Bedankt voor de reactie. Een manier om te herkennen om welk van de twee schepen het gaat, is kijken naar de schoorsteen. Toen ze nog tot de zogenaamde "Force de Raid" behoorden en samen optraden, was de Dunkerque gekenmerkt door een enkele witte streep op de schoorsteen en de Strasbourg had een dubbele streep.
Deze maskering is voor Strasbourg. Een paar vruchteloze pogingen om overspray te vermijden, zijn uitgeprobeerd.
Ook de telemeters waren wit geschilderd, niet als herkenningsteken maar om ze te beschermen tegen thermische vervorming in het Mediterrane klimaat. Ik heb ze alle afzonderlijk afgeplakt en gespoten. Dat vind je niet op de instructies van Trumpeter maar in het boek van Jordan. Daar vind je op het kleurenbovenaanzicht dat ook de telemeters op het secundaire geschut achteraan het schip wit geweest zouden zijn. Neem ik de foto erbij waarop je de twee schepen van bovenaf ziet in Meirs El-Kébir, dan kan ik alleen de losse telemeters wit zien oplichten, die op de geschutskoepels niet. Daarom laat ik die dan ook ongeschilderd en ga ik ervan uit dat ze teveel de beschrijving gevolgd hebben.
Later zullen de stukken overspray makkelijk gecorrigeerd kunnen worden.
Ik heb de dark brown wash van Tamiya weer gebruikt op de vliegtuigjes, na een beurt met P+.
Dat loonde de moeite met die paneellijntjes waar iedereen Trumpeter om verwenst.
Nu de meeste kleuren aanwezig zijn, kan Dunkerque's bovenbouw er al op. Bij dit model zat de bovenbouw in een keer goed zonder naden. Ik zal wel de mottobordjes nog moeten schilderen.
Voor Strasbourg moesten de vliegtuigen eerst helemaal afgewerkt zijn tot en met de matte laklaag. Die is hier zonet uitgevoerd.
De masking van de cockpit is verwijderd.
De binnenkant van de vliegtuighangar is ook in de wash gezet.
Het enige dat nog toe te voegen is, zijn antennedraden, maar da's tijdens de rest van de rigging. Helaas had ik net de verkeerde opgeplooide Loire van een slagschipdecal voorzien, die heeft de propeller niet in de laagste stand. Ik heb dus ook nog de PE propeller moeten losbreken en draaien. Anders kan die net niet in de hangar.
De hangar is gedry-fit in de superstructuur zodat hij uitkomt op de dekrails. Dan is hij vastgelijmd en daarna is het vliegtuig er ingeschoven. Hij zit nog steeds met de neus buiten, waarschijnlijk zit hij met de prop tegen een van de vele PE dwarsbalkjes. Zo zie je het vliegtuig toch wat beter zitten. De superstructuur is ook bij Strasbourg vastgelijmd, maar alleen de achterkant zit momenteel naadloos vast. De voorkant zal wat neergedrukt moeten worden, het geheel kan wat buigen waar de onderdoorgang zit.
Maskering is aangebracht om de blastbags van het hoofdgeschut zwart te spuiten. Een van de volgende dagen lukt dat wel.
Ik had een portie scheepsketting bij een van de modellen gevonden. Dit is voldoende voor Strasbourg.
Die had ook PE om de ketting te zekeren, dat is hierbij aangebracht. Er zijn zelfs wat stukjes extra, die zal ik maar overnemen op Dunkerque.
Maar die had nog niet de gescratchte boldertjes die ik op Strasbourg gezet had. Nu dus wel, maar ik wil ze eerst spuiten vooraleer ik de ketting ertussendoor laveer. Die heb ik moeten aanvullen met identieke 40mm-ketting die ik overhad van de ABSD1. Het dek mag wel iets lichter blauw. De laatste foto's tonen het aanbrengen van de reling op Dunkerque, zoals eerder gezegd is dit ook afkomstig uit de Bigblueboy Strasbourg-set. Het past prima, al moet je uitvissen in welke richting elk stuk reling moet zitten door de gaten aan de panamakluizen. Ook zijn er twee secties aan de B-koepel waar de reling voor vijf centimeter afwijkt naar de beplanking. Daar kon ik ook bevestiging van vinden op een referentiefoto. Ik heb ook de vliegtuigkatapulten en het secundair geschut grotendeels vastgelijmd op beide schepen.