Hoofdsponsor

1/250 EMMA MAERSK scratchbouw 1:250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een trapje maken is eigenlijk niet zo moeilijk..

Je neemt een Tie rip en een H profieltje waar de Tie rip in past.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Eenmaal in het H profieltje gelijmd heb je ineens genoeg trapjes in huis om lange tijd voorruit te kunnen. Immers een trapje kopen in de winkel is een prijzige aangelegenheid.

attachment.jpg

Op lengte maken is daarna voldoende.

attachment.jpg

Een leuning eraan maken..

attachment.jpg

Inmiddels is het ventilatiehuis ook gereed en gemonteerd op de derde verdieping. Ik had geen roosters in huis dus heb ik maar decals gebruikt die ik nog had. Blijft toch scratchbouw.

attachment.jpg

Ron.
 
Bedankt Rene. Ik wil graag nog een toevoeging erbij geven. Ik werd erop geattendeerd dat de leuningen wat te grof zijn in verhouding. Ikzelf vind dit op dit moment ook wel een beetje. Op dit moment valt mij daarvoor niets anders in om te gebruiken. Mocht het zo zijn dat er later een betere oplossing voor komt verwijder ik ze ook vlug weer.

Ron,.
 
Ron heb je nog niet getest of metalen vliegendraad niet kan gebruikt worden, je moet zoiets natuurlijk nog ergens vinden ;)
 
Het geheel ziet er prima uit Ron en inderdaad ogen die leuningen wat grof.
In hoeverre zijn of blijven ze nog zichtbaar zal ook wel meespelen om ze te gaan vervangen door dunnere exemplaren.
 
Op de laatste foto is het trapje gemonteerd te zien met deze leuningen. Ik denk dat ik ze er uiteindelijk toch vanaf haal. Relingen blijven in dit project toch tot de rode draad te behoren. Tot nu toe blijft alleen de optie bestaan van zelf maken uit evergreen. Maar dit is enorm veel werk en geeft mij geen voldoening. Ik ben al heel lang op internet aan het zoeken naar een goede oplossing. Doch heb nog niets gevonden. Ik hoop stiekum op een idee van een lezer.

Ron.
 
Ik ben gisteren bij een treinen/modelbouw winkel geslaagd met het hekwerk. Hoewel het HO spoor betreft kan ik de hoogte prima afstemmen op de omgeving. Ik ga nu eerst flink wat hekwerk plaatsen en zal daarna foto`s hiervan plaatsen.

Ron.
 
Ron,

Nu blijkt dat je de railingen voor de trappen opnieuw gaat maken, kan ik je er gelijk op attenderen dat de steunen op de trappen vertikaal staan ten opzichte van het dek.
Nu heb je een constructie gemaakt die haaks op de schuinte van de trappen staat.
Hopelijk lukt het nu met het nieuwe materiaal dat je hebt aangeschaft om dit te verwezenlijken.
Zoals je begrijpt heb ik lange tijd niets van me laten horen.
Zonder tegenberichten mijnerzijds ben je nog steeds coorect bezig.

René
 
Inderdaad Rene heb ik nu de steunen voor de trappen schuin gemaakt. Dit was een hele klus om vooral de steunen gelijk in lengte te krijgen in die stand. Ik heb daarom daarvoor een tekening gemaakt op plakband en de steunen hierop tegen de bovenste buis gelijmd. Inmiddels gaat het plaatsen van het overige railwerk snel en gelukkig ook erg stevig.Ben benieuwd wat jullie daar later van vinden.

Ron.
 
Is in iedergeval een goeie tip wat die trap betreft en heel mooi gedaan. Is echt een plezier om deze topic te volgen.
 
De eerste plaatjes van stuurboordzijde. Dit dek begint nu haar eindfase te naderen. Enkel nog de Davids en de kraan.

De reling heb ik wel flink moeten aanpassen omdat deze eerst in HO formaat waren.
Ik laat deze ook zo want het heeft mij inmiddels genoeg hoofdbrekens bezorgt tot nu toe.

attachment.jpg

We zien ook aan de linkerzijde een flinke luchthapper en aan de voorzijde de twee live savings boats( automatisch opblaasbaar). Ik heb deze gemaakt van twee weerstanden :laugh:
Verder heb ik er ook nog een decal opgeplakt..ziet er wat leuker uit zo.

attachment.jpg

Het trapje is ook nu voorzien van een verticale oftewel een schuin geplaatste relingsteun. Was wel wat lastiger om te maken maar het geeft het wel een beter beeld.

De luchthapper (weet voor deze flinke dame niet de juiste benaming) heb ik voorzien van een op maat geknipte zwarte decal om de opening te simuleren.

En vanaf boven gezien zijn er flinke dekken te zien waar gewerkt kan worden. Hier komt nog een kraan te staan.

attachment.jpg

En als laatste een overzichtsfoto tot nu toe.

attachment.jpg

Ron.
 
We zullen het maar niet over de relingen hebben ;).
Die weerstanden worden mooi hergebruikt zo, ze zijn alleen niet zo zichtbaar op de foto.
 
Och je mag best erover schrijven alleen ik zal ze niet verwijderen gaan :). Maar zo erg zijn ook niet.

Ron.
 
Inmiddels ben ik begonnen aan de constructie voor de Davids. Ik was eerlijk geschreven bang dat dit ook een moeilijk onderdeel zou worden. Maar uiteindelijk is het mij allemaal mee gevallen.

Na het uitzagen uit Polystyreen heb ik per stuk twee blokjes massief Polystyreen ertussen gelijmd. Hiermee kon ik de dikte krijgen die ik erin wilde.

attachment.jpg

Daarna op elkaar gelijmd met montagekit en bijgewerkt en voorzien van twee katrollen. De katrollen kennen we wel uit onze spijkerbroeken :P

attachment.jpg

Mijn excuses voor de slechte foto.Hierin is wel te zien dat de steunen dubbelwandig zijn.

attachment.jpg

Gelijmd op een flink I-profiel geeft een stevige voet.

attachment.jpg

Nu nog laten drogen en dan de voet bijwerken.

attachment.jpg

Ron.
 
zoals steeds weer een schitterend idee,en goed bedacht ook zo met die druk knopjes .
 
Kleine update.

De Davids zijn gemonteerd en moeten voor voorlopig wachten op een update omdat ik hier pas verder aan kan gaan als de gehele opbouw van de toren klaar is.

attachment.jpg

attachment.jpg

En de beide kranen zijn in ruwbouw ook al klaar. Dit was een klus omdat er geen duidelijke foto`s van waren. Maar in ieder geval zijn deze gereed voor afwerking en plaatsing nu.

attachment.jpg

Ron.
 
Hoi Ron,

de vorderingen verlopen zeer mooi.
De davids zien er voortreffelijk uit zeg!!!
Die laatste kranen zijn die ook uit polystyreen gemaakt???
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan