Hoofdsponsor

1/250 EMMA MAERSK scratchbouw 1:250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zoals we van je gewoon zijn, strak. Wat me opvald Ron zeer klein roer, in verhouding tot het schip :8
 
Hoi Ron,

Wat een kunstwerk allemaal, je hebt veel geduld moet ik toch zeggen en het ziet er weer prachtig uit.
 
Na drie lagen plamuur en primer heb ik de zink anodes aangebracht en het stuurvlak gemonteerd in de romp.
Deze zink anodes zijn enorm bij de Emma. Ik ben tot de slotsom gekomen na alle plaatjes van het stuurvlak bestudeerd te hebben dat ze wel een lengte hebben van ca. 1 meter. Let op dat is dus een schatting en geen exacte wetenschap. Maar goed de plaatjes.

P1010043_goed%7E0.jpg

P1010046_goed.jpg

P1010048_goed%7E0.jpg

P1010049_goed%7E0.jpg

P1010052_goed%7E0.jpg

P1010050_goed.jpg

Voor voorlopig laat ik nu het stuurvlak met rust tot na de spuitklus om de scheidingslijnen erin aan te brengen. Ik heb gekozen ervoor om deze erop te painten of middels decals aan te gaan brengen omdat ik geen rafelige randen erin wil hebben van de figuurzaag. Bij de duikboten was geen probleem ivm hun dikte. Doch nu bij de Emma speelde dit wel mee. Hier is dit vlak immers dunner.

De laatste klus voor de spuitklus van de romp is meteen het wel meest constructief. De golfbreker. Deze wil ik nu nog maken omdat ik deze dan meteen mee kan spuiten in de dek kleur. De golfbreker is een flinke knaap. Zowel in materiaal als in hoogte en constructie. Hier gaan veel profielen in zitten. Ik maak deze zelfdragend. Zo kan ik de breker apart spuiten zonder lopers in de vele openingen te krijgen. Immers liggend spuiten geeft altijd meer resultaat. En omdat ze zelfdragend wordt kan ik haar na het spuiten apart monteren in het voordek.

Hier ligt nu de volgende zeer lastige uitdaging van dit project. Lijkt me wel leuk..

Ron.
 
Hoi Ron,elke keer dat ik kijk zit ik me mijn mond open van uw werk.En dat is echt zo zenne,je bent een meester in je hobby.
Patje.
 
hallo Ron,
met welk materiaal spuit je, ik heb het zo direct nog niet nodig, maar dan kan ik al eens uitkijken waar het te vinden is.
alvast bedankt. over het model,tja wat moet ik daar over blijven zeggen ,bijna de perfectie zeker?
grtz
Lus
 
hallo Ron,
met welk materiaal spuit je, ik heb het zo direct nog niet nodig, maar dan kan ik al eens uitkijken waar het te vinden is.
alvast bedankt. over het model,tja wat moet ik daar over blijven zeggen ,bijna de perfectie zeker?
grtz
Lus

Bedoel je met welk verftype ik de Emma uiteindelijk ga spuiten?.
Dat wordt gewone enamel verf (zoals revell of humbrol bijv.).Ik heb hiermee de meeste ervaring.
De primer heb ik gekocht bij de action.

Ron.
 
De eerste stap van de golfbreker. het is een pittige klus waar veel werk in gaat zitten. Maar wel leuk om te doen.

Op een vlak polystreen heb ik I profielen gelijmd. Deze verstevigen het vlak wat ook wel nodig is. De profielen moet ik zelf zover maken dat ik ook de gaatjes erin moet boren. Dat is een frutsel boorwerkje.....En vooral voorruit denken om niet in de problemen te komen.

IN de foto zijn in de breedte uitsparingen te zien. Hier komen de twee langs steunen in die het geheel moeten binden.

P1010002_goed%7E52.jpg

Rechtop gezet op het dek geeft het wel een lekker stukje constructie weer.

P1010006_goed%7E45.jpg

De twee langs steunen (een iets breder als de ander) die alle onderdelen bij elkaar gaan houden. Hier zijn ze beide veel te lang in hun breedte. Dat heb ik gedaan om ze later precies passend te kunnen maken tussen de verschansingen aan bak en stuurboord in.

P1010001_goed%7E57.jpg

Het onderste constructie deel en het bovenste deel wat later onder een hoek van 45 graden (hoop ik te bereiken) erbovenop komt.

P1010008_goed%7E30.jpg

Ron.
 
Dat is inderdaad een pittige klus knap zo, polystreen kun je mooije dingen mee maken, daar heb ik mijn winvaan sensor mee gebouwd en bij mijn laatste project de afwatering gootjes van luik en kuipvloer;)
 
hallo Ron,
bedankt voor de uitleg ,ik veronderstel dat u dan met de airbrush werkt?
grtz
Lus
 
De tweede update alweer van de golfbreker. Inmiddels is de helft al klaar van de constructie. Erg leuk om te maken maar wel ingewikkeld wil je het goed doen.

De volgende stap was het maken van de langste schuin geplaatste dwarsligger. Het boren van de 1,5 mm gaatjes erin was niet erg geweldig. Het is mij gebleken dat het boortje onverwachts leuke schijn bewegingen kan maken. Enkele gaatjes zijn helaas niet op een lijn maar dat mag de pret niet drukken. Later eenmaal op kleur en geplaatst zal het wel meevallen. Een nieuwe maken was geen optie.

P1010002_goed%7E53.jpg

Aan de achter/binnenzijde zijn hier de schuine hoekprofielen geplaatst (H profielen). Aan de afgeschuinde zijde worden ze gemonteerd in de stelling. Priegelig werk. Want omdat ik de hoofd drager (het grootste verticale vlak eronder) de steunen daarvan moest aanpassen aan hun positie (te lastig om te schrijven) heb ik de hoeken daarvan moeten doorwerken in deze liggers. Dat is te zien in de schuine afgevijlde hoeken erin. Dit is geen slordige afwerking maar een must voor een goede lijn oppervlakte.

P1010003_goed%7E51.jpg

Zo moet het komen gaan. Duidelijk te zien dat deze constructie niet zomaar even is te maken. Alle profielen en stukken/vlakken heb ik zelf moeten maken uit basis materiaal. De profielen zijn van Evergreen maar de gewichts besparende gaten erin heb ik ook allemaal erin moeten boren. Ook weer priegelig werk...

P1010004_goed%7E46.jpg

Aan de binnenzijde zien we hier dat de twee langsliggers gemonteerd zijn in het hoofdvlak. Verder is de breker passend gemaakt op zijn uiteindelijke positie. op het dek.

P1010007_goed%7E39.jpg

De twee toegangs vlakken naar het voordek. Deze zijn best wel groot bij het origineel. Gewoon plaatwerk dat wel. Aan de buitenzijdes zien we de rompvormen erin.

P1010009_goed%7E31.jpg

De enorm belangrijke voeten voor de golfbreker. Deze dragen vrijwel het volledige verticale gewicht van de golfbreker. Hierop komen de 5 enorme zuilen die het scherm verticaal oprichten. Aan deze zuilen komen de vlakken gemonteerd. Spreekt voor zich dat ook hier tijdens slecht weer zulke grote krachten op in werken dat deze tot aan de helft van de romp inwendig doorlopen. Simpel aan dek vast lassen is hier niet voldoende. Stormvlagen en ertegen aan slaande boeg golven zijn hier de vijanden die de breker teisteren.

P1010010_goed%7E21.jpg

Een dryfit van het gedane werk tot nu toe. Het geeft toch wel al de indruk weer ervan. De kabel in het midden is de voedings draad voor de voorste mast verlichting.

P1010011_goed%7E25.jpg

De eerste details erop gemonteerd.

P1010012_goed%7E25.jpg

Bovenaan zicht.

P1010018_goed%7E14.jpg

Achter aanzicht. Let op de 5 grote zuilen die de wand overeind houden.

P1010013_goed%7E18.jpg

nog veel werk aan te verrichten.

Ron.
 
Man man man wat een stralend mooi scratch werk zeg.daar ben ik niks tegen zenne.
Patje
 
Geeft een goed idee van de verstevigingen die nodig zijn om het geweld van een brekende golf over de boeg te keren, dat ze over de boeg breken heb ik zelf kunnen meemaken. November storm op de atlantic golven van 15 m hoog en 3 à 400 meter lang iedere 20 sec golf aan boord, begon met een witte muur van water die tegen de boeg brak, schip begon dan te rijzen en deze golf stroomde dan getemperd door de verschillende golfbrekers (om de 30 m) zo een 150 m over het dek tot tegen de opbouw. De deuren in deze opbouw die toegang gaven tot het dek leken dan ook meer op kluisdeuren :wub:
 
Dank jullie jongens. Het is best wel een klus.Maar wel leuk.De wand alleen is nog niet voldoende. Als deze klaar is komen er aan weerszijden (bak en stuuboord)nog verstevingings wanden. Deze ondersteunen de golfbreker ook nog eens aan de zijkanten. Deze wanden lopen schuin af richting midscheeps.

Ron.
 
wat een hoop details:O gaaf man jou werk blijft boeiend om te volgen:unsure:
gr ron
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan