Hoofdsponsor

1/250 EMMA MAERSK scratchbouw 1:250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
En nog enkele foto`s van de vorderingen.

De lieren nu gepaint met ferrari rood en roestkleur.

P1010005_goed%7E33.jpg

De bovenkant van het dek. Hier komen later de relingen langs. De opstaande rand is bedoeld voor water geleiding zodat het niet naar beneden stroomt.

P1010017_goed%7E9.jpg

De onderkant ervan. Hieronder heb ik eerst een laag zwart gespoten. Daaroverheen dan uiteindelijk de zilveren laag. Het zwarte voorkomt doorschijning van de verlichting later en de zilveren kleur reflecteert later beter het licht over het dek.

P1010019_goed_goed.jpg

En dan het dek met de lieren. Foto`s zeggen meer als tekst denk ik. het dek is nu voor voorlopig klaar om te kunnen worden gesloten maar eerst nog de verlichting erin bouwen gaan. Later komen er nog details bij ( bij de eind detaillering).

P1010020_goed%7E2.jpg

P1010021_goed%7E5.jpg

De bolders heb ik gemaakt uit ministeck.

P1010022_goed%7E0.jpg

P1010026_goed%7E1.jpg

Een dryfit met het dek erop geplaatst.

P1010027_goed%7E0.jpg

P1010030_goed%7E0.jpg

Ik heb het dek gepaint met de hand om te voorkomen dat er bij het spuiten lopers komen te zitten tussen de relingen en de verschillende kleine onderdelen.

Ron.
 
Dat ziet er goed uit, jammer vind ik dat de kabels die je op de lieren hebt gebruikt zo stralend wit zijn. Volgens mij had je mooier een grijs achtige kleur kunnen gebruiken als basis. (Ik weet dat je straks nog met verf aan de slag gaat) :)
 
Ik heb getwijfeld over de kleur van het touw. Dat omdat ze vaak nat zijn en ook wel af en toe worden vervangen. Maar ik kan natuurlijk nog altijd de touwen weatheren waardoor ze donkerder worden. Zal ik dat doen?.

Ron.
 
ik volg je al die tijd al in stilte, tijd om die eens te verbreken, want je bent fantastisch bezig.
wat betreft die lieren. ik vind de touwen inderdaad wat te wit. maar is de kabel ook niet te dik?
 
Touw op een schip is tegenwoordig ook uit kunststof, nylon en polyester en voor zij die het kunnen betalen kevlar. Het verschil in diameter op een binnenschip van 110 m 3300 ton laadvermogen polyester 58 mm , kevlar 28 mm sterker, rekt ook veel minder en smeld niet op de bolder als het slipt is ook gemakkelijker te behandelen weegt 1/4 . Als je dit wild imiteren geel/bruin en bij het verouderen grijzer.
 
Zeer mooi Ron! Het ziet er heel realistisch uit.
Het enige wat ik zou veranderen is het touw. De kleur stoort me niet maar ik vind het precies net als Mark iets te dik.
 
Je laat elke keer weer zien hoe je met relatief simpele materialen heel goed kunt scratchen! Petje af voor de vindingrijkheid.

Over de touwen is al veel gezegd, daarin volg ik toch de voorgaande posters.
 
Mijn dank aan jullie voor de complimenten. Ik ga bijde eind detaillering of misschien ook wel eerder de touwen weatheren naar een grijze tint. Wat betreft de dikte, dit is natuurlijk een discussie punt. Ik heb op foto`s toch wel al flinke dikke (meer als arm breedte) touwen gezien bij vooral container en LPG tankers.

Ik ben daar vanuit gegaan bij de keuze. Ik kan ze niet meer verwijderen zonder alles te gaan demonteren en dat zou het dek geen goed doen. Na het weatheren zullen ze toch wel al een andere indruk gaan weergeven. Mochten ze echt te dik zijn dan is dit dan wel een min puntje maar gelukkig geen die het totaal zicht nadelig kan beïnvloeden. Dus verwijderen gaat niet meer. maar wel optisch veranderen. Maar het dek laat ik nu even voor wat het is om mezelf nu te gaan richten op de eerste klus voor de verlichting. Of bij de eind detaillering of eerder zal ik wel de touwen gaan weatheren.

Ron.
 
ron,
wat de dikte van de touwen betreft kan ik u enkel bijtreden.
toen ik nog op slepers voer,en we zo een beest moesten vastmaken stond ik telkens versteld van de dikte van de meertrossen,er zatten er tussen zoals ge zegt dikker als mijn pols
het zijn ten slotte geen roeibootjes niet waar
groetjes,ronny
 
Ron, waarschijnlijk is weatheren inderdaad al voldoende om een ander uiterlijk aan de touwen te geven.
Omdat het nu wit is springt het er ook echt uit op een foto.
 
He Ron
Wat ik kan zeggen van bij mij aan boord is dat er inderdaad redelijk dikke trossen kunnen aan boord zijn, wij hebben ook overdreven dikke trossen aan boord.Wat wel is dat er de dag van vandaag een speciaal gevlochten tros bestaan die meer dan de helft zo dun is en nog sterker op de koop toe, maar deze zijn duur in prijs hoor, niet veel schepen hebben deze al aan boord.
Wat ik je ook nog als detail kan meegeven, is dat de trommel waar de tros op komt recht is, bij u zie ik dus die versmalling, maar eens de trossen er op liggen zie je dat niet meer ;).
Dan heb je nog dat kleine trommeltje naast de grote, hier zal ik ook een beetje uitleg geven hoe dat werkt.

lier.png

Je ziet dus de grote trommel waar je tros op ligt, als ze nu deze lijn uitgeven aan de wal dan hebben ze nog slack, of losliggend touw in het water liggen, nu beginnen ze te trekken met de lier op de grote trommel, zodra men ziet dat er maar een paar slagen meer op de trommel komen voor de tros op spanning komt, dan duwt men het touw door die uitsparing die je ziet op het zijaanzicht, dan komt de de tros op die kleien trommel terecht en zo kan men op deze kleine trommel spanning op de tros zetten.

Waarom doen wij dit nu, wel, als je de tros op spanning zou trekken op de grote trommel alleen, dan trek je de tros dus tussen de andere slagen die op de trommel liggen met het gevolg dat je ze bijna niet meer los krijgt of er van tussen krijgt, als je dus de tros op spanning trekt op het laatste moment op die kleine trommel zonder dat de lijnen elkaar overlappen, dan trek je dus op de trommel in plaats van op de stapel en zo trek je de tros niet vast ;)

Hopelijk is de uitleg een beetje duidelijk.

moz-screenshot-1.png
 
Bedankt Dirk voor de duidelijke uitleg. Altijd handig om een man in de buurt te hebben met ervaring hierin.

Afgelopen weekend ben ik begonnen aan het inbouwen van het hoofd systeem voor de stroomvoorziening van de verlichting.
De eerste stap is dan het inbouwen van de plug. De plug komt aan de onderkant van de romp. De adapter steek je dan eenvoudig hierin.

P1010001_goed%7E47.jpg

Omdat er toch wel enige krachten op de plug komen tijdens het insteken van de adapter heb ik ervoor gekozen om de plug stevig in de romp te verankeren. Later mag deze beslist niet meer loskomen omdat ik er niet meer bij kom als de romp eenmaal is gesloten. Aan de buitenkant monteer ik de plug in een abs strook. De plug wordt hierin vast gemaakt door aan de buitenzijde er een moer tegenaan te schroeven.

In de onderste foto is het plaatje passend gemaakt in de romphuid. Natuurlijk ging er iets mis doordat ik te vlug het losgemaakte stuk balsa eruit verwijderde. Daarom dat er de speld insteekt. Hier heb ik het losse stukje opnieuw vast gelijmd met montage kit.

P1010003_goed%7E41.jpg

De binnenzijde van de plug. Ik heb met krimpkous de soldeer lassen verstevigd zodat er bij beweging de twee lipjes waar de kabels aan zitten nu niet eraf kunnen breken. De moer heb ik vast gelijmd met secondelijm.

P1010004_goed%7E37.jpg

De 12 volt adapter met 1000 mAmp. Ik heb ook nog een adapter liggen met 1500 mAmp mocht deze te weinig leveren.

P1010005_goed%7E14.jpg

Het moment voor de definitieve montage van de plug in de romp.

P1010007_goed%7E31.jpg

Eenmaal met montage kit gemonteerd heb ik aan de romp binnenzijde alles tijdens het drogen ondersteund met restmateriaal uit de spanten.

P1010009_goed%7E20.jpg

Aan de romp buitenzijde heb ik het plaatje tijdelijk met ducktape geborgd tijdens het drogen.

P1010011_goed%7E17.jpg

Aan de romp binnenzijde lopen de twee draden door een rubberen afdichting.

P1010013_goed%7E14.jpg

Ook hier heb ik weer een abs plaatje gebruikt om alles goed stevig in de romp te verankeren.

P1010014_goed%7E10.jpg

Eenmaal gemonteerd is het allemaal erg stabiel en sterk. De eventuele krachten worden verdeeld over twee spanten nu.

P1010016_goed%7E11.jpg

Klaar voor de volgende stap....

P1010018_goed%7E9.jpg

Ron.
 
Verzorgd gemonteerd Ron, is van belang om geen brand te veroorzaken met al dat schuim ;) soms word er met laagspanning te onvoorzichtig omgesprongen, omdat de spanning ongevaarlijk is, maar de hogere stromen geven altijd meer kans op brand. Daarom een zekering plaatsen zo dicht mogelijk achter je voeding waarde max stroom van je voeding zo is ook je voeding beschermd .
 
Ron knap werk man !!!

Zeg ga je niet met batterijen werken voor de verlichting, oplaaddbare dan ?
Neem je voorziet een plaats voor die batterijen en je zorgt dat je die kan opladen met een adapter ergens.
Dus zoals een RC controler, moet je enkel de lader opa ansluiten en de batterijen laden in de controler zelf.

Lijkt me een leuk idee, zeker als je hem ergens wil meenemen. Of als hij zelfs ergens moet drijven :)
 
Een zekering plaatsen was ik eigenlijk niet van plan. Niet dat ik de suggestie onbelangrijk vind (integendeel ) maar de weerstanden komen vrij te hangen en de leds geven vrijwel geen enkele warmte af. En een zekering kan altijd onverwachts doorsmelten en dan kom ik er nooit meer bij. Ik heb bij de QMII en bij de Hermann Marwede de zekering weg gelaten. De Emma is zuiver als statisch model bedoeld en is daarom niet waterdicht gemaakt. Ik heb bij mijn eerste led project ooit eens ( Hercules Coast Guard ) batterijen gebruikt als voeding. Maar ik vind adapter voeding veel professioneler nu.

De hoofdleiding ligt er nu ook in. Door dit systeem kan ik op elke gewenste plaats in de romp een aansluiting maken. Ik heb dit voor het eerst bij de Queen Mary II toegepast en later ook bij de Hermann Marwede. En nu voor het eerst ook bij een full scratch project. Het heeft zich bij mij voor uiterst gemakkelijk bewezen.


P1010001_goed%7E48.jpg

En de DC plug is hier nu ook aangesloten op de hoofdleiding.

P1010003_goed%7E42.jpg

Ook is de mast verlichting nu aangesloten op de hoofdleiding. Later komen in de mast 3 leds. Twee witte en een rode.

P1010005_goed%7E34.jpg

En natuurlijk moet je altijd na iedere soldeer stap controleren of het allemaal goed werkt. Een weg terug is er niet meer als de romp eenmaal gesloten is.

P1010006_goed%7E34.jpg

Ook de gele led verlichting dan maar even mee testen.

P1010007_goed%7E32.jpg

In het donker...

P1010008_goed%7E26.jpg

P1010009_goed%7E21.jpg

P1010010_goed%7E16.jpg

De touwen zijn gebrusht.

P1010011_goed%7E18.jpg

P1010014_goed%7E11.jpg

Ron.
 
Ziet er allemaal zeer stevig uit om levenslang mee te gaan, maar een zekering kun je in de lage spannings draad van de adapter plaatsen buiten het schip kun je er altijd bij :)
 
Een update van de vorderingen aan de Emma. De eerste 4 leds zitten er nu in.

De bedrading ervoor in de romp.

P1010018_goed%7E10.jpg

De 670 Ohm weerstanden voor de + draden.

P1010002_goed%7E46.jpg

De draden doorlopen de achterwand van de romp. Na de montage heb ik de doorgangen opgevuld met montage kit.

P1010003_goed%7E43.jpg

Eenmaal de stroom erop te hebben gezet blijkt het allemaal goed te werken. De weerstanden blijven mooi koel. De leds worden nog aan de achterzijde zwart geverfd om doorschijning te voorkomen in de achterwand.

P1010004_goed%7E38.jpg

Ondanks het daglicht zijn ze lekker scherp (ultra bright leds).

P1010005_goed%7E35.jpg

Over het laadruim schijnen ze prima.

P1010009_goed%7E22.jpg

Aan weerszijde van het dek schijnen ze ook prima.

P1010011_goed%7E19.jpg

Vanaf de achterzijde gezien door een van de openingen..

P1010012_goed%7E19.jpg

Kortom deze operatie vind ik erg geslaagd. Later als het dek erop komt zijn de leds vrijwel niet meer te zien. Alleen de licht bundels zullen dan bij een normale kijkhoek te zien zijn.

P1010014_goed%7E12.jpg

Voor voorlopig is het elektronica gedeelte weer gereed. De nu volgende klus is het gaan bepalen waar de toren komt om vanaf daar het dek definitief te gaan sluiten. Tussendoor moet ik wel dan de nodige stroom aanvoer draden aan de hoofdleiding solderen en tussen de verschillende dekplaten door laten komen.

Ron.
 
Sfeerbeeld Ron, kan me schip verlicht in de haven voor de geest halen, geluiden en zilte lucht ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan