Bedankt, Marc. Maandag heb ik de afdekglazen opgehaald in de reptielenwinkel. Helaas was er iets misgelopen tijdens de productie en waren ze geleverd met een van de uiteinden open.
Linksboven zie je de gevraagde maten en hoe het glas over de bodemplaat past. Er is een uitsparing die als uiterste maten 85 x 25 centimeter heeft en die negen millimeter breed is. Rechtsboven zie je wat er in de winkel aankwam. Gelukkig had de winkelier de nodige skills om de bodemplaat los te snijden en een kant dicht te maken. Daarbij heeft hij wel bij een van de bakken drie millimeter overmaat gehad, zodat de korte kanten uitsteken. Omdat dit allemaal niet volgens afspraak was en de modellen dit weekend in Veldhoven moeten staan, is er afgesproken dat de producent nieuwe, passende exemplaren voor me maakt en dat deze bouwsels tijdelijk dienst zullen doen. Ik kreeg er nog per stuk dertig euro korting op. Mijn plan is om ze dan later te recupereren voor schepen van vergelijkbare afmetingen, waarvan ik er al een paar heb zoals Richelieu en North Carolina. Of misschien kan op 1/400 CVN-65 Enterprise hier ook in.
Het grootste probleem is de overlengte van 8 mm, waardoor de bakken niet meer in de groef passen. De breedte klopt wel en daardoor steunt alleen de korte kant op het kader. Mijn oplossing voor dit weekend is om de groef op te vullen met PVC. Daarom trok ik naar de Hubo.
Ik had eerst een heel plan uitgedokterd om de buitenzijde van de bak aan het zicht te onttrekken door er een PVC profiel rond te maken. Daarom liggen hier verschillende U-profielen. De twee PVC-latten dienen om de sleuf te dichten, maar er lag niks van maar 9 millimeter breed.
Daarom moeten er twee latten overlangs gezaagd worden. Eentje is 3 mm dik en dit gaf al wat problemen voor de Dremel om door te raken. Een tafelzaag heb ik niet.
Na een halfuurtje worstelen met de lat kon de lange kant opgevuld worden. Dit zou voldoende stevigheid moeten geven voor het glas.
Zoals hier te zien is, zal dit esthetisch weinig uitmaken.
Hancock is dus al voorzien van zijn overkapping.
Maar voor het andere exemplaar moest er rekening gehouden worden met drie millimeter overhang van de twee zijkanten. Daarom heb ik deze lat 5 millimeter dik gekocht. Omdat deze minimaal 28 millimeter breed verkocht werd, zal deze lat dus tweemaal overlangs gezaagd moeten worden.
Dat heeft me zeker een uur gekost en resulteerde in een berg zaagsel. Uiteindelijk bleek het sneller te gaan als er met de graveerder van Tamiya in de zaagsnede gekerfd werd, maar die gaat er ook niet helemaal doorheen.
De lat was met vijf millimeter nog niet dik genoeg, dus werd er nog een millimeter aan toegevoegd.
Hier past nu ook de tweede bak op.
Bij beide schepen was ik nog een onderdoorgang vergeten toe te voegen. Hier ligt die net boven de plek waar hij onder zou moeten zitten.
Hier zie je bij Hancock de toegevoegde gang.
Er was nog geen bevestiging voor de uiteinden van de drie gieken die aan elk schip vastzitten. Op foto's waren dit driehoekige frames. Hier wordt er eentje gescratcht voor Essex.
De achtersteven van Hancock had nog een aanpassing nodig, want er moest een panamakluis voorzien worden. Ik heb ook wat reling toegevoegd en twee laddertjes voor de directortorens.
Voor Hancock had ik een vlaggenmast toegevoegd en die was nog leeg. Gelukkig vond ik nog deze decal, waarschijnlijk van de Birmingham. Die wilde ik op dit stuk aluminiumfolie kleven.
Met wat Daco Sol zou die goed moeten doorzakken. Ik heb bij Hancock nog wat straaltjes buiswater gemaakt door een colsonbandje van een kledinglabel in partjes te knippen. Met secondelijm kan dat aansluiten op de waterpasta. Nu alle figuren toegevoegd zijn, kon er nog eens met matte vernis gesproeid worden. Toen was het voor mij welletjes geweest en waren beide schepen klaar voor de wedstrijd. Helemaal af zullen ze pas zijn als de resin floater nets van Modelmonkey aangekomen zijn (en als die passen in de baskets). Helaas zitten die nog ergens aan de overkant van de oceaan en geraken ze onmogelijk voor dit weekend hier. De foto's in de volgende post tonen de huidige stand van zaken.