Hoofdsponsor

1/250 EMMA MAERSK scratchbouw 1:250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zeer mooi gemaakt Ron, misschien de ketting nog zwart schilderen, of wat verwering met roest, zien altijd af die kettingen :)
 
Heel erg mooi zeg, en inderdaad, zoals Dirk (Pantani) zegt, de kettingen in het roest steken, misschien wat "Rust-All" aanschaffen, of anders met staalwol, zout en azijn aan het werk gaan.
 
Origineel gezien zijn de kettingen zuiver wit bij de Emma. Doch deze had ik niet en ze wit gaan maken gaat nooit goed omdat ze bewegen. De kettingen heb ik in de lieren vast gelijmd. Ik kan ze uiteraard altijd nog verweren omdat ik er goed bij kan komen.

Ron.
 
Kleine update van het voordek. Op dit moment zijn alle lieren geplaatst.

6_P1010001_goed.jpg

Onderdeeltjes bestaan uit kralen, metsel steunen voor wand tegels,wat styreen en knopen van een spijkerbroek.

Eenmaal geplaatst op het dek ziet het er dan zo uit. De groene lijnen geven aan voor welke plaats ze dienen.

6_P1010006_goed.jpg

Hoewel het dek al aardig vol begint te raken zijn we er nog niet. Er komen nog wat details bij.

5_P1010007_goed.jpg

Ron.
 
En zo is nu dan de boeg eindelijk helemaal klaar.

We zien bolders en anker lieren. Verder winch lieren en een dek rol. Gevolgd door een PALFINGER container op speciaal formaat.

7_P1010001_goed.jpg

De PALFINGER container is een speciaal formaat omdat deze specifieke onderdelen bevat en deze container ook daarom speciaal op maat is gemaakt voor plaatsing op de boeg. Zoals kenners weten worden containers met gevaarlijke lading altijd zover als mogelijk naar voren geplaatst dus dat zegt genoeg...in werkelijkheid heb ik deze container hier geplaatst om de twee aanwezige voedings kabels weg te werken uit het oog!.

8_P1010002_goed.jpg

De dekrol lijkt hier scheef te staan doch dit is niet zo ik zou daar niet mee kunnen leven :).

4_P1010004_goed.jpg

Vanuit een andere hoek genomen ziet het voordek er druk uit.

6_P1010007_goed.jpg

Bij nacht is het dek verlicht.

2_P1010013_goed.jpg

3_P1010009_goed.jpg


2_P1010013_goed.jpg

Vanuit deze hoek genomen ziet het er grootst uit.

3_P1010016_goed.jpg


En een sfeer foto..

5_P1010011_goed.jpg


4_P1010017_goed.jpg


En hiermee eindig ik voor voorlopig de constructie van de boeg. Ik denk dat deze zo compleet is.Althans gezien naar het voorbeeld zijn alle delen erop geplaatst. Natuurlijk zou ik touwen los op het dek kunnen leggen maar dat wordt te druk voor nu. Hopelijk vonden jullie het interessant.

Zo en nu op naar het volgende onderdeel.

Ron.
 
Heel goed gelukt Ron.

Eventueel losse touwen op het dek kunnen altijd nog in een later stadium, als je het dan nodig vindt.
Zo te zien is het inderdaad al druk genoeg :).
 
Wim ik ga toch nog als laatste klus wat touwwerk op het dek leggen. Dit is dan ook echt de laatste klus aan het dek :)

het is eigenlijk ook erg eenvoudig om leuke werkjes met touwen te doen. Ik heb dit vaker toegepast maar vergeet altijd om het nader te laten zien.

Je neemt als eerste gewone schilderstape en bevestigd dit met punaises aan een stukje hout. De plakkant altijd naar boven..Oh ja soms zet ik er een Engelse benaming bij. Het is mij gevraagd om dit eens af en toe te doen.Althans als het niet duidelijk te zien is in een foto dan.

6_P1010005_goed.jpg

Vervolgens leg je daar een touw op. Door de plakkende werking van de schilderstape gaat dit erg eenvoudig en snel.Gebruik alleen schilderstape omdat je anders het touw later niet meer goed eraf krijgt. Je kunt je ook helemaal los laten hierop. Neem brede schilders tape en je kunt er ook een cirkel van maken of andere losse figuren...je fantasie is de grens hierbij.

7_P1010006_goed.jpg

Vervolgens breng je hierover een laagje witte houtlijm aan. Lekker dik zodat het ook goed vast gaat zitten. We weten wel dat witte houtlijm vrijwel onzichtbaar opdroogt. Dus later is de lijm niet meer te zien.

7_P1010007_goed.jpg

Dus lekker dik...

5_P1010008_goed.jpg

Nadat de witte houtlijm goed is gedroogd met de punt van een mesje onder het touw matje eraf wippen. en je hebt een prima onderdeel wat je erg eenvoudig op iedere plaats kunt lijmen door de grote lijm oppervlakte nu eronder. Eventuele kleine vliesjes als rest van de witte houtlijm snijd je erg eenvoudig met een scherp mesje eraf..

5_P1010010_goed.jpg

Een kind kan de was doen...

Laat je fantasie mooie vormen erin maken.Zelfs een bergje touw op elkaar gaat hiermee.

Ron.
 
man man ik leer echt veel bij van u je bent echt een profi ;-)
schitterend hoe je dit allemaal klaar krijgt .
 
DE meester-scratchbouwer aan het werk ^^

Ziet er weer allemaal prachtig uit Ron.

Misschien is het een leuk idee om eens wat foto's van uw modellen naar Revell te sturen. Ze zijn steeds op zoek naar nieuwe projecten om er kits van te maken, en misschien kunnen ze één van jouw modellen als basis gebruiken om een kit uit te brengen.
 
DE meester-scratchbouwer aan het werk ^^

Ziet er weer allemaal prachtig uit Ron.

Misschien is het een leuk idee om eens wat foto's van uw modellen naar Revell te sturen. Ze zijn steeds op zoek naar nieuwe projecten om er kits van te maken, en misschien kunnen ze één van jouw modellen als basis gebruiken om een kit uit te brengen.

Een zeer mooi compliment waarvoor ik nederig dank zeg voor het vertrouwen. Maar ik denk dat een fabrikant mijn modellen niet vlug zal nabouwen ivm de vele details erin welke ik graag aanbreng. Het zou te duur worden denk ik als kit dan.

Ron.
 
Het volgende onderdeel in dit project wordt dan eindelijk de opbouw van de toren. Hierin wonen de bemanningsleden tijdens de reis. Verder zit hier ook de recycling installatie welke aan de achterzijde tegen de opbouw aan ligt. Later kom ik hierop uitgebreid terug. Dit onderdeel bestaat uit meerdere sub onderdelen.

1. De grote toren aan de voorzijde.
2. Het recycling blok aan de achterzijde.
3. Het stuurhuis.
4. De lager gelegen dekken aan de buitenzijde.

Deze delen bestaan ieder uit vele onderdelen en details. Ik ga beginnen met het blok aan de voorzijde. Deze heeft invloed op de verdere onderdelen. In dit blok zijn trappen verwerkt en vele deuren en ramen. Dit deel heeft ook een ondersteunende functie voor de verdere onderdelen. Dit onderdeel inclusief de andere onderdelen zal enkele maanden in beslag gaan nemen. In vaktermen noemt Maersk dit een " superstructure" door het grote formaat en de ingewikkelde constructie ervan.Een geluk bij dit formaat is dat er veel ruimte aan de binnenzijde is voor het aanbrengen van de verlichting en draden daarvoor. Dit grote blok ga ik proberen om klemmend in de romp passend te maken. Zo kan ik er altijd enigszins nog bij later. Verder is de constructie van deze onderdelen los van de romp. Dat wil zeggen dat deze delen op zich zelf staan en bij de constructie nauwelijks de romp nodig hebben. Alleen bij het op maat maken van de omtrek van de blokken is de romp nodig. Daarna zal de bouw los gaan van de romp. Hierbij zal de romp nog nauwelijks in zicht raken bij de updates.

De gehele opbouw zal ook uit kunststof en metaal gaan bestaan. Helaas zal hierbij weinig hout gebruikt gaan worden.Dat omdat hout nu eenmaal geplamuurd moet worden voor spuit sessies.Dat gaat bij deze onderdelen niet meer.

Dit gehele onderdeel wat de nu komende maanden gepresenteerd gaat worden zal een aanslag gaan plegen op mijn ervaring. Ik voorzie veel problemen vooral met de trappen en relingen. Ook de nodige ondersteunende constructies zullen uitgekiend gemaakt moeten worden. Dit project gaat dan ook nu het tweede jaar in met de bouw ervan. Maar gelukkig heb ik de tijd.Dat is ook waarom ik dit project zie als een aan een schakeling van vele kleinere projecten. Hopelijk mag ik op jullie steun rekenen bij de komende ingewikkelde constructies. Oh ja....bijna vergeten.....Maersk heeft mij een bericht gestuurd met een link naar een site in het oosten (Maleisië).Hier vond ik foto`s van hun schepen. Helaas kon ik er weinig mee voor dit project omdat de foto`s genomen waren door opvarenden van al hun in bestand staande schepen. En dat zijn voornamelijk algemene foto`s zonder de oh zo nodige details ervan. Maar wel fijn dat ik deze van hun mocht ontvangen.....Dus Maersk bedankt voor de fijne en onverwachte reactie!...

Met dit bericht neem ik even een stapje terug om voorbereidingen te treffen voor het nieuwe onderdeel in dit project. Maar het zal niet lang duren. In ieder geval allen tot zover bedankt voor de reacties en tips met aanvullingen tot zover voor de constructie van de romp en de boeg.Dit waren de " gemakkelijke onderdelen" .

Groet Ron.
 
Mooi , mooi.......mooi
En nog leerrijk door je technische snufjes dat je ons wilt delen.
Ron, bedankt, hoor.
Ik kijk al uit naar het volgende....zeker weten.
Groetjes
ward
 
Ron ,,,, ik heb zelf niet zoveel met boten ,,, maar deze en anderen boten die andere bouwers vertonen , al dat hout werk , petje af ,,,, zeer mooi en ontzettend veel details ....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan