Hoofdsponsor

1/250 EMMA MAERSK scratchbouw 1:250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
dag patje,
zinkstukken,het woord zegt het zelf,zijn stukken zink in een bepaalde vorm gegoten,
en etelijke kilo's zwaar,
ze worden op een stalen schip tegen de romp vast gemaakt en dit onder de waterlijn,
komen veelvuldig voor rond de schroefas koker en dienen om de statische electriek tegen te werken, want die tast de huitplaten aan ze vreet er als het ware door.
na verloop van tijd zijn de zink stukken zodanig weg gevret,door die elecdinges dat ze moeten worden vervangen,
zoek eens op het net foto's van een schip in droogdok zult ge het wel verstaan,
groetjes, ronny

Jja door electrolyse ja zie je in waterbuizen ook soms
Allee vooruit weten we ook weer zie.

Dank jullie jongens. Ik zit met een dilemma..

Ik wil gaan beginnen aan het monteren van de eerste reling. Deze zit dus in de boeg op de loopbrug. Doch deze reling komt ook voor bij de opbouwen en langs de gehele rand van de romp.
Dus jullie begrijpen dat er vele meters inzitten. Nu wilde ik eerst de reling geheel zelf gaan maken van rond kunststof 1 mm doorsnede. Ik heb er hiermee een eerste stuk gemaakt op de loopbrug.
Doch eerlijk geschreven dit is niet te doen.

Niet alleen is het een enorme berg werk maar ook krijg ik nooit alle staanders precies even lang waardoor de reling eruit ziet alsof er steeds knikken inzitten. Niet goed dus. Nu zit ik al te zoeken op internet naar relingen die ook gebruikt worden in de treinen modelbouw wereld. Doch daar vind ik alleen relingen met hout uiterlijk of een andere vorm die niet lijkt op een reling voor een schip. De reling welke je kunt kopen voor de scheepsmodelbouw is mij te duur. Een stander kost al gauw een euro ongeveer per stuk.Niet te betalen op de aantallen.

Zelf solderen wil ik ook niet gaan doen daarvoor moeten er teveel relingen gemaakt worden in totaal. Dus kant en klaar kopen is de optie. Ik weet dat er goede en mooie relingen bestaan voor de treinen wereld doch ik vind er geen bruikbare tot nu toe.
Wie heeft voor mij een gouden tip om dit toch wel stevig probleem op te lossen?.

Dus ik zoek reling(liefst kant en klaar) uit kunststof met een buis dikte van om en rond 1 tot 1,5 mm dikte. De hoogte ongeveer 4-5 mm.

Ron..

Ron,

als een malletje maakt om te solderen, dan is het best nog veel werk, maar toch beter betaalbaar en het resultaat is dan wel recht en even lang. Of zie ik het mis?

Ron een reling van 5 mm met buis van 1.5 mm? denk dat 1.5 mm is in het echt 375 mm denk dat je hier met een schaal probleem zit, als je het niet op schaal kunt maken gewoon weglaten.
Om je staanders op schaal te maken draad van 0.2 mm in een mal solderen, hoe ga je dat doen? Da railling draad 0.1 mm door de oogjes van je staanders steken dat is dan wel geen probleem die hoef je alleen maar strak op te spannen en aan de uiteinden vast te maken, maar het blijft zeer fragiel :unsure:

kan je geen gaatjes boren in je model, daar met een malletje alle rechte pootjes op dezelfde diepte steken en daar de hoofdleuning vanboven oplijmen? Heb je eventueel een foto van hoe de leuning er dient uit te zien?

Dit is er een van..

1_forecastle_sunset_goed.jpg

Zoals te zien is kan ik deze niet weglaten. Wel kan ik eventueel de midden buizen weg laten.

Tot ik dit niet heb opgelost ligt het project even stil. Want deze reling heb ik ook nodig bij het overige werk.Omdat er zoveel van deze reling op de Emma zit is dit ook niet te solderen. Denk ook aan de romplengte en de vele relingen bij en op de toren enz..

Dus moet ik er wel een kant en klare oplossing voor gaan vinden.

Ron.

Wow ja dat ziet er een redelijk langdurig werkje uit ja.In de eerste plaats de afstand tussen elk spijltje.. omzetten naar de juiste schaal verhouding jaja ik snap je frustratie hier echt wel.dan nog kant en klaar vinden?, ook met de juiste spijlafstanden van elkaar.... Manman dat word zoeken dus ja.
Zijn deze helemaal rond?? of zijn de half rond...doe me eens een plezier en geef is de afstanden tussen twee spijltjes als het eens past.doe maar via pb hoor.
Patje.

dus als ik het goed heb, gaat het hier om platte spijlen met twee buizen door. Kan je dan eventueel een soort boorkalibertje (gewoon twee plankjes met twee gaatjes in op het ene, en twee pasgaten voor de uitlijning op de andere. op het andere plankje een referentie voor de positionering, de spijlen ertussen, gaatjes boren, het bovenste halverwege afknippen, en deze vastzetten, je styreenasjes erdoor steken en voorzichtjes lijmen? eventueel kan je zo op korte stukjes werken, want de relingen zijn niet gerold maar geplooid in de bochten. Zo zou je eventueel stukje bij beetje verderwerken en ben je al zeker dat je golvende lijn zo goed als uitgesloten is. Als je je staafjes op de goede hoogte van elkaar kan zetten komt alles in orde denk ik.

kan je niet van die vogeldraad gaan halen ron met die vierkante gaatjes 0.5x0.5 cm of er bestaat ook nog kleinder voor muizen denk 0,2x0,2 en dan kan je daar tog een relingkje uitknippen ?

dit kan je makelijk met een schaar knippen en het is altijt juist de afstand. en dan moet je alleen maar gaatjes boren in je dek waar ze in komen te staan.

het is ook maar een idee en weet niet of je er iets mee kunt ;)

Jongens bedankt voor het meedenken. In dit project zitten voor mij eigenlijk maar twee problemen. Dat zijn de containers later en de relingen. Vooral de relingen baren mij eigenlijk wel wat zorgen omdat deze gedurende het nu komende seizoen( nog wel een jaartje ofzo) in bijna elk onderdeel terug gaan komen. Vooral de grote toren zit er vol mee gebouwd (trappen enz.) Nu is het scratchen altijd wel een uitdaging hiervan. Maar toch heb je graag een solide en ruim op voorhand voorradige oplossing annex onderdelen hiervan.

Om iedere reling apart te moeten gaan bouwen/samenstellen is geen oplossing. Het aantal relingen op het gehele project is enorm. Wel leuk daar niet van maar dat is de reden waarom ik ze eigenlijk oftewel snel moet kunnen maken of liefst kant en klaar in bezit heb. Ik ben daarom ook nog steeds aan het speuren naar relingen of andere dagelijkse goederen waar ik ze eruit kan snijden(denk hierbij aan bjivoorbeeld een vliegenmepper). Alleen bij een vliegenmepper zijn de tussenliggende spijlen helaas te dik. maar misschien een roostertje ofzo kan ook al een oplossing bieden waar ik ze eruit kan snijden/knippen. Daar zal eerder een oplossing in zitten denk ik. Daar zit de uitdaging in.. Zoiets al wat Amazone aanbied bijvoorbeeld waarvoor weer mijn dank.

Ron.

Ron, ik zat ook met zo'n probleem bij mijn Silhouet.
Ik het lasdraad op mijn werk meegenomen van 1 mm.
Deze is heel stevig en goed te vormen en blijft heel mooi in vorm. ( beter dan koper....)
Ik heb gaatjes in het dek geboord, daar staafjes in geplaatst.
De reling op maat gemaakt en dan met seconde lijm de staanders daar tegenaan geplakt. ( zie mijn verslag van de Silhouet)
Succes met het vinden van een goede oplossing voor de relingen.

Fred

Zou je het niet met evergreen kunnen doen??
Dan kun je die ronde staven kopen van 1 of 1.5 mm dik, deze kan je ergens vast tegen aan leggen en alle andere stukjes er zo tegen lijmen met CA lijm, lijkt me de snelste en makkelijkste manier.
Ze aankopen is nog makkelijker en sneller weet ik niet ;)

Ik heb van evergreen 1 mm rond materiaal in huis. Hiermee was ik begonnen met het aanbrengen van de reling op de loopbrug. Doch al snel is mij gebleken dat ik de staanders noit precies gelijk krijg hoe ik ook mijn best doe. De verschillen zijn miniem maar genoeg om er knikken/verhogingen in te laten zien. Daarom dat ik eigenlijk gewoon kant en klaar materiaal ben aan het zoeken. Met lasdraad zal dit probleem zich ook voordoen immers de werkwijze blijft hetzelfde. Morgen is er weer een nieuwe dag en hopelijk vind ik dan een oplossing. Bedankt Dirk en Fred voor de ideeën.

Ron.

Ron, maak je reling gewoon zoals gepland.
Dan maak je gaatjes waar ze moet komen.
Met twee afstandblokjes (hoogteblokjes in dit geval) plaats je telkens een stukje van je reling en zo zal deze overal even ver uitsteken.
Zo zou ik het proberen.

Ja jongens ik ga ze maar zelf maken. Ik vind er anders toch geen goede oplossing voor. En scratchen is nu eenmaal alles zelf maken. Dus ik ga de reling maken van de 1 mm evergeen ronde asjes. Misschien niet geheel op schaal maar het moet maar want dunner is niet te doen. Maar dan ga ik ze apart van het schip monteren. Ik heb er een manier op bedacht die als het werkt in ieder geval rechte/gelijke relingen moet gaan opleveren. Ik maak er foto`s van en zal ze op gepaste tijd plaatsen. Bedankt allemaal voor het meedenken.

Ron.

Gaat nog een lastige klus worden Ron.
Heb er wel over nagedacht, maar kan niet met een kant en klare oplossing komen.
Als je kiest voor de 1 mm asjes is het misschien een idee de staandertjes te voorzien van een ovalen opening. Dan hou je iets speling in de hoogte en kun je misschien de ergste knikjes voorkomen. Het is puur theoretisch.

Voorbeeld:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan