Hoofdsponsor

1/250 EMMA MAERSK scratchbouw 1:250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
ik heb er hier thuis nog staan, ik ga deze week eens thuis proberen.

Ja dat zou best wel eens leerzaam kunnen zijn.Dus heel graag..

Ik heb inmiddels een gouden tip gelezen.

En eigenlijk een eenvoudige. Omdat de primer van Action op waterbasis is( acryl) is deze dus ook prima zonder problemen te vernissen (sealen) met een acryl vernis.Dus daar geen problemen.
En eenmaal gedroogd is acrylverf ook prima over te schilderen met verf op olie basis( enamel). Dus misschien dat daar eindelijk de oplossing zit.

Ron
 
zou het ook willen weten, in een ver verleden ben ik eens begonnen met de scratch-bouw van deze 1/24:



is gestrand bij het schuren van de uitlaat. moet eigenlijk nog de cockpit en de uitlaat hiervoor bouwen en dan spuiten.

hiervoor had ik gewone polyfilla plamuur (de fijne versie) en dan lak specifiek voor balsa erop geschilderd. wel in twee lagen door de zuigkracht van balsa. met de eerste vulde je de poriën op en stonden de haartjes recht, de tweede laag is dan voor de echte bescherming. Normaal gezien zou erover spuiten met gelijk wat geen probleem mogen geven
 
Ja dat zou best wel eens leerzaam kunnen zijn.Dus heel graag..

Ik heb inmiddels een gouden tip gelezen.

En eigenlijk een eenvoudige. Omdat de primer van Action op waterbasis is( acryl) is deze dus ook prima zonder problemen te vernissen (sealen) met een acryl vernis.Dus daar geen problemen.
En eenmaal gedroogd is acrylverf ook prima over te schilderen met verf op olie basis( enamel). Dus misschien dat daar eindelijk de oplossing zit.

Ron

Een kunstschilder heeft me ooit eens een heel erg simpele truk geleerd om het te onthouden : olie drijft op water... dus op acryl (waterbasis) kan je gerust werken met olieverven, op voorwaarde dat de acrylbasis voldoende uitgehard is. Echter, niet andersom werken.
 
Ik heb gisteren avond Terpetine en wasbenzine op de reeds uitgeharde plamuur en ook op de uitgeharde primer aangebracht. Dus beide zijn op waterbasis. Na het aanbrengen heb ik er met een doekje overheen gewreven. En er kwam geen resultaat. Dus veilig.

Verder heb ik op een stukje romp waar de primer opzat en op een stukje romp welke ik met Acryl vernis had behandeld een stuk enamel verf met de kwast aangebracht. Ook zonder enig resultaat. Dus ook veilig.

Dus hieruit kan ik concluderen dat de enamel verf verdund met wasbenzine of Terpetine geen problemen of akelige reacties geven.
Dus nu kan ik met een gerust hart de romp gaan sealen met acryl vernis en deze later opspuiten met enamel verf welke ik altijd verdun voor het spuitwerk met wasbenzine.

Waarschijnlijk is hiermee dus mijn vraagstuk opgelost.

Ron.
 
Nog enkele plaatjes van de vorderingen. Hoewel het project niet stil ligt lijkt het mij onzinnig om van iedere plamuur stap een update te plaatsen. Doch nu het einde van deze grote klus het einde nadert laat ik nu nog even een laatste update hiervan zien.

In de eerste foto is de laatste fase te zien van het plamuren van het achterschip. Hierna is er een laatste primer laag overheen gespoten.

P1010007_goed%7E35.jpg

Duidelijk te zien dat deze laatste plamuur laag erg dun is. Zuiver bedoeld om de laatste krasjes weg te werken. Ik schuur deze laatste laag met versleten schuurpapier korrel 800.

P1010010_goed%7E18.jpg

Het laatste stuk romp in de plamuur.

P1010017_goed%7E11.jpg

De plamuur zit er hier net op.

P1010016_goed%7E13.jpg

De plug onder de plakband ter bescherming voor de plamuur.

P1010015_goed%7E14.jpg

En het nog blanke hout voor de plamuur sessie.

P1010013_goed%7E15.jpg

Ron.
 
Wauw! Nu zie je hoe immens ze wel is! Heel mooi werkje! Chapeau!

grts
 
Laatst bewerkt:
Ron om kraakjes te voorkomen in het hout en om de romp waterdicht te krijgen en houden, moet je eens G4 gebruiken, dat is een hechtingshars voor polyester, als je dus iets gaat gaan insmeren met polyester op hout of beton of ijzer ....
dan word dat eerst met hechthars ingesmeerd, test daar maar eens mee en ik weet dat je blij zult zijn, je kunt er ook enamel op schilderen, is een tip die nog heb opgevangen van Laurent, bekijk zijn topic eens, je zal het er ook lezen dacht ik.

Test het anders eens uit zou ik zeggen, let wel G4 is duur. Ik betaalde 17€ voor 1 liter, maar je kunt er veel schepen mee doen, wel goed afsluiten.
 
Tja ik zit nog steeds een beetje in twee strijd. G4 eroverheen of acryl vernis als primer sealing. Hoewel G4 best wel goed is (wat ik erover lees overal) heb ik twijfels. Niet alleen dat het warm wordt tijdens het uitharden( er zit styropor onder) ook de dampen schijnen niet zo gezond te zijn. Maar ik heb nog even de tijd om erover te denken. Eerst moeten er nog wat details in de romp komen na het primeren. Zoals de anker kluizen de vloedgaten en de kimkielen.

Ron
 
@ Ron , Dirk,

Dirk zoals je schrijft G4 is een hechtprimer voor polyester, deze kun je wel op kaal hout gebruiken niet op primer of op plamuur ,dus G4 altijd eerst gebruiken op kaal materiaal dan plamuur en primer.
G4 moet in het hout dringen om de vochtuitwisseling met de waterdamp in de lucht te blokkeren en op deze manier krimpscheurtjes in je afgewerkte laklaag te voorkomen :)
 
Hoi Ron,

ik ben vrij nieuw op dit forum dus er staat nog veel gesnuister op het programma, maar wat een mooi project is dit zeg! een echt titanenwerk, letterlijk en figuurlijk dan. Dit topic zet ik alvast graag in mijn follow-up lijst, ben reuzebenieuwd (pun intended) naar het verdere verloop van de bouw van deze kolos. Petje af!
 
@ Ron , Dirk,

Dirk zoals je schrijft G4 is een hechtprimer voor polyester, deze kun je wel op kaal hout gebruiken niet op primer of op plamuur ,dus G4 altijd eerst gebruiken op kaal materiaal dan plamuur en primer.
G4 moet in het hout dringen om de vochtuitwisseling met de waterdamp in de lucht te blokkeren en op deze manier krimpscheurtjes in je afgewerkte laklaag te voorkomen :)

Bedankt voor je uitleg. Ik zal acryl vernis gaan gebruiken tegen die tijd. Maar voorlopig ben ik nog wel zoet met de andere klussen aan de romp. Ik was er al een beetje bang voor.

Ron.
 
Hoi Ron,

ik ben vrij nieuw op dit forum dus er staat nog veel gesnuister op het programma, maar wat een mooi project is dit zeg! een echt titanenwerk, letterlijk en figuurlijk dan. Dit topic zet ik alvast graag in mijn follow-up lijst, ben reuzebenieuwd (pun intended) naar het verdere verloop van de bouw van deze kolos. Petje af!


Dank je wel..

Ron.
 
Nu het romp primeren en plamuren het einde heeft bereikt wordt het tijd om nu de wand te gaan behandelen. Ik ben ondertussen eigenlijk op een ander idee gestuit i.p.v. het gaan sealen voor de verdere afwerking.

Als ik de romp in de foto`s bekijk valt het erg goed op dat de romp duidelijk bestaat uit grote gelaste platen. Nu is dat zeker geen nieuwigheid,dat weten we allemaal wel. Normaal gesproken laat je de romp ook dan glad in de verdere afwerking.
Doch gezien de grote schaal ben ik aan het overwegen om op de romp grotere tegels te gaan plakken. Net zoals bij de vorige projecten (KURSK en Typhoon). Alleen met het verschil dat ik nu dan tegels ga monteren met spitse hoeken i.p.v. afgeronde hoeken.
Op die manier lijkt het realistischer als een gladde oppervlakte van de rompwand.

Hoe denken jullie hierover?. Dus een gladde wand laten of de wand voorzien van grotere tegels als zijnde de gelaste platen. Verder heeft dit ook een bijkomend voordeel dat ik de rompwand makkelijker kan sealen.

Ron.
 
Wel Ron ik kan je alleen maar aanmoedigen, want inderdaad, alle schepen hebben die platen, en we zijn allemaal dezelfde, we willen een romp die er uitziet als een spiegel, zo glad, maar inderdaad, je kan die huidplaten zeer goed zien, allee, de huidplaten niet, maar de lassen zie je zeer goed, dus je idee, ik sta er 100% achter Ron.
 
Laatst bewerkt:
Ron als je dat op schaal kunt doen gaat dat zeker een meerwaarde geven, een vrachtschip dat er uitziet als een jacht daar mankeerd iets aan. Kwam deze week op een ander forum een bouwverslag tegen van een duikboot en hier werden de lasnaden met garendraad op de romp gekleefd en daarna geschilderd, heb ook al papier gezien dat op een romp werd gelijmd om de overnaadse platen te simuleren. :)
 
Dank jullie jongens. Ik ga er nu ook meer achter staan. Ik twijfelde nog maar gezien jullie berichten ga ik hier steeds meer achter staan..

Ron.
 
Zal zeer realistisch worden Ron.
Ik heb dit, vele, werk gevolgd op de Tyfoon en vond het daar al schitterend.
Dus ook hier echt een meerwaarde!

Fred
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan