Hoofdsponsor

1/24 Bmw 507 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Toen ik je eerste poging zag met je boortje dacht ik onmiddellijk: Waarom niet langs de achterkant schuren en daarna de dun geworden deeltjes uitsnijden?
Tot ik wat verder las en zag dat je het zelf hebt gevonden :D
Dit is een manier dat ik al enkele keren gebruikt heb, vooral om resin te bewerken...
Nu, je hebt uit jezelf de juiste weg gevonden om je grilles een stapje hoger te tillen (ten koste van één gril dat je gelukkig zal kunnen vervangen) ;)
Chapeau voor het niveau dat je behaald zonder extras en AM :amish:
 
@Bart: sommigen zullen zeggen dat het niet meer out of box is, omdat er toch het een en ander wordt aangepast. Maar inderdaad, volgens mijn eigen definitie (niets toevoegen, hooguit dingen weghalen) is het wel out of box en is er inderdaad veel mogelijk.

@Kurt: dank je wel en graag gedaan :)

@Xavier: de reden dat ik eerst de boorpoging ondernam, was dat ik extreem weinig vertrouwen had in die schuurmethode. Eigenlijk wilde ik het in eerste instantie helemaal niet gaan proberen omdat ik niet verwachtte dat het zou gaan lukken (maar toen moest ik dus een reservekitje aanschaffen en had ik speelruimte). Meestal is het andersom, dan denk ik dat ik iets wel eventjes ga doen, maar dan valt het tegen. De spijlen zijn zo vreselijk dun dat ik verwachtte dat ze bij het minste of geringste (als eenmaal het plastic heel dun zou zijn) zouden breken. Zoals gezegd, is de hoogte van het spijlreliëf niet meer dan een halve millimeter dus dat is heel fragiel.

Bij het boren was het theoretische voordeel, dat het plastic van de spijlen nog vrij dik was. Het was voor mij dus een totale verrassing dat die tweede methode (die eigenlijk een soort wanhoopsdaad was) bleek te werken.

De uiteindelijke crux is, dat je heel voorzichtig moet schuren. Nabij het einde komende, is het meer een kwestie van masseren en zeker geen druk leggen. Laat de schuurstick z'n werk doen. Wil je te snel gaan, dan schuur je de spijltjes zeker kapot.

@Ron: wat bedoel je?




Dit is tot nu toe het beste voorbeeld in deze bouw van een leermoment waar ik bij verdere bouwsels voordeel van kan hebben. Normaal gesproken zou ik meteen proberen zo'n grille te scratchen, hetgeen extra werk zou opleveren en uiteindelijk niet zo'n mooi eindresultaat zou opleveren als hoe ik het nu heb. Want strakker dan dit, kan eigenlijk niet. Door deze bouwsessie 'out of box' leer ik oplossingen te zoeken (en vinden) die soms tot verrassende resultaten leiden.

In dit bouwverslag op Britmodeller is ook iemand bezig met de BMW 507 en hij heeft deze oplossing:

grilles-under-way-XL.jpg

Best wat werk om dat zo te maken (meer dan ik nodig heb gehad) en het resultaat is best mooi, maar niet 100% strak. Bovendien zitten de verticale spijlen onder de horizontale, wat niet conform het origineel is. En de openingen zijn niet groot genoeg (ofwel, de spijltjes te dik).

Precies op deze manier was ik ook te werk gegaan als ik niet out of box had willen werken...
 
Als ik die reserveonderdeeltjes niet had gehad, had ik 'm niet opengewerkt want dat risico had ik niet durven nemen...
 
388. Revell heeft altijd mooi reliëf in de lampenglazen. Kan altijd beter en ik heb geprobeerd het te verbeteren, maar dat is bijna niet te doen en ik ga het toch zo laten.

27829847920_1d6101ec0c_b.jpg

389. Rondom de body zit een gietnaad. Dit is de plek waar de twee matrijzen waartussen de body is gegoten, op elkaar zijn gekomen. Zie onder andere bij de blauwe pijlen:

27829852250_a40b20746c_b.jpg
28032528391_76d578dc80_b.jpg

390. Ik gebruik voor het weghalen geen mesje maar een schuurstick en daarna een schuurpapiertje. Het is leuk werk dus prima om op je gemak te doen. Op de volgende foto is het rechter deel bijgewerkt, links is nog de naad te zien.
28076177066_407e533e3c_b.jpg

391. Revell heeft, nogal briljant, de plek waar de naad zit iets opgehoogd, zodat je een soepele curve kunt schuren. Goed gedaan Revell.

28032525221_da75f6a0c7_b.jpg

392. Na zorgvuldig schuurwerk komt er een mooie ronding in.

27829848190_df2e6f2a16_b.jpg

Totaal bestede tijd: 89.5 uur.
 
Had ik bij de ford ook en is ook opgelost gelukkig.Ja men moet echt goed uitkijken bij sommige modellen want je ziet snel iets over het hoofd.
 
Inderdaad Patje, de lijn lag mooi aerodynamisch dus het had zo maar eens een stijllijn kunnen zijn geweest.


393. Maar even verder schuren.

28123697136_42ec12f7a8_b.jpg
27542679553_eea10fdd99_b.jpg

394. Als dat werk gedaan is, lijm ik de voor-onderkant van de body (het T-stuk) vast. Het lijdt geen twijfel dat liquid poly of andere plastic-cementlijm daar de beste lijm voor is. Het smelt de plastic delen aan elkaar en wel heel krachtig. Soms volstaat het vervolgens om alleen nog maar te schuren, maar in dit geval zal er toch nog wel gevuld moeten worden.

De beide plasticdelen worden op de lijmranden ingesmeerd... een minuutje wachten en dan nog een likje, zodat het plastic week wordt.

27542679433_0c8cb0e56b_b.jpg

395. Zo zit het in elkaar gedrukt. Positionering is nu erg belangrijk.

27542259214_2c924398c4_b.jpg

396. Tijdens het bijvijlen steeds dryfitten met het rooster, anders bestaat het risico dat je te ver gaat. Koplamp komt ook goed te zitten, zo te zien.

27542681173_36be1fd22a_b.jpg

397. Let op de naad tussen beide stukken. Minstens een paar uur laten drogen voordat die rand geschuurd / geschraapt kan worden. Het plastic blijft nog een tijdje week.

28158074645_29834f8ee2_b.jpg

398. Vandaag kwam de bestelde tweedehands kit binnen. Eindelijk reserveonderdeeltjes: de motorkap die kwijt was, de linker grille (voor de kijker: rechts) die ik verpest had in de wetenschap dat er toch een reserve aan zat te komen, en een reserve-koplampglaasje. O ja en nu ik dit toch heb... een buitenspiegeltje (was bij mijn kit in tweeën gebroken bij het afsnijden van de sprue.. scheelt weer lijm). En meer, maar daarover een volgende post.

Dan ben ik ruim 90 uur bezig geweest, maar als ik dan dit kitje zie dat iemand heeft afgebouwd binnen waarschijnlijk een paar dagen, dan zie ik hoeveel verschil dat maakt. Ik zal wat vergelijkende foto's tonen.

27876686860_bb935397d7_b.jpg
28054043712_dc65e9075e_b.jpg
27542617353_71d8473f89_b.jpg

Totaal bestede tijd: 90.5 uur.
 
Hey Roy,ja kijk telkens ik kom kijken is dr weer wat moois te zien he. Goh leuk te zien dat je donorwagen er is haha,ja soms moet men eens improviseren als het ware.Die lijm die je gebruikt ja die is echt goed en heb ik ook in huis gehaald,wat de weekheid betreft moet je echt wel een paar uur wachten,je riskeert echter als je dat niet doet een vreselijke vervorming of gewoon door scheren door de weekheid als het om dun materiaal gaat dan wel.Verder is het echt goed materiaal.
Petje af voor jouw kunnen beste kerel en ga zo door he.
 
Het is ondertussen alweer een poosje geleden dat ik hier nog eens langsgekomen ben maar wat leuk om bij te lezen weer.
Die grill is heel mooi, wat een verschil zeg. Dat je dit maar in een half uurtje hebt gedaan, knap.
Het is ook wel leuk om die donorkit er eens naast te zien liggen, zo zijn de verschillen heel goed zichtbaar en zie je dat je extra aandacht toch echt wel de moeite waard is geweest.

Het blijft een bewonderenswaardig topic, die ik met veel plezier zal blijven volgen.
 
Inderdaad eens leuk om de twee naast elkaar te zien liggen, maar dewelke is nu weer die van jouw?? :laugh ;)
 
Dank jullie wel Patrick, Cedric en Xavier voor de aanmoedigende reacties wederom!

@Cedric: ja ik weet zeker dat als ik aan het scratchen was geslagen met die grille, het veel langer had geduurd en niet zo'n mooi resultaat had gehad. Waar out of box-bouwen toch goed voor is..

De verschillen zijn nog beter zichtbaar op het filmpje dat ik was vergeten te posten:


399. In het volgende filmpje zie je vooral hoezeer de donorauto glanst op bepaalde onderdelen. Doe je dat zo, dan kun je volgens mij beter een diecast 1/18-wagen kopen. Goedkoper en je hoeft er zelf niets aan te doen.


400. Dan iets waar ik al lang mee zat. De twee luchtfilters bevielen me geenszins. Allereerst was het reliëf, door veel schuurwerk n.a.v. mislukte proefjes, bij één van beide flink aangetast. Daarnaast vond ik het chroomwerk er toch niet mooi uit zien. Maar vooral, is het reliëf verkeerd geplaatst. Zie de volgende foto, het is niet centraal gegoten. Met een moeilijke term: de cirkels in het midden zijn niet concentrisch met de buitenkant. Ook de omtrek is niet perfect rond.

28074026652_7fd9896614_b.jpg

401. Toen de nieuwe kit kwam, besloot ik deze kans te pakken en het te herstellen. Met een industriële passer (waaraan je middels een draaiwieltje de straal kunt instellen) plaats ik de ene poot precies in het midden, de andere beweeg ik langs de omtrek. Daar waar ik op weerstand stuit, schuur ik bij met een schuurstick.

27562904503_20463797a2_b.jpg

402. Steeds de passer in dezelfde hoek houden. In plaats van een industriële passer, kun je ook een gewone passer gebruiken maar dan moet je wel heel voorzichtig zijn dat de hoek hetzelfde blijft.

28178511555_1e5ec80dd5_b.jpg

403. Als nergens meer weerstand is, boor ik een gaatje van onderen in het midden waar ik een rond modelbouwvijltje in pers. Daarmee draai ik het luchtfilter rond, binnenin een schuurpapier. Paar keer doen, zo wordt het mooi rond en glad.

28074028852_f72be6bed9_b.jpg

404. En dan krijg je dit.

28144308016_cafce2fc79_b.jpg

405. Ik vind het er nu al beter uit zien, kun je nagaan.

27562907523_6318952e47_b.jpg

406. Met een applicator laat ik een klein druppeltje vloeibare CA-lijm in elk van de luchtfilter-'hoedjes' glijden. Dit zal opdrogen tot een glad oppervlak, zodat er na het drogen van het passer-punt-gat niets meer te zien is.

27562904493_730efc5a57_b.jpg

Totaal bestede tijd: 91 uur.
 
Laatst bewerkt:
leerrijk alleszins en dank voor duidelijke uitleg telkens weer grt Pascal
 
Pascal dat is graag gedaan en eigenlijk een kleine moeite, hoewel ik bij een volgend verslag ga proberen het niet zo uitvoerig te doen en iets meer de gevorderde bouwer als publiek te nemen, want in dit topic zijn sommige dingen toch wel wat langdradig denk ik. Fijn voor wie nog niet zo lang bouwt, maar saai voor de rest. Dus in een volgend topic zal ik enkel de bijzondere aspecten van die bouw beschrijven.

Ook kan ik alvast verklappen dat ik zin heb om te gaan detailleren, dus even het out of box-principe overboord te gooien. Zoals het er naar uit ziet zal ik na afronding van de BMW verder gaan werken aan de Mercedes brandweerwagen 1/72, in het bijzonder het photo etchen van de louvres.


407. Met een zilverstift controleer ik of de putjes in het 'hoedje' van de luchtfilterbehuizingen weg zijn en of de luchtfilterhuizen er goed uit zien. Zie de foto, het putje is weg...

27583359214_029edf05b7_b.jpg

408. ... bij beide huizen. En de hoedjes staan mooi gecentreerd. Maar het mag nog iets scherper rond dan dat het nu is.

28095412872_3cdbb16029_b.jpg

409. Hoewel het er echt al beter uitziet dan hoe het was.

27583360974_87478e5df3_b.jpg

410. 'Hoofdstuk twee' in het luchtfilterhuis-bewerkingsprogram. Ik zoek met een digitale meter naar de kortste diameter van elk van beide huizen. Die blijkt precies 8,00 millimeter te zijn. Dus stel ik de meter op 8,00 in en draai ik het filterhuis er ondersteboven tussen rond. Daar waar het klemt, wordt bijgeschuurd. De 'hoedjes' zijn intussen dus in het midden van de deksels geraakt, zijnde het doel van 'hoofdstuk een'.

28095409992_dc6b7e355a_b.jpg

411. Met een ronde schuurstick in de achterzijde geschroefd, blijf ik voelen of er weerstand is en wegschuren, net zolang tot het filterhuisje vrij tussen de passerbladen kan bewegen.

28095414202_790bd25427_b.jpg

412. Het tussenresultaat ziet er al best serieus uit.

28095412692_c452cd9fdf_b.jpg

413. Zie rechts ter vergelijking de twee oude luchtfilterhuizen.

28095408472_60a9b56540_b.jpg
28199118845_2e85058178_b.jpg
28199116295_858ab09c71_b.jpg


Totaal bestede tijd: 91.5 uur.
 
Weer een mooie update Roy;)....ik vind het wel jammer dat je ,je wijze van verslaggeving gaat veranderen ...want het was juist op deze wijze dat de beginners toch een beetje konden leren en volgen ..maar inderdaad kruipt daar kostbare tijd in ...die je nu aan je model kan wijden ;)
Het gaat een prachtig model worden dat is al zeker :D
 
Laatst bewerkt:
Beste Roy zoals Swa het al aanhaalde , saai word het zeker niet zeker ook niet voor de ervaren bouwer , er zullen altijd wel zaken boven water komen dat we uit kunnen leren en zaken van kunnen opsteken , nu langs de andere kant ( de uwe ) kan ik het zeer goed begrijpen en dat je er veel tijd insteekt is ook begrijpelijk dan je dan nu overstapt naar laat ons het even onder ons noemen , het meer professionele bouwen , nu onze beginnende kameraden kunnen altijd nog terug vallen op de geschreven topics en vragen staat nog altijd vrij hier en ik weet zelfs van ondervinding dat dat voor u nooit een probleem is of geweest was
Dus beste kerel doe wat je het beste acht , trouwens je verslagen zijn altijd een beetje verslavend en worden toch goed gevolgd door ons allen
Grt
Marc
 
Ja Roy een boek moet je geen 2 keer schrijven maar met al jullie ervaring samen gebundeld is het een schat aan informatie en als beginner moet je door de bibliotheek willen bladeren en zoeken en dan vind je heel veel hier.
maar eens het in de bibliotheek staat moet het niet herschreven worden en daar heb je groot gelijk en als je iets niet vind is het gewoon vragen en hulp komt van alle kanten.
en eerlijk in het begin zie je zoveel dat zoeken en ramp is maar eens je daar over bent doe je dit gericht.
en uit ervaring kan ik stellen dat dit een reuze site is voor beginner.
steven zijn topic gaat ver over mijn petje maar heb al vele materialen leren kennen waar ik niets van afwist.
grt Pascal
 
Pascal dat is wat ik ook bedoelde , als je iets vraagt word er direct op geantwoord dus ? En alles kan je terug vinden hier op ons geweldig forum , 1 ding wat we in het verleden eens hebben meegemaakt dat is als iemand raad vraagt en krijgt en dan daarna het anders wil doen op de manier die hij eerst voorop gesteld had en dan het toch op zijn manier doet dan krijg je toch wel rare reacties want dat is niet prettig dan vraag je beter niks he . Zoiets is in een verre verleden gebeurt maar tegenwoordig zijn er zoveel goeie leermeesters als leerlingen die het au serieux nemen en zoiets is dan weer de kers op de taart he
Nee Pascal het gaat hier goed zelfs ik heb zoveel hier geleerd en ik durf soms ook wel eens koppig zijn ( he Roy;) ) maar dat is ook zo goed als over

Grt
Marc
 
@Swa, welkom in het topic en merci voor het compliment.

@Marc, goed te lezen dat het verslavend is haha

@Pascal, je slaat de spijker op z'n kop.

@Marc, dat raad vragen ("wat zouden jullie doen, A of B?") en krijgen (zo iedereen zegt: "B") en dan toch A doen, dat is wat vreemd ja. Ik weet precies welk topic het betreft en voor mij is het dan een eenvoudige keuze om zo'n topic vervolgens passief te volgen.

Wat betreft koppigheid, ik denk dat dat de modelbouwer wel bijna eigen is want ik ken er geen één die dat niet heeft (mijzelf incluis). Dat is ook gezond en goed, zolang je de andere mening maar tot je neemt en erover nadenkt. Als je er goed over nagedacht hebt en vervolgens toch tot de conclusie komt dat het (gevraagde of ongevraagde) advies minder geslaagd is, doe je natuurlijk het andere.


Als algemene reactie op de posts van Swa, Pascal en Marc, nog dit. Het is niet zo dat het teveel tijd kost om alles op te schrijven, dat valt allemaal wel mee want ik typ vrij snel en voor mij is het een leuke ontspanningsbezigheid. Het is alleen zo dat, precies zoals Pascal zegt, het niet veel zin heeft om alles telkens opnieuw op te schrijven. In dit BMW-topic zie je al dat ik elke keer hetzelfde opschrijf wat betreft onderdelen strak maken, op stokjes lijmen nadat ik ze schoongewassen heb, het primen uitleg etc. en als zodanig denk ik dat dit topic heel fijn is voor beginnende modelbouwers omdat zo goed als elke bouwstap erin uitgelegd wordt... en voor de wat gevorderde bouwers is het alleen leuk als er weinig anders gepost wordt op het forum. Dan kunnen ze toch eens kijken hoe ik het heb opgeschreven. Maar heel interessant of vernieuwend is het niet.

Hoe ik het een volgend topic wil doen: ik verwijs dan naar dit BMW-topic voor als een beginnend modelbouwer van alles wil weten over basistechnieken en de absolute basis van het modelbouwen. Misschien maak ik er wel een PDF van (waarschijnlijk in totaal zo'n 2.000 pagina's inclusief foto's, maar het leest wel lekker en snel weg denk ik) en vraag ik het forumbestuur om die in knowhow te zetten als 'hoe gaat het bouwen van een model in zijn werk, stap voor stap' of zo. In de PDF zou ik dan een index kunnen maken met daarin een opgave van alle beschreven bouwtechnieken.

Daar kan ik dus naar verwijzen, en op dezelfde manier waarop ik nu alles uitleg kan ik bij een volgend verslag de iets meer bijzondere dingen uitleggen, zoals:

- bepaalde verweringen;
- het bijwerken van de luchtfilterhuizen zoals ik net heb gedaan;
- het schuren van de grille;
- het maken van de krassen en vouwen in de stoel.

Die dingen zal ik dan blijven omschrijven. Maar bijvoorbeeld het lijmen van onderdelen, het primen, het verwijderen van gietnaden, het vullen van kieren met secondenlijm en dergelijke, zal ik achterwege laten. Of ik zal verwijzen naar die pdf en dan specifiek het paragraafnummer waar ik datgene al heb beschreven.

En beginnende modelbouwers kunnen dan eens worden verwezen naar dat topic om het van begin tot einde door te nemen, al dan niet tegelijkertijd met het bouwen van hun eigen model, om erachter te komen hoe zo'n bouw in zijn werk kan gaan.

Wat betreft de index, eigenlijk had ik zoiets al gemaakt in deze post, bij de Krupp Titan. Maar in de praktijk van het BMW-topic heb ik eigenlijk nog nooit naar die Krupp-index verwezen, hoewel ik vaak hetzelfde beschrijf. Dus eigenlijk ben ik weer precies hetzelfde aan het doen als in dat Krupp-topic.

En soms vergeet ik ook dat ik iets al heb opgeschreven, zoals deze week toen Patrick vroeg hoe panel lines te maken. Ik heb het hem helemaal uitgelegd, stap voor stap, maar zie nu ik die Krupp-index aan het bekijken was dat ik het al gewoon eens heb omschreven - met foto's erbij!! Dus ik had veel beter en sneller gewoon kunnen verwijzen (Patje, zie deze post, paragrafen 245 en 246)... en dan is het inderdaad onnodig om dubbel werk te doen.

Maar qua karakter blijft een volgende topic dus hetzelfde, alleen wordt de basisinformatie weggehaald. Met de Mercedes ladderwagen zal ik beginnen te beschrijven, als dat lukt, hoe het zelf photo etchen ongeveer in zijn werk gaat.

Ik hoop op deze manier mijn trouwe topicvolgers te hebben gerust gesteld...
 
Hahaha Roy zo te zien bevestig je wel zeker dat schrijven en beschrijven helemaal jou ding is ..waar voor zeker respect en inderdaad wat je hier beschrijft over de aard van schrijven heb je zeker een punt en en als je die doorverwijzingen er op gaat zetten ..wat trouwens een heel waardevol document is ...zal het voor iedereen wel duidelijk :D..bij deze bedankt voor de moeite die je hier weer wil doen;)
 
Terug
Bovenaan