Hoofdsponsor

1/35 Char B1 Bis, German Army. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Alweer leuke reacties van mijn vriendjes !

Mannen vandaag had ik geen update hoewel ik wel even wat gepruld heb met de verfkes.

Ik heb de twee zware Duitse krikken kunnen afwerken en dat ging eigenlijk heel vlotjes.

- Eerst een laagje matzwart welk er al een tijdje geleden op gespoten werd,

- daarna een laagje mat donkergrijs geairbrushed,

- na een AK enamelwash gepenseeld om bruine aflopers mee te creëren, als vochtige basis voor de roestpigmenten Track Rust van AK,

- je raadt het al, roestpigmenten in de wash gewerkt door met een zacht breed penseel te tamponnneren en het overschot af te borstelen.

Morgen de foto ervan, beide krikken zijn al op de fenders gemonteerd.

Eerst ook even naar de winkel om een haarfijn penseeltje te kopen !

PS ik ga na lange tijd een bescheiden poging ondernemen om een "acceptabel" figuurtje te schilderen, niks speciaals, een goedkoop kereltje waarmee ik jullie later zal vervelen woehahahaha ! Hopelijk lukt het wat want mijn dieptezicht heeft een ferme knauw gekregen de laatste twee jaar.

Zoals gezegd vandaag een foto van de blabla die eraan voorafging. Krikken dus, en nog een tool (waarvan ik denk dat die ook dient om de boel mee op te krikken).

De beugels waarmee ze vast zitten op de fenders zal ik nog van een streepje groen voorzien, dat tekent ook wat leuker af.

30_zps93dd8bb4.jpg

Ik had dringend extra kleur nodig op de hull en daarin dragen deze tools bij met hun roestig grijs en wat metaal. Nu wil ik ook de schop,bijl, koevoet, pikhouweel etc. gaan afwerken en monteren op de voorkant van de fenders want daar zitten nog gaatjes !

Dan pas ga ik verder met het schilderen van aflopers, regenstrepen, toevoegen van stof en zand...

Goed weekend ! Het mijne begint vanavond om 20.00 u !

Hey Guy,

Indd, dit brengt kleur in het geheel. Met die bijkomende stukken erop zal dit goed komen qua kleur.
Zeer overtuigend model maat. ;)

Mooi resultaat hoor GUnit, de onderdelen geven inderdaad iets meer "kleur" aan het geheel. Zal alleen nog maar beteren met de andere prullen erbij ;)

Geen chips? Of heb ik dat gemist?

De goesting om terug te gaan bouwen bekruipt me hier weer elke keer ik naar dit draadje kom.
Maar ik heb zo al weinig tijd en moet nog een aantal figuren schilderen voor een vriend.

Prachtige foto bij een even duidelijke uitleg weer.
Meester G, ge zijt een ware tovenaar...
Geniet vanaf vanavond van uw welverdiende week-end rust ;)

Mark

Het oliewerk is heel mooi gelukt G! Het geeft echt diepte aan het model!

Thierry

Vandaag tegen de plannen in geen boordgerief aangepakt.

Daarentegen wel een extra pinwash gelegd rond al die imposante rivetten en bouten !

Hierna volgde een drybrushing om deze extra uit de verf te halen. Deze tank vraagt om zo'n behandeling.

Tevens komaf gemaakt met de eerste stofeffecten !

Begonnen met een mistje uit de airbrush, mengsel van Buff + Flat Earth (beide Tamiya) sterk verdund met Laquer Thinner.

De bedoeling hiervan is een eerste stoflaag te leggen die erg transparant is.

Het leuke is dat je met weinig moeite stof legt, het voordeel eraan is dat je met deze behandeling ook het gladde aspect van het oppervlak wat terugdringt.

Er komt maw. een "tand" op te staan, waarin de pigmentpoeders (zand/modder) zich goed zullen hechten !

Met een paar zachte borstels werden er dan droge pigmenten op de zijkanten aangebracht (niet dik !). Dit vrijelijk en random.

Met een in white spirit gedoopt scherp penseel maakte ik dan snelle verticale halen over de flankpanelen.

Zo ontstonden er regenstrepen, een zacht effect maar erg flatterend voor deze dikzak.

Toen deze behandelingen achter de rug waren, mistte ik pigment fixer over het model met de airbrush.

De trekwielen kregen een soortgelijke behandeling, maar hier werden de pigmenten nat (met white spirit) erop getamponneerd.

Regenstrepen komen hierop immers niet zo uitgesproken voor.

De volgende bewerking is het verder aanbrengen van droge modder via de spattechniek, gevolgd door het opspetteren van nattere modder.

Maar een moddervarken wordt het niet...

34_zps34b5b73b.jpg

35_zps826946ce.jpg

32_zpsaf43ac96.jpg

31_zps52fef510.jpg

Bedankt voor jullie reacties !

Vriendelijke groet van Guy.

Laatst bewerkt:
Jippie,ik hoef niet naar een Wellnes om te genieten...............ik geniet hier ook met volle teugen met jou topic ;) !

Da's weer tot in de puntjes verzorgd hé G.
Knappe foto's en dito beschrijving, wat kunnen we nog meer verlangen ?

Mark

Mooi werk Guy !

Met je keuze voor een 'captured vehicle', een 'Duits' in OD, situeer je je model op het einde van de oorlog. Gezien op een tijdsbalk zal de inzetperiode eerder klein zijn, wat met zich mee brengt : minder gebruikssporen.
Dat je je verwering beperkt tot wat modderspatten zal dit nog meer benadrukken.

Originele keuze voor je model.

Groeten Rik

misschien het bovendek (hier en daar een beetje) en de onderste rand van het koepeltje ook een beetje matter maken zoals ge gedaan hebt met de zijkanten van de romp.
Vind het contrast een beetje te groot. Een bevuilde romp en een clean dek met cleane koepel , versta je ?
Is het een trick of the light of is het de bedoeling dat ge zulk contrast bekomt ?

Dank voor de reacties mannen ! Famo, het is waarschijnlijk mijn onvermogen om alles even duidelijk in beeld te brengen, het dek werd in het stof gezet en ook de koepel kreeg een weliswaar iets subtielere stoflaag omdat dit beest tamelijk hoog was.

André, sorry voor de late reactie. Ondertussen heb ik vakantie gehouden en een Britse tanker buste in 1/10 schaal afgewerkt.

Maar nu is het terug volop Char tijd !

Vandaar het vervolg, deel twee "Char B1 Bis bis" !

De zijkanten van dit beest zijn steeds gedecoreerd met allerhande vetzakkerij die er in verticale strepen afloopt. Zolang ik dit niet opdrijf is dit geen Char !

Nu ik enige tijd afstand heb genomen van het projectje kan ik er makkelijker gedurfd in vliegen. Dus heb ik de potjes AK en de white spirit bovengehaald om aan de slag te gaan.

Werkwijze :

- met een fijn penseeltje het product erop penselen in verticale richting,

- met hetzelfde penseeltje bevochtigd met white spirit, de verticale lijnen opbreken en faden door er in dezelfde richting overheen te passeren.

36_zps9f467628.jpg

Vragen ? Opmerkingen, ik hoor het graag !

We gaan verder !

Vriendelijke groet van Guy.

Het dekseltje van je potje Streaking Grime is precies meer onderhevig aan de vetzakkerij als de char...
Zonder zever nu, je char is prachtig. Zo moet hij er eind '44 - begin '45 ongeveer uit hebben gezien.

De producten van AK vergen wat ervaring om ermee te werken, maar ze zijn hun geld meer dan waard. Persoonlijk vind ik ze wat anders werken als met olieverf, voor hetzelfde resultaat. Maar ik gebruik beide technieken door elkaar, naargelang de toepassing.

We blijven dit met veel belangstelling volgen !

Groeten Rik

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan