Hoofdsponsor

1/72 KURSK submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Ziet er al goed uit Ron.
Heb je er eerst poriënvuller op gedaan? Ik dacht dat plamuur op blank hout niet zo goed was?

Inderdaad zit er porienvuller onder en geschuurd.

Maar er is toch wel een kleine kanttekening.
De neus kegel is erg poreus.Dat komt omdat ik hier de plankjes verticaal heb gemonteerd tegen het schot aan.
Derhalve zitten de porien van het hout aan de boven en onderkant in grote aantallen.
Immers daar is het hout het meest "open"in tegenstelling tot de zijkanten.

Ondanks de porienvuller zullen de porien hier nooit echt daarmee dicht gaan.
Dus heb ik de plamuur erin gedrukt met het plamuur mesje.
Dat geeft er een extra hechting in dit geval aan.Dit werkt uiteraard niet aan de zijkanten ervan,daar zijn de porien wel dicht door de porienvuller.

Ron.

Inderdaad zit er porienvuller onder en geschuurd.

Maar er is toch wel een kleine kanttekening.
De neus kegel is erg poreus.Dat komt omdat ik hier de plankjes verticaal heb gemonteerd tegen het schot aan.
Derhalve zitten de porien van het hout aan de boven en onderkant in grote aantallen.
Immers daar is het hout het meest "open"in tegenstelling tot de zijkanten.

Ondanks de porienvuller zullen de porien hier nooit echt daarmee dicht gaan.
Dus heb ik de plamuur erin gedrukt met het plamuur mesje.
Dat geeft er een extra hechting in dit geval aan.Dit werkt uiteraard niet aan de zijkanten ervan,daar zijn de porien wel dicht door de porienvuller.

Ron.

Ah, bedankt voor de uitleg Ron.

Is het ook niet beter een contramal ((horz+vert)))te maken zodat je kunt passen want er zit toch een rare vorm in.

Eindelijk dan maar weer eens een update.

Ik heb er flink aan moeten trekken,dit was een gigantische schuur en plamuur klus.Niet alleen liet de balsa kegel zich zeer slecht in vorm schuren(zelfs met de schuur machine aan moeten werken),maar ook het afronden van de kegel bleef me maar bezighouden.

Nu,na drie dagen schuren,drie primer lagen en 4 keer een plamuur laag eroverheen te hebben aangebracht,vind ik het wel goed zo.

Als eerste enkele foto`s van de laatste plamuur laag,dit is de eindfase.

1_P4080002_goed.jpg

Aan de achterzijde(richting achtersteven),zien we ook schilders tape zitten.
Dit heb ik gedaan om te voorkomen dat de primer op het ruwe hout terechtkomt.Niet dat het zo erg is,maar liever heb ik het daar niet.

1_P4080003_goed.jpg

Onder deze tape en erachter heb ik keukenpapier aangebracht.

Al met al een flinke tijdrovende klus,maar het voelt nu goed aan en lekker glad... :P

1_P4080004_goed.jpg

In de onderste foto,zien we de boeg kegel,vlak nadat de primer er voor de laatste keer is opgespoten.Het is nog nat.

Als je goed kijkt,zijn er belletjes te zien in de primerlaag.Dat komt waarschijnlijk doordat er condens in de spuitbus was.Dat geeft niet nu,want het wordt toch nog een keer lichtkes geschuurd en later komen er tegels overheen.Maar in je eindlak wil je dit niet hebben:tongue:.

1_P4080005_goed.jpg

Ook zijn er nog enkele kleine onregelmatigheden te zien in de primerlaag.Ook dat is niet erg.Het wordt later bekleed.

1_P4080007_goed.jpg

1_P4080009_goed.jpg

Ik heb er hier primer op aangebracht en ook de plamuur,omdat de boeg anders te poreus was om er later tegels op te lijmen.Daarvoor moet de oppervlakte glad zijn.

De boeg is lekker massief,dat wel.Hier wil je niet tegenaan botsen.

1_P4080011_goed.jpg

1_P4080012_goed.jpg

Wel is het verschil te zien,tussen de balsa huid en de nu iets meer gladde primer en plamuurlaag.

1_P4080014_goed.jpg

Lijkt op een dikke potlood.Maar ze is een flinke dame aan het worden nu.

1_P4080016_goed.jpg

Vanaf nu worden we wat meer technischer.De volgende klus wordt het inbouwen van de twee voorste inklapbare duikroeren.

Ron.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi gedaan Ron maar heb je nu geen rand waar de primer eindigd en de balsa begint?

Mooi gedaan Ron maar heb je nu geen rand waar de primer eindigd en de balsa begint?

Goed opgemerkt,Michel

Er is inderdaad een lichte verhoging nu.Dat zal ik naderhand lichtjes gaan schuren om het gelijk te krijgen.
Gelukkig laat het zich vrij goed schuren.

Ron.

Heb je al een idee wat je voor tegels gaat gebruiken, en moet daar de rest
van de boot ook niet voor in de primer staan ??

Henny

Heb je al een idee wat je voor tegels gaat gebruiken, en moet daar de rest
van de boot ook niet voor in de primer staan ??

Henny

De "tegels"zijn,zoals het er naar uitzien,al gekozen.
Ik heb ze enige bladzijden terug uitvoerig getest.

De rest van de romp heb ik inmiddels al "glad" genoeg gekregen door de porienvuller.De tegels zijn zelfklevend,doch ik ga ze ook nog eens extra lijmen met kontaktlijm.

Bij de U82 had ik de klinknagels als "rode draad".
Nu bij de KURSK heb ik de "tegels"als rode draad.

Ziet er goed uit ,maar

ik zie weeral een knik of moet de bolvorm de romp niet volgen.(zie zwart links)

1_P4080014_goed.jpg

Waarom geen dubbelzijdige plakband waarmee ze tapijt mee vastlijmen.
Krijg je nooit meer los.

Voor de rest blijf je aandachtig volgen.

Begint er als een heuse sigaar uit te zien.

Binnenkort eens babbelen over de figuren. :laugh:

Ziet er goed uit ,maar

ik zie weeral een knik of moet de bolvorm de romp niet volgen.(zie zwart links)

1_P4080014_goed.jpg

Waarom geen dubbelzijdige plakband waarmee ze tapijt mee vastlijmen.
Krijg je nooit meer los.

Voor de rest blijf je aandachtig volgen.

In de foto zie ik dit ook,inderdaad.Maar het is zeer gering.Buiten de foto valt het waarschijnlijk niet eens op.Tenminste is het mij nog niet opgevallen.Maar je opmerking is terecht:sleep:.

De tip van de dubbelzijdige tape is een goede tip,waard om te onthouden.
Ik heb dit nog niet getest,niet bij stilgestaan.

Of het daadwerkelijk ermee gaat is dus nog niet uitgeprobeerd.

Ik zal het in ieder geval onthouden^^.
Bedankt ervoor.

Ron.

Begint er als een heuse sigaar uit te zien.

Binnenkort eens babbelen over de figuren. :laugh:

:laugh:...Al zal ik haar maar beter niet opsteken gaan.

Misschien,Rik,dat de figuren nog even op zich laten wachten.Volgens plan moeten er waarschijnlijk ook twee figuren in de toren komen.Is het misschien niet beter om de figuren dan eerst in de juiste "stand" samen te stellen?.

Dit kan dan pas als de toren in ruwbouw zover klaar is.

Ron.

Mooi werk Ron,

Flinke klus om van die "plakken" hout zo'n mooie kegel te krijgen :)

Is de kegel eigenlijk helemaal rond ? Of is het meer een ovale vorm ?

Groeten, Pascal

De boeg kegel is eigenlijk een mengelmoesje van alles:P.

Ze is zowel consich als afgeplat.
Later als de tegels erop komen zal dat wel een hele grote impact geven.Dat doet het origineel nu ook al.

Maar dat duurt nog wel even..:$

Ron.

Vandaag maar een korte en kleine update.

En de start is gemaakt aan de voorste duikroeren.
Dat was een hele spannende maar intensieve klus.

Niet alleen was het aftekenen erg nauwlettend(de juiste plaats en ook de gelijke hoogte aftekenen op de romp),maar ook het materiaal verwijderen uit de romp liet ze zich niet zomaar gevallen.

En dat liet ze mij goed merken,want meteen kwam er een spant tevoorschijn.

Het wegsnijden van de balsahuid en het aanwezige tempex was een fluitje van een cent.Maar het doorzagen van de spant was een geheel ander verhaal.Daar moest grof geweld aan te pas komen.

1_P4090004_goed.jpg

Het doorzagen van het spant ging lastig,MDF is toch wel hard als je er moeilijk aan kunt komen.Maar uiteindelijk kreeg ik toch mijn zin en kon ik het stuk eruit halen.

De volgende stap was het goed vrij maken van het inwendige.Immers er moet een heel mechaniek in kunnen.

Om nu ook niet teveel schade aan de randen te veroorzaken,heb ik deze maar afgeplakt met ducktape.Dat voorkomt veel ellende.

1_P4090005_goed.jpg

Duidelijk is te zien,dat er nu een mooie vrije ruimte is in ontstaan.

En toen kwam het spannende gedeelte eraan..............

Past het allemaal nu goed?.

Voorzichtig heb ik het mechaniek erin geschoven(altijd een dryfit eerst).

1_P4090007_goed.jpg

En toem kwam ik erachter dat ik nog de ruimte was vergeten voor de scharnieren.Dus weer eruit gehaald en plaats gemaakt voor de uitstekende scharnieren.Te zien in de groen omkaderde ruimte.

1_P4090008_goed.jpg

Later worden er hier mooie kunststof lijsten omheen gemonteerd.
Zodat alles lekker strak komt en een geheel vormt met de rompwand.

En toen kwam de test......zou het werken?.

Heel voorzichtig liet ik het duikroer aan stuurboordzijde eruit komen.Uiterst bedacht....

1_P4090009_goed.jpg

Toen bleek dat dit uitstekend was gegaan,gaf ik de opdracht om het hele duikroer uit te varen.Brommend kwam het pneumatisch aangedreven stuurvlak helemaal naar buiten....spannend.......

En opeens............................JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA.......

Vol vreugde dansten de aanwezige arbeiders en sprongen allemaal in de lucht.HIer hadden ze allemaal hard voor gewerkt de laatste weken.

Met vol ornaat liet het eerste grote duikroer zich zien.Wat waren de aanwezige arbeiders trots...en terecht.Dit is een fijn stukje techniek.Niemand wist of het wel zou werken.

Oordeel zelf....

1_P4090010_goed.jpg

Wat een machtig gezicht,wat een indruk geeft dit.Foto``s schieten hier tekort.Dit moet je in het echt zien.Eindelijk komt de KURSK tot leven en gaat er zich een "gezicht"vormen..

1_P4090015_goed.jpg

Dit is wat er een duikboot van maakt.Dit geeft toch wel nu een voldaan gevoel.Eindelijk gaat ze nu steeds meer lijken op wat ze moet worden....Een trotse duikboot.

Voordat dit voorste duikroer voor de eerste keer uit mocht varen,had ik nog snel enkele foto`s gemaakt van het nog gesloten stukje techniek.

1_P4090021_goed.jpg

Voordat het vlak naar buiten schuift,ligt het mooi ten ruste in de romp.Veiligheid voor alles...

Eenmaal uitgeschoven ziet het er zo van dichtbij uit.

1_P4090022_goed.jpg

Vanuit een kraan genomen is het nog net te zien,dit machtige stuurvlak.

1_P4090023_goed.jpg

En zo kwam dan weer de tweede test eraan.Zou het vlak zich ook weer netjes terug trekken in de romp?.Zou het nog passen....?Is het mogelijk dat het mechanisme nu niet meer werkt?....

Dus werd het commando gegeven...

Alle ogen gericht op het duikroer...doodse stilte........

1_P4090018_goed.jpg

En daar kwam weer het zachte maar stevige gegrom.....

En.....JAAAAAAAAAAAAAAAAA.........................

Langzaam en beheerst schuift dit machtige stuurvlak zich weer terug in de romp...

1_P4090019_goed.jpg

Wat een gegeven...wat een show...beste mensen.....konden jullie daar maar bij zijn geweest....

En dan nauwelijks hoorbaar.....met een zachte tic...komt het gebrom tot stilte......

1_P4090020_goed.jpg

Opeens......JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA>...

Daar vliegen alle veiligheidshelmen de lucht in.Dit wordt gegarandeerd een groot feest vanavond.Het werkt.....

Wat een voldoening......

Beste mede lezers.....Tot een volgende keer.....vanuit deze loods....

Ron........

Ziet er goed uit.

Maar wel volgens de normen van Ikea testen he Ron, dus 10.000x IN/UIt doen en dan pas ben je zeker dat het goed blijft werken.:D:D

Laat de Wodka maar vloeien, de arbeiders hebben het verdiend :)

Maar euh, heb ik ergens een pagina gemist die handelde over het bouwen van dat stukje spitstechnologie ?

Laatst bewerkt:
Misschien,Rik,dat de figuren nog even op zich laten wachten.Volgens plan moeten er waarschijnlijk ook twee figuren in de toren komen.Is het misschien niet beter om de figuren dan eerst in de juiste "stand" samen te stellen?.

Dit kan dan pas als de toren in ruwbouw zover klaar is.

Je hebt een goed punt Ron. Dan moeten we daar idd op wachten.

Verder ziet het er weer goed uit.

Ook nu wel even een klein kritiekje. Jou ingewerkt systeem voor de roervlakken. Dat is echt mooi. Ik zou zelf het gat groter maken, dan dit opvullen met wat balsa. Dan heb je een basis voor de afwerking. Dit balsa kun je dan gelijk schuren met de romp en is de overgang toch wat soepeler om maar zo uit te drukken. Dan heb je ook minder kans op vervorming of zelfs scheurtjes in de toekomst.

Misschien heb je er iets aan.

Terug
Bovenaan