B") en dan toch A doen, dat is wat vreemd ja. Ik weet precies welk topic het betreft en voor mij is het dan een eenvoudige keuze om zo'n topic vervolgens passief te volgen.
Wat betreft koppigheid, ik denk dat dat de modelbouwer wel bijna eigen is want ik ken er geen één die dat niet heeft (mijzelf incluis). Dat is ook gezond en goed, zolang je de andere mening maar tot je neemt en erover nadenkt. Als je er goed over nagedacht hebt en vervolgens toch tot de conclusie komt dat het (gevraagde of ongevraagde) advies minder geslaagd is, doe je natuurlijk het andere.
Als algemene reactie op de posts van Swa, Pascal en Marc, nog dit. Het is niet zo dat het teveel tijd kost om alles op te schrijven, dat valt allemaal wel mee want ik typ vrij snel en voor mij is het een leuke ontspanningsbezigheid. Het is alleen zo dat, precies zoals Pascal zegt, het niet veel zin heeft om alles telkens opnieuw op te schrijven. In dit BMW-topic zie je al dat ik elke keer hetzelfde opschrijf wat betreft onderdelen strak maken, op stokjes lijmen nadat ik ze schoongewassen heb, het primen uitleg etc. en als zodanig denk ik dat dit topic heel fijn is voor beginnende modelbouwers omdat zo goed als elke bouwstap erin uitgelegd wordt... en voor de wat gevorderde bouwers is het alleen leuk als er weinig anders gepost wordt op het forum. Dan kunnen ze toch eens kijken hoe ik het heb opgeschreven. Maar heel interessant of vernieuwend is het niet.
Hoe ik het een volgend topic wil doen: ik verwijs dan naar dit BMW-topic voor als een beginnend modelbouwer van alles wil weten over basistechnieken en de absolute basis van het modelbouwen. Misschien maak ik er wel een PDF van (waarschijnlijk in totaal zo'n 2.000 pagina's inclusief foto's, maar het leest wel lekker en snel weg denk ik) en vraag ik het forumbestuur om die in knowhow te zetten als 'hoe gaat het bouwen van een model in zijn werk, stap voor stap' of zo. In de PDF zou ik dan een index kunnen maken met daarin een opgave van alle beschreven bouwtechnieken.
Daar kan ik dus naar verwijzen, en op dezelfde manier waarop ik nu alles uitleg kan ik bij een volgend verslag de iets meer bijzondere dingen uitleggen, zoals:
- bepaalde verweringen;
- het bijwerken van de luchtfilterhuizen zoals ik net heb gedaan;
- het schuren van de grille;
- het maken van de krassen en vouwen in de stoel.
Die dingen zal ik dan blijven omschrijven. Maar bijvoorbeeld het lijmen van onderdelen, het primen, het verwijderen van gietnaden, het vullen van kieren met secondenlijm en dergelijke, zal ik achterwege laten. Of ik zal verwijzen naar die pdf en dan specifiek het paragraafnummer waar ik datgene al heb beschreven.
En beginnende modelbouwers kunnen dan eens worden verwezen naar dat topic om het van begin tot einde door te nemen, al dan niet tegelijkertijd met het bouwen van hun eigen model, om erachter te komen hoe zo'n bouw in zijn werk
kan gaan.
Wat betreft de index, eigenlijk had ik zoiets al gemaakt in
deze post, bij de Krupp Titan. Maar in de praktijk van het BMW-topic heb ik eigenlijk nog nooit naar die Krupp-index verwezen, hoewel ik vaak hetzelfde beschrijf. Dus eigenlijk ben ik weer precies hetzelfde aan het doen als in dat Krupp-topic.
En soms vergeet ik ook dat ik iets al heb opgeschreven, zoals deze week toen Patrick vroeg hoe panel lines te maken. Ik heb het hem helemaal uitgelegd, stap voor stap, maar zie nu ik die Krupp-index aan het bekijken was dat ik het al gewoon eens heb omschreven - met foto's erbij!! Dus ik had veel beter en sneller gewoon kunnen verwijzen (Patje, zie
deze post, paragrafen 245 en 246)... en dan is het inderdaad onnodig om dubbel werk te doen.
Maar qua karakter blijft een volgende topic dus hetzelfde, alleen wordt de basisinformatie weggehaald. Met de Mercedes ladderwagen zal ik beginnen te beschrijven, als dat lukt, hoe het zelf photo etchen ongeveer in zijn werk gaat.
Ik hoop op deze manier mijn trouwe topicvolgers te hebben gerust gesteld...