Dancooper, zoals je hebt kunnen lezen heb ik een warmte brug gebruikt, dan in de vorm van een mini bankschroef. Maar helaas het messing geleid zo goed dat het niet te doen is. Dan moet het Alpeca dus echt veel heter worden om goed te kunnen solderen. Tja, het blijft knutselen he.
Maar we hebben dus wel weer verder geknutseld. Een aantal aanhangsels gemaakt. Inlaten voor koelwater enzo.
Te zien aan de hand van natuurlijk weer de foto's.
En oh, ja, sorry voor de geflitste foto's maar ik moet de instellingen weer even opzoeken. De fotocamera is weer gebruikt voor andere doelen overdag. De volgende foto's zullen dan weer beter zijn denk ik/hoop ik.
De koelwater inlaat aan de stuurboordzijde aan wording. Ik heb gebruik gemaakt van twee in elkaar passende roodkoperen buisjes. Deze dan weer voorzien van een mooi ringetje als revet. Dat dan weer aan elkaar gesoldeerd. Het buigen gewoon met een tangetje. Dit geeft een iets platte bocht, maar dat was wel de bedoeling.
Beide kanten afgezaagd, dus dan wel netjes opgepoetst na het polijsten. Dat heb ik al in een eerder stadium uitgelegd. En natuurlijk bevestigd op de juiste plaats.
Power handle. Deze is gemaakt van een stukje lasdraad met daaromheen een stukje roodkoperen buis. Deze buis is gesoldeerd op deze lasdraad en daarna netjes in de vorm gevijld zoals deze moest zijn. Dan na de juiste vorm te hebben aangebracht is deze ook vertind in het geheel. Dit vanwege het uiterlijk. Na het schuren met een staalwol van de 000 is deze voorzien van een polijstlaagje. En kan deze mooi glimmen. Straks eenmaal mee gespoten in de blanke lak, kan deze niet meer doffer worden.
Het gepolijste geheel. Dat gelijmd kan worden aan de romp van het schip. Dat lijmen gebeurt met twee componenten lijm. Dat is vast en geeft een mooie vulling. Het dunne deel kan dan net zoals het eerste onderdeel in het hout gestoken worden. Daarvoor eerst een gaatje boren in de romp van de zelfde diameter en dat gewoon met lijm er in prikken.
Het resultaat. Hier zien we de handel netjes op de juiste plaats gelijmd zitten, dit laat nooit meer los.
De volgende onderdelen.Dit is ook weer een koelwater uitlaat. Deze moet ervoor zorgen dat het water netjes afgevoerd word. De roodkoperen buis is voorzien van een binnen staafje van lasdraad omdat deze dus wel netjes rond moest blijven na het buigen. Ik heb domweg geen buisjes buiger en wil deze voor deze ene keer dan ook niet aanschaffen.
De ringetjes zijn bedoeld voor de klemmen voor de stoomvormer. Deze extra buis word dan voorzien van een extra gang waarmee de stoom kan ontsnappen aan de uitstroom, dit zou de watergang bevorderen. Tenminste dit is wat ik ergens geleze heb.
Het buisje met ringetjes en dan ook nog eens vertind.
Aan de ringen komt dan de stoomverdeler. Deze is ineens gelukt om zo netjes er op te solderen. En gewoon op de hamer gesoldeerd. Zonder warmte brug dus. Maar ik moest wel heel snel werken. Vandaar eerst beide delen vertind. Daarna puntje voor puntje de soldeerbout tegen het soldeer tin gehouden tot het net ging vloeien. Gelijk loslaten waarna de tin kon uitharden, daarna na afkoelen de onderkant.
Het resultaat voor vandaag aan de andere zijde. Morgen het resultaat van de andere zijde, dan ook nog een metalen plaat waarvan ik het waarom niet echt snap. Als ik het weet kom ik daar zeker op terug, maar natuurlijk morgen dan ook foto's hiervan.
Nu weer lekker naar bedje toe. Morgen weer een hele dag les. We zitten in het vervolg traject. Dus we zijn best moe.
Dat door veel huisewerk.