Hoofdsponsor

1/250 EMMA MAERSK scratchbouw 1:250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Laurent hier op het forum maakt zijn rompen ook met platen. Dit gewoon met papier geloof ik.
 
En de laatste update alweer van de plamuur sessie van de afgelopen weken.
NU deze grote fase klaar is wordt het tijd om de romp verder te gaan afwerken.

Maar eerst de foto`s.

De romp lag hier op haar zijkant en zo kon ik een foto maken van het inwendige. Duidelijk zijn de kabels te zien die inwendig lopen.

P1010001_goed%7E53.jpg

Ook junior moet eraan geloven dat plamuur haar nieuwe bekleding wordt. Verder is het dek nu goed te zien,met de uitstekende stroom voorzieningen.

P1010003_goed%7E49.jpg

In deze foto is nog net te zien dat midscheeps de plamuur nog niet is voorzien van de primer.

P1010004_goed%7E42.jpg

En de romp volledig in de primer en voorzien van een vernis op waterbasis(Acryl) als sealing voor de verdere bewerking.

P1010005_goed%7E43.jpg

P1010006_goed%7E40.jpg

P1010009_goed%7E28.jpg

P1010011_goed%7E23.jpg

Ik heb besloten om de romp alsnog te gaan bekleden met tegels zoals bij de vorige projecten (KURSK en Typhoon). Als je namelijk in de foto`s kijkt van de romp zijn duidelijk de vele platen te zien waaruit de romp is opgebouwd. Ik ga alleen andere etiketten gebruiken. Nu zal ik etiketten gebruiken gaan zonder afgeronde hoeken zodat het allemaal realistisch is.

Deze tegels worden dan uiteindelijk geseald en voorzien van een laagje primer zodat de uiteindelijke Maersk kleuren er prima op kunnen worden gespoten later.

Ron.
 
WOW, de romp ziet er weer heel glad uit Ron. En ook deze keer is het haast niet te geloven dat ze helemaal zelf gebouwd is, schitterend gedaan.

In plaats van etiketten kan je misschien papier lijmen met lijm die men gebruikt om behangpapier te lijmen ?

Groeten

Wet Sellery
 
Ik gebruik zelfklevende etiketten. Deze hechten erg sterk op de gladde oppervlakte (krijg je er alleen af door ze stuk te trekken). Daarnaast seal ik ze ook nog eens waarmee de acryl vernis door het etiket trekt. Daarna gaan deze vrijwel nooit meer los.
Bedankt voor je reactie.

Ron.
 
Het zijn dus in feite gewoon etiketten die je gebruikt om bv op kaftpapier te kleven om er je naam en zo op te schrijven?
Of koop je dat in vellen A4 zodat je ze zelf kan meten en uitknippen?
 
Het zijn dus in feite gewoon etiketten die je gebruikt om bv op kaftpapier te kleven om er je naam en zo op te schrijven?
Of koop je dat in vellen A4 zodat je ze zelf kan meten en uitknippen?

Het zijn inderdaad gewone etiketten welke je op schriften kleeft. Doch doordat de romp glad is en de tegels later worden geseald zitten deze daarna muurvast.

Ron.
 
Ben ik zeker van Ron dat ze muur vast zitten ;), en kun je deze dan kopen op de gewenste grootte qua schaal die etiketten?Ik ben benieuwd naar de vorderingen van de beplating van je romp, was ook een zeer mooi werkje om te volgen om je duikboten, dus zit ik terug op de eerste rij :)
 
Ik moet inderdaad nu eerst nog gaan uitzoeken welke etiketten hiervoor het meest geschikt zijn wat betreft grootte en vorm. Maar gezien het feit dat je de etiketten bijna in iedere winkel tegenwoordig kunt kopen is de keuze gelukkig groot.
Maar omdat ik eerst nog de boeg openingen en de anker kluizen plus de kimkielen moet gaan maken heb ik nog enige tijd om hierin te duiken..

Ron.
 
Dan heb je nog de zink anoden, uit wat ga je deze vervaardigen, of komen die er niet op? Zitten er redelijk veel op hoor :)
 
ik kon redelijk volgen maar nu jullie in het schinees beginnen :D

kan iemand zeggen wat zink anoden zijn :O

een foto zou mooi zijn :laugh:
 
Dat is een paar foto's van zink anode's. Het zijn dus zinken blokken die je aan je schip bevestigd, of aan roer of dicht bij schroef om ze te beschermen tegen erosie, de zinken stukken zijn als het ware een opoffering voor de rest te beschermen, de blokken worden door het zout eerst aangetast ipv het schip, schroef roer enz .. Hopelijk versta je het een beetje ;) i1764341-3.png rr-20091229c-y-31-foto-zink-anodes.png
 
Sterke updates Ron, ik ben nu pas terug mee met dit topic, dus komt mijn reactie wat laat - ik zou zowiezo ook opteren om op één of andere manier de plaatverdeling toonbaar te maken. Ik las hier reeds over draad en etiketten, misschien ben ik wat van de oude stempel dan maar ik zou gewoon met een zogenaamde "scriber" de naden krassen.

maar dat ben ik natuurlijk :)
 
Sterke updates Ron, ik ben nu pas terug mee met dit topic, dus komt mijn reactie wat laat - ik zou zowiezo ook opteren om op één of andere manier de plaatverdeling toonbaar te maken. Ik las hier reeds over draad en etiketten, misschien ben ik wat van de oude stempel dan maar ik zou gewoon met een zogenaamde "scriber" de naden krassen.

maar dat ben ik natuurlijk :)

Hartstikke fijn dat je meedenkt. Bij een kunststof romp zou dit een prima idee zijn. Doch daar de romp van de Emma van balsahout is gaat dit niet. Tijdens het scriben gaan er haarfijne houtnerfjes omhoog staan. Later bij het spuitwerk gaat dit dan lijken op haarfijne haar deeltjes. Deze zijn niet te verwijderen tijdens het voorwerk. Maar wel een prima idee. Bedankt hiervoor.

Ron.
 
Bij een schaal van 1:250 wordt het lastig.
Ga je stickeren dan kun je ze bijna naast elkaar bevestigen, een ruimte van 0,1 mm is dan toch al 2,5 cm.

En ik volg nog steeds :).
 
Bij een schaal van 1:250 wordt het lastig.
Ga je stickeren dan kun je ze bijna naast elkaar bevestigen, een ruimte van 0,1 mm is dan toch al 2,5 cm.

En ik volg nog steeds :).

Als ik ga stickeren zal ik inderdaad de delen tegen elkaar schuiven. Maar misschien dat ik voor die tijd nog een andere oplossing heb of vind. Sta in ieder geval open voor suggesties.

Een kleine update.

De eerste stap bij de boeg voor de vloed openingen.

Het eerste middelste gat is bedoeld voor lijnen. Ik heb hiervoor eerst het balsa blok met de dremel aan de binnenzijde afgerond. Dit blok had ik hier aangebracht om de boeg beter te kunnen vormen.
Daarna met de dremel(hierbij erg handig) het gat erin gemaakt met een bol freesje. Misschien dat ik hiermee later de boeg schroef openingen in de bulb kan maken.
Het gaf in ieder geval geen splinters of er braken geen stukjes af.

Omdat dit toch een redelijk dikke verschansing is en gaat worden heb ik om het realisme beter tot recht te laten komen een uitschuifbaar rietje (uit een milkshake van een bekende supermarkt) genomen en deze door de openingen gemonteerd met kontaktlijm. Door dit rietje is het hout in de binnenkant niet te zien en is deze opening mooi glad.

P1010001_goed%7E54.jpg

Aan de buitenzijde steekt het rietje er nu uit.

P1010007_goeed.jpg

Daarna heb ik het flensje eromheen uit lood gemaakt en erop gelijmd. Makkelijker om te doen met lood omdat je zo de vorm er makkelijk in kunt buigen.

P1010014_goed%7E14.jpg

In de foto lijkt de flens nu erg breed in verhouding. Later zal dit niet meer zo opvallen als het eenmaal in dezelfde kleur als de romp is gespoten. Door de donkere kleur van het lood valt het nu natuurlijk erg op.

P1010012_goed%7E23.jpg

Het overtollige deel van het rietje wordt er nog vanaf gesneden als het is uitgehard.

P1010017_goed%7E12.jpg

Ron.
 
Ik vind het altijd mooi en leerzaam om te lezen met wat voor "simpele" oplossingen jij bepaalde zaken maakt.
Dat rietje is simpel en geniaal tegelijk.:D

Fred
 
Ik vind het altijd mooi en leerzaam om te lezen met wat voor "simpele" oplossingen jij bepaalde zaken maakt.
Dat rietje is simpel en geniaal tegelijk.:D

Fred

Het zijn soms de meest eenvoudige dingen die als onderdelen dienst kunnen doen. En dan vaak ook nog die dingen die voor de hand liggen...:)

Ron.
 
Tjonge de Emma-zusjes beginnen echt wel vorm te krijgen hé. Ik heb nog niet veel gezegd in dit draadje, maar ik zie dit soort schepen bijna dagelijks van redelijk dichtbij (zelfs éénmaal Emma zelf) en het zijn en blijven zeer fascinerede schepen.
Die kabel-opstelling binnenin komt me wel heel erg bekend voor overigens ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan