Hoofdsponsor

1/250 EMMA MAERSK scratchbouw 1:250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
En eindelijk zit de eerste kleurlaag erop. Er zijn in totaal drie lagen opgespoten met RAL 5012.
Eerder heb ik nog met een fijne korrel de seal laag lichtjes opgeruwd om een goede hechting te garanderen.

Het blauwe geeft er een mooie aanblik op want nu gaat ze er steeds meer op lijken.

P1010003_goed%7E53.jpg

De lak is nog nat in de foto`s.

P1010005_goed%7E50.jpg

P1010008_goed%7E32.jpg

Nu eerst goed laten uitharden en dan moet ik flink wat gaan afplakken voor de tweede sessie, het opspuiten van het onderwaterschip.

Ron.

Ron wat je ook doet je blijft ons verbazen,je kleur nu ziet er echt strak en mooi uit.Ze word een mooie dame je Emma.

Dat ziet er inderdaad al heel anders uit met een kleurtje ;)
Ze komt langzaam maar zeker tot leven....
Mooi hoor, respect!

Ron,

ik heb deze altijd in stilte gevolgd.
Wat zit ze ontzettend strak in de verf!

Mijn dank jongens. Het strak spuiten is niet moeilijk. Ik gebruik een 50 tot 50 % verhouding van enamel verf en wasbenzine om het te verdunnen. Daarna een laag opspuiten en enkele minuten laten aandrogen. Gevolgd door een tweede laag en wederom enkele minuten laten drogen en dan een derde laag. En nooit op een plaats spuiten maar langzaam bewegen met maximaal 1.8 bare luchtdruk. En zo min mogelijk lopen uiteraard om stofjes in de lucht te vermijden.

Ron.

Ron,

Het ziet er prachtig uit je romp, nu het gespoten is, mag zeker gezien worden.Applaus

Mijn dank jongens. De tweede spuit sessie is nu aan de beurt. ik wil dit hopelijk morgen gaan doen. Daarbij wordt dan het onderwaterschip in RAL 9010 gespoten.

Ron

Laatst bewerkt:
De tweede spuitsessie is ook nu achter de rug. Hierbij is het onderwaterschip in RAL 9010 gespoten. Deze verf is nu nog mat maar dat wordt later zijdemat uiteraard.

Als eerste heb ik met Tamiya tape de lijn getrokken. Dat was erg moeilijk.

P1010003_goed%7E54.jpg

Omdat de romp aparte vormen heeft is het een tricky klusje om toch de lijn erin recht te trekken. Immers als je langs de romp kijkt of vanaf een afstand zie je dat er altijd een rechte lijn is. Dus geen vertekende of rond lopende vorm erin. Daarom moest ik dit op het oog doen. Met meten ging dit gewoon niet. Ik kom hier straks op terug.

Na het plaatsen van de lijn heb ik de romp afgeschermd met keukenpapier. De paarse tape is van de action. Deze heeft een slechte hechting. Ideaal voor het afplakwerk.

P1010001_goed%7E60.jpg

En zo is het uiteindelijk geworden. Nog erg mat maar dat komt later wel goed.

P1010007_goed%7E42.jpg

P1010008_goed%7E33.jpg

P1010009_goed%7E33.jpg

En dit is wat ik bedoelde met de rompvorm. Hoewel de romp hier naar boven en naar binnen loopt mag de uiteindelijke belijning hierdoor niet worden beinvloed.

P1010010_goed%7E23.jpg

Slechts met kijken is dit goed te krijgen. Kost wel wat tijd maar dan heb je ook wel wat.

Van de zijkant gekeken loopt de belijning mooi recht zoals het moet..

P1010011_goed%7E26.jpg

P1010012_goed%7E27.jpg

Op naar de volgende paint sessie de rode lijn tussen boven en onderwaterschip. Deze ga ik er met de hand op schilderen. De romp hiervoor weer helemaal gaan afplakken heeft geen zin.

Ron,.

Ben geen scheepsbouwer, maar wat je hier laat zien is gewoon prachtig.
Kleuren zijn mooi aangebracht.
Ziet er echt goed uit.

Mooi Ron, het onderschip is ook weer strak in de lak.
De rode lijn ga je met de hand schilderen? Ben je niet bang dat dit te "dik" wordt of ga je een paar maal met verdunde verf werken?

Fred

Dank jullie jongens. De rode lijn wil ik inderdaad gaan aanbrengen met verdunde verf. Hopelijk zijn twee lagen voldoende. Gewoon tijd voor te proberen denk ik.

Ron.

Volgens mij is de lijn ook amper af te tekenen met al die verschillende vormen.
Op dat moment is je oog de beste graadmeter en zo te zien is dat prima gelukt!

Ron Wim , er is een simpele methode om waterlijn af te tekenen , schip op een vlakke tafel zetten en met een plankje waar een vertikale staaf op staat, op die staaf klem je een potlood op de juiste hoogte en je kan dat plankje met potlood rond je model bewegen en de juiste hoogte aftekenen .

ziet er weer netjes uit ron en ik zag ook dat je binnen 30 dagen een kaarsje op de emma mag zetten want dan ben je 1 jaar aan deze reus bezig 8)

Ik blijf het zeggen : elke project dat je maakt is een stap vooruit, en steeds leg je de lat hoger. Ook hier is weer mooi te zien dat je bouwkunsten er (ondanks het astronomisch hoge niveau) nog steeds op verbeteren. Wederom een indrukwekkend project met veel liefde gebouwd, en met oog voor detail.
Puik werk Ron ApplausApplausApplausApplaus

PS : zo te zien valt het heel goed mee om over de jachtlak heen te spuiten. Hoe voelt het gespoten oppervlak aan ? En ging het makkelijk om de jachtlak te schuren ?

Groeten

Pascal

Ron man er valt niks op aan te merken ik heb veel bewondering voor u want ik volg uw werk al van in het begin,wat een schip zeg man man.
Wat je waterlijn betreft die loopt zelfs kaarsrecht zo te zien,dist is echt vakwerk dat mag gezegt worden.
Patje.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan