Hoofdsponsor

1/72 KURSK submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

De sonar,gemaakt van een speelgoed fohn :8
En als de sonar niet werkt, dan kunnen eventuele duikers er nog hun haar aan drogen. :laugh::laugh::laugh:


Alle gekheid op een stokje: het ziet er weer (zoals gewoonlijk) pico bello uit, Ron.
Aan je vindingrijkheid blijkt er blijkbaar geen einde te komen. Gelukkig maar! ;)



Droop (die hier blijft van genieten).
 
En als de sonar niet werkt, dan kunnen eventuele duikers er nog hun haar aan drogen. :laugh::laugh::laugh:

Pff, dat was eventjes denken... ik kende een fohn enkel als een warme valwind in de bergen. (te vermijden wanneer je parapente vliegt)

Maar voor de rest kan ik me enkel aansluiten bij de overige commentaren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank jullie wel,jongens...wie weet waar het ooit van pas bij kan gaan komen.

En dan nog een update erachteraan.Ik zal minder tekst en meer foto`s plaatsen gaan.Gezien de reacties lijkt mij dat een juiste weg hierin.

De 4 stabilisator vinnen in het onderschip zijn geplaatst.Deze dienen om de waterstroom te geleiden,waardoor de romp minder "zwengelt"onder water door de grote verplaatsing van haar.We moeten niet vergeten dat de OSCAR II klasse de op een na grootste duikboten ter wereld zijn.

De vinnen zijn gemaakt van balsaplex.

1_P4140002_goed.jpg

Ze liggen vrij diep onder de romp.Het was erg moeilijk om de juiste plaats te bepalen.Maar zo zitten ze wel op hun juiste plaats.

1_P4140004_goed.jpg



Omdat de romp wordt betegeld,is het hier niet nodig om erlangs plamuur aan te brengen.De pasvorm in de romp heb ik daarom ook express extra strak gemaakt.

1_P4140006_goed.jpg


Het achterste toegangsluik zit "aangegoten"aan het sonarvlak.Ik heb dit hier reeds in ruwbouw aangebracht.Later komen er nog wat details op.

1_P4140008_goed.jpg

Omdat de stabilisator vinnen ook mooi recht en ook ieder op dezelfde plaats behoren te zitten in de romp,was het nodig om er een touwtje bij te gaan gebruiken.

1_P4140013_goed.jpg

Immers met een liniaal kun je geen ovale rompvorm volgen om af te tekenen.Een touwtje volgt deze vorm prima.

En zo kon ik precies aftekenen waar de vinnen aan de andere zijde moesten komen.

1_P4140016_goed.jpg

Van onder de romp gezien,zitten nu alle vier de stabilo`s erin,definitief.

1_P4140018_goed.jpg

Nog enkele plaatjes ervan...

1_P4140020_goed.jpg

1_P4140022_goed.jpg

Een ietwat gele foto..

1_P4140023_goed.jpg

Ron...........
 
Hoi Ron ,

Weer een prachtige update , ik heb me nog wel even afgevraagd waar
dat grote luik aan de onderkant van de romp voor was ,maar daar
komen naturrlijk nog 2 vinnen.

Wel nog een vraag , zou het niet logischer zijn als de 4 kleien vinnen met
de schuine kant naar voor staan ??
M.a.w. staan ze nu niet verkeerd om ?

Hoe heb je de vinnen trouwens uitgelijnt met de hartlijn van de boot??

Vandaag een paar filmpjes gezien op youtube van de typhoon klasse
waarschijnlijk kan je ze al ,maar er zaten mooie filmpjes bij waarbij de
tegels goed zichtbaar zijn .
Even op youtube typhoon intypen ,et voilla.

Henny
 
Ja,Henny,waarom de vinnen zo gemonteerd zijn weet ik niet.
Kan er alleen maar naar gissen.

Het zou kunnen zijn,dat er achter de rechte zijde van de vinnen de luchtbelletjes verdwijnen door de schuine kant.Hierdoor dus geen of minder geruis onder water.Dit zou mij,althans,logich klinken.Maar of het werkelijk zo is?.

Inderdaad komen er aan de onderzijdje nog vinnen in de gleuven geplaatst.

Het uitlijnen was gemakkelijk met het touwtje.
De horizontale lijn heb ik ook zo gedaan.In verhouding tot de middenlijn bovenop de romp.

De Typhoon filmpjes ken ik inderdaad al.Vooral de muziek bij sommige clips vind ik erg indrukwekkend erbij.
Specifiek de Typhoon,Henny....?.

Ron.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er weer goed uit Ron.

Die vinnen heb je mooi uitgelijnd zo. Ben erg benieuwd naar waarom de vorm zo is. Daar zal ik ook eens naar zoeken, misschien dat ik nog ergens iets kan vinden. Dus daar kom ik op terug.
 
Volgens mij heeft de vorm van die vinnen inderdaad te maken met de "waterweerstand". Net zoals de aërodynamica en luchtweerstand een rol spelen bij vliegtuigen zijn die een "forward swept wing" hebben. Een mooi voorbeeld is (of was) deze Northrop X-29 :

x29.jpg


Groeten, Pascal
 
Het ziet er weer gelikt uit Ron!

Verder denk ik dat de vinnen in deze stand minder onderdruk geven achter de vin als het schip vaart. Dit zorgt dan ook voor minder werveling van water en dus minder trillingen (geluid).

Dit is echter mijn denkwijze en kan zijn dat dit fout is.
 
Het zal inderdaad zijn om het onderwater geluid te reduceren.

Daarom zal ik er nu nog enkele plaatjes achteraan plaatsen.

De twee stabilo`s onder de romp zijn gemonteerd.
Deze werken in combinatie samen met het sonarvlak bij de besturing onder water.

Foto`s zeggen meer als tekst,dus laten we ze maar plaatsen.

1_P4150002_goed.jpg

1_P4150001_goed.jpg

1_P4150003_goed.jpg

1_P4150004_goed.jpg

1_P4150005_goed.jpg

1_P4150006_goed.jpg

1_P4150007_goed.jpg


Ze ligt hier in de foto`s dus op haar hoofd(omgekeerd)op de bouwtafel.

Ron.
 
pfew, echt zot dat je zoiets zomaar even van nul opbouwt hoor. Alhoewel ik er geen draag gaat mijn hoed toch af :)
 
pfew, echt zot dat je zoiets zomaar even van nul opbouwt hoor. Alhoewel ik er geen draag gaat mijn hoed toch af :)

Dank je wel voor het compliment.Maar met wat fantasie gaat het best.De meeste kunnen dat wel hoor.
Kwestie van durven eraan te beginnen.

Ron.
 
Ron, wat ik gevonden heb is dat deze vinnen zo geplaatst zijn omdat de weerstand nu minder zou zijn.
Dit heeft dan niets met het geluid te maken. Ook niet met de bellen, maar echt alleen aar omdat de weerstand nu minder zou zijn.

Het schip is volledig uit gebalanceerd om zo min mogelijk energie te gebruiken in de vaart. zo ook is er rekening gehouden met de stabilatoren dus deze vinnen. De gedachte is dat de waterstroom gelijdelijker zou kunnen vloeien waardoor er nu een beter rendement zou gehaald worden.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
 
Dank je wel,Rik,voor je researchwerk.
Zo komen we toch een beetje in de richting als wat wij allemaal dachten,althans in de vaart.

Heel leuk dat we zo toch wer een stukje verder zijn in de kennis van de OSCAR II klasse.
Op deze manier leren we er allemaal bij,althans is de OSCAR II(in dit geval de KURSK)niet helemaal meer een mysterieuze duikboot voor ons.

Ron.
 
Dag Ron

Zelf van uit Taiwan zijn we uw vorderingen aan het bekijken,prachtig hoor, ook van mijn mede collega's moet ik laten weten dat ze het een zeer mooie en gedurfd project vinden.

we blijven uw vorderingen op de voet volgen, al is het meestal in stilte ;)
 
Ook heel fijn om te lezen,dat er ook buiten Europa de constructie wordt gevolgd.Al heb ik al berichtjes ontvangen uit Denemarken,Engeland,Belgie,Nederland,Duitsland en Canada(Vancouver).Pantani je zult wel een flinke reiskosten vergoeding krijgen:P...

En zo dan nog een kleine update.

De beide horizontale duikroeren zijn geplaatst.Gemonteerd met montage kit,omdat er aan de binnenkant tempex is ontbloot.En daar wil je geen andere lijm mee in contact brengen.

1_P4160008_goed.jpg

Ze lijkt eigenlijk een beetje zo op het staartgedeelte van een vliegtuig :laugh:...

1_P4160009_goed.jpg

De overgangen(lees=kleine spleetjes)tussen de stuurvlakken en de romp vul ik nog op,maar dit hoeft niet vlak te zijn.Er komen immers tegels overheen later...

1_P4160010_goed.jpg

1_P4160011_goed.jpg

1_P4160012_goed.jpg

Geeft een statieuze indruk weer...

1_P4160013_goed.jpg

1_P4160015_goed.jpg

De ruimte van de voorste duikroeren heb ik afgeplakt met schilderstape.
Daar mag geen stof in komen nu.Is er slecht uit te krijgen..


1_P4160018_goed.jpg

1_P4160019_goed.jpg

1_P4160020_goed.jpg

Ron.
 
Nog even een voorbeeldje van hoe deze sub ook geruisloos is onderwater. Dat was ik ook tegen gekomen.

Doordat de schroefbladen kleiner zijn en in een goed bepaalde hoek gezet. Maar ook nog eens de hoeveelheid hiervan maakt dat het slaan tegen de water moleculen niet klappert. Daardoor is de schroef bijna geruisloos, wel maakt dit iets meer lucht dan dat je zou willen, maar het effect is dan gelijk dat deze luchtbellen niet zo heel groot zijn. Ook dan heb je minder last van geluid. Dit is mbt het omgevingsgeluid bijna niet meer te horen.

Zo zijn ook de roervlakken voorzien van een bepaalde structuur en hebben bepaalde hoeken waarmee deze door het water glijd dat bij een roerbeweging deze ook weer zo weinig mogelijk geluid maakt. Elke waterverplaatsing zorgt immers voor geluid. En vergeet niet het in de stand brengen van het roer. Ook daar zijn dan weer speciale lagers aangebracht om dit geluid zo weinig al maar kan te maken. Niet omdat het gaat piepen, maar geluid reist 6X sneller onder water dan boven water, je kunt dit formaat kogelagers dan horen rollen met de juiste apparatuur. Dit gaat echt heel ver. :wacko:

Iig ze begint er nu toch echt wel op te lijken he.
 
Zeer leer rijke uitleg,Rik.

Jouwn verslag van de schroeven was mij al bekend,ik wil daar later bij de constructie van de twee 7 blads schroeven graag op terugkomen.Wist je,trouwens,dat de spoed van de beide schroeven verstelbaar is?.
Maar daar kom ik later nog op terug.

De andere aanvulling is uitmuntend en geeft ons allemaal een gehele andere kijk op dit type onderzee boot.
Dat is weer het voordeel van zulke projecten,welke anders niet echt worden uitgespit.

Rik,hartelijk bedankt voor jouwn researchwerk,wat ik zeker waardeer.

En nu het achterschip vrijwel klaar is in ruwbouw,ga ik beginnen aan de tower en het reddingsdek.
Hiervan is de basis inmiddels klaar.Alleen schrik je van de afmetingen daarvan.
Daarvan komen naderhand uiteraard foto`s van.

Ron.
 
Zeer interresant om te lezen en blijf je in stilte volgen.


Ben nog altijd aan het wachten op die (expres) fouten om iets nuttig te kunnen zeggen.
 
Terug
Bovenaan