Hoofdsponsor

1/250 EMMA MAERSK scratchbouw 1:250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het heeft even geduurd maar nu is de mast vrijwel geheel klaar. Later wil ik er nog vlaggetjes aan gaan hangen maar dat komt nog wel dan. Het was best een uitdaging omdat het toch wel allemaal erg klein en fragiel is. Maar het is toch gelukt.

Vooraanzicht.

6_P1010003_goed.jpg

Het weerstandje is nu nog te zien.Hier komt een lier overheen zodat deze niet meer te zien zijn.

3_P1010012_goed.jpg

Voor de geïnteresseerde onder ons;

In de mast zitten twee ultra bright leds 3 mm. Drempelspanning van 3,3 volt met een licht opbrengst van 10000 MCD ( klik voor uitleg). De gebruikte weerstand is 560 Ohm. Voedings spanning is 12 volt 2000 mAmp.

4_P1010008_goed.jpg

En als je dan het licht aanzet ziet het er zo uit.....

1_P1010013_goed.jpg

Het voordek wordt prima verlicht. Zo kun je tenminste goed werken.

1_P1010014_goed.jpg

2_P1010016_goed.jpg

Van een afstandje gezien (let ook op de verlichting van het loodsdek. Nog net te zien op de achtergrond).

3_P1010017_goed.jpg

Erg fel als je er meteen in kijkt.

2_P1010018_goed.jpg

Genoeg licht om ook de muur te verlichten.

2_P1010022_goed.jpg

Ook bij daglicht verlichten de leds het dek prima.

1_P1010023_goed.jpg

Veel werk geweest maar wel uitdagend werk.

Ron.
 
Schitterend Ron, ziet er geweldig uit, die ledjes geven terug een extra aan het geheel.
Op het dek van voorsteven zie je nog naden op het dek, hebben deze een bedoeling Ron, of komt daar nog iets over?
 
Schitterend Ron, ziet er geweldig uit, die ledjes geven terug een extra aan het geheel.
Op het dek van voorsteven zie je nog naden op het dek, hebben deze een bedoeling Ron, of komt daar nog iets over?

De naden zijn een noodzakelijk kwaad geweest. Ik heb de romp in gedeeltes moeten sluiten omdat ik de hoofd voeding in de romp anders niet kon aansluiten naar de bovenliggende draden voor het dek. Daarom de naden. Doch deze gaan vrijwel geheel wegvallen later door de details.

Ron.
 
Twijfel ik niet aan Ron, heb gisteren nog op reportage gezien op tv waar de Emma in kwam, was mooi om te zien en de vergelijking hier is echt groots ;)
 
De meester scheepsbouwer is weer goed bezig nietwaar,Ron man ik vind je project steeds boeiender.Zou ik graag ook zo willen kunnen.In ieder geval steken we hier veel van op want zoals jij je bouw doet man man das pas echt schitterende scratch he.
Patje.
 
De meester scheepsbouwer is weer goed bezig nietwaar,Ron man ik vind je project steeds boeiender.Zou ik graag ook zo willen kunnen.In ieder geval steken we hier veel van op want zoals jij je bouw doet man man das pas echt schitterende scratch he.
Patje.

Patje je maakt mij verlegen...Bedankt voor jouw lovende woorden.

Ron.
 
Hahaha Ron toch ,het is echter de waarheid he,ik volg je werk al vanaf je er aan begon.In de eerste plaats zeer slimme opbouw en je kennis van zaken ook is niet te doen .Ik denk dat lovende woorden hier echt wel op hun plaats zijn niet waar.;)
 
Inderdaad een kunstwerkje geworden Ron.
En een mooie leidraad voor de LED-aansluitingen, etc :).
 
Bedankt mannen. Ja dit was een eerste hindernis die gelukkig goed is overwonnen. Later zullen er nog wel flinke hindernissen komen voor de led verlichting. Denk aan de stellingen voor de containers waar ik ook verlichting in ga bouwen en vooral de toren. Er is nog zoveel te doen in dit project. Daarom zie ik ieder onderdeel als een project op zich anders zou ik gek worden (:) ). Net alsof er vele kits uiteindelijk aan elkaar worden gekoppeld tot een geheel.

Ron.
 
Inmiddels is de constructie van de anker lieren gestart. Dit is weer een leuke klus omdat je hier weer van alles moet laten invallen om de details weer te geven.

Ik ben ermee begonnen om het onderstel te maken van evergreen materiaal. De twee grote draagwielen waar de ketting later overheen gaat lopen heb ik gemaakt door per wiel drie knopen op elkaar te lijmen. Dit geeft een uitstekend wiel en heeft de juiste afmeting.

5_P1010001_goed.jpg

Vervolgens de twee hoofdsteunen in basic maken van evergreen en het draagwiel ertussen lijmen. tegen deze schotten moeten hier nog de details van de steunen tegenop komen.

6_P1010002_goed.jpg

Vervolgens de detail eraan monteren. Het tweede draagwiel welke de ketting door de vloer naar buiten laat vieren heb ik gemaakt door er een moer tussen te lijmen. De motor is gemaakt uit een stukje van een legkast (het draag pinnetje) en de assen zijn gemaakt van stukjes ministeck.

5_P1010005_goed.jpg

De plaats waar ze moeten komen uiteindelijk. De buis voor de ketting doorgang is een groot rietje van 5 mm. En de twee anker lieren zijn hier inmiddels in de primer gespoten.

4_P1010007_goed.jpg

De buizen laten zakken. Ze hoeven niet gelijmd te worden omdat ze uit zichzelf prima blijven zitten in de diepte. daarna op lengte afsnijden. Aan de bovenkant komen afsluit ringen. Waarschijnlijk om het gat aan te geven.

4_P1010011_goed.jpg

De afgezonken rietjes geven een indruk weer.

4_P1010012_goed.jpg

Ron.
 
Mannekes toch, hoe kom je er bij Ron, prachtig gevonden die lieren :)
Ik durf bijna niets meer te zeggen :)
 
Ik treed Pantani bij hier...... geen woorden te vinden hiervoor ,buiten schitterend natuurlijk Ron.
 
Inmiddels zijn de lier kasten in de juiste kleur geverfd en ben ik de reling voor het " downhole " ervoor aan het maken. Bedankt jongens voor de lovende woorden. Dit was een kleine maar erg leuke klus om te doen.

Ron.
 
en de speelgoeddoos... ik denk dat ie dit gewoon koopt met de achterliggende gedachte van... voor mijn model. Nu ja, als je ziet wat hier gefabriekt wordt... dan mag dit ook.
 
Dank jullie jongens dit zijn altijd voor mij de leuke dingen in zo`n project om onderdelen te halen uit normale dingen...

De anker lieren zijn nu klaar. Met kettingen uit de action :)

4_P1010010_goed.jpg

Goed te zien dat de kettingen in de romp verdwijnen..

7_P1010002_goed.jpg

De relingen zijn er om erin stappen te voorkomen.

Ron.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan