De eerste stap in de verschansing is gezet.
Eindelijk wordt het nu duidelijk hoe groot dat ze wel is. Tot nu toe was het alleen maar aannemen van mij hoe ik de verschillende maten presenteerde.
Doch nu bij de verschansing kan ik eindelijk eens laten zien wat ze een grote dame wordt en is.
De verschansing kennen we allemaal wel. Lekker eroverheen leunen om eens op volle zee te turen..Gewoon lekker eroverheen leunen gaat bij de Emma niet zo gemakkelijk.
De boeg verschansing is zo hoog dat deze uit wel bijna twee verdiepingen bestaat. Om nu over de verschansing te leunen moet je eerst een trap op om op de twee verdieping te komen van de verschansing....In het midden loopt er een loopbrug rondom.
Verder komen er tegen de verschansing op vele steunen. En de loopbrug zit in de steunen gemonteerd. Om nu na het monteren van de vele steunen de loopbrug goed passend te krijgen leek het mij goed om eerst de brug passend te maken om later alleen nog de passing tussen de steunen eruit te frezen met de dremel.
Met een plaat abs heb ik dit uiteindelijk gemaakt.
Eerst een zijde passend maken voor ik er de lengte en breedte uit kon halen. Ook aan de binnenzijde de contact plaats afschuinen. Anders past het nooit goed.
Daarna op lengte en breedte maken. Natuurlijk moest ik hier nog de vorm strak gaan maken. Maar eerst kijken of de vorm er goed in zit.
Zo ongeveer moet de brug later geplaatst gaan worden.
Nu de brug in ruwe vorm klaar was kon ik beginnen aan de opbouw van de steunen voor de verschansing. Wordt veel werk maar wel een eyecatcher dat wel...
De eerste stap is het aanbrengen van de bovenste lange horizontale balk. Deze omsluit het hele zichtbare gedeelte van de verschansing. De beide uiteindes zitten, net als het origineel, achte de golfbreker en dus niet zichtbaar.
Verder komt de bovenste steun samen in het midden bij de boegpunt. Daar is een soort mini platform.
Ik heb de steun na montage met bisonkit bijgewerkt met een beetje plamuur zodat alles vlak is na het schuren. Verder heb ik aan de binnenzijde het hout nogmaals voorzien van blanke vernis omdat ik hier absoluut geen plamuur kan aanbrengen. Op plamuur hechten de steunen later niet voldoende.
Nu deze steun erop zit gaat de verschansing er ineens anders en ietwat realistischer uitzien.
Verder heb ik de plamuur verdund met water aangebracht omdat ik ook wilde dat deze zich overal goed in nestelde. Dunner gemaakte plamuur vloeit gewoon lekker diep in de poriën.
In de foto is de nog natte plamuur goed te zien..En duidelijk de aangebrachte topbalk.
Nog een totaalplaatje ervan.
Ron.