Hoofdsponsor

1/250 EMMA MAERSK scratchbouw 1:250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nee, maar zo ongeveer zien de geprinte delen uit zoals ik in mijn gedachten heb.Hiervan heb ik een groot moedervel (digitaal)op mijn HD staan van een heleboel maatschappijen.Bedankt voor de link.

En zo werkt dan het maken van de kernen. Dit is dus de tweede functie van de " slimme " mal. Na het op maat maken van de container kernen in de hoogte en breedte,kun je er ook de dikte mee maken.En dat gaat zo..

Eerst leg ik het op maat gemaakte blok in de mal waar deze dus eerst op hoogte en breedte was gemaakt door de mal op het moederblok te leggen en inwendig de omtrek op het blok en langs de binnenzijden van de mal een lijn te trekken.Daarna dus eruit zagen.

En dan leg ik het blok wederom in de mal terug.

attachment.jpg

Daarna met een rasp lekker over de oppervlakte bewegen.En dat is eigenlijk best wel leuk werk om te doen.Gewoon lekker raspen want de mal doet het werk voor je.

attachment.jpg

En dan ziet het er uiteindelijk zo uit..

attachment.jpg

Geeft wederom een soort Deja Vu gevoel...net als in het begin van de bouw van de Emma Maersk....veel piepjes...veel sneeuw.

attachment.jpg

Daarna uit de mal drukken en je hebt een prima blok om een iglo mee te gaan bouwen.

attachment.jpg

En pasklaar tussen de dwarse steunen in.

attachment.jpg

Even een poosje niet kunnen kijken en dan zulke updates plaatsen.
Mooie howto voor de mallen en het is zeer begrijpelijk.
Succes met de verdere bouw van de containers.

En nu de blokken er in hun ruwe vorm opstaan als dryfit moest ik hiervan plaatjes schieten.Hoewel in de foto`s te zien is dat het allemaal een goede impact geeft is het in het echt vele malen groter...dus het model nu met de blokken er los op.

Foto`s zeggen meer als tekst.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Een inkijk in het looppad/gallerij met de verlichting aan.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu ga ik flink studeren welke vorm ik aan de containers ga geven.Dus volle bak of halfvol en welke containers minder of meer...Daar gebruik ik uiteindelijk ook weer de mal voor.

Nu ga ik flink studeren welke vorm ik aan de containers ga geven.Dus volle bak of halfvol en welke containers minder of meer...Daar gebruik ik uiteindelijk ook weer de mal voor.

Nu komt dus de hamvraag eigenlijk... bouw je een oplevering van het schip (dus afabriek met smetteloze (lege) containers) of is ze ondertussen al enkele maanden onderweg (niet meer de splinternieuwe (betekent dus ook verschillende kleurschakeringen) containers aan boord, en dus ook niet meer volgeladen)

Ik zie dagelijks dergelijke schepen van dichtbij (zelfs één keer idd Emma), maar ik heb nog nooit een dergelijk schip volgeladen gezien met splinternieuwe containers, dat zicht kan je enkel aanschouwen bij het uitvaren van een nieuw schp op haar allereerste tocht.

En wat een reus als je het zo ziet, prachtig gedaan met die mal Ron,
maar ik heb ook een vraag, het ziet er mooi uit met al die lichtjes, maar weet wel, als wij varen snachts, dan hebben wij zo weinig mogelijk licht, om reflectie te voorkomen in de ruiten, en zeker op de brug zie je geen enkel lampje branden, is maar eens meegeven, of kun je deze apart bedienen Ron, misschien heb ik er over gelezen. Als we tegen de kaai liggen, hebben we inderdaad zoals bij u, wel veel licht op de brug.
Verder blijf ik dit uiteraard mooi opvolgen, want dit is terug een project en verslag om U tegen te zeggen ;)

Mvg
Dirk

Nu komt dus de hamvraag eigenlijk... bouw je een oplevering van het schip (dus afabriek met smetteloze (lege) containers) of is ze ondertussen al enkele maanden onderweg (niet meer de splinternieuwe (betekent dus ook verschillende kleurschakeringen) containers aan boord, en dus ook niet meer volgeladen)

Ik zie dagelijks dergelijke schepen van dichtbij (zelfs één keer idd Emma), maar ik heb nog nooit een dergelijk schip volgeladen gezien met splinternieuwe containers, dat zicht kan je enkel aanschouwen bij het uitvaren van een nieuw schp op haar allereerste tocht.

Ja daar heb je volledig gelijk in.Hoe en waarin ik dit ga oplossen nadat ze gereed is weet ik ( nog) niet.Ik heb veel zin om ook roest aan te brengen op de containers en bij de ankerkluizen e.d..Dit is gewoon leuk om te doen. Zie daarvoor mijn duikboot projecten.Dus waarschijnlijk dat is dat ook wel ga doen na afloop.Wel moet ik dan ook de romp matter maken want dat is anders een rare combinatie.Ik zou de romp kunnen bewerken naar realisme door deze met een zeer dunne witte wash te bewerken.Maar goed dat is dan eventueel voor later.

En wat een reus als je het zo ziet, prachtig gedaan met die mal Ron,
maar ik heb ook een vraag, het ziet er mooi uit met al die lichtjes, maar weet wel, als wij varen snachts, dan hebben wij zo weinig mogelijk licht, om reflectie te voorkomen in de ruiten, en zeker op de brug zie je geen enkel lampje branden, is maar eens meegeven, of kun je deze apart bedienen Ron, misschien heb ik er over gelezen. Als we tegen de kaai liggen, hebben we inderdaad zoals bij u, wel veel licht op de brug.
Verder blijf ik dit uiteraard mooi opvolgen, want dit is terug een project en verslag om U tegen te zeggen ;)

Mvg
Dirk

Dank je wel.Ik ben mij bewust dat er veel licht aanwezig is.Maar dat vind ik gewoon leuk.Op de vaart is de verlichting inderdaad zwakker.Maar goed ze is een showmodel en mag het wel :).De onderlinge verlichting kan ik niet aansturen.

Inmiddels een klein stapje verder met de constructie voor de containers.

Eerst heb ik het pilotblok ( eerste blok/testblok) gemaakt uit de kern van styropor welke ik bekleed heb met styreen.

attachment.jpg

Ik heb hierbij de onderkant voorzien van balsahout om kunststof te besparen en wat gewicht.

attachment.jpg

En dit zijn de printen welke uiteindelijk hiertegen op worden gelijmd.

attachment.jpg

Uiteraard zijn de containers verschillend of komen er blokken waarbij een logo/container soort veel vertegenwoordigt is zoals bij het origineel.Ook komen er hoogte verschillen omdat vaak de gehele lading niet gelijk loopt in aantallen. Maar dat is voor later.

De zijkanten welke zijn voorzien van een logo.

attachment.jpg

Trouwens als je vanaf het hoogste punt op de toren naar beneden kijkt is het best wel een beetje eng..niet om naar beneden te vallen.

attachment.jpg

En tussendoor heb ik nog wat gebouwd aan het kleine zusje. Ik ga wel niet de Emma hierin nabouwen. Het wordt lekker een fantasie project.Deze romp is dus helemaal uit afvalmateriaal gebouwd. Is intussen netjes gespoten en ook al voorzien van de naam " BELJAI ".Deze naam bestaat uit een afkorting van mijn dochtersnaam Belanna en de naam van mijn jongste zoon Jairo.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dat word nog heel wat plakwerk, :8 STYREEN om je blok vlakker te maken, daar gaat nog heel wat materiaal in kruipen !

Ja dit laatste onderdeel gaat veel tijd kosten..meer als ik had ingeschat. Maar ik heb ook gemerkt dat een blok gemaakt met balsa bekleding enorm scheelt in gewicht en vele malen beter is te bewerken en ik heb genoeg balsa op voorraad om alles ermee te maken. Dat komt omdat ik een teststuk had gemaakt met balsa. na bekleding werkt dit ook prima,eigenlijk iets beter als styreen.

Bij styreen komen er tijdens het aanbrengen luchtbellen eronder wat bij balsa (logisch ook) niet gebeurt. Nu trekken deze bellen wel weg tijdens het droogproces.

Maar het bekleden met de printen is uiterst secuur werk maar het gaat wel.

Tja, wel veel en secuur werk maar het wordt wel de eye catcher van het geheel natuurlijk!
Veel zen toegewenst met dit arbeidsintensief werk Ron.

Fred

:)....Dank je wel. Ik heb inmiddels al de twee zijkanten opnieuw moeten printen omdat ik ze had scheef getrokken bij het aanbrengen. Ik zag dit pas later toen de witte houtlijm al bijna was gedroogd. Dus moest ik de twee zijkanten met het mesje verwijderen wat ze vernietigde natuurlijk :(

Maar ja daarom is dit eerste blok ook een pilot.

Ga je alle blokken even groot maken of ga je ook trapsgewijs werken ? ik bedoel daarmee dat niet alle blokken even gevuld zijn maar dat er hier en daar tekort zijn. Bv, de ene blok bevat 100 containers , de andere 86, dan weer één van 95, versta je ? Als je ze ziet ronddobberen die gasten zijn het soms wel ongelijke blokken, niet ?
Wel een toffe bedoening die afgeprintte containers.

wouw , dat zijn een hoop containerkes in een blok, het zal inderdaad niet snel vooruitgaan maar ik heb er alle vertrouwen in dat je ook dit laatste item er goed vanaf gaat brengen.

om Fred bij te treden , veel Zen toegewenst

vgr
Marc

Ja ik ga inderdaad verschillen aanbrengen in de stapels. Dit zie je ook meestal (niet altijd ) terug bij het voorbeeld. Rond de toren wil ik wel volle stapels maken en vanaf enkele stellingen verder zowel naar de boeg alsmede naar het achterschip verschillen in hoogte gaan maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan