Bedankt, Marc, Beyond, Aris en Yves! Aan het schip is er ondertussen niet zoveel gebeurd, behalve enkele zaken aan de catwalks. Ik heb de antennepijlers aan de bakboordzijde gemonteerd in neergelaten toestand, zodat ze het aanbrengen van het houten dek niet kunnen hinderen. Er zijn weinig plaatjes in het boek van deze toestand, maar ik had toch ook geen zin om de al aangebrachte relingen door te knippen om het doorgangsgat voor elk van de vier pijlers te maken. Volgens Tracy zat er aan elk stuk toch reling vastgemaakt voor beide toestanden.
De foto boven toont wel San Jacinto, een zusterschip, maar dit is een van de duidelijkste opnames en je ziet ook meteen de functie van de antennekabels. Ik had deze en nog ander interessante plaatjes van
https://nara.getarchive.net/media/cvl-30-san-jacinto-21ccab, ook al wordt er de latere configuratie getoond met de schotelantenne tussen de schoorstenen.
Ook de wieltjes voor het neerlaten van de sloepen zijn gemonteerd. Het PE is hier niet helemaal op voorzien, er zijn daar gewoon perforaties in de catwalks.
Vandaag zijn ook de Mk.13 airplane torpedo's gemaakt. Eerst wat referentieplaatjes van een interessante site, die eigenlijk over de Falklandoorlog gaat maar ook de geschiedenis van deze torpedo aanstipt,
https://wwiiafterwwii.wordpress.com/2017/08/28/mk13-torpedo-during-the-falklands-war/.
Je ziet hier een mooie doorsnede van een torpedobommenwerper met de installatie van de torpedo in het bommenruim. Deze torpedo was aangepast aan het afwerpen uit een vliegtuig, iets wat een scheepstorpedo buiten gevecht zou stellen eens hij het water raakt. Toen dit getest werd, bleek eerst al de ontsteking op scherp gesteld te worden door de luchtstroom, iets wat pas in het water diende te gebeuren door een schoepenwieltje. Daardoor detoneerde de torpedo al bij het neerkomen. Ook de besturing bleek niet opgewassen tegen de klap, zodat er een verstevigde staart als bij een vliegtuigbom voorzien moest worden.
Om de torpedo snel af te remmen, werd een houten drag ring, door de zeelui "het picklesvat" genaamd, over de kop van de torpedo geklemd met een spie. Dit viel er in het water af zodat het wapen snel op zijn doel af kon gaan.
Laten we nog eens kijken wat er in de kit van Master-Model zit.
Er zitten tien gedraaide torpedo's, in, waarvan er negen door mij gebruikt kunnen worden, aangezien er maar negen bommenwerpers op het dek staan. Het PE-fret voorziet echter in twaalf stuks van elk onderdeel. De reden hiervoor is, dat de constructie ervan zo moeilijk is dat er meerdere onderdelen beschadigd raken.
De handleiding is prima, al worden de parts niet genummerd. Verwarring is toch niet mogelijk, er zijn maar 4 verschillende stukjes.
De bommenkarretjes zijn het gemakkelijkste deel, wanneer je ze voorzichtig uit het fret gesneden krijgt. Er zullen toch een paar stukjes loskomen, zoals enkele wieltjes.
Maar er stonden vrij snel negen karretjes klaar.
Daarna kom je aan het gekkenwerk, de staart. Volgens de handleiding is hier eigenlijk geen lijm nodig en kan je het hele stuk in enkele bewegingen in elkaar plooien. Alleen, de verbindingen zijn zo flinterdun dat drie van de vier stukjes van het geheel loskomen omdat je twee verschillende plooirichtingen moet uitvoeren. Elk driehoekje draait een kwartslag rond zijn as en dan 180° tot tegen de staart aan. Deze plooit ineen als een doosje, maar bij het inbrengen van het lichaam plooit het even makkelijk weer uit elkaar. De meeste stukjes zijn hier dus toch gelijmd en een van de twaalf is tijdens het bevestigen, verloren gegaan omdat alle onderdelen tegelijk los kwamen. Gelukkig zijn er teveel van.
Dan rest ons nog de aandrijving. Twee propellertjes per stuk, elk maar een goeie millimeter groot. Gelukkig passen deze over het naaldje aan elk gedraaid stuk.
Wel moet je je eerst een kwartier onledig houden met het regelen van de pitch, wat alleen met een pincet lukt. Daarna zijn ze terug een zakje in gegaan, want ik wil deze pas na het schilderen van de torpedo's aanbrengen aangezien ze in messing mogen blijven.
De torpedo's staan hier klaar met de staart er op, maar voor het laatste onderdeel moeten ze op het karretje gelegd worden. De houten spie van het "picklesvat" is hier in PE megeleverd.
Hier zit alles er op en er aan. Dit is dus wel op een halve dag te doen, maar mispak je niet aan deze set want er is doorzettingsvermogen voor nodig.