Inmiddels ben ik beland bij wederom een moeilijk stuk in dit project. gezien het feit dat de ramen ook nog eens schuin staan opgesteld en er leuke hoeken inzitten maakt dat dit weer kan worden toegekend bij de lastige stukken.
Deze klus bestaat uit het construeren en monteren van de gehele stuurcabine zonder de achterdelen erbij. Dus exclusief de schoorsteen en het dek aan de achterzijde met de trapjes.
Om het allemaal goed te krijgen moest ik eerst een soort " fundering " maken voor de ramen te kunnen dragen.
Aan de voorzijde loopt de stuurhut/cabine in het midden uit. De grijze delen heb ik zo geverfd om de overgang ertussen te kunnen beoordelen. Op deze " fundering " komen de ramen onder een hoek te rusten. Ook zien we de witte leds goed zitten met hun weerstanden.
Maar omdat deze ramen onder een hoek staan moest ik een oplossing bedenken om ze ook stabiel te laten zitten zonder het risico dat ze later los gaan zitten doordat ze weinig lijmvlakken hebben. Alleen lijmen/monteren op de " fundering " is niet voldoende. Daarom heb ik 4 wiggen gemaakt om de ramen aan de binnenzijde met elkaar te verbinden. De grote wiggen worden aan de buitenzijde gemonteerd en de wiggen zonder voet komen in het midden te rusten. Alle delen gaan de ramen met elkaar verbinden zodat ze goed en stabiel hangen gaan.
Als later het dak daarop komt te liggen zijn de ramen ruim voldoende verbonden met elkaar aan de hoeken en aan de binnenzijde. Het heeft een nadeel en dat is dat het licht er niet doorheen kan schijnen. Daarom heb ik aan de bovenzijde de V vorm eruit gezaagd om het licht daar doorheen te laten komen...ruim voldoende met de ultra bright leds.
Een L profiel aan de binnenzijde geeft extra steun en aan de achterzijde zien we de " fundering " voor de zijde van de schoorsteen met de ramen.
In deze foto zijn de twee buitenste wiggen gemonteerd. De binnenste worden samen met de ramen tegelijk gemonteerd zodat de hoek juist kan worden uitgericht. Let op dat de hoogte van de ramen meer is als toegestaan. Dat is nodig omdat de ramen aan de bovenzijde zijn bekleed met plaatmateriaal bij origineel. Immers de ramen liggen onder het dak onder een hoek...pffffff.
En net als bij het origineel worden de ramen van licht groen om het zonlicht te dimmen. In mijn geval van acrylglas. Lijkt uitstekend op echt glas...veiligheidsglas uiteraard.
Dus mensen als jullie eens een uitdagend project zoeken....kies voor de Emma...pffff.
Ron.