Hoofdsponsor

1/72 KURSK submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Dat ziet er goed uit. Maar moest deze neus niet rond zijn als een soort bal?

Hoe ga je dat doen? Dat lijkt mij erg lastig met balsa hout. :wacko:

Dan maar meteen een kleine aanvulling erachter....

De volgende stap was het bekleden van de "tussenring".

1_P4010011_goed.jpg

Hierbij heb ik alle rest stukjes kunnen gebruiken..lekker economisch.

1_P4010013_goed.jpg

Ron.

Laatst bewerkt door een moderator:
Huh,,,,,,
Ik ben wel beniewd naar hoe jij dat oplost.

Ik zelf zou hiervoor een mooie balsabol gehaals hebben, deze doorgezaagd en dan er opgelijmd. Dit om zeker te zijn van een goede basis. Dan daarna een mooie vorm er in aangebracht van de Kursk zelf.

Vandaag is de tweede levering geweest van het bestelde balsahout.

1_P4030001_goed.jpg

Nu heb ik voor voorlopig wel genoeg 1,5 mm balsa plankjes op voorraad.

1_P4030003_goed.jpg

En een stapje verder met de boeg.

1_P4030002_goed.jpg

Met een macro foto is goed te zien,dat het is opgebouwd uit verschillende lagen balsa plankjes van 5 mm dikte.

1_P4030004_goed.jpg

En nog enkele nieuwe "testvelletjes"voor de romp bekleding later.

1_P4030006_goed.jpg

1_P4030007_goed.jpg

Ron.

Hey Ron,

Mooi om te zien hoe de romp vordert. Door de boeg uit verschillende cirkels te maken, wordt het wel heel stevig denk ik. Ben benieuwd naar het resultaat van de testvellen.

Groeten, Pascal

Dat zal wel veel hout gaan kosten op deze manier, maar zo krijg je wel een mooie stevige boeg/neus in de Kursk.

Ik ben benieuwd wat je met de 3d plakkers zult gaan doen. :P Dit is tenslotte al 3d bouw he. ;)

Het meeste hout voor de boeg kegel zit er eigenlijk wel al op.
Rest alleen nog enkele plankjes te plaatsen voor de ronding erin te krijgen.

Maar sterk is het in ieder geval:P...Daar kun je in boren.

De 3D stickers heb ik eigenlijk in een opwelling meegenomen van de action.
Waarschijnlijk kan ik ze niet gebruiken,omdat ze te dik zijn.Als ze in een helling worden geplaatst,dan komen er toch wel te brede naden tussen.

Maar misschien kan ik ze nog ergens anders voor gebruiken ooit....

Ron.

Nu ik,inmiddels,het eindpunt heb bereikt van de samenstelling van de romp in ruwbouw,moest ik mijzelf natuurlijk ook controleren gaan.

Belangrijk is,dat de romp recht is.

Daar is een simpel trucje voor.Mits jullie vanaf het begin goed hebben opgelet dan.Aan het begin van de bouw heb ik het middenpunt van het achter en voorschip afgetekend op de romp.Dit middelpunt heb ik bereikt door gewoon het midden te nemen van de schot breedte aldaar.

En nu heb ik in het middenpunt een speld geplaatst.En daarom een touw geknoopt.

1_P4040001_goed.jpg

1_P4040003_goed.jpg

En het touw lekker spannen geeft een perfect middelpunt,zolang je er maar niet aan gaat trekken en pulken.

1_P4040005_goed.jpg

Vergelijk ik de lijn van het touw nu met het afgetekend middelpunt van het middenschot,kan ik precies zien in hoeverre ik ben afgeweken van het "rechte pad".

1_P4040006_goed.jpg

Dit wil dus zeggen,dat ik ca.2 mm van het middelpunt ben afgeweken.Op een lengte van 2 meter en 14 cm,en zonder vaste kiel in een bouwstandaard,vind ik dit een uitstekend resultaat.De romp wijst dus 2 mm naar bakboord,in dit geval.

Met het blote oog nooit te zien,en ook niet na te meten,omdat er later de dek opbouw bovenop komt.

Dus een prima resultaat,al schrijf ik het zelf...
En dus tijd om een nieuwe rechte middellijn te trekken bovenop de romp.Dit heb ik nodig om later alle roervlakken te kunnen monteren op de juiste plaats.

1_P4040007_goed.jpg

Ron.

Hoi Ron,

ik moet toegeven je heb een prachtig verslag laten zien.
Ik als "leek" ben erg blij dat dit voor ons heb neer geschreven.
Zo blijf ik zeker de moet en de wil hebben om door te gaan.
Ik blijf zeker op geregelde tijd stippen aanwezig naar een verdere verloop van je prachtige werk!!!!!!!

Dank je wel,John.Maar het moeilijkste moet nog komen,en daar ben ik een beetje huiverig voor,het aanbrengen van de tegels later.Gelukkig heb ik daar nog even respijt voor.

Ron.

Ron je kunt je koortje ook eens in de inkt dopen of van krijt voorzien. Dan kun je daarna het touwtje tussen je vingers omhoog halen en even laten snappen op het hout als het ware. DAn heb je een perfecte rechte lijn. Door de veerkracht van het touw dus ook altijd loodrecht.

Ron je kunt je koortje ook eens in de inkt dopen of van krijt voorzien. Dan kun je daarna het touwtje tussen je vingers omhoog halen en even laten snappen op het hout als het ware. DAn heb je een perfecte rechte lijn. Door de veerkracht van het touw dus ook altijd loodrecht.

Klopt,Rik.Een metselaars koord.Is op dit soort projecten een goed middel.
Kan ik bij het volgend project gaan toepassen,ik had er nu niet aan gedacht,anders had ik het toegepast als voorbeeld.

Ron.

Het aantal (betaalde) rekeningen van het project tot nu toe loopt lekker op :$

Deze hangen rechts op het prikbord.

1_P4030017_goed.jpg

Het prikbord met nu al een geslonken aantal werk tekeningen van de KURSK.

1_P4030018_goed.jpg

De hobby kelder begint een beetje meer "vol"te lopen.

1_P4030008_goed.jpg

Ik had deze foto`s nog liggen.Is wel leuk om ook dit eens te zetten,toch?.

Ron.

Hoi Ron,

Ik ben hier nu al een hele tijd in alle stilte aan het meegenieten (ik kan toch niet steeds 'oh' en 'ah' zeggen) maar ik vind dat nu toch het moment gekomen is om je te feliciteren met dit vakwerk.
Dit is pure klasse, man!

Het aantal (betaalde) rekeningen van het project tot nu toe loopt lekker op
In het begin van het EV05-project hield ik ook al de rekeningen bij, tot ik er na verloop van tijd draaiingen van kreeg. Daarom ben ik ermee gestopt en heb ik elke rekening heel diep in een mapje gestopt. :laugh:
Daar mag je echt niet teveel naar kijken hoor (slecht voor de bloeddruk). :nowink:

Maar dit terzijde gelaten vind ik het echt machtig wat je hier neerzet.

Droop

Dank je wel,Luc.

Och,de rekeningen hangen daar,ik kijk er alleen niet naar,althans ik tel het niet bij elkaar op,nog niet:$.

Vandaag ben ik erachter gekomen dat balsa helemaal niet zo zacht is,als wij denken.
Ik ben de boeg kegel momenteel in vorm aan het schuren,doch met de schuurmachine is het nog een hele klus.
Na ca.1 vol uur schuren ermee ben ik er voor vandaag mee gestopt.

Het schiet niet op,komt natuurlijk omdat ik er nu stomp tegen op ben aan het schuren.
De volgende keer maar weer met de schuurmachine ertegen aan.

Ron.

Ik heb me hier nog niet vaak laten horen, maar dat komt gewoon omdat ik geen puntjes kan vinden waar ik kritiek zou kunnen op leveren.
Ook nu weer is wat je daar aan het creeeren bent, een projekt dat aan het onmogelijke grenst, terwijl jij het er zo makkellijk laat schijnen.

Wat de rekeningen betreft, ik ben er al heel lang achtergekomen dat een modelbouwer maar beter geen accountant is.

Ja inderdaad, sommige balsa soorten zijn wat harder (en zwaarder) dan de andere, daarom staat veelal op de plankjes vermeld of het A, B of C grade betreft (A zijnde de zwaarste/hardste), dit kan voor vliegtuigbouwers immers van belang zijn om beide vleugels van dezelfde grade te maken omwille van het evenwicht.

Wat je zegt Dan is ook zo. Maar ik wil hier wel aan toevoegen dat Ron deze dus verlijmd heeft met kit of houtlijm, dat maakt niet uit.

Dat trekt natuurlijk altijd iets in het hout en daartussen word de lijm dan ook nog eens hard. Hierdoor zul je dan langer moeten schuren omdat het lijm harder is dan het hout. Dus je moet ook door de lijm heen om het hout te kunnen schuren.

Ik heb de plankjes onderling aan elkaar gelijmd met witte houtlijm.Simpel omdat je bij het schuren er geen montage kit wilt hebben zitten.Deze is erg slecht te schuren zonder dat je er klodders tussenuit trekt,het wordt net kauwgum als het warm wordt van het schuren.

En zo ben ik begonnen aan de zwaarste schuurklus van dit project.De boeg.

Gezien de hardheid van het balsa(ja hoor)ben ik hieraan gaan schuren met een schuurmachine.Met de hand is er bijna geen doorkomen aan anders.

En de eerste vorm zit er hier al in.Gaat in ieder geval wel erop lijken al.

1_P4060001_goed.jpg

1_P4060002_goed.jpg

1_P4060005_goed.jpg

Daarna heb ik een trucje toegepast,Door er nu plamuur al op aan te brengen,kan ik veel beter zien waar ik aan het schuren ben.Anders kan het gebeuren dat er per ongeluk aan een kant teveel wordt weg geschuurd.

1_P4060007_goed.jpg

1_P4060009_goed.jpg

Na het drogen wordt dit weer geschuurd en voorzien van een tweede laag plamuur.

Ron.

Terug
Bovenaan