Hoofdsponsor

1/72 KURSK submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Oke,nog een laatste bericht.Ze is inmiddels helemaal glad geschuurd,en de porien vuller zit er weer op en ook daarvan heeft ze de schuurbeurt gehad.

Vanaf nu komen de vele constructieve werkzaamheden aan de pas,waarbij de boeg als eerste mag.

Ron.

Hoi Ron,

dit was weer een leerrijke verslag, ik blijf zeker je bouwkunsten volgen.

Dat ziet er goed uit. Ben echt benieuwd naar hoe je de rest gaat doen. Dat zal een hele uitdaging worden. Maar zoals ik van jou gewend bent. Loop je daar niet van weg en vind je dit alleen maar leuk. ;)

Ben begonnen aan de bekleding van de boeg.

Dit is een speciaal onderdeel,hier wordt je echt op de proef gesteld.
Niet alleen loopt het aan het begin conisch,maar dat gaat ook nog een over in een ronde vorm.En daar zit de kneep.Die overgang.

Om toch een enigzins soepele en realistische overgang daarin te krijgen moest ik ingrijpen.Als ik deze vorm in het schot zou laten,dan kwam daar een knik in.

Om dat te voorkomen heb ik het schot aan stuur en bakboord met de dremel ingekort(frees).

Met de pijl heb ik aangegeven welk schot.Het is ook wel te zien in de foto.

1_P3290001_goed.jpg

Dit schot stak beduidend uit,t.o.v.de boeg kegel.

Nu is het meer glooiender geworden.

Aan de bovenkant heb ik de boeg hier reeds bekleed.Als je goed kijkt,zie je dat het bovenste gedeelte recht loopt naar voren.Aan weerszijden is dit niet.Dit zit zo bij het origineel in elkaar.Aan de voorzijde gaat dit dan wel over ineen volle cirkel.

Let eens op aan weerszijden van dit plankje,je ziet dat het daar van recht naar conisch overgaat.Erg lastig om goed te krijgen.Maar toch uiteindelijk gelukt.

Aan stuurboord heb ik twee plankjes gemonteerd.

1_P3290002_goed.jpg

Nu is het heel goed te zien,dat de bovenzijde recht loopt en de weerszijden meteen overgaan in een conische vorm.Hulde aan het balsa....zonder te scheuren of breken(wel eerst nat gemaakt uiteraard).

Aan de voorzijde zien we dat het uiteindelijk cirkel vormig is.

1_P3290003_goed.jpg

En nu zal Henny ook iets opvallen....ja het is mij ook gelukt.Duidelijk te zien dat er iets niet helemaal goed zit.Er zit een kleine "waaiervorm" in..helaas.Hopelijk krijg ik dit er later uit met schuren en plamuren.

Het kan ook zijn,dat dit alleen in het uitstekend gedeelte zit.Dit wordt weer eraf geschuurd later.

Let ook maar niet op de groene lijn,deze loopt niet juist.
Doordat ik deze foto scheef heb genomen,zien we aan de linkerkant de rompvorm toenemen in dikte.Dit is aan beide zijden zo.

In de onderstaande foto,is het schot beter te zien,welke ik met de frees heb afgesleten.

1_P3290006_goed.jpg

En ja hoor....schoot meteen uit met de frees in het tempex :@

Dus heb ik hier maar een dot montagekit ingespoten als opvulling.Lekker knoeien.

1_P3290007_goed.jpg

In de onderste en laatste foto is goed te zien,dat er nu wel een mooi conisch verloop is in de boeg kegel(linkerzijde).

1_P3290008_goed.jpg

Ron.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ron.........

Je moest hier toch echt eens mee stoppen.

-
-
-
-
-
-
-
-
-
Zo kan ik toch helemaal geen kritiek leveren. Alles ziet er gewoon goed uit. Die waaier vorm is helemaal niet zo´n probleem hoor. Dat komt wel goed als je de resten er af hebt gesneden en het balsa netjes glad hebt geschuurd.

Hoi Ron,

Mooie update over de boeg bekleding , goed dat je 2 plankjes hebt
gebruikt voor de halve zijkant .
Dat opbollen van het balsa is dus bijna niet te voorkomen , het
zal wel komen doordat je van een grote diameter naar een kleinere
diameter gaat .
Misschien kun je proberen om tijdens het drogen een lat te spannen
over het voorste schot , dus over het drogende balsa heen.

Het ziet er voor de rest prima uit allemaal.

Groet Henny

brrrrrrrrrr,bangelijk
wat een moeilijke vormen en overgang geeft die sup.
ben blij dat het toch goed komt.
heb verder geen komentaar,alleen ik volg in stilte
bouw ze ron
groetjes,ronny

Hoi Ron,

Mooie update over de boeg bekleding , goed dat je 2 plankjes hebt
gebruikt voor de halve zijkant .
Dat opbollen van het balsa is dus bijna niet te voorkomen , het
zal wel komen doordat je van een grote diameter naar een kleinere
diameter gaat .
Misschien kun je proberen om tijdens het drogen een lat te spannen
over het voorste schot , dus over het drogende balsa heen.

Het ziet er voor de rest prima uit allemaal.

Groet Henny

Misschien dat het ook weg is,als het balsa droog en vlak geschuurd is.
Ik wacht dat even af tot morgen.Dan kan ik er misschien iets meer over schrijven.

Zoals ik nu kan zien(het balsa is al gedeeltelijk droog)zit de wafelrand buiten het schot.Dan zou het geheel wegvallen tijdens het schuurwerk.

Ron.

Ron.........

Je moest hier toch echt eens mee stoppen.

-
-
-
-
-
-
-
-
-
Zo kan ik toch helemaal geen kritiek leveren. Alles ziet er gewoon goed uit. Die waaier vorm is helemaal niet zo´n probleem hoor. Dat komt wel goed als je de resten er af hebt gesneden en het balsa netjes glad hebt geschuurd.

Ik laat het in ieder geval tot morgen zo zitten.Dan hoop ik dat je gelijk hebt.
Maar het zou inderdaad eraan kunnen liggen dat het uitsteekt en dus makkelijker scheef trekt door het aanwezige vocht erin.

Ron.

brrrrrrrrrr,bangelijk
wat een moeilijke vormen en overgang geeft die sup.
ben blij dat het toch goed komt.
heb verder geen komentaar,alleen ik volg in stilte
bouw ze ron
groetjes,ronny

Ja,ach...hoe moeilijker hoe meer ervan is te leren.

Ron.

Enkele plaatjes van de vorderingen....zonder woorden.

1_P3300001_goed.jpg

1_P3300003_goed.jpg

1_P3300004_goed.jpg

Het laatste stukje "blote"romp...
1_P3300007_goed.jpg

1_P3300010_goed.jpg

1_P3300009_goed.jpg

Ron.

1_P3300010_goed.jpg

zit er geen knik in de overgang van de 2de en de 3de plaat aan de linkerkant ???

Het lijkt inderdaad zo in de foto,zelfs wel alsof er ook op andere plaatsen lichte knikjes zitten.
Kan misschien aan de camera stand hebben gelegen,maar tijdens het beplanken heb ik dit regelmatig gecontroleerd.Gelukkig loopt alles goed.

Ron.

Dat ziet er toch heel goed uit.

En wat je ook nog mee kan nemen over de foto en verschillen met de werkelijkeheid, is dat het hout verschillende kleuren heeft. Deze kleurzen zorgen er voor dat we afwijkingen zijn die er in het echt helemaal niet zijn. Zo zal een donkere plek in het hout zorgen dat wij denken dat daar een kuil in zit. En een lichter plek in het hout een bobbel. Toch hoeft dat niet altijd zo te zijn. Dan neem een digitale camera erbij en daarbij de belichting en onze hersenen kunnen dit niet meer juist interpreteren. Dan zien wij dingen die er helemaal niet zijn. :O

Whoo, een heftig muziekje. :ph34r:

Maar hoe zit het nu met den boeg?? Die zie ik nog niet.

Iets gemist??? :O En dat als trouwe kijken. 8)

Ziet er strak uit.

Ach,het is maar een kort filmpje van een minuut of 10 werk.Het live maken bij Youtube duurde langer:8.

De boeg moet ik nog gaan maken,dat wordt nu de eerste klus.
Deze wordt bevestigd op de twee laatste stukken geleide rails.

Ron.

En zo ben ik begonnen aan het "lekkere"werk.

De nu komende werkzaamheden zijn voorlopig allemaal in deze trend.

Dit vind ik heel leuk werk om te doen ^^

De eerste stap is dus de boeg(kegel).

Om niet teveel balsahout te gebruiken heb ik het eerste gedeelte van de "overgangs ring" gemaakt van tempex als basis.

Deze ring zet de rompvorm,welke vrij recht is,om in een ronde cirkel.
Dit blok heb ik met montage kit gemonteerd op de twee uitstekende rails.
Ik heb hiervoor dus al rekening gehouden tijdens de rompbouw.

1_P4010002_goed.jpg

Dit blok zit hier al stevig vast,en kan dus verder bewerkt worden.

1_P4010003_goed.jpg

De eerste stap was het grof uitzagen van het overtollige materiaal met een zaagblad zonder beugel.

1_P4010004_goed.jpg

Daarna heb ik met de schaaf en het schuurblokje,dit in een aflopende vorm gemaakt,waarbij dus de recht/conische vorm overgaat in een ronde vorm.

1_P4010005_goed.jpg

Een wolf in schaapskleren.

1_P4010006_goed.jpg

Omdat er hier ook nog een beplanking overheen moet,heb ik daarna dus deze "overgangs ring" kleiner gemaakt in diameter.

Anders kan ik er geen beplanking op aanbrengen,het moet immers op gelijke hoogte/dikte zijn met de rest...

1_P4010008_goed.jpg

1_P4010010_goed.jpg

En de plankjes van 5 mm balsa,deze worden gebruikt om later de ronde vorm erin te maken.

1_P4010001_goed.jpg

Wordt vervolgd..

Ron.,

Terug
Bovenaan