Hoofdsponsor

1/250 EMMA MAERSK scratchbouw 1:250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Inmiddels ben ik ietwat verder gekomen aan de bouw van de Emma. De profielen van de boeg verschansing heb ik gemonteerd. Voordat ik deze balken had gemonteerd heb ik eerst het balsa hout eronder behandeld met twee lagen lijm om de poriën ervan dicht te sealen. Niet voor de hechting van de profielen maar om de primer goed te laten hechten op een gladdere oppervlakte als het anders zo poreuze balsa hout. Immers er valt geen plamuur tussen meer aan te brengen.

P1010006_goed%7E44.jpg

Verder heb ik de lijn rollen aangebracht met behulp van kraaltjes. Deze zijn hier nog in het rood te zien.

P1010007_goed%7E38.jpg

Tussen deze rollen lopen de lijnen. Ook is in de spits de grotere lijn roller te zien. Deze zit hier in een omlijsting.

De volgende stap was het aanbrengen van de steunen voor de loopbrug.

P1010009_goed%7E30.jpg

Nadat alle steunen waren aangebracht kon ik dan eindelijk de loopbrug gaan monteren. Zo is nu ook goed te beoordelen hoe groot alles is op de Emma. Om over de verschansing heen te kunnen kijken moet je eerst een verdieping hoger op de verschansing!..

P1010010_goed%7E20.jpg

En de loopbrug is hier gemonteerd.

P1010013_goed%7E17.jpg

Later komen hier nog relingen tegen de trapjes op en langs de loopbrug. Deze monteer ik nu nog niet om eraf stoten te voorkomen.

P1010014_goed%7E15.jpg

Ron.

Ziet er gelijk meer scheeps uit Ron, mal gemaakt om ze allemaal op de zelfde afstand te krijgen ?

Inmiddels heb ik de verschansing in de primer gezet. Het geeft meteen een andere kijk ernaar.

P1010018_goed%7E13.jpg

P1010019_goed%7E9.jpg

P1010020_goed%7E3.jpg

Het dek is ook nu in de primer gezet.

P1010021_goed%7E7.jpg

En hiermee is deze stap voor voorlopig klaar nu. Er moet natuurlijk nog veel aan gedaan worden maar dat kan pas nadat de romp in haar Maersk kleuren is gespoten.

Op naar de kim kielen.

Ron.

Erg mooi geworden nu het in de primer staat.:D
Het blijft een bijzonder project om te volgen Ron.

Fred

Ron, nu begrijp ik waarom je een tijdje geen update hebt geplaatst.
Wat een werk moet het geweest zijn om dit allemaal netjes te plaatsen en dat ik zeer zeker gelukt.
Heb je al een idee van welk materiaal de relingen gaan worden?

Ik moest het even hardop uitspreken maar het lijkt een beetje op onze streektaal Kerkraads :)

Bedankt mannen voor het compliment.

Ron.

Grappig want ik ben eig oostvlaamse waaslander die in antwerpen woont, die soms in limburg of vlaamsbrabant werkt en relatie heeft gehad met een westvlaamse en nu een vrouwtje heeft uit de diepe Kempen :D

Ik heb geen dialect meer :-(

ahja, ik heb ook nog in Gent gewerkt :D

Ron, nu begrijp ik waarom je een tijdje geen update hebt geplaatst.
Wat een werk moet het geweest zijn om dit allemaal netjes te plaatsen en dat ik zeer zeker gelukt.
Heb je al een idee van welk materiaal de relingen gaan worden?

Waarschijnlijk ga ik de relingen maken van evergreen. Ik wilde ze eerst maken van messing maar omdat deze relingen vrij dun zijn is dit met solderen niet echt strak te krijgen. Met evergreen ronde buis kan ik ze eenvoudiger maken.

Ron.

Grappig want ik ben eig oostvlaamse waaslander die in antwerpen woont, die soms in limburg of vlaamsbrabant werkt en relatie heeft gehad met een westvlaamse en nu een vrouwtje heeft uit de diepe Kempen :D

Ik heb geen dialect meer :-(

ahja, ik heb ook nog in Gent gewerkt :D

Oke dus nooit in Kerkrade :)

Ron.

Hoi Ron,

Het ziet er netjes uit en zeker je de latjes allemaal op gevoel hebt geplaatst, vakwerk.

Dank je wel,bart.

De kim kielen.

Deze hebben als functie om slingeren van de romp te voorkomen. Geven dus meer stabiliteit aan de romp.

Ik heb ze wederom van ABS kunststof gemaakt. Dit was in principe een " snelle " klus. Niet zoveel werk.

In de eerste foto heb ik ze net uitgezaagd. Uiteraard in een overmaat omdat ik nog niet precies wist tijdens het uitzagen hoe diep ze zouden zakken in de romp.

P1010027_goed~1.jpg

Eenmaal de snedes in de romp gemaakt kon ik ze passend maken t.o.v. de spanten. In de onderste foto zijn ze passend uitgezaagd.

P1010028_goed~2.jpg

Gemonteerd met montage kit.

P1010029_goed~2.jpg

En voorzien van de primer.

P1010030_goed~1.jpg

P1010036_goed~1.jpg

P1010037_goed~0.jpg

P1010038_goed~0.jpg

En nu op naar het voorlaatste onderdeel van de romp in haar basis constructie...het stuurvlak.

Ron.

Hoi Ron,man dit is dus echt vakwerk wat je hier neerzet he,een boeiend project je Emma echt waar.Ben benieuwd vor de romp.
Patje.

Bedankt Pat voor je compliment. Inmiddels ben ik door Josse op mijn vingers getikt omdat ik de omschrijving van de kimkielen niet geheel goed heb uitgelegd. De kimkielen dienen wel voor het voorkomen van slingeren maar geven de romp geen stbiliteit. Dus hopelijk is het hiermee recht gezet. Bedankt Josse voor de leerzame aanvulling :)

Ron.

De eerste stap in het maken van het stuurvlak uit balsahout.

Eerst de vorm erin maken.

P1010032_goed%7E1.jpg

Daarna de rondingen erin schuren en passend maken in de romp.

P1010035_goed%7E0.jpg

En daarna is hier de eerste laag plamuur en primer aangebracht.

P1010040_goed.jpg

Ron.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan