De tweede update alweer van de golfbreker. Inmiddels is de helft al klaar van de constructie. Erg leuk om te maken maar wel ingewikkeld wil je het goed doen.
De volgende stap was het maken van de langste schuin geplaatste dwarsligger. Het boren van de 1,5 mm gaatjes erin was niet erg geweldig. Het is mij gebleken dat het boortje onverwachts leuke schijn bewegingen kan maken. Enkele gaatjes zijn helaas niet op een lijn maar dat mag de pret niet drukken. Later eenmaal op kleur en geplaatst zal het wel meevallen. Een nieuwe maken was geen optie.
Aan de achter/binnenzijde zijn hier de schuine hoekprofielen geplaatst (H profielen). Aan de afgeschuinde zijde worden ze gemonteerd in de stelling. Priegelig werk. Want omdat ik de hoofd drager (het grootste verticale vlak eronder) de steunen daarvan moest aanpassen aan hun positie (te lastig om te schrijven) heb ik de hoeken daarvan moeten doorwerken in deze liggers. Dat is te zien in de schuine afgevijlde hoeken erin. Dit is geen slordige afwerking maar een must voor een goede lijn oppervlakte.
Zo moet het komen gaan. Duidelijk te zien dat deze constructie niet zomaar even is te maken. Alle profielen en stukken/vlakken heb ik zelf moeten maken uit basis materiaal. De profielen zijn van Evergreen maar de gewichts besparende gaten erin heb ik ook allemaal erin moeten boren. Ook weer priegelig werk...
Aan de binnenzijde zien we hier dat de twee langsliggers gemonteerd zijn in het hoofdvlak. Verder is de breker passend gemaakt op zijn uiteindelijke positie. op het dek.
De twee toegangs vlakken naar het voordek. Deze zijn best wel groot bij het origineel. Gewoon plaatwerk dat wel. Aan de buitenzijdes zien we de rompvormen erin.
De enorm belangrijke voeten voor de golfbreker. Deze dragen vrijwel het volledige verticale gewicht van de golfbreker. Hierop komen de 5 enorme zuilen die het scherm verticaal oprichten. Aan deze zuilen komen de vlakken gemonteerd. Spreekt voor zich dat ook hier tijdens slecht weer zulke grote krachten op in werken dat deze tot aan de helft van de romp inwendig doorlopen. Simpel aan dek vast lassen is hier niet voldoende. Stormvlagen en ertegen aan slaande boeg golven zijn hier de vijanden die de breker teisteren.
Een dryfit van het gedane werk tot nu toe. Het geeft toch wel al de indruk weer ervan. De kabel in het midden is de voedings draad voor de voorste mast verlichting.
De eerste details erop gemonteerd.
Bovenaan zicht.
Achter aanzicht. Let op de 5 grote zuilen die de wand overeind houden.
nog veel werk aan te verrichten.
Ron.