Hoofdsponsor

1/24 Kruising Mad Max/2CV met Alien Bugs. [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik denk dat Alain benieuwd is naar de stand van de versnellingsbak om zeker te weten dat wat hij maakt, in werkelijkheid technisch zou kunnen (bijv. om te voorkomen dat hij straks een auto heeft die 15 km/u vooruit kan en 150 km/u achteruit).
 
En op het antwoord op die vraag moest ik toch even nadenken. Als ik goed nadenk (en corrigeer me waar nodig) zit het bij achterwielaandrijving zo:

Normaal heb je, van voor naar achteren: 1) motor, 2) vliegwiel, 3) versnellingsbak + versnellingspook, 4) cardanas, 5) differentieel + wielen.

Nu heb je, van voor naar achteren: 1) versnellingspook, 2) schakelstangen, 3) versnellingsbak + differentieel + wielen, 4) vliegwiel, 5) motor.

Waar moet je dus, als je het realistisch wilt doen, op letten?

1) De versnellingspook werkt tegenovergesteld. De eerste versnelling zit bijv. linksonder in plaats van linksboven. Feitelijk hoef je hier in de modelbouw niets aan te doen tenzij je bijv. een decal met de stand van de verschillende versnellingen op de schakelpook wilt plakken.
2) Je moet schakelstangen scratchen (minimaal werk, gewoon messing buisjes pakken). Dat ziet er trouwens bijzonder stoer uit en kan een meerwaarde aan je model geven.
3) Motor->vliegwiel->versnellingsbak draai je eenvoudigweg om.
4) De cardanas (een as die normaal gesproken vanaf de versnellingsbak naar het differentieel loopt) laat je weg.
5) Aan de versnellingsbak monteer je het differentieel vast. Daaraan komen de wielen.

Over de draairichting van de motor of bak hoef je je geen zorgen te maken, want je kunt denk ik prima verdedigen dat er een omkering plaats vindt in het differentieel.

Om van een en ander een beeld te vormen, kun je de bovengenoemde termen die je niet goed kent eens opzoeken in Wikipedia. Ook kun je eens de combinatie blok+vliegwiel+bak uit je muscle cars (of bijv. de instructies bij die kits) vergelijken met wat je ziet bij de Kever. Je ziet dat ook daar eerst de bak komt, daarna het vliegwiel en daarna het blok.

Al met al lijkt me de ingreep om het blok naar achteren te verplaatsen, prima te doen en biedt het interessante visuele mogelijkheden.
 
Beste Roy voor zover ik weet zijn een maar een paar auto's waar de versnellingsbak voor de motor ligt en dat is de traction avant van citroen en de renault r4 het kan normaal technisch gemaakt worden maar dan moet men een omkering hebben zoals in een boot of de boite ( versnellingsbak ) moet van binnen veranderd worden of en dat is nog de beste oplossing en dat bestaat echt en word veel in bergrijke landen gebruikt dan dient de motor als een soort hydraulische pomp en dan word de auto ( four wheel drive ) heb ik al in het echt gezien in Frankrijk de kanten van Chamonix daar rijd de Politie rond met R4 vierwielaangedreven zelfs aanhanger van die grote vrachtwagen die de bomen uit het bos halen hebben op hun aanhangers een koppeling staan en die wielen worden dan ook aangedreven
Dan is het aan onze vriend om zoiets uit zijn mouw te schudden en dan heeft hij een geit die overal door kan en dat is dan wel realistisch en al zijn problemen opgelost
Marc
 
Zoals je weet ligt bij de Kever de versnellingsbak ook voor de motor. Ik denk dat er geen omkering in de versnellingsbak hoeft plaats te vinden, als je alles maar omdraait. Dus motor->vliegwiel->versnellingsbak wordt: versnellingsbak->vliegwiel->motor. Je krijgt dan twee problemen: 1) hoe bewerkstellig je met de schakelpook dat de versnellingsbak wordt bereikt? 2) hoe bewerkstellig je dat de vier of vijf vooruit-versnellingen daadwerkelijk vooruit gaan in plaats van achteruit?

Oplossing #1: met schakelstangen.
Oplossing #2: door een secundaire as in het differentieel.

Dat is de oplossing zoals ik hierboven beschreef. Omdat je het innerlijk van het differentieel niet ziet, is het prima te verdedigen dat Mad Max daar een secundaire as heeft ingebouwd. Ik ben het trouwens helemaal met je eens dat als je het zo zou willen weergeven alsof de versnellingsbak zelf van binnen veranderd is, dat niet realistisch overkomt.

Als je alle discussie wilt vermijden, plak je nog een strookje Evergreen plastic op het differentieel. Dan kun je zeggen "daar zit dus die extra as". Maar dat is al behoorlijk voor de puristen.

Enig probleem voor Mad Max is dat hij omgekeerd moet schakelen, net zoals bijvoorbeeld in een Ferrari 348 tb. Nu hoopte ik een foto te kunnen vinden via Marktplaats van dat pookje maar helaas; ik heb eens het plezier gehad om daar in te mogen rijden en ik herinner me dat de eerste versnelling daar ook linksonder zit. Weet dat niet 100% zeker meer.
 
Hier is het te zien op een Ferrari 308:

P033Web.jpg


Overigens maak ik een denkfout, de eerste versnelling zou bij Mad Max rechtsonder moeten zitten in plaats van linksonder.

Van 4WD heb ik geen verstand, maar dat zou ook nog een mogelijkheid zijn.
 
Laatst bewerkt:
How How Roy die motor is zo gebouwd je kan zomaar niet de motor omdraaien en bestaan boxer motoren die andersom draaien b.v. de "GOL" van V.W. nee ik ben niet verkeerd dat is een Braziliaanse V.W. en die werden nog gebouwd met boxer motor met een turbo en die lagen voorin het was zowat een kruising tussen een oude Polo en een oude Golf en die hadden voorin een boxer motor
Maar uiteindelijk speelt dat toch geen rol hoe dat gebouwd is maar met dat hydraulisch systeem is dat aanvaardbaarder en Roy hij moet het zelf oplossen wij geven maar raad
Ik ga nog wat verder aan mijn nieuwe hobbykamer werken ik zal het wel eens posten
Daaag Marc
 
Nu beste Roy nu heb ik weer iets gelezen van u dat had ik niet opgemerkt , in de tijd dat wij nog racede had onze beste piloot in ons team een B.M.W. met een sportbak ( versnellingsbak ) met 5 versnellingen maar omdat dat een racebak was lag de eerste versnelling links onder de tweede lag dan waar nu de eerste versnelling ligt ge kunt wel denken dat dat voor veel misverstanden zorgde zeker voor onze piloot die zijn gewone wagen was dan juist dezelfde B.M.W. maar met gewone versnellingen en aan de start was die dikwijls verkeerd alleen bij de start van de zenuwen
Mazrc
 
Maar wat klopt er dan niet aan mijn oplossing?

Ik zeg niet dat de motor de andere kant op zou moeten draaien he. Aan de motor hoeft niets aangepast te worden, aan de versnellingsbak evenmin. Ze komen alleen op een andere plek te liggen.
 
Ho jongens, hij bouwt een gefantaseerd modelletje, hij bouw hem niet in het echt hé... wat maakt het trouwens uit, als het af zie je dergelijke details toch niet en niemand zal er van wakker liggen hoor!
 
Roy dan zou de versnellingsbak achter de motor moeten liggen en niet naar voor want dan rijd de auto achteruit met 4 of 5 versnellingen dan zou in het echt alles moeten worden aangepast , starter , alternator onstekingsvolgorde anders komen we er niet hoor
Marc
 
Maar het is niet in het echt en daarbij, die V8 die hij gebruikt heeft geen versnellingen, dat is een automaat!
 
@Marc, je begrijpt niet wat voor constructie ik suggereer.

@Walesha, misschien nog even het topic opnieuw lezen en met name ook je eerdere bevindingen m.b.t. de gesprekken met Alain.

Ik merk dat ik hier te ver het detail aan het zoeken ben en zal me vanaf nu afzijdig houden in dit topic. Ik ben niet de juiste persoon om advies te geven in dezen.
 
Roy ge moet u niet afzijdig houden een mening mag je toch hebben waarom niet ik laat alleen maar weten hoe het in het echt er aan gaat en wat Walesha zegt klopt ook niet want een automaat heeft wel degelijk versnellingen maar dat gebeurd allemaal automatisch vroeger waren dat er maar 3 nu de moderne hebben tot 6 versnellingen wat wel zou kunnen is een variomatic van Daf die heeft geen versnellingen het is een variabel systeem dat de motor altijd op het juiste koppel er is ooit een formule 1 geweest , Maar inderdaad wij zijn te ver aan het gaan het zijn allemaal speculaties wat wij doen , kan soms leuk en leerzaam zijn
Marc
 
[Moderator modus AAN] :
Jongens, ik begrijp best dat je je visie wil verdedigen, maar je bent nu wel heel Alain's topic aan het volschrijven met technische gegevens.
Laten we het houden op het bouwen van een fantasie schaalmodel en in je fantasie kan alles. Laten we nu verder ON TOPIC blijven

[Moderator modus UIT]

Dat het een speciaal bouwwerk zal worden staat boven alle twijfel. Er zijn al een berg knappe vorderingen gemaakt en er zullen er zeker nog volgen.

Mark
 
Laatst bewerkt door een moderator:
>(

Net thuis en ik zie dat het hier de moeite is bij de geit.

@ Interceptor: ik heb gemengde gevoelens, aan de ene kant heb je gelijk dat het wat off-topic gaat maar aan de andere kant leer ik er wel van bij en ik wil er een perfect model van maken.

@ Alle anderen: bedankt om er zo mee bezig te zijn. Ik zal alles een rustig lezen en dan zien hoe ik het aanpak met de motor. Het ding moet aan de achterkant en met vierwielaandrijving.

Vanavond zal ik er niet meer aan werken maar vanaf morgen zal ik de planning er bijnemen en zo het model afwerken. Ondertussen zal ik alles goed lezen.

:worried: Andere optie is me inschrijven in een opleiding auto-mechanika.
 
Alain, wat let je om een nieuw topic te starten in het Off-topic gedeelte met de vraag naar meer documentatie ?
Hier gaat het om het bouwen van het schaalmodel en niet een 1:1 model, toch ?

Mark
 
Interceptor ik kan niet lezen wat jij daar schrijft ik ben gedeeltelijk kleurenblind en die kleurcombinatie kan ik niet lezen sorry hoor
Marc
 
Coachke, ik heb het even gekopieerd wat Interceptor schreef.

[Moderator modus AAN] :
Jongens, ik begrijp best dat je je visie wil verdedigen, maar je bent nu wel heel Alain's topic aan het volschrijven met technische gegevens.
Laten we het houden op het bouwen van een fantasie schaalmodel en in je fantasie kan alles. Laten we nu verder ON TOPIC blijven
[Moderator modus UIT]
 
Goed idee die nieuwe offtopic. Eerst zal ik eens kijken wat ik met de geleverde info kan aanvangen.
 
Dank U Alain sorry maar daar heb ik soms problemen mee en ik ben niet beschaamd omdat te zeggen ik kan er niks aan doen
Zeg als je een off-topic begint laat iets weten dan kan ik daar u helpen met technische zaken ok?
Marc
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan