Hoofdsponsor

1/35 Char B1 Bis, German Army. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goeie tips jongens ivm. de geïmproviseerde cups om verf in te verwerken, echt leuk voor de beginners onder ons als die komen kijken:nowink:

Goed, vandaag eerst een vroege wezen draaien, daarna Char time...nu een fotootje plaatsen en wat uitleg, en dan gezinstijd !

Morgen doe ik de overgebleven panelen.

DSCN2226_zps88990a95.jpg

Ik heb een begin gemaakt met de oil paint dot methode. De bedoeling is om nu nog meer onderlinge groentonaliteiten te bekomen bovenop de verschillen die al werden verwezenlijkt via de eerste vuile olieverfwash met Raw Umber.

Hoe dat in z'n werk gaat :

- paneel per paneel werken,

- een paneel/plaat bevochtigen met white spirit,

- in de natte white spirit met een fijn penseeltje, kleine dotjes olieverf leggen (emeraude groen, gele oker, wit, spaarzamer wat rauwe omber),

- met een bevochtigd breder rond getopt penseel de olieverfdotjes openwerken in de white spirit op het paneel,

- er moet een subtiele vermenging ontstaan, die eerder werkt als een filter, flinterdun en zeer transparant,

- om nog subtieler te gaan, kan met een droge borstel het micro laagje nog meer ineen gewerkt worden,

- als je nog maar amper ziet dat je deze bewerking gedaan hebt, zit je helemaal goed,

- bij droging komen de superfijne tonaliteiten tevoorschijn.

Vriendelijke groeten van Guy.

Kan het zijn dat deze methode ook "fading" genoemd word Guy ?
Vind het tot hiertoe een knap stuk .

Dat wordt idd. ook wel fading technique genoemd Famo.

Ik kijk ernaar uit om de zijkanten te gaan faden, zoda ik er nadien geweldige stromen olie, brandstof en vetzakkerij over kan mikken !

Ik kijk ernaar uit om de zijkanten te gaan faden, zoda ik er nadien geweldige stromen olie, brandstof en vetzakkerij over kan mikken !
Als ik het niet had gedacht hé...:D eerst den boel zo proper in de verf zetten en dan... juist ja
Goe bezig G. Ben benieuwd naar het vervolg.

Mark

Is wel even wennen om deze Char in het groen te zien in plaats van de geijkte kleuren die je altijd ziet.

Ik kijk al uit naar je smurrie werk ;)

Modelbouw, ook wel eens de tiende kunst genoemd.

Eerst een strakke bouw, dan strak spuitwerk om te eindigen met een zooi pigment poeders en washes om alles er "verweerd" te laten uitzien.

En dan zijn we verwonderd dat een buitenstaander ons niet begrijpt... :P

Maar toch mooi werk, Guy. Vooral je gedetailleerde uitleg is zeer leerrijk voor de beginners onder ons.

Groeten Rik

Moooooooi werk! Aan de ene kant is het idd vreemd om deze in een groene kleur te zien maar aan de andere kant heeft de voorste kant van de Char B wel ietske van een Sherman.... of niet... :|

Thierry

Dank u mannen.

Thierry, ik denk dat het vooral de kleur met de sterren is die naar de Sherman refereert, het model staat erg op zichzelf en daarom is het ook zo'n speciaal ding.

Vandaag heb ik de kleine loopwieltjes nog een laatste verflaagje gegeven, je ziet er echter niks van. De trekwielen kregen een behandeling om bloot metaal te simuleren.

- na de basislaag van enige tijd geleden ging er een laagje Humbrol metaalverf overheen, met het penseeltje,

- hierover kwam een fijne roestkleurige acryl laag, een dun mistje want het metaal moest niet volledig verdwijnen,

- nadien volgde een Dark Metal pigmentbehandeling die over de loopvlakken en tanden extra opgeblonken werd.

De schorten onderaan, wellicht bedoeld ter bescherming van de kleine wieltjes, waren uit rubber vervaardigd, en niet uit metaal. Vandaar dat ik ze met het penseel een verflaagje gaf bestaande uit : Mat zwart + Buff, verdund met water. Na droging (met een haardroger) werd er onmiddellijk een olieverfwash over geplaatst, die na intrekken werd verzacht met een zachte ronde borstel.

De onderkant van de Char kreeg ineens ook een washbehandeling.

28_zps5ca4c79c.jpg

Tot zover, vriendelijke groeten van Guy.

Famo, schone tandjes he...

Swaken, zoals jij weet, de schakeringen maken de kleur, het zou een pak saaier worden zonder deze tonaliteiten he.

Vandaag wat streakings aangebracht, hiervoor gebruikte ik AK producten maar je kan net zo doelmatig olieverfwashes gebruiken. Morgen echter, zijn deze aflopertjes droog en kan ik gewoon doorwerken. Olieverf droogt een tikje trager.

29_zpsfc51d9f0.jpg

Ja G, hij begint te "smoelen", die Char van je...
I love it, blijf aandachtig volgen ook...

Mark

Ge zou echt zweren dat de zijkanten van deze Char B echt gemaakt zijn om er streakings erop te schilderen :laugh:

Thierry

Wordt weer een top model, de verwering is subtiel en past er goed bij de kleur en de tandjes ... dat zijn echte toppertjes ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan