Hoofdsponsor

1/24 Duo build race -BMW's. Camaro69 en doomwad [wip]

Schaal 1/24 - 1/25
Ziet er goed uit.
Op de foto is het stuk met de ruitenwissers precies gebroken.
Rekening mee houden dat als je het hersteld, er niet teveel spanning komt op te staan.

Zelf ook de tijd gevonden om er wat aan verder te doen.
Begonnen met het schilderen van de motor.

attachment.jpg

attachment.jpg

En dan vandaag de body in de grondverf gezet en hier is iets fout gegaan.
Eerste maal dat ik met zero paints werk.
Sommige plaatsen zijn heel korrelig zoals je op de foto's kan zien.
Ik vermoed dat het komt door de spuitafstand.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Werk altijd met Zero paints en heb dit nog niet meegemaakt???
Hopelijk vind je een oplossing; zou jammer zijn voor de fantastische build.
Keep up the good work!!!
 
Werk altijd met Zero paints en heb dit nog niet meegemaakt???
Hopelijk vind je een oplossing; zou jammer zijn voor de fantastische build.
Keep up the good work!!!

Met welke druk spuit je en welke spuitafstand?
 
Oei daarvoor zou ik in de kelder moeten gaan kijken maar op zo'n 5 à 10cm.
Spuit wel met nozzle 0.5
 
zonde van je werk maar het probleem zal hoogstwaarschijnlijk in de spuit afstand zitten
 
Ben 2 dagen niet thuis geweest.
Hopelijk zijn de problemen met Zero opgelost.
Sinds ik terug begonnen ben met modelbouw en voor de eerste keer met AB werk; heb ik altijd Zero gebruikt.
Veel bruikbare tips kan ik dus nog niet geven; ben zelf nog beginneling met AB.
 
Heb dit zelf ook voor gehad tijdens hollywood boulevard met mijn Mercury comet,het was omdat ik de bus primer niet erg goed had geschud en dat zorgde voor korrel tijdens het spuiten.Is iets wat meer voorkomt bij de primer van Revell.Dus sindsdien na het schudden eerst spuiten op iets anders en kijken of het vlak netjes egaal is.
Zijn u eenmaal dingen die gebeuren tijdens de hobby.Gelukkig kon ik het probleem nog goed oplossen door te schuren en lichtjes te herspuiten.
 
Beste vrienden ik ga hier nu niks in een slecht daglicht zetten , maar pas op met primer te spuiten zeker als het van zero paint is en andere merken ook , wat is primer ? Dat is een sneldrogend soort vulmiddel grondlaag om kleine krasjes of oneffenheden op te vullen zoals schuurlijnen enz , iedere X ik dat gebruik kan ik mijn air-brush helemaal uiteen halen hoe goed ik ook spoel , het beste zou zijn dat je er een oude brush alleen daar voor houd en die dan goed reinigen , gisteren nog ondervonden en ik heb een hele goed air-brush cleaner van een bekende winkel en dat gebruik ik na elke spuitbeurt
Gisteren nog ondervonden in mijn nozzle kwamen kleine worstjes verharde verf uit en hij begon slecht te spuiten, daarom wil ik jullie hierbij verwittigen
al bij al is het wel een goed product de primer maar een gevaarlijk spul
Marc
 
Beste vrienden ik ga hier nu niks in een slecht daglicht zetten , maar pas op met primer te spuiten zeker als het van zero paint is en andere merken ook , wat is primer ? Dat is een sneldrogend soort vulmiddel grondlaag om kleine krasjes of oneffenheden op te vullen zoals schuurlijnen enz , iedere X ik dat gebruik kan ik mijn air-brush helemaal uiteen halen hoe goed ik ook spoel , het beste zou zijn dat je er een oude brush alleen daar voor houd en die dan goed reinigen , gisteren nog ondervonden en ik heb een hele goed air-brush cleaner van een bekende winkel en dat gebruik ik na elke spuitbeurt
Gisteren nog ondervonden in mijn nozzle kwamen kleine worstjes verharde verf uit en hij begon slecht te spuiten, daarom wil ik jullie hierbij verwittigen
al bij al is het wel een goed product de primer maar een gevaarlijk spul
Marc

Ik geloof mijn eigen ogen niet wat ik hier nu allemaal lees (uit jouw pen Marc), maar er klopt eigenlijk niets van. De moderators staan mij hopelijk een kleine offtopic sectie toe.

Allereerst is een primer niet bedoeld om kleine krasjes of oneffenheden mee op te vullen, dat is hoogstens een bijkomstig voordeel bij de wat dikkere primers zoals spuitplamuren. Maar lang niet alle primers. Sterker nog, veel modelbouwers gebruiken primer juist om krasjes zichtbaar te maken om vervolgens die krasjes nog even bij te werken en opnieuw te primen.

De functie van elke primer is om een oppervlak te creëren waar de onderlaag aan hecht. Bij enamelverven bijvoorbeeld is dat niet per se nodig, maar als je bij acrylverf geen primer gebruikt is de binding tussen oppervlak en verflaag zwak. De primer hecht zich én goed aan het oppervlak én aan de verflaag. Er zijn meerdere functies van een primer, maar dit is de belangrijkste. Je kunt dat weerspreken, maar ik raad je aan om alvorens dat te doen eerst eens online research te doen; eigenlijk is wat ik hierboven schrijf algemene kennis die iedere modelbouwer zou moeten hebben.

Dan over de primer die je airbrush smerig maakt. Dan is het zaak om een andere primer te kiezen. Je hebt acrylprimers, waarmee ik heb geprobeerd te werken en die ik levenslang heb afgezworen (in elk geval die van Vallejo). Dan zijn er enamelprimers, waar ik weinig ervaring mee heb. Dan heeft Tamiya een primer, die als goed en handzaam bekend staat. Maar voor mij verreweg de beste primer is er een op lakbasis: Alclad II primer. Ik verdun die met Mr Hobby Color lakthinner. Het primen gaat supersimpel, het schoonmaakwerk is minder werk dan bij acrylverf en oneindig veel minder werk dan bij enamel, en het resultaat is prachtig en kan dienen als ondergrond voor acryl, enamel, lak of hybride verf. Bekijk mijn BMW-topic eens, hier, plaatje 103 dat aantoont hoe weinig de tip vervuild is na een half uur lang primen - zonder ook maar één keer schoongemaakt te hebben. Even afkrabben en je kunt hier eindeloos mee doorprimen. Als je dan de airbrush openmaakt ziet die er prachtig schoon uit, anders dan bij enamelverf. Plus, de lakprimer droogt erg snel.

Dus, tenzij je een erg goede en onderbouwde reden hebt om niet te gaan primen, altijd doen. Doe jezelf een plezier en schaf gewoon die Alclad II primer aan en verdun hem met Mr Hobby Color thinner of met de Alclad II thinner, dat kan ook natuurlijk.

++++++++

Dan ontopic, ik heb het topic deze week langzaam gelezen en het ziet eruit als een leuk project. Jammer dat de Zero Paints primer zo'n resultaat laat zien, ik heb er geen ervaring mee dus kan je ook geen tips geven helaas.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Roy, leuke uitleg, en zou inderdaad basiskennis moeten zijn. Mijn ervaring met zeropaints was na de eerste keer spuiten: prachtig, niks op aan te merken, even handig als Mr-surfacer... even goede hechting enz... na de eerste laag kleur bleef dit ook zo, je mocht er met je sleutel op krabben, je kreeg het er niet af. Bij het verwijderen van de tape na het afplakken begon de miserie... De tape trok alles mee tot op het blote plastiek, dit heb ik al gehad met verschillende modellen en sindsdien staat die primer nog steeds waar ik hem toen gelaten heb... Eerst zei men dat het was van te weinig schudden, dan moest je er met een mixertje inzitten roeren, maar toch, steeds hetzelfde resultaat...

Zelf blijf ik fan van de motip-primers, tamiya en Mr surfacer (hoewel deze ook soms lastig door je spuit te krijgen kan zijn...)
 
Wel oppassen met de primer van de action die durft al eens te vechten met andere verf verder kan ik u bijstaan Silenoz
De primer van Vallejo is ook redelijk goed niet de witte die trekt op niks maar ik heb een middeltje gevonden ( ik weet alleen niet of het altijd lukt ) ik spuit direct altijd een laagje vernis heb ik met de Cobra van Oldieman ook zo gedaan en die is voor elke lijn afgeplakt geweest en nergens tapeschade gehad en nu doe ik dat ook het is een soort sealing
Marc
 
Ziezo, vandaag de wagen zijn kleurtje gegeven.
De kleur van zero paints spuit toch lekkerder dan de grondverf.
Maar zoals steeds weer hier en daar een stofje.:angry:
Heb ik altijd als ik met de airbrush spuit.:(

attachment.jpg
 
Jelle rond deze tijd komt dat gemakkelijk die stofjes , we dragen veel syntetische kledij die gemakkelijk statisch geladen word , ik ontvet gewoonlijk met amoniak en laat het dan rusten , niet teveel wrijven want dan word het ook weer statisch , je kan ook van die kleefdoekjes kopen daar kleeft het stof in en ik heb ook ondervonden dat hoe minder je beweegt zoveel te minder stof je krijgt ik heb ook momenten dat ik niks stof heb en dan heb ik weer veel stof maar als je het goed laat uitharden kan je het met water en heel fijn schuurpapier met een beetje zeep om het nog zachter te maken , de stofjes eruit schuren maar zie dat je niet door de lak schuurt en daarna een eerste laag vernis daarna de decals en dan de eindlagen vernis tot een mooi glazig blinkend effect , maar dat zal je allemaal wel weten zeker
Al bij al ziet het er toch leuk uit
Marc
 
Inderdaad, de ene keer heb je meer last van stof dan anders.
Temperatuur gaat ook stillekes omhoog en dan is er iets meer stof in de lucht.
De plek waar je airbrusht zo fris mogelijk houden.
Maar het ziet er toch deftig uit en verf van Zero Paints is bovendien rap droog. Je kan dus snel ermee verder.
 
Hier heb ik ook last van heel merkwaardige stofjes terwijl ik het toch zo goed stofvrij had gemaakt. Je bent dus niet alleen!

Desalniettemin ziet dit er toch heerlijk overtuigend uit. Het moet een goed gevoel geven deze nu lekker in de lak te hebben zitten. Straks vernis erover, dat dan spuiten en schijnbaar (dat zeggen ze bij Airbrush Services Almere) kun je het dan mooi schuren met als resultaat dat je niets meer van het stofje ziet.
 
Bedankt heren,
omdat deze al in de grondverf stond, denk ik niet dat het aangeraden is om met ammoniak te ontvetten.
Hopelijk lukt de vernislaag goed en kruipen er niet teveel stofjes meer bij.
 
Terug
Bovenaan