Vandaag maar een korte en kleine update.
En de start is gemaakt aan de voorste duikroeren.
Dat was een hele spannende maar intensieve klus.
Niet alleen was het aftekenen erg nauwlettend(de juiste plaats en ook de gelijke hoogte aftekenen op de romp),maar ook het materiaal verwijderen uit de romp liet ze zich niet zomaar gevallen.
En dat liet ze mij goed merken,want meteen kwam er een spant tevoorschijn.
Het wegsnijden van de balsahuid en het aanwezige tempex was een fluitje van een cent.Maar het doorzagen van de spant was een geheel ander verhaal.Daar moest grof geweld aan te pas komen.
Het doorzagen van het spant ging lastig,MDF is toch wel hard als je er moeilijk aan kunt komen.Maar uiteindelijk kreeg ik toch mijn zin en kon ik het stuk eruit halen.
De volgende stap was het goed vrij maken van het inwendige.Immers er moet een heel mechaniek in kunnen.
Om nu ook niet teveel schade aan de randen te veroorzaken,heb ik deze maar afgeplakt met ducktape.Dat voorkomt veel ellende.
Duidelijk is te zien,dat er nu een mooie vrije ruimte is in ontstaan.
En toen kwam het spannende gedeelte eraan..............
Past het allemaal nu goed?.
Voorzichtig heb ik het mechaniek erin geschoven(altijd een dryfit eerst).
En toem kwam ik erachter dat ik nog de ruimte was vergeten voor de scharnieren.Dus weer eruit gehaald en plaats gemaakt voor de uitstekende scharnieren.Te zien in de groen omkaderde ruimte.
Later worden er hier mooie kunststof lijsten omheen gemonteerd.
Zodat alles lekker strak komt en een geheel vormt met de rompwand.
En toen kwam de test......zou het werken?.
Heel voorzichtig liet ik het duikroer aan stuurboordzijde eruit komen.Uiterst bedacht....
Toen bleek dat dit uitstekend was gegaan,gaf ik de opdracht om het hele duikroer uit te varen.Brommend kwam het pneumatisch aangedreven stuurvlak helemaal naar buiten....spannend.......
En opeens............................JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA.......
Vol vreugde dansten de aanwezige arbeiders en sprongen allemaal in de lucht.HIer hadden ze allemaal hard voor gewerkt de laatste weken.
Met vol ornaat liet het eerste grote duikroer zich zien.Wat waren de aanwezige arbeiders trots...en terecht.Dit is een fijn stukje techniek.Niemand wist of het wel zou werken.
Oordeel zelf....
Wat een machtig gezicht,wat een indruk geeft dit.Foto``s schieten hier tekort.Dit moet je in het echt zien.Eindelijk komt de KURSK tot leven en gaat er zich een "gezicht"vormen..
Dit is wat er een duikboot van maakt.Dit geeft toch wel nu een voldaan gevoel.Eindelijk gaat ze nu steeds meer lijken op wat ze moet worden....Een trotse duikboot.
Voordat dit voorste duikroer voor de eerste keer uit mocht varen,had ik nog snel enkele foto`s gemaakt van het nog gesloten stukje techniek.
Voordat het vlak naar buiten schuift,ligt het mooi ten ruste in de romp.Veiligheid voor alles...
Eenmaal uitgeschoven ziet het er zo van dichtbij uit.
Vanuit een kraan genomen is het nog net te zien,dit machtige stuurvlak.
En zo kwam dan weer de tweede test eraan.Zou het vlak zich ook weer netjes terug trekken in de romp?.Zou het nog passen....?Is het mogelijk dat het mechanisme nu niet meer werkt?....
Dus werd het commando gegeven...
Alle ogen gericht op het duikroer...doodse stilte........
En daar kwam weer het zachte maar stevige gegrom.....
En.....JAAAAAAAAAAAAAAAAA.........................
Langzaam en beheerst schuift dit machtige stuurvlak zich weer terug in de romp...
Wat een gegeven...wat een show...beste mensen.....konden jullie daar maar bij zijn geweest....
En dan nauwelijks hoorbaar.....met een zachte tic...komt het gebrom tot stilte......
Opeens......JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA>...
Daar vliegen alle veiligheidshelmen de lucht in.Dit wordt gegarandeerd een groot feest vanavond.Het werkt.....
Wat een voldoening......
Beste mede lezers.....Tot een volgende keer.....vanuit deze loods....
Ron........