Hoofdsponsor

1/250 EMMA MAERSK scratchbouw 1:250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zou het niet een gewone radar kunnen zijn? De radar op de mast van de brug kan nooit alles op het scherm krijgen wegens teveel opstakels die de radar versperren, daarom staat er ook 1 op de voormast om zo een nauwkeuriger en betrouwbaarder beeld te kunnen geven van wat er vooraan en zijlings is op korte afstand, daarom hebben ze die ook op het achterschip om zo ook te zien wat zich net achter het schip bevindt. Want elk opstakel die de radar versperd geeft een dode hoek op het radarscherm wat heel onbetrouwbaar is en wordt getest op de radar met een speciale functie, die dan de versperring aangeeft als een soort pluimvorm op het scherm, er is niets om meer bang van te zijn dan een sector niet op radar te hebben en geen goed overzicht rondom de brug te hebben, want dan vaar je blind. Ik kan het mis hebben, maar volgens mij is dit de reden van die radar. Windrichting en windsnelheid worden toch gemeten met windvaan en windmeter, regen is detecteerbaar op radar, maar wind is volgens mij iets dat ik nie ken via radar. In elk geval jou Emma zal geen of weinig last hebben van de natuurelementen, het is een mooi detail, waar het dan ook moge voor dienen.
Ron je brengt de modelbouwers kunde tot een der meest professionele vormen en een prachtige kunst waar velen jaloers op kunnen zijn.
Je levert topkwaliteit!!!

Grts. Lassie.
 
Laatst bewerkt:
:wub:...Dank je wel Lassie. Je maakt mij verlegen met jouw mooie woorden.
Ik weet het ook niet zeker waar deze radar voor dient maar kan mij beide voorstellen indenken.
 
Een gewone radar staat zeker ook op het voorschip, zelf een binnenschip heeft tegenwoordig een radar op het voorschip.
De doppler radar bestaat zeker op vliegtuigen , als je een windvlaag met de windmeter meet is het te laat.
 
Eindelijk tijd voor een kleine update. Het duurt even omdat het allemaal wel wat tijd in beslag neemt om te monteren. De dwars stellingen van het voordek zijn nu bijna allemaal gemonteerd en klaar.

attachment.jpg

Droog en gepaint.

attachment.jpg

attachment.jpg

En dan nog het laatste stukje dek waar nog twee stellingen moeten komen. Deze behoeven een andere constructie omdat deze demontabel zijn om zowel korte of lange containers te kunnen plaatsen. Dit heeft ook een goede reden.Om de veiligheid te bevorderen worden containers met gevaarlijke lading altijd op het voordek geplaatst. Denk aan containers met chemische lading of brand/vuur gevaarlijke ladingen. Of containers gevuld met munitie (jawel!).
Conform de eisen hieraan verschillen de afmetingen van deze containers en daarom dus hier in het uiterste puntje van het laaddek de demontabele stellingen voor containers.

attachment.jpg

En dit wordt de laatste werkplek voor de stellingen...waar de ondersteunende wanden voor de demontabele stellingen moeten komen heb ik al reeds de paint van het dek verwijderd om goed te kunnen lijmen.

attachment.jpg
 
En nog een tweede update erbij.

Als eerste zien we de twee zijpanelen(voor stuur en bakboord) waar de demontabele stellingen aan worden gemonteerd.De lak is nog nat.

attachment.jpg

De constructie van de voorste wand voor de golfbreker.

attachment.jpg

Bij een dryfit is de achterzijde ervan te zien.Later is dit onzichtbaar onder de containers.Ook zien we nu de buitenste stellingswand gemonteerd zitten.

attachment.jpg

Het is allemaal vrij groot..

attachment.jpg

Een dryfit met de wand ervoor tegen de stelling.

attachment.jpg

Later is het looppad zo bereikbaar.We kijken dus net als in en kijkdoos hier in de gang.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Ja dat is waar. Maar er komt langzaam licht aan de horizon.Dat wil zeggen dat de constructie van het hoofdonderdeel bijna kan gaan beginnen en daar heb ik eigenlijk wel zin in. Dat geeft het " gezicht" eraan. Althans dat is de bedoeling.
 
Nog een kleine update.

Het voordek is nu geheel voorzien van alle stellingen en dus is hiermee nu ook deze fase klaar.

attachment.jpg

Vanaf het dek genomen blijkt dat het een heel eind is naar het voordek om te gaan lopen.

attachment.jpg

Tussendoor ben ik ook begonnen aan het maken van de vlag voor het achterdek.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En het service platform is gemonteerd en behoeft alleen nog gepaint te worden.

attachment.jpg
 
Dank je wel Fred.

Maar vanaf nu wordt het allemaal wat serieuzer.Nu bij de laatste grote onderneming in dit project gaat de eyecatcher eraan komen.Maar eerst nog een tweetal foto`s van de vlag aan het achterschip.

attachment.jpg

attachment.jpg

En hiermee is het loodsdek nu ook geheel klaar.


En dan het klapstuk in dit project...de containers.

Het is de bedoeling dat om een kern van polystyreen kunststof plaatmateriaal wordt gelijmd waar uiteindelijk de containers (bestaande uit geprinte zijkanten en gecoat)tegenop worden gelijmd.Dit lijkt simpel maar er komt best wel wat voor kijken. Ik moet rekening houden met de schaal maar ook dat het allemaal goed gaat aansluiten bij de montage. Ik heb er een uurtje voor moeten uittrekken om het goed te berekenen.Best wel ingewikkeld.

Natuurlijk een dryfit om het te bekijken en te plannen en ook hoe het allemaal gaat uitzien uiteindelijk.

attachment.jpg

attachment.jpg

Daarna twee mallen gemaakt welke mij de gelegenheid gaan geven om de kernen netjes in formaat te kunnen gaan zagen en bewerken.
We zien dus de zijkant en de voor en achterkant terug in de mallen.

attachment.jpg

Een opmerking erbij.Het is ook de bedoeling om later verschillende hoogtes in de containers te gaan creëren.Dus niet alle containers op dezelfde hoogte. Bij het origineel zie je dat ook niet.Dus later worden er blokken uitgezaagd met verschil in hoogtes. Nu is het alleen de bedoeling om eerst eens de kernen allemaal te gaan maken uit kernen van polystyreen.

De zijkant wordt ongeveer zo dus dan...

attachment.jpg

De achterzijden ongeveer zo..

attachment.jpg

Ik heb ervoor gekozen om de uiteindelijke hoogte (het hoogste punt) drie verdiepingen onder de stuurhut te laten. Zo is er nog een mooie kijk op de verdwijnende ramen......

attachment.jpg

En een voorzichtige kijk op de achterzijden van de containers vanaf de superstructure.

attachment.jpg

Het ziet er nu allemaal wat verwarrend uit en hopelijk wordt het allemaal wat duidelijker naarmate dit allemaal vordert.Maar zo ga ik het maken.
 
blijft toch een fascinerend stul om te volgen hoor!! benieuwd naar je containers, zal wel een imposant zicht zijn als die er opstaan...
 
Ja ik denk dat als eenmaal de containers erop staan het een totaal ander gezicht zal geven. Maar voor die tijd is er nog veel werk te verzetten in deze laatste klus in dit project tesamen met de standaard en enkele laatste details.
 
blijf met volle aandacht volgen , ben zeer benieuwd hoe je de details van dit laatste hoofdstuk gaat uitwerken.

vgr
Marc
 
En de eerste stap hierin is dat ik een mal heb gemaakt voor de container productie.
Deze is erg stevig geworden..ik krijg er geen beweging in( gelijmd met witte houtlijm en gemonteerd met schroeven).

attachment.jpg

Gemaakt van 9 mm MDF en het rondhout is van vurenhout.

attachment.jpg

Deze mal heeft drie functies. En daarom ook de speciale vorm en constructie. Tijdens de komende tijd zal duidelijk worden welke functies deze mal allemaal wel niet heeft.

De eerste functie is dat ik met de mal netjes en zeer precies de omtrek van de styroporkern uit kan zagen. De twee groene lijnen geven de eerste kern aan welke ik dus dan aan de binnenzijde aftekenen kan en daarna kan uitzagen.Zo worden dan alle blokken precies gelijk in omtrek.

attachment.jpg

In de onderste foto zien we het groene kruis terug.Nu is dus de eerste functie goed te zien want de binnenste maat van de mal heeft excact de juiste grootte voor de kernen.De twee diagonale groene lijnen geven dit aan..

attachment.jpg

Maar let op er zijn in totaal drie belangrijke functies aan de mal verbonden.Deze worden duidelijk tijdens de komende updates.
 
prachtig modelbouwwerk dat je hier toont.
Verschillende malen in de week liggen er hier zo'n mastodonten in de haven van Zeebrugge en das wel indrukwekkend als je dat ziet, altijd mooi om dat te zien laden en lossen.
 
Ron, wat bedoel je precies met "geprinte" zijkanten ? Zoals ik een hele tijd geleden al eens heb vermeld, ik kom redelijk vaak in contact met Maersk containers (ja ja ze staan niet altijd op een boot hé :) ). Ik hoop dat je na al dat schitterend werk er geen homogeen containerblok op zal plaatsen ?
Containers (zelfs al waren ze oorspronkelijk allemaal dezelfde kleu) verweren, dus de ene is al wat lichter van kleur dan de andere, ze krijgen deuken (die in deze schaal wellicht ook al zichtbaar kunnen zijn), en vooral... ze roesten.

@Famo, werk jij toevallig ook in Zeebrugge ? Waar dan ? Ik rij daar rond met een locomotiefje :)
 
Ja in eerste instantie komen er wel geprinte zijdelen op maar daar wil ik het uiteraard ook niet bij laten.De containers zal ik afwisselen in hoogte en/of breedte.Daar wil ik tegen die tijd eerst eens goed op gaan studeren wat het mooiste is.Verder wil ik op strategische plaatsen de trekstangen aanbrengen. Wat betreft de deuken daar ben ik bang voordat dat niet gaat.Wordt erg moeilijk maar misschien komt er tijdens de constructie wel een goed idee voorbij om het aan te passen.De geprinte zijdelen zijn sowieso nodig want ik kan nooit de logo`s e.d.erop schilderen of decals laten maken.De oppervlakte is daar gewoon te groot voor.Daarom het printwerk wat ik overigens al in bezit heb.Althans de moedervellen.

De trekstangen e.d.zullen hun steentje bijdragen en hopelijk ook nog goede invallen.

Het relief(de inkepingen)van de containers zal wel blijven bestaan uit printwerk zuiver omdat de kosten van gelijnd (ingekerfd)materiaal van evergreen of constructo of een ander merk torenhoog worden(meer als € 300,00 geraamd).Dat is voor mij te duur.Maar we zullen wel zien waar het strand,alles staat nog open voorlopig.Eerst maar eens alle kernen maken met hun verschillen in hoogte e.d.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan