Beste vrienden ik ga hier nu niks in een slecht daglicht zetten , maar pas op met primer te spuiten zeker als het van zero paint is en andere merken ook , wat is primer ? Dat is een sneldrogend soort vulmiddel grondlaag om kleine krasjes of oneffenheden op te vullen zoals schuurlijnen enz , iedere X ik dat gebruik kan ik mijn air-brush helemaal uiteen halen hoe goed ik ook spoel , het beste zou zijn dat je er een oude brush alleen daar voor houd en die dan goed reinigen , gisteren nog ondervonden en ik heb een hele goed air-brush cleaner van een bekende winkel en dat gebruik ik na elke spuitbeurt
Gisteren nog ondervonden in mijn nozzle kwamen kleine worstjes verharde verf uit en hij begon slecht te spuiten, daarom wil ik jullie hierbij verwittigen
al bij al is het wel een goed product de primer maar een gevaarlijk spul
Marc
Ik geloof mijn eigen ogen niet wat ik hier nu allemaal lees (uit jouw pen Marc), maar er klopt eigenlijk niets van. De moderators staan mij hopelijk een kleine offtopic sectie toe.
Allereerst is een primer niet bedoeld om kleine krasjes of oneffenheden mee op te vullen, dat is hoogstens een bijkomstig voordeel bij de wat dikkere primers zoals spuitplamuren. Maar lang niet alle primers. Sterker nog, veel modelbouwers gebruiken primer juist om krasjes
zichtbaar te maken om vervolgens die krasjes nog even bij te werken en opnieuw te primen.
De functie van elke primer is om een oppervlak te creëren waar de onderlaag aan hecht. Bij enamelverven bijvoorbeeld is dat niet per se nodig, maar als je bij acrylverf geen primer gebruikt is de binding tussen oppervlak en verflaag zwak. De primer hecht zich én goed aan het oppervlak én aan de verflaag. Er zijn meerdere functies van een primer, maar dit is de belangrijkste. Je kunt dat weerspreken, maar ik raad je aan om alvorens dat te doen eerst eens online research te doen; eigenlijk is wat ik hierboven schrijf algemene kennis die iedere modelbouwer zou moeten hebben.
Dan over de primer die je airbrush smerig maakt. Dan is het zaak om een andere primer te kiezen. Je hebt acrylprimers, waarmee ik heb geprobeerd te werken en die ik levenslang heb afgezworen (in elk geval die van Vallejo). Dan zijn er enamelprimers, waar ik weinig ervaring mee heb. Dan heeft Tamiya een primer, die als goed en handzaam bekend staat. Maar voor mij verreweg de beste primer is er een op lakbasis: Alclad II primer. Ik verdun die met Mr Hobby Color lakthinner. Het primen gaat supersimpel, het schoonmaakwerk is
minder werk dan bij acrylverf en
oneindig veel minder werk dan bij enamel, en het resultaat is prachtig en kan dienen als ondergrond voor acryl, enamel, lak of hybride verf. Bekijk mijn BMW-topic eens,
hier, plaatje 103 dat aantoont hoe weinig de tip vervuild is na een half uur lang primen - zonder ook maar één keer schoongemaakt te hebben. Even afkrabben en je kunt hier eindeloos mee doorprimen. Als je dan de airbrush openmaakt ziet die er prachtig schoon uit, anders dan bij enamelverf. Plus, de lakprimer droogt erg snel.
Dus, tenzij je een erg goede en onderbouwde reden hebt om niet te gaan primen, altijd doen. Doe jezelf een plezier en schaf gewoon die Alclad II primer aan en verdun hem met Mr Hobby Color thinner of met de Alclad II thinner, dat kan ook natuurlijk.
++++++++
Dan ontopic, ik heb het topic deze week langzaam gelezen en het ziet eruit als een leuk project. Jammer dat de Zero Paints primer zo'n resultaat laat zien, ik heb er geen ervaring mee dus kan je ook geen tips geven helaas.