Hoofdsponsor

1/35 King tiger, Porsche koepel [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Schooooooon dat PE! Ziet er echt heel gedetailleerd uit!

Thierry

Pe is aangekomen en klaargemaakt.
Hij staat klaar voor de primer, na 15 maand in de kast heb ik er moeite mee om er nu ineens verf over te gooien. :-(

De PE spatborden werden over de zimmeriet aangebracht. Menig bouwer laat de zimmeriet hier afwezig maar de foto's liegen niet. Ze is er onder de spatborden wel degelijk. Zimmeriet is overigens dun genoeg om dit perfect onder de spatborden toe te laten.
Ik heb dit wat laattijdig ingezien en heb van de vergetelheid een voordeel gemaakt door niet te pogen volledig de aansluiting te maken met de zimmeriet die al aanwezig was, maar om eerder net op de lijn van de spatborden, sleet te tonen door de aansluiting net niet te gaan maken.
Zodoende heb ik de kans om hier en daar primer door te laten en dit steeds op de juiste lijn van de bovenrand van de spatborden , waar de druk en het schuren op de zimmeriet net het grootst was. Ik ben achteraf blij dat ik het niet zo gelaten heb.

IMG_2302_zps68ca78b4.jpg

In de spatborden heb ik wat inslaggaten en wat beschadigingen gemaakt. Merk mss nog net de losgetrokken en ver uitstekende vijs op, die ik hoop opvallend te maken bij het schilderen en waar ik hoop wat roestaflopers uit te puren. We zullen zien hoe in hoeverre dat lukt.
De sleepkabels monteren, vooral de 3e en dunste belooft nog een heksetour te worden.

IMG_2304_zps083ff78c.jpg

IMG_2305_zps36c15b2d.jpg

De spatborden zijn van ABER en zijn in metaalgrijze kleur die me veel beter en logischer lijkt dan het messingkleurige dat op hun verpakking staat.

IMG_2306_zps18571b12.jpg

Dit is Pe, uit de kit of grotendeels, na zo een lange bouwtijd of liever rustfase, weet ik het zelf niet meer. Ik heb drie kwartier moeten zoeken achter de decals. :-)

IMG_2307_zps4580fb92.jpg

Een weekje geleden nog op één van de zes overgebleven exemplaren gestaan met mijn zoon :))

Betweterige mode aan:

1 FR Saumur
1 BE La Gleize
1 DE Munster
1 GB Henschel in Bovington
1 GB Porsche in Bovington
1 RU Kubinka
1 USA Aberdeen of Pattonmuseum
1 SW Thun Zwitserland

Er zijn er dus nog 8 waaronder 1 Porche. De enige die rijdt is die van Saumur, die van Thun wordt naar rijdende status gerestaureerd.
Ik denk dat ze dit allemaal zijn. Ik ga es moeten naar Bovington gaan dan haal ik 5/8. :-)

Van de Tiger I is me geen volledige lijst bekend. Evenmin voor de Panther.

Der staat in elk geval in verschillende boeken dat er nog 6 zijn ipv van 8.
Voor auteurs pre-internet zal het ook wel niet makkelijk geweest zijn om daar aan uit te raken.

Die Panthers zouden eigenlijk ook beter es uit de regen gehaald worden me dunkt. Die dingen zijn toch iets te zeldzaam voor dorpspleintjes in Wallonie of frankrijk.

In de primer, de loop herdaan met zo een horribel spuitbusje Tamiya primer omdat de grijze Valecho van de loop een zootje had gemaakt.

IMG_2312_zps83502ffd.jpg

IMG_2314_zps2ec709a6.jpg

Hier zitten meerdere uurtjes in:

De camo is gebaseerd op deze van de 506e schwere pz abteilung in Arnhem. Om precieser te zijn, op de Tigers van de Paderborn Ersatz und Ausbildungsabteilung 300.
Deze Porches werden na de landing uitgeleend voor de nog niet geleverde Tiger II aan het 506e en dus per spoor zo snel mogelijk van de oefenterreinen in Paderborn , naar het 506e gestuurd. (Op het internet ga je het anders lezen!) Deze voertuigen maakten dus oorspronkelijk geen deel uit van het 506e, hadden dus ook niet de torennrs. en hadden een andere camo dan de voertuigen bij het 506e.

kingtigerporsche01.png

Oplettende bouwers zien direct dat de uitlaten van een ander type zijn dan de dragondoos.
Gelukkig was ik daar eerst niet mee, tot ik op foto's van Porche Tijgers in Paderborn uitkwam met dezelfde uitlaten als deze. Gelukkig maakt Dragon zijn huiswerk. :-)
Bij nauwkeuriger inspectie is ook te zien dat de linker Tijger, ook dezelfde uitlaten heeft als deze van de dragondoos, maar wel met covers. Geen probleem dus.

Mooie camo en prachtig aangebracht !

Boven op de toren, is dat een schakel van een rups ? Is alvast een mooi detail.

Succes met de verwering.

Groeten Rik

Bedankt GUnit. Ik had problemen met de AB. Is nochtans een recente naald, maar ik vermoed dat de kegel waar de naald vooraan in sluit toch al uitgesleten is.
Een paar keer de verf afgeschuurd en herbegonnen ook. Er was stof in geraakt...
Ergens halfweg heb ik zelfs gezegd een andere hobby te zoeken.
Maar goed. Even doorbijten dus.

Rik, ik vermoed dat je de MG-houder bedoelt. Die heb ik voorzien van een plaatje met 4 vijzen dat ik op foto vond. De kit had dit plaatje niet.

Prachtig camo Philipson! Het schilderwerk zit op de goeie weg!

Thierry

Boven op de toren, is dat een schakel van een rups ? Is alvast een mooi detail.

Groeten Rik

Op de zwart - wit foto? Ja dat moet een schakel zijn. Ik betwijfel of ik veel schakels ga aanbrengen. Ze stoppen de lijnen van de camo geheel weg. Nogal grote schakels zoals je weet.

@Thierry: tnx!

Knap resultaat man. mooi om te blijven volgen.

Ze stoppen de lijnen van de camo geheel weg. Nogal grote schakels zoals je weet.

Even ter info. De schakels werden om meerdere redenen bevestigd op een tank:
ten eerste had men dan reserve mee als een vorm van reservewiel dus zoals in je auto (tenzij het een nieuwe is met spuitbus).
ten tweede als extra panser. Bij dit laatste werden alle soorten schakels gebruikt zelfs van uitgeschakelde tanks van de vijand. Je kan er misschien enkele op hangen van een Sherman of een Panzer III/IV, die zijn een heel stuk kleiner.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan