Hoofdsponsor

1/12 Hydroplane Ferrari "Arno" van Achille Castoldi (1/12)

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Furioza
  • Startdatum Startdatum
Dat is absoluut mogelijk, maar als je dan gaat solderen dan krijg je het probleem alsnog. De hitte waarmee je soldeert zal dan doorgaan en zo ook weer alles los halen. Daarbij het voetje moet je niet vergeten. Dus er zitten aan het steuntje 2 soldeer punten aan. Dan verdeeld over beide kanten van de as. De as geeft warmte snel door. Ook als je dit in een bankschroef zet om de warmte op te vangen.

Als je wilt lijmen, dat is nu net niet wat ik wil. Dat heeft nu net niet de uitstraling van wat ik echt wilde. Dus dat is echt een keuze. ;)
 
Bedankt voor de uitleg Rik ;)

Het solderen geeft een heel speciale look aan dit model. Kunt ge misschien een soldeer-demo geven op onze "What-ever-day" ? Iets heel eenvoudigs, zodat ik het ook begrijp ? :wub:

Groeten, Pascal
 
Zou een warmtebrug niet helpen, Rik ? Een paar stevige metalen klemmen tussen het te solderen en reeds gesoldeerde stuk, kunnen een pak van de hitte opvangen zodat het vorige stuk niet weer loslaat.
 
Laatst bewerkt:
Dancooper, zoals je hebt kunnen lezen heb ik een warmte brug gebruikt, dan in de vorm van een mini bankschroef. Maar helaas het messing geleid zo goed dat het niet te doen is. Dan moet het Alpeca dus echt veel heter worden om goed te kunnen solderen. Tja, het blijft knutselen he. :P

Maar we hebben dus wel weer verder geknutseld. Een aantal aanhangsels gemaakt. Inlaten voor koelwater enzo. :) Te zien aan de hand van natuurlijk weer de foto's. :P En oh, ja, sorry voor de geflitste foto's maar ik moet de instellingen weer even opzoeken. De fotocamera is weer gebruikt voor andere doelen overdag. De volgende foto's zullen dan weer beter zijn denk ik/hoop ik.

1_SANY3014.jpg
De koelwater inlaat aan de stuurboordzijde aan wording. Ik heb gebruik gemaakt van twee in elkaar passende roodkoperen buisjes. Deze dan weer voorzien van een mooi ringetje als revet. Dat dan weer aan elkaar gesoldeerd. Het buigen gewoon met een tangetje. Dit geeft een iets platte bocht, maar dat was wel de bedoeling.

1_SANY3016.jpg
Beide kanten afgezaagd, dus dan wel netjes opgepoetst na het polijsten. Dat heb ik al in een eerder stadium uitgelegd. En natuurlijk bevestigd op de juiste plaats.

1_SANY3019.jpg
Power handle. Deze is gemaakt van een stukje lasdraad met daaromheen een stukje roodkoperen buis. Deze buis is gesoldeerd op deze lasdraad en daarna netjes in de vorm gevijld zoals deze moest zijn. Dan na de juiste vorm te hebben aangebracht is deze ook vertind in het geheel. Dit vanwege het uiterlijk. Na het schuren met een staalwol van de 000 is deze voorzien van een polijstlaagje. En kan deze mooi glimmen. Straks eenmaal mee gespoten in de blanke lak, kan deze niet meer doffer worden.

1_SANY3020.jpg
Het gepolijste geheel. Dat gelijmd kan worden aan de romp van het schip. Dat lijmen gebeurt met twee componenten lijm. Dat is vast en geeft een mooie vulling. Het dunne deel kan dan net zoals het eerste onderdeel in het hout gestoken worden. Daarvoor eerst een gaatje boren in de romp van de zelfde diameter en dat gewoon met lijm er in prikken.

1_SANY3016.jpg
Het resultaat. Hier zien we de handel netjes op de juiste plaats gelijmd zitten, dit laat nooit meer los.

1_SANY3021.jpg
De volgende onderdelen.Dit is ook weer een koelwater uitlaat. Deze moet ervoor zorgen dat het water netjes afgevoerd word. De roodkoperen buis is voorzien van een binnen staafje van lasdraad omdat deze dus wel netjes rond moest blijven na het buigen. Ik heb domweg geen buisjes buiger en wil deze voor deze ene keer dan ook niet aanschaffen.
De ringetjes zijn bedoeld voor de klemmen voor de stoomvormer. Deze extra buis word dan voorzien van een extra gang waarmee de stoom kan ontsnappen aan de uitstroom, dit zou de watergang bevorderen. Tenminste dit is wat ik ergens geleze heb.

1_SANY3022.jpg
Het buisje met ringetjes en dan ook nog eens vertind.
1_SANY3023.jpg
Aan de ringen komt dan de stoomverdeler. Deze is ineens gelukt om zo netjes er op te solderen. En gewoon op de hamer gesoldeerd. Zonder warmte brug dus. Maar ik moest wel heel snel werken. Vandaar eerst beide delen vertind. Daarna puntje voor puntje de soldeerbout tegen het soldeer tin gehouden tot het net ging vloeien. Gelijk loslaten waarna de tin kon uitharden, daarna na afkoelen de onderkant.

1_SANY3025.jpg
Het resultaat voor vandaag aan de andere zijde. Morgen het resultaat van de andere zijde, dan ook nog een metalen plaat waarvan ik het waarom niet echt snap. Als ik het weet kom ik daar zeker op terug, maar natuurlijk morgen dan ook foto's hiervan.

Nu weer lekker naar bedje toe. Morgen weer een hele dag les. We zitten in het vervolg traject. Dus we zijn best moe. :huh: Dat door veel huisewerk. :O
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jongens, jongens, jongens... hier blijf je gewoon van genieten. ^^



Droop
 
Vraagje, waartoe diende die powerhandle eigenlijk ? Lijkt me niet een plaats waar de piloot die kan bedienen.
 
Mooi gedaan en goed uitgelegd.Ik kom niet verder dan een beetje smodderen met soldeersel.

ps: nog een kiertje gezien,en ik denk jij ook

1_SANY3016.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank je jongens.

He, he, he, het kiertje zit er niet volgens het blote oog. Daar had ik idd al wel naar gekeken. Dat is door het flitsen naar voren gekomen. Deze kier is eigenlijk een donker stukje. Daardoor lijkt het nu ineens met de digitale techniek op een spleet.

Die handle, tja ik weet daar niet meer van te vertellen dat deze bedoeld is voor het wel of niet laten draaien van de schroef. Dus wel power en geen power. Die word idd niet door de coureur bediend. Als iemand hier meer over weet te vertellen dan hoor ik dit toch ook wel graag.
 
Mooi soldeerwerk,Rik.

Je ziet dat je er veel plezier in hebt beleefd.Is een olie tanker geen mooi project voor jou,daar kun je naar hartelust de leidingen solderen(wel in 1:200 ofzo):P.

Ron.
 
Dat zou ik idd wel eens willen maken zo oliebulker. :ohmy: Lijkt mij gaaf met al die details. ;) Dan wel in schaal 1:150 zoals de KD. Btw, die kd moet ook nog wel veel soldeer werk hebben voordat deze af is. Denk maar aan de masten enzo. :wacko:
 
Wel een kleine update, deze is dan ook wel van een paar dagen. De tijd die ik overhoud is de boosdoener dat het toch allemaal niet zo snel wil nu.

1_SANY3026.jpg
Twee stripjes.

1_SANY3029.jpg
Na het rustig op maat en vorm buigen en vijlen is dit het resultaat. De lijmresten zien we nog zitten, dit een mastique kit. Deze blijft als het waren een beetje zacht, hier moet dit nog wel even bijgewerkt worden. Dat is nu al wel klaar.

1_SANY3031.jpg
Dan nog een deksel. Deze deksel heeft zo'n zelfde sluiting als de kappen aan de voorkant, dus nog maar eentje gemaakt. Verder aan de andere kant, niet op de foto, de scharnieren. Ook de stalenrand op de vin zit er nu op.

1_SANY3032.jpg
Het totaal beeld.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er inder daat goed uit rik maar kan je mischien zeggen hoe je de silecone of mastik verwijderd zonder de lak aan te tasten of te beschadigen.
want dat lijkt me niet zo evident ;)
 
Dankje jongens.

Amazone, dit verwijder ik met een watten staafje en water als het net aan droog is.
 
wel rik
als ge nu nog durf te zeggen,dat ge geen prof bent.
man,wat ge hier bouwt en dit met beperkte middelen
daar mee bedoel ik alles met het handje gemaakt.
dan ben je voor mij een prof ,het is telkens
zeer mooi afgewerkt
mijn respect voor uw kunnen
ronny
 
Hoi Rik,

ik sluit me aan bij de rest dit is een werk van de bovenste plank!!!ApplausApplausApplaus
 
Juist door het aanbrengen van dit soort details gaat dit project een ongekende hoogte in.
Uitstekend werk,Rik.

Ron.
 
Terug
Bovenaan