Hoofdsponsor

1/250 EMMA MAERSK scratchbouw 1:250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Enkele plaatjes van de vorderingen aan de golfbreker.

De zijkanten zijn best wel moeilijk omdat de romp conisch loopt. Ook loopt de verschansing buitenwaarts gericht. Dat geeft ietwat spanning aan de zijkanten. Dus daar ben ik nog mee bezig. Maar komt goed. Ze zitten nog lang niet vast omdat ik er nog enkele openingen in moet maken en de steunen moet gaan aanbrengen.

P1010001_goed%7E58.jpg

Aan de voorzijde ziet het er wel al wat naar het voorbeeld uit nu.

P1010003_goed%7E52.jpg

Aan de binnenzijde komen er nog flink wat profielen tegen...

P1010004_goed%7E47.jpg

Ook de openingen voor het touwwerk moet ik er nog uit halen gaan.

P1010005_goed%7E47.jpg

Doordat ik altijd de montage plaatsen bekijk met tegenlicht kun je soms goed zien of je de plaatsen goed recht hebt of dat ze wel goed aansluiten. In de onderste foto is er nog een spleetje te zien.

P1010007_goed%7E40.jpg

De voorzijde.

P1010006_goed%7E46.jpg

Ron.
 
Knap Ron, die gaatjes in het bovenste deel is van de chinezen afgekeken.
Deze hadden dit al op hun grote jonken dubbele boeg, de voorste met gaten om de kracht uit een brekende golf te halen was een soort open ruimte boven de waterlijn.
 
Mensen is er iemand die mij goed en duidelijk advies kan geven omtrent het aankomende sealwerk?.
Epoxy valt af ivm de warmte ontwikkeling. Polyester valt af omdat het niet goed te te spuiten. Dan blijft er nog jachtlak over.

Wie oh wie kan mij hierin adviseren. Ik weet dat jachtlak erg hard wordt. en daarom niet meer is te schuren. Dat is op zich geen probleem. De romp is immers al glad geschuurd nu. En zouden er eventuele kleine oneffenheden komen dan is dat ook geen probleem omdat het origineel ook geen gladde romp heeft. Ze is een werkschip. Maar wie kan mij goed adviseren omtrent jachtlak. Kan ik daaroverheen later de uiteindelijke Maersk kleuren(enamel verf dus op oliebasis)spuiten?. Dus hecht de verf op jachtlak?.

Ron.
 
Ik heb wel eens eerder met jachtlak gewerkt, maar dan eigenlijk altijd als eindlaag.
Volgens mij moet het wel licht op te schuren zijn, waardoor een eventuele verflaag er beter op zou blijven zitten. Met die laatste laag heb ik echter geen ervaring.
Misschien gewoon eens een stukje testen.

Verder heel mooi scratchwerk !!
 
En de golfbreker is nu voor voorlopig klaar in de constructie. In het geheel genomen is het nog niet gereed maar voor de nu komende stappen moet ik het hierbij laten.

P1010001_goed%7E59.jpg

P1010007_goed%7E41.jpg

P1010005_goed%7E48.jpg

P1010008_goed%7E31.jpg

P1010009_goed%7E32.jpg

P1010010_goed%7E22.jpg

P1010013_goed%7E19.jpg

P1010012_goed%7E26.jpg

P1010014_goed%7E16.jpg

Later bij de opbouw van het dek zal het merendeel van de golfbreker aan de binnenzijde vrijwel geheel verdwijnen achter de stellingen. Veel werk wat bijna niet meer terug is te zien later...

De volgende stap is de laatste seallaag voor het spuitwerk aan de romp. Hiervoor ga ik jachtlak gebruiken.

Ron.
 
Hier kan ik enkel mijn bewondering voor je werk meegeven.
Dit is niet mijn "afdeling" in deze hobby, maar respect voor wat jij maakt.
 
Best wel zonde dat je straks niet meer alles terugziet, maar ja, dat hoort erbij :).
Mooi staaltje scratchwerk.
 
indrukwekkend bouwsel weeral ron . krijgt deze golfbreker de zelvde kleur als het dek ?

mischien anders eerst spuiten nu je er nog goed aankunt lijkt me zeker zohandig .

ziet er weer bizonder goed uit ;)
 
Eigenlijk best wel jammer dat je een groot gedeelte straks niet meer ziet, maar ja dat gebeurd wel vaker bij modelbouw.
Voor je eigen idee is het dan toch "beter" afgewerkt8)

Wel erg mooi aan het worden hoor Ron!

Fred
 
indrukwekkend bouwsel weeral ron . krijgt deze golfbreker de zelvde kleur als het dek ?

mischien anders eerst spuiten nu je er nog goed aankunt lijkt me zeker zohandig .

ziet er weer bizonder goed uit ;)

Ja, de golfbreker krijgt inderdaad dezelfde kleur als het dek. Ik ga nu eerst de romp spuiten waarbij het blauw als eerste aan de beurt is gevolgd door het steen grijze gedeelte. Daarna dan het dek. Rest dan nog de Ferrari rode middenlijn en de sealing waarbij de belettering tussendoor komt.
 
De romp staat nu in de jachtlak. Dit heeft nu twee volle dagen gedroogd zodat ik aan de voorbereidingen kan beginnen voor het grote spuitwerk. Ik ga hierbij eerst het blauwe gedeelte spuiten (RAL 5012) gevolgd door het steen grijs en de Ferrari rode middellijn. Daarna het dek met de golfbreker.

P1010002_goe3d.jpg

P1010005_goed%7E49.jpg

P1010004_goed%7E48.jpg

Ron.
 
De romp staat nu in de jachtlak.

Klein vraagje, waarom eerst blanke lak en daarna pas de kleur wat is daar precies het nut van, je noemt het sealen, maar wat seal je dan? Grondverf / primer licht geschuurd met korrel 1000 is toch glad / egaal genoeg voor de kleurlaag?? Hoe heb je dit trouwens aangebrach kwast / spuiten en ga je het schuren voor dat de eindlaag komt?

grt Ed
 
Klein vraagje, waarom eerst blanke lak en daarna pas de kleur wat is daar precies het nut van, je noemt het sealen, maar wat seal je dan? Grondverf / primer licht geschuurd met korrel 1000 is toch glad / egaal genoeg voor de kleurlaag?? Hoe heb je dit trouwens aangebrach kwast / spuiten en ga je het schuren voor dat de eindlaag komt?

grt Ed


Goede vragen. Omdat de romp van hout is en omdat er plamuur overheen is aangebracht wil ik voorkomen dat er later misschien haarscheurtjes in de oppervlakte verschijnen. Voorkomen is altijd beter. Door nu jachtlak aan te brengen kan dit voorkomen worden. Jachtlak is vrij hard na droging. Ik heb het met de roller aangebracht omdat jachtlak erg stroperig en dik is en niet mag worden verdund. De oppervlakte ga ik lichtjes opschuren om de hechting te bevorderen meer niet.

Ron.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan