Hoofdsponsor

1/250 EMMA MAERSK scratchbouw 1:250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Tjonge de Emma-zusjes beginnen echt wel vorm te krijgen hé. Ik heb nog niet veel gezegd in dit draadje, maar ik zie dit soort schepen bijna dagelijks van redelijk dichtbij (zelfs éénmaal Emma zelf) en het zijn en blijven zeer fascinerede schepen.
Die kabel-opstelling binnenin komt me wel heel erg bekend voor overigens ;)

Ja ik ben inmiddels al een stukje verder dan de laatste update. Momenteel ben ik de tweede serie vloed openingen bij de boeg verschansing aan het maken. later komt daar dan de update nog van.
De kabel opstelling komt je bekend voor?. Deze heb ik enige tijd geleden ingebouwd.

Ron.

Een kleine aanvulling nog.

Inmiddels heb ik de vloed openingen van de boeg in ruwbouw klaar.

Aan de binnenzijde zijn ze te zien. Hier komen bij de volgende klus de vele (!) verschansing steunen tegen aan te liggen.

P1010006_goed%7E41.jpg

Een van de vele openingen is aan de binnenzijde bekleed met bars. Bij het origineel is aan beide zijden een opening ermee aan de binnenzijde bekleed. Helaas heb ik in mijn enthousiasme aan stuurboordzijde i.p.v. een gat twee gaten rechthoekig uitgesneden. Dus bleef mij niets anders over als aan deze zijde dan maar twee openingen ermee te voorzien. Een rechthoekig gat is niet meer rond te maken in principe. Het is voor mij en ik denk ook wel in het algemeen geen halszaak hierdoor.

P1010007_goed%7E36.jpg

Nog enkele plaatjes van de buitenzijde en binnenzijde.

P1010005_goed%7E44.jpg

P1010001_goede.jpg

Ze krijgt langzaam aan steeds meer vorm nu erin.

P1010004_goed%7E43.jpg

Ron.

Machtig mooi totaalplaatje Ron.
Die ene opening die verkeerd is gegaan maakt het schip er echt niet minder mooi om, er zullen er weinig zijn die dat in de gaten zullen hebben.

:wow: De achtergrond weg denken en het ziet er net echt uit, kwestie van die openingen, geen mens die dit ziet als ge het niet weet. :dry:

Ga over een rechthoekig ipv een ronde vloedpoort niet vallen, als je het niet verteld geen mens die het ziet. :) Het totaal beeld begind te komen Applaus

Dat begint er zeker te komen Isola! Wat een update!
die laatste foto toont echt wel aan wat voor een beest van een model zit is, zelfs al is het al een stevige verkleining van het originele! Dat kleurtje geeft het geheel ook een extra "gewicht", je zou nu al denken dat het ding ettelijke kilo's weegt. Echt super om die evolutie te zien.

Dank jullie wel jongens voor deze lovende woorden. Inderdaad geven de plaatjes weer dat ze zwaar is. Maar in werkelijkheid is dit model (nog) niet zwaar. Weliswaar geen lichtgewicht maar ik ben zwaardere modellen gewend en tot nu toe is de Emma niet de zwaarste in gewicht wel in formaat naar verhouding. Ik ga bij de volgende klus de twee anker kluizen construeren. En daar komt een oud Monopoly spel uitstekend van pas. Althans enkele onderdelen eruit.

Ron.

Inmiddels heb ik de beide anker kluizen gemonteerd. Hoewel dit eigenlijk in verhouding snel ging bleek toch dat het maken van een goede en vooral glooiende overgang tussen de romphuid en de omlijsting van de kluis een lastige klus was. maar uiteindelijk is het gelukt met veel geduld.

Als basis heb ik twee huizen genomen uit een oud en niet meer gebruikt Monopoly spel.

P1010001_goed%7E55.jpg

Het voordeel was dat ze prima in elkaar pasten. Na het verwijderen van de schoorstenen..

P1010003_goed%7E50.jpg

Daarna goed inschatten waar ze moeten komen en er een rechthoekig gat in maken. Het gat heb ik iets kleiner gemaakt als de buitenmaat van het blok. Zo omsluit de huid de box strak en hoeft er minder plamuur gebruikt te worden.

P1010004_goed%7E44.jpg

Een dot montage kit erin omdat andere lijmen het Styropor aantasten.

P1010005_goed%7E45.jpg

Daarna heb ik uit een abs plaatje de onderzijde van het anker gezaagd en gemonteerd. De kleur heb ik als referentie aangebracht om te kijken of het allemaal goed zit. het plaatje is oorspronkelijk wit van kleur en dat verblind een beetje je zicht hierbij.

P1010006_goed%7E42.jpg

Beide anker kluizen nu gemonteerd en gelukkig prima op een lijn met elkaar.

P1010007_goed%7E37.jpg

Met plamuur de naadjes dicht maken..

P1010010_goed%7E19.jpg

En met zilver kleur verder afgewerkt.

P1010011_goed%7E24.jpg

Van onderen genomen. Het spiegelde allemaal lekker.

P1010013_goed%7E16.jpg

Bij het origineel loopt hier het overtollige water langs onder weg. Op foto`s zie je ook water weglopen als ze aan de kade ligt. Waarschijnlijk koelwater of reinigingswater van het dek?.

P1010019_goed%7E8.jpg

Ron.

pfff... van en monopoly spel :O sta steeds weer versteld van je vindingrijkheid.
Maar het ziet er TOP uit en dat is wat telt natuurlijk.

Fred

Mijn dank jongens voor de woorden. Zoals mij is medegedeeld is het uitlopende water uit de beide ankerkluizen waarschijnlijk dekwater en spoelwater. Het spoelwater komt van de spuiten in de ruimte van de kluis. Deze spuiten het anker en de ketting schoon van modder en zout water.

De nu volgende taak is het gaan construeren en monteren van de steunen van de boeg verschansing. Dat is een constructief gezien flinke klus. Ik heb hiervoor I profielen gekocht van Evergreen.
De aanwezige loopbrug eroverheen ga ik uit abs maken. De reling daarvan wil ik maken uit messing. Dat wordt dus een soldeerklus. Dit onderdeel is wat groter omdat er veel steunen aanwezig zijn.

Genoeg te doen voor voorlopig weer.

Ron.

Dacht ik ook tijdens het maken ervan. Doch de foto`s van het origineel laten blijken dat dit een understatement is :)

Ron.

Het is al gezegd Ron, maar ik blijf me verbazen over je vondsten om voorwerpen een nieuw leven te geven.
En ze heeft een borrel gehad zo te zien aan haar blauwe neus :).

Mjah..ik heb haar neus wat gepoederd tijdens het testen van enamel verf op de acryl primer. Later heb ik daarover een blanke vernis op waterbasis aangebracht. beter testen eerst :)

Tja en een oude spellendoos is nooit weg..

Ron.

De eerste stap in de verschansing is gezet.

Eindelijk wordt het nu duidelijk hoe groot dat ze wel is. Tot nu toe was het alleen maar aannemen van mij hoe ik de verschillende maten presenteerde.
Doch nu bij de verschansing kan ik eindelijk eens laten zien wat ze een grote dame wordt en is.

De verschansing kennen we allemaal wel. Lekker eroverheen leunen om eens op volle zee te turen..Gewoon lekker eroverheen leunen gaat bij de Emma niet zo gemakkelijk.
De boeg verschansing is zo hoog dat deze uit wel bijna twee verdiepingen bestaat. Om nu over de verschansing te leunen moet je eerst een trap op om op de twee verdieping te komen van de verschansing....In het midden loopt er een loopbrug rondom.

Verder komen er tegen de verschansing op vele steunen. En de loopbrug zit in de steunen gemonteerd. Om nu na het monteren van de vele steunen de loopbrug goed passend te krijgen leek het mij goed om eerst de brug passend te maken om later alleen nog de passing tussen de steunen eruit te frezen met de dremel.

Met een plaat abs heb ik dit uiteindelijk gemaakt.

P1010001_goed%7E56.jpg

Eerst een zijde passend maken voor ik er de lengte en breedte uit kon halen. Ook aan de binnenzijde de contact plaats afschuinen. Anders past het nooit goed.

Daarna op lengte en breedte maken. Natuurlijk moest ik hier nog de vorm strak gaan maken. Maar eerst kijken of de vorm er goed in zit.

P1010002_goed%7E51.jpg

Zo ongeveer moet de brug later geplaatst gaan worden.

P1010004_goed%7E45.jpg

P1010005_goed%7E46.jpg

Nu de brug in ruwe vorm klaar was kon ik beginnen aan de opbouw van de steunen voor de verschansing. Wordt veel werk maar wel een eyecatcher dat wel...

De eerste stap is het aanbrengen van de bovenste lange horizontale balk. Deze omsluit het hele zichtbare gedeelte van de verschansing. De beide uiteindes zitten, net als het origineel, achte de golfbreker en dus niet zichtbaar.

Verder komt de bovenste steun samen in het midden bij de boegpunt. Daar is een soort mini platform.

Ik heb de steun na montage met bisonkit bijgewerkt met een beetje plamuur zodat alles vlak is na het schuren. Verder heb ik aan de binnenzijde het hout nogmaals voorzien van blanke vernis omdat ik hier absoluut geen plamuur kan aanbrengen. Op plamuur hechten de steunen later niet voldoende.

P1010006_goed%7E43.jpg

Nu deze steun erop zit gaat de verschansing er ineens anders en ietwat realistischer uitzien.

Verder heb ik de plamuur verdund met water aangebracht omdat ik ook wilde dat deze zich overal goed in nestelde. Dunner gemaakte plamuur vloeit gewoon lekker diep in de poriën.
In de foto is de nog natte plamuur goed te zien..En duidelijk de aangebrachte topbalk.

P1010009_goed%7E29.jpg

Nog een totaalplaatje ervan.

P1010012_goed%7E24.jpg

Ron.

Man man man dit is echt een mooie dame aan het worden.
Ik had graag je site toegevoedt op de mijne,is dat ok voor u??
Patje.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan