Hoofdsponsor

1/250 EMMA MAERSK scratchbouw 1:250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
De beste wensen voor 2011 Ron!
Ik gebruik de Action primer ook en ik heb deze slechte ervaring niet. Ik ben juist heel tevreden over de kwaliteit, zeker gezien de prijs.
Misschien heeft er een slechte batch tussen gezeten?

Cheers, Rinie

Ik weet niet wat de oorzaak ervan is. Ik probeer nog een tijdje uit ermee anders ga ik een andere primer proberen. Ik gebruik deze primer met tussenlagen. Dus na ieder plamuurlaagje een laagje primer om te kijken of het mooi glad is.

Ron.

Inmiddels ben ik nu na de feestdagen weer verder gegaan met de bouw.

Nu de romp in haar geheel glad moet gaan worden is mijn eerste stap de oppervlakte.
Met plamuur en primer moet het gaan lukken.

Omdat de romp zo groot is kan ik haar niet ineens onder handen nemen. Daarom heb ik gekozen om dit in vlakken te gaan doen.
Dit werkt overzichtelijk en voorkomt dat je moedeloos gaat worden door de vierkante kilometers.

Nadat de bulb voor zover glad was heb ik eerst het aansluit stuk tussen bulb en romp glad gemaakt.

P1010019_goed%7E7.jpg

Goed te zien is de (nog) vrije baan waar de schilderstape heeft gezeten.

P1010018_goed%7E12.jpg

P1010021_goed%7E6.jpg

Daarna heb ik de boeg sectie onder handen genomen. Gelukkig is de spitse vorm goed erin gelukt.

En dit alles gevolgd door het tweede stuk van de boeg.

P1010022_goed%7E1.jpg

P1010023_goed%7E2.jpg

Erg belangrijk vond ik dat de overgang tussen de verschillende vlakken goed te zien zijn. Dit is vrij goed gegaan getuige de pijltjes waar de platte kant van de verschansing overgaat in de schuine vorm van de boeg.

P1010024_goed%7E3.jpg

Hoewel nu nog mooi egaal zullen later in de verschansing diverse openingen komen...

Ron.

Omdat de romp zo groot is kan ik haar niet ineens onder handen nemen. Daarom heb ik gekozen om dit in vlakken te gaan doen.
Dit werkt overzichtelijk en voorkomt dat je moedeloos gaat worden door de vierkante kilometers.

Ken dat gevoel Ron, ooit eens 30 m² geplamuurd en geschilderd, dat was de verschikkelijkste klus :huh: van allemaal. Dus met moed en volharding lukt bijna alles ;)

Ik was dit weekend in Blijdorp en zag daar ook een model van de Emma staan.
Helaas :( had ik mijn camera niet bij anders had ik even een foto gemaakt.

Ik ga wel vaker daar heen en zal eerdaags nog wel een foto maken.

Fred

Enkele plaatjes nu de boegsectie in de plamuur zit.

P1010001_goed%7E52.jpg

P1010002_goed%7E50.jpg

P1010003_goed%7E48.jpg

De volgende klus is het achterschip.

Om te voorkomen dat er teveel schuurstof in de loods ruimte komt heb ik de openingen afgeplakt.

P1010006_goed%7E39.jpg

P1010008_goed%7E29.jpg

Een overzichtsfoto laat zien waar het volgende onderdeel ligt.

P1010010_goed%7E17.jpg

En het begin is er..

P1010009_goed%7E27.jpg

Ron.

Het schiet al aardig op. Ziet er toch goed uit. :)

Verder blijf ik je natuurlijk nog steeds volgen.

Strak werk Ron, afplakken wat al klaar is , zeker geen luxe. Plamuurstof kruipt overal tussen :ohmy:

ziet er goed uit ron volg wel in stilte nu bij het plamuren want daar kun je niet veel van zeggen natuurlijk.

het ziet er veelbelovend uit .

Dank jullie wel jongens. Het is veel werk maar gelukkig niet zwaar om te doen. Het zal wel enige tijd in beslag gaan nemen voordat de gehele romp met deze klus klaar is. Doch ik heb een vraag. Zoals ik al eerder schreef wil ik de eenmaal geplamuurde romp in haar geheel gaan sealen met een ietwat flexibele laag die een gladde afwerking geeft na droging. Deze laag mag uiteraard niet gaan plakken en moet chemisch neutraal zijn. Want ik moet de romp daarna natuurlijk in de bekende MAERSK kleuren gaan spuiten.

Nu heb ik al enige research gedaan en heb ontdekt dat polyester als afwerklaag niet geschikt is. Omdat deze ook niet chemisch neutraal is en lakken (zoals enamel) geen hechting geeft.En ik wil de kleuren erop gaan spuiten met enamel.

Dus polyester valt nu af. Blijft over EPOXY en vloerlak.

Zijn er misschien nog andere materialen die ik over de geplamuurde romp kan aanbrengen. Liefst niet om te spuiten omdat ik het pistool liever alleen gebruik voor het spuitwerk met enamel. Dus een roller wil ik dan bijvoorbeeld daarvoor gebruiken.

Het materiaal mag de plamuur en primer (van de action dus op waterbasis) niet aantasten of verweken.Vloerlak doet dit in ieder geval niet. Alleen heeft vloerlak een langere tijd nodig om goed uit te harden.Het blijft vrij lang plakkerig.

Iemand misschien nog een idee of voorstel?.

Ron.

Ron zeker geen epoxy lost een hele hoop verven op, kun je alleen maar op kaal hout of metalen zetten. Is ook niet UV bestendig, word mat in de zon. idem voor polyester kan allen op uitgeharde 2 comp poleuretaan verven zoals in mallen gebruikt worden, en dan is het de bedoeling dat deze niet hecht daarom word een mal ingestreken met losmiddel en was.

Als je op water basis primer en plamuur gebruikt kun daar je enamel niet op spuiten ?

de beste wensen Ron

ik weet dat epoxy wel goed is maar heeft ook een lange droogtijd maat had beter over het kale hout gekund je moet het na de tijd toch schuren en dan was ze ook glad geweest en waterdicht wat wil je nog meer met een statische boot:D.
overigens er is ook verf op epoxy bases,die kun je zo met de roller aan brengen,wordt spiegel glad.

succes de boot is prachtig
gr ron

Ja enamel is inderdaad goed te spuiten op de primer. Maar omdat de romp van hout is wil ik de nu nog onbespoten romp voor de eigenlijke kleur lak sealen. Dat om te voorkomen dat later,als het hout eventueel gaat krimpen/uitzetten, er barstjes in zouden kunnen komen. Door de sealing is die kans erg gering. En dan over deze sealing enamel gaan spuiten in de MAERSK kleuren.

Vloerlak is daar ook geschikt voor alleen droogt deze langer. En dat merk je doordat de romp dan plakkerig blijft.

Ron.

Inmiddels ben ik er achter gekomen dat epoxy niet geschikt is voor deze doelstelling. Epoxy hecht alleen goed op blank hout. En nu de romp glad geplamuurd is zal epoxy daar niet op gaan hechten met het gevolg dat deze laag later los gaat laten. Dus polyester en epoxy vallen af. Blijft over vloerlak en gewone vernis. Ondertussen plamuur ik gewoon door..De oplossing komt er wel.

Ron.

ik zou eventueel gaan voor scheepsvernis, wel voldoende verdunnen bij het aanbrengen, maar deze geeft een goede bescherming aan je model. Of je erover kan schilderen heb ik geen ervaring mee.

Inmiddels ben ik er achter gekomen dat epoxy niet geschikt is voor deze doelstelling. Epoxy hecht alleen goed op blank hout. En nu de romp glad geplamuurd is zal epoxy daar niet op gaan hechten met het gevolg dat deze laag later los gaat laten. Dus polyester en epoxy vallen af. Blijft over vloerlak en gewone vernis. Ondertussen plamuur ik gewoon door..De oplossing komt er wel.

Ron.

Rene had mij daar al op geattendeerd. het blijft lastig om hier een goede oplossing voor te vinden. Ik denk dat vloerlak ook afvallen gaat. Deze is misschien te hard en daardoor kan de enamel lak hier niet op hechten gaan. De porien zijn gewoon dicht hiervan. parket plus is dan de volgende logische opvolger. Op waterbasis dus chemisch neutraal. Trekt goed in de oppervlakte en sluit niet af.

Ron.

ik zou eventueel gaan voor scheepsvernis, wel voldoende verdunnen bij het aanbrengen, maar deze geeft een goede bescherming aan je model. Of je erover kan schilderen heb ik geen ervaring mee.

Ja ik begrijp het. Alleen zit daar nu net het vraagstuk. De bedoeling is dat er enamel verf overheen wordt gespoten.

Ron.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan