@Swa graag gedaan en merci.
@Filip: ik ben er blij mee! En om nou te zeggen dat het heel moeilijk was... nee, viel wel mee uiteindelijk.
446. De rode delen moeten glad worden. Ik ben iets te snel gegaan bij de schilderfase en had een stuk zorgvuldiger moeten werken. Ik heb nooit een hoogglans-laklaag aangebracht dus dit wordt voor mij een stukje onderwijs. Ik ga gebruik maken van
dit knowhow-document op Modelbrouwers. Samengevat voor zover voor mij relevant:
1. Verwijderen flash, sink marks, mold lines.
2. Nat schuren met 800-1000. Goed afspoelen en drogen.
3. Heel dun laagje primer (plastic mag erdoorheen schijnen).
4. Na 15 minuten: heel dun laagje primer.
5. (Evt. na 15 minuten: heel dun laagje primer)
6. Na 4-6 uur: nat schuren met 1000-1200. Niet door primer heen schuren, anders laatste stap opnieuw doen. Goed afspoelen en drogen.
7. Flinterdun 1e laagje kleur (mistcoat). Primer mag nog zichtbaar zijn.
8. Na 10-15 minuten: flinterdun 2e laagje kleur (mistcoat). Primer mag nog beetje zichtbaar zijn.
9. Na 10-15 minuten: flinterdun 3e laagje kleur (mistcoat). Primer bedekken. Zo niet, dan nog een laagje.
10. Na 10-15 minuten: 1e wetcoat. Langzamer langs body gaan dus.
11. Na 1 dag: schuren met 1500-2000. Goed afspoelen en drogen.
12. 2e wetcoat, zo strak mogelijk en stofvrij. (Indien nodig: derde laag).
13. Schuren??
14. Na 1 dag: 2K blanke lak 1e mistcoat.
15. Na 10-15 minuten: 2K blanke lak 2e mistcoat.
16. Na 10-15 minuten: 2K blanke lak 3e mistcoat.
17. Na 1 dag: 2K blanke lak 1e wetcoat.
18. Na 1 dag: schuren met 1500-2000. Goed afspoelen en drogen.
19. Decals aanbrengen.
20. Decal softeners goed schoonmaken.
21. 2K blanke lak 2e wetcoat.
22. Na 1 dag: indien polijsten: 3e laag blanke lak aanbrengen.
23. Na 4 dagen: Schuurpads 3200 (sinaasappelhuid weg, vlakke laklaag)-12000.
24. Na volledig polijsten: eventueel nabehandelen met poets ('heavy scratch remover / fine scratch remover).
25. Eventueel: autowas.
Mijn vraag aan de ervaren autobouwers: staat er iets in het schema dat kennelijke verbetering behoeft, of is er een goede tip die jullie hebben in aanvulling? Ik besef dat iedereen dit op een andere manier doet en dat er misschien wel 100 methoden zijn, waarvan de bovenstaande er één is, maar misschien kan ik dingen combineren.
Tweede vraag: in het knowhow-bestand wordt niet gezegd dat er na stap 12 geschuurd zou moeten worden; wat zouden jullie doen, wel of niet schuren (zie punt 13 dus)?