En zo is het weer bijna weekend en tijd om verder te werken aan dit project.
Het ligt in de bedoeling om in het weekend het dek te gaan spuiten. Waarom nu al het dek?. Ik heb hierover verscheidene vragen en goede suggesties gekregen. Doch ik moet het dek nu al gaan spuiten omdat dit later gewoon niet meer goed gaat. Op dit dek komen ook de container stellingen en dan kom je daar nooit meer tussen. Verder is het ook nodig omdat (mocht ik dit later beslissen) er tussen de eventuele lege stellingen of half gevulde stellingen afdek bodems komen/zitten. Dit zijn grote en logge platen die met behulp van een kraan tussen de stellingen komen te liggen/hangen. Je kunt dit zien als een tijdelijke vloer. Op deze vloer kunnen bijvoorbeeld vrachtdelen worden gestapeld of vastgezet die niet tussen de stellingen passen (te smal bijvoorbeeld) en daartussen is niets meer te spuiten later...
Maar goed ik wilde jullie enkele foto`s laten zien hoe ik dit heb voorbereid.
Als eerste heb ik de openingen in de boeg afgeplakt met Tamiya tape. Deze hecht wel maar zonder schade aan de rompwand. De bedoeling hiervan is om te voorkomen dat er spuitstof door de openingen waait en alsnog de romp aan de buitenzijde voorziet van spuitstof. Dat willen we niet...
Daarna met de paarse spuit tape (hecht net zo als de Tamiya tape ongeveer is alleen breder) rondom de romp afgeplakt. Hier kan ik daarna de rest op bevestigen gaan. Voordeel van deze tape is dat de lak hiermee niet wordt beschadigd omdat de hechting eigenlijk slecht is maar genoeg om te blijven zitten.
Onderling heb ik de paarse stukken wel met schilderstape aan elkaar bevestigd om omkrullen te voorkomen.
Om daarna een opengemaakte vuilniszak rondom de romp te plakken aan de paarse tape. De boeg en het achtersteven heb ik verder afgeplakt met dubbel gerolde keukendoek.
Dek oppervlakte nu ook dichtgemaakt.
En omdat we allemaal wel weten is er altijd een risico dat opgespoten lak op smalle en dunne oppervlakten gaat lopen heb ik ervoor gekozen om de risico delen met de hand eerst in te verven.
Op deze manier is de hechting meteen goed doordat de lak er reeds opzit en een ruwe oppervlakte geeft en ik hoef deze delen niet meer in te dekken maar alleen nog te voorzien van een dunnee laag om het gelijkmatig te krijgen. Wel meer werk maar een goede voorbereiding is het halve werk.
Dus over het handmatige werk komt er nog een dunne laag opgespoten lak.
Ron.