Hoofdsponsor

1/250 EMMA MAERSK scratchbouw 1:250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik laat de middelste stang weg zo kan ik het maken anders gaat dit beslist niet lukken ivm de grootte. Het idee van jou,Wim is erg goed maar de openingen zijn niet erin te maken. Daar is de diameter te klein voor. Daarom laat ik de middelste stukken eruit. Moet kunnen. Ik plak met tape een lang eind vast en lijm de staanders er stomp tegenop waarna ik deze nalijm met de vloeibare lijm van revell. Omdat ik alles monteer op ducktape is de kans op vastlijmen aan de tafel erg gering. na het drogen met een liniaal alles aftekenen op lengte en dan de uitstekende stukjes eraf snijden zodat alles even lang wordt. Ik heb inmiddels een stuk klaar en hoop er snel foto`s van te plaatsen. Maar ja de werkweek begint weer en zo blijft er weer minder tijd over :(

Maar de foto`s komen er aan.

Ron.

dag ron,
ron,wat scratchbouw is moet ik u niet uitleggen,
en dat men soms het een en ander moet opoferen weet ge ook,
maatje,op die schaal 1/250 die ge bouwd zal de reling er zeker niet minder
om zijn hoor, met een paar stukken er van tussen wie zal zeggen dat het niet goe is,ik zeker niet.
petje af voor uw werk,
groetjes,ronny

Na veel geploeter en ergernis ben ik nu eindelijk rond met de reling betreffende de loopbrug. Het reling werk is niet (naar mijn eigen maatstaven) perfect geworden maar het staat er. Ik heb het geheel gemaakt van evergreen materiaal. Nu goed drogen en dan kan ik het in de juiste kleur gaan painten. Ook heb ik tussendoor de lier openingen blauw geverfd zoals bij het origineel. Ik hoop in het weekend foto`s ervan te kunnen plaatsen.

Ron.

De reling voor de loopbrug op de boeg is klaar. Rest alleen nog de dwarsbalkjes van de trappen geel in te kleuren.

Ik ben begonnen met het maken van de reling met evergreen materiaal. Eerst stomp tegen elkaar gelijmd met kontaktlijm om daarna verder af te lijmen met revell vloeibare lijm zodat het ook goed aan elkaar vast zit.

5_P1010002_goed.jpg

Daarna heb ik de staanders op 5 mm lengte afgekort. Langs een liniaal om alles gelijk te krijgen.

5_P1010003_goed.jpg

Na het monteren ziet het er dan zo uit. beter krijg ik het niet omdat het een erg friemel werkje is..

4_P1010005_goed.jpg

Toch heeft het wel wat vind ik...

4_P1010006_goed.jpg

Duidelijk zijn de blauw gekleurde rollers te zien voor de lijnen.

3_P1010010_goed.jpg

3_P1010011_goed.jpg

1_P1010016_goed.jpg

En zo is nu het volgende ingewikkelde onderdeel aan de beurt. Daar komt verlichting bij kijken. En een stukje techniek om het allemaal voor elkaar te krijgen...de voormast.

Ron.

Het ziet er toch goed uit je reling zo en je rollers zijn ook mooi te zien in dat blauw.
ben benieuwd naar de verlichting van de voormast.

Dank jullie jongens voor het compliment. Hoewel ik er niet helemaal zelf tevreden over ben denk ik dat het zo wel door kan.

Ron.

Dank jullie jongens voor het compliment. Hoewel ik er niet helemaal zelf tevreden over ben denk ik dat het zo wel door kan.

Ron.

Dat probleem heb ik zelf ook, ik ben altijd heel kritisch op mijn eigen werk en zie allerlei zaken die anderen helemaal niet opvallen, maar de reling ziet er goed uit!

men moet kritisch zijn over eigen werk,
word men enkel een betere bouwer van,maar het moet nog te bouwen zijn ook;
ron maatje,ik vind uw reling zeker geslaagt,
en dit voor die schaal,brrrrrrrrrrrrrrrr
niets voor mij,met mijn beere pootjes.
groetjes,ronny

Bedankt jongens voor de lovende woorden over de reling. Gelukkig is deze stap voorbij want ik was er niet al te gerust op..

Maar dan nu de eerste stap in het leukere werk:)

De mast. Hier komt ook verlichting in met witte leds ultra bright.

Hiervoor heb ik een aluminium buisje genomen ( rond 6 mm) en de lengte maar ingeschat t.o.v. het hoofdgebouw. In dit buisje heb ik aan de onderkant waar de vloer komt een opening erin gevijld zodat ik hier de twee voedings kabels kon insteken. Aan de bovenkant heb ik ook een opening erin gevijld waar de kabels in het kraaien nest weer eruit komen.

2_P1010017_goed.jpg

Aan de rechterzijde is te zien hoe diep de buis later in de romp zakt.

Een super macro foto laat goed van dichtbij zien hoe de kabels in de buis verdwijnen. Lijkt allemaal erg groot zo maar is maar 6 mm in dikte...

1_P1010018_goed.jpg

En uiteraard een 6 mm gat boren in het dek. Spijtig genoeg heb ik bij het uitmeten gemerkt dat de aanvoer kabel niet goed in het midden uit het dek komt. later moet ik hier dan mij wat laten invallen om het goed te laten lopen.

1_P1010019_goed.jpg

Van dichtbij is het goed te zien dat de aanvoerlijn teveel naar stuurboord zit maar daar valt wel iets op te bedenken bij het detailleren later..

1_P1010021_goed.jpg

Een overzichtsfoto hoe het allemaal komt te zitten.

1_P1010022_goed.jpg

Met een macro foto is het weerstandje goed te zien. Ik heb deze er nu al in gesoldeerd omdat dit later niet te doen is boven het dek. En met een stukje krimpkous heb ik het en geïsoleerd en verstevigd.

1_P1010024_goed.jpg

Tussendoor ben ik ook aan het werken aan het eerste kraaien nest. We kijken hier tegen de onderzijde op.

1_P1010025_goed.jpg

Nog een foto waar we de weerstand nog zien zitten. Dit is slechts een dryfit.

1_P1010029_goed.jpg

En zo ziet het er al meteen beter uit met de mast voorop...toch?.

1_P1010031_goed.jpg

Maar nog veel werk te doen aan de mast.

Ron.

Een kleine update.

De eerste stap in de richting van het kraaien nest.

We kijken hier tegen het geraamte op ervan. Omdat er twee witte leds aan komen doe gaan branden moest ik mij iets bijzonders laten invallen om alles werkend te krijgen. kabels erin hangen leek mij geen goede optie. Dus heb ik ervoor gekozen om het geraamte als geleide bron te gaan maken.

5_P1010006_goed.jpg

Daarom heb ik het geraamte gemaakt uit messing buis en deze als geleide rail meteen gebruikt.Zo vermijd ik kabels en kan ik de leds beter eraan solderen.

Het werkt prima want ik heb het al getest. De voedingskabels welke uit de mast buis komen (zie vorige update) hoef ik nu alleen nog te solderen aan de buisjes van de reling...simpel maar erg doeltreffend.

3_P1010007_goed.jpg

De groene lijn stelt de mastbuis voor. De buitenkant wordt bekleed met kleine profieltjes. Dus het geraamte is niet meer helemaal te zien later. Er komen ook nog wat details tegenop.

3_P1010008_goed.jpg

Maar het was wel lastig om ze te solderen want het is allemaal erg klein.

Ron.

Prachtig uitkomst, Ron
Heel eventjes de grijze hersenen laten werken;)
Principe van de auto-electriciteit, hé, het frame en de chassie gebruiken voor een +/-pool.
Ik ben er zekers van dat dit op je harde schijf staat voor de volgende oplossingen die zullen komen.:)
groetjes
ward

Dank jullie jongens. Ja dit zal zeker ooit weer eens van pas kunnen komen. En het werkt ook verder prima want ze branden. Inmiddels is het kraaienest klaar en ben ik begonnen aan het tweede en laatste nest bovenin de mast. Daar komen alleen relingen op en uiteindelijk tweep ositie lichten. Deze maak ik niet als werkend want dat wordt te klein.

Ron.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan