Hoofdsponsor

1/250 EMMA MAERSK scratchbouw 1:250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb inderdaad geprobeerd om de waterlijn met een statiefje af te tekenen op de romp. Zolang ik op het rechte stuk bleef ging dat prima. Doch bij het achterschip lukte het gewoon niet. Daar moest ik de potlood steeds in lengte uitschuiven met onnauwkeurigheid erbij. Het spuiten op de jachtlak ging prima en zonder problemen of reacties. Het is op olie basis (de jachtlak) dus de enamel verf ging prima eroverheen. Paint op waterbasis(acryl bijvoorbeeld) zou wel problemen kunnen opleveren over de op oliebasis gebaseerde paint. Het schuren ging naar mijn gevoel eigenlijk te goed. Ik moest nauwelijks drukken. Het voelt nu erg glad en egaal aan. Bedankt jongens verder voor de lovende woorden :) Inderdaad ben ik er al bijna een jaar aan bezig en dan alleen nog maar de romp tot nu toe..

Ron.

Inmiddels is de rode waterlijn aangebracht. Ik heb dot met de hand erop geverfd omdat ik anders de gehele romp moest gaan afplakken terwijl het aanbrengen niet zoveel werk is met de hand. Om ervoor te zorgen dat de lijn niet te dik wordt heb ik de ferrari rode kleur met wasbenzine verdund in de verhouding van 50 %. Hierdoor moest ik wel drie lagen aanbrengen om het dekkend te krijgen.

Afgeplakt met Tamiya tape.

P1010001_goed%7E61.jpg

P1010003_goed%7E55.jpg

P1010004_goed%7E49.jpg

P1010007_goed%7E43.jpg

P1010008_goed%7E34.jpg

P1010013_goed%7E20.jpg

Al met al gaat ze er steeds meer op lijken.

P1010014_goed%7E17.jpg

Nu eerst een dag of twee goed uitharden en dan komt de voorlaatste seal laag eroverheen.

Ron.

En nu dit achter de rug is moet ik gaan kiezen tussen twee verschillende seal lagen. Ik kan nu een seal laag gaan aanbrengen van jachtlak. Geeft een uitstekende bescherming een mooi gladde oppervlakte maar een stralend uiterlijk. Teveel stralend is nu ook weer niet de bedoeling. Het is in ieder geval minder realistisch.

Een andere optie is om er een seal laag op aan te brengen van Parket plus. Geeft een dunne sealing en niet de bescherming die je eigenlijk zou willen. Maar geeft wel de realistische uitstraling eraan die je er nu wel weer in wilt zien.

Een moeilijke keuze. Beide moeten met de hand worden aangebracht omdat jachtlak te dik is om te spuiten en Parket plus eigenlijk te dun is om te spuiten het kan lopers geven met na droging ietwat verdikte randjes.
Met de hand aanbrengen geeft bij beide geen problemen.

Morgen moet ik de knoop doorhakken want ik wil tot morgen nog de romp goed laten uitharden.

Ron.

Kan je geen jachtlak aanbrengen, en daarna een dun laagje matte vernis erover spuiten?
Dit wordt nog wel eens gedaan in de militaire tak van onze hobby, om decals beter te laten hechten (het is dan wel geen jachtlak maar gewoon blinkende vernis...)

Kan je geen jachtlak aanbrengen, en daarna een dun laagje matte vernis erover spuiten?
Dit wordt nog wel eens gedaan in de militaire tak van onze hobby, om decals beter te laten hechten (het is dan wel geen jachtlak maar gewoon blinkende vernis...)

Ik ben er inderdaad nu ook aan het denken om eerst een laag jachtlak aan te gaan brengen om dan na de decals er de parket plus als laatste sealing overheen te gaan aanbrengen. Wellicht de juiste oplossing.
mijn dank voor het meedenken.

Ron.

Hoi Ron,

De waterlijn heb je ook netjes geschilderd, is niet te zien dat je het met een penceeltje gedaan hebt zo'n strakke lijn, mijn complimenten.;)

Och als je het weet kun je het zien tenminste als kenner. Maar het is toch een werkdame en geen jacht dus. Bedankt voor je compliment.

Ron.

En zo is de romp nu geseald in jachtlak. Dit geeft er nu een bling bling effect aan. maar dit is maar voor tijdelijke aard. Nadat de decals erop zitten moet ik haar toch nog een keer gaan sealen en dan seal ik haar met Parket plus. Dat geeft er een zijde matte uitstraling aan.

4_P1010001_goed.jpg

4_P1010002_goed.jpg

3_P1010004_goed.jpg

4_P1010003_goed.jpg

En hiermee komt er nu een tijdelijke pauze in. Jachtlak droogt gemiddeld wel een dag of drie. Daarna kan ik haar dan weer omdraaien om het dek te gaan spuiten in de volgende sessie alweer...

Ron.

kan je ff op adem komen ron ;)

ziet er gaaf uit hoor

Och dat hoeft niet. Is veel leuker om door te kunnen gaan. Ik sta eigenlijk te springen voor het spuiten van het dek dan namelijk kan ze zich pas laten zien.
Ook lijkt het me leuk om de belettering erop te gaan maken.

Ron.

Ja ja, dat ziet er "glimmend" uit hoor.
Als straks de decals erop zitten zal ze echt gaan leven.
Gaat de jachtlak niet "vechten" met de p+ ?

Fred

Gaat de jachtlak niet "vechten" met de p+ ?

Fred

In het ergste geval zal het niet hechten,maar ik denk dat het wel lukken gaat omdat ik in het verleden al mijn projecten met Parket plus heb geseald als eind afwerking. In het uiterste geval dat ze elkaar afstoten zal ik het gaan doen met matte vernis op olie basis. Gelukkig kan het geen kwaad als het niet hecht. Daar de Parket plus op waterbasis is zal het dan gewoon gaan samenvloeien. Dan gewoon met een doekje eraf wrijven.

Ron.

Dag Ron ik zie dat je de rode lijn al hebt ,ziet er strak uit en mooi in contrast vind ik ook.Je bent echt een meester he.

Ja he eigenlijk wel daar heb je gelijk in,maar het mag gezegt zijn dat je een echte prof bent op dat gebied,ja toch.Patje.

Ik heb gewoon eigenlijk veel scrachtwerk achter de rug. Daar ben ik al veel problemen tegen gekomen en dan heb je vaak al oplossingen op voorhand. Voor de rest neem ik me altijd veel tijd op problemen op te lossen en vind ik er geen direct dan suis ik dit door aan ons forum. Daar zit altijd wel iemand die of een oplossing bied of een idee heeft wat je in de goede richting stuurt. En ieder project brengt veel specifieke problemen mee. En deze sturen je ongewild naar een ander project toe. Daarom heb ik een uitdaging aangenomen na de Emma. Doch dan zitten we wel in 2012 ofzo :laugh:.

De Emma is inmiddels voor mij een uitstekende leerschool geworden waarbij straks de dekopbouw het ultieme gaat worden.

Maar om terug te komen persoonlijk vind ik dat iedere modelbouwer op haar of zijn manier een eigen talent heeft en dat maakt iedere modelbouwer tot wat deze is. Gelukkig maar ^^

Ron.

En zo is het weer bijna weekend en tijd om verder te werken aan dit project.

Het ligt in de bedoeling om in het weekend het dek te gaan spuiten. Waarom nu al het dek?. Ik heb hierover verscheidene vragen en goede suggesties gekregen. Doch ik moet het dek nu al gaan spuiten omdat dit later gewoon niet meer goed gaat. Op dit dek komen ook de container stellingen en dan kom je daar nooit meer tussen. Verder is het ook nodig omdat (mocht ik dit later beslissen) er tussen de eventuele lege stellingen of half gevulde stellingen afdek bodems komen/zitten. Dit zijn grote en logge platen die met behulp van een kraan tussen de stellingen komen te liggen/hangen. Je kunt dit zien als een tijdelijke vloer. Op deze vloer kunnen bijvoorbeeld vrachtdelen worden gestapeld of vastgezet die niet tussen de stellingen passen (te smal bijvoorbeeld) en daartussen is niets meer te spuiten later...

Maar goed ik wilde jullie enkele foto`s laten zien hoe ik dit heb voorbereid.

Als eerste heb ik de openingen in de boeg afgeplakt met Tamiya tape. Deze hecht wel maar zonder schade aan de rompwand. De bedoeling hiervan is om te voorkomen dat er spuitstof door de openingen waait en alsnog de romp aan de buitenzijde voorziet van spuitstof. Dat willen we niet...

P1010001_goed%7E63.jpg

Daarna met de paarse spuit tape (hecht net zo als de Tamiya tape ongeveer is alleen breder) rondom de romp afgeplakt. Hier kan ik daarna de rest op bevestigen gaan. Voordeel van deze tape is dat de lak hiermee niet wordt beschadigd omdat de hechting eigenlijk slecht is maar genoeg om te blijven zitten.

P1010005_goed%7E51.jpg

Onderling heb ik de paarse stukken wel met schilderstape aan elkaar bevestigd om omkrullen te voorkomen.

P1010006_goed%7E48.jpg

Om daarna een opengemaakte vuilniszak rondom de romp te plakken aan de paarse tape. De boeg en het achtersteven heb ik verder afgeplakt met dubbel gerolde keukendoek.

P1010008_goed%7E35.jpg

P1010010_goed%7E24.jpg

Dek oppervlakte nu ook dichtgemaakt.

P1010011_goed%7E28.jpg

En omdat we allemaal wel weten is er altijd een risico dat opgespoten lak op smalle en dunne oppervlakten gaat lopen heb ik ervoor gekozen om de risico delen met de hand eerst in te verven.
Op deze manier is de hechting meteen goed doordat de lak er reeds opzit en een ruwe oppervlakte geeft en ik hoef deze delen niet meer in te dekken maar alleen nog te voorzien van een dunnee laag om het gelijkmatig te krijgen. Wel meer werk maar een goede voorbereiding is het halve werk.

P1010007_goed%7E44.jpg

Dus over het handmatige werk komt er nog een dunne laag opgespoten lak.

Ron.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan