Hoofdsponsor

1/250 EMMA MAERSK scratchbouw 1:250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Speciaal even terug naar het forum om deze te volgen! En weer prachtige vooruitgang geboekt zie ik!
Blijft me verbazen met dat werk! Echt waar!

Ik twijfel er niet aan dat het zal lukken Ron.
De naam superstructure is eigenlijk gewoon de engelse term van de bovenbouw denk ik.
Zelfs bij kleinere schepen noemt men de bovenbouw zo ;)

Ik twijfel er niet aan dat het zal lukken Ron.
De naam superstructure is eigenlijk gewoon de engelse term van de bovenbouw denk ik.
Zelfs bij kleinere schepen noemt men de bovenbouw zo ;)

Je hebt helemaal gelijk Michel. Rene heeft mij daar intussen ook al op gewezen. Het is dus een algemene term voor dekopbouw meer niet..

Ron.

Eindelijk weer eens een update. het heeft wel wat tijd gekost om alles uit te zoeken. Er zitten immers veel haken en ogen aan deze constructie. Zo moet je al in het begin rekening houden dat er verschillende dekken laag aan de toren zijn.

Op dit moment zijn de eerste drie onderdelen aan elkaar gelijmd met bisonkit zodat het ook allemaal goed vast zit.

9_P1010002_goed.jpg

Aan de onderkant zit een grote uitsparing. Deze zinkt later in het dek af als geleider voor de toren.

7_P1010003_goed.jpg

8_P1010007_goed.jpg

De eerste stap is geweest nu is het ijs gebroken.

8_P1010006_goed.jpg

Ron.

De grote oppervlakken zijn uit styrene plaat materiaal (niet van Evergreen) en de binnenste hoeklijsten (verbindings stukken) zijn van ABS kunststof materiaal. Het zijn beide verschillende materialen. Daarom dat ik Bisonkit gebruik als verbindingsmiddel. Deze hecht op beide materialen prima. De keuze om de buitenste wanden van Styrene te maken heb ik gedaan om later de details hierop ook uit styrene te kunnen gebruiken. ABS materiaal is wat groter en dikker/stugger en daardoor minder geschikt om er kleine details van te maken. Plus dat ik bij Styrene materiaal dan de kleine details er gemakkelijker op kan lijmen met de gewone modelbouw kunststof lijmen die er zijn.

Dus een bewuste keuze zeg maar.

Ron.

en ik maar denken dat je schepen bouwde, en hier komt een gans appartementsblok tevoorschijn. ziet er wel een mooie basis uit voor de toren, of hoe dit ook heet op het schip

Een kleine update.

het voordek welke ik nog voorzien heb van wat touw.

9_P1010007_goed.jpg

En de binnenzijde van de toren. Eerst heb ik er primer in gespoten en daarna zwart om later geen kerstboom effect te verkrijgen. Immers de leds zijn erg fel.

Aan weerszijden zijn de lijm steunen waar later het middenschot komt. In dit middenschot worden de leds bevestigd voor de ramen en het geeft aan weerszijden steun aan het later nog te monteren trappenhuis.

8_P1010003_goed.jpg

Om het geheel goed stevig en vooral recht te krijgen heb ik er drie middensteunen in aangebracht. Deze bestaan uit L profielen. Het is nu een erg sterk geheel en bijna niet meer te verdraaien. Prima om op verder te gaan bouwen.

9_P1010006_goed.jpg

Aan de buitenzijde is te zien dat er nu ook de eerste details op zijn aangebracht. Dit zijn de verschillende etages overigens van de verblijven. De bovenste is voor de Kapitein. De twee eronder liggende verdiepingen zijn voor de officieren en daaronder voor de bemanning. Bemanning in opleiding mag op de onderste verdieping verblijven..

Verder is deze buitenkant nu ook inmiddels in de primer gespoten.

7_P1010005_goed.jpg

Ron.

Word steeds realistiser Ron, was deze namiddag in de gelegenheid om een reis van de Emma te volgen op discovery.
Brandoefening, zijn zeer goed uitgerust zag een demo hoe men een brand in een container aanpakt.
Container koelen met 2 spuiten, de 3 de ploeg met spesiale pakken en maskers boord een gat waarin een spesiale hogedrukspuit past deze klemd zich vast in het gat en spuiten maar.
Ook convoi varen in het sues kanaal om beurt 30 schepen op en 30 schepen af.
Als klap op de vuurpijl vervangen van een drijfstang van 1 van 14 cilinders zonder te stoppen 8)

Ja deze docu heb ik ook al gezien en vind het prachtig om te zien. Vooral in HD ziet het er goed uit.

Ik heb ook nog een komende uitdaging. Nu de primer erop zit moet ik de ramen aan de binnen zijde gaan inkleuren met gekleurd papier om bij nacht alles mooi te gaan simuleren met de leds. Allemaal geen probleem. Doch ik moet de ramen nu in deze fase gaan bekleden aan de binnenzijde omdat ik er niet goed meer ga bijkomen nadat ik het tussenschot heb geplaatst. Maar hoe dit goed af te plakken als alles dieper ligt. De toren wordt naderhand wit gespoten (gebroken wit). Doch hoe kan ik dit later allemaal goed gaan afplakken zonder vervelende randjes eromheen te krijgen?.

Ron.

Ron, is er een speciale reden waarom je de toren pas naderhand wilt spuiten?
Het zou je veel denkwerk schelen als je het nu al zou kunnen doen.

Wim ik heb je wijze raad opgevolgd. Jouw voorstel leek mij ook inderdaad het beste om te doen. Daarom heb ik de toren zojuist gespoten. Misschien wordt het later lastiger om eraan te werken maar dan moet ik het maar afplakken dan. Voor de kleur heb ik enige tijd in dubio gezeten.Gewoon wit geeft er een " speelgoed " idee aan. Een wat oker gerichte kleur maakt dat het er door de zon geblakerd gaat uitzien. Uiteindelijk heb ik van revell 371 gebruikt. Dit is wit met een licht grijze spoor erin. Ziet er realistisch uit zo. Nu eerst goed latend drogen en dan ga ik dit gedeelte alvast sealen.

De enige juiste tip van jou,Wim ;)

Ron.

Een een kleine update.

Inmiddels ben ik hier begonnen aan het bekleden van de binnenkant van de toren. Hiervoor heb ik geel gekozen ipv wit omdat wit een te grote impact geeft.

Eerst de toren zoals deze er nu uitziet. Het zwarte papier geeft bij nacht geen licht door zodat het lijkt alsof daar niemand aanwezig is. bij daglicht zijn het ner geschoven horizontale gordijnen.

9_P1010003_goed.jpg

En aan de binnenzijde.

8_P1010001_goed.jpg

10_P1010002_goed.jpg

Ron.

En ik ben begonnen aan de inbouw van de leds.

Eerst de toren op zich.

9_P1010001_goed.jpg

De achterwand van toren een. Ik heb deze eerst weer zwart gespoten om geen licht te laten doorschemeren en heb de beide zijkanten van de opgespoten verf ontdaan. Dit worden de lijmvlakken later van deze wand.

We zien er 15 witte ultra bright leds zitten.

11_P1010002_goed.jpg

De achterzijde van deze wand. De led pootjes steken er nu nog volledig uit. De leds heb ik er met seconden lijm in gemonteerd. Werkt perfect.

10_P1010003_goed.jpg

Een kleine test zonder soldeerwerk.

5_P1010004_goed.jpg

Van bovenaf gezien in de binnenkant.

8_P1010005_goed.jpg

Met een led erin aan het branden.

10_P1010006_goed.jpg

Ron.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan